Τι φέρνουν τα POS – Νέες μόνιμες μειώσεις άμεσων φόρων από το 2026 προς όφελος των πολιτών που ανήκουν στις μεσαίες εισοδηματικές κατηγορίες, στη λεγόμενη «μεσαία τάξη», με έμφαση και προτεραιότητα κυρίως στους μισθωτούς εργαζομένους, προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας χθες σε εκδήλωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ για τις εφαρμοζόμενες πολιτικές αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής και εκσυγχρονισμού της Φορολογικής Διοίκησης, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο.
Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, ο κ. Μητσοτάκης αξιοποίησε μια αναφορά που είχε κάνει λίγο νωρίτερα στη δική του ομιλία ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης, όταν είπε ότι η μείωση του «κενού» στον ΦΠΑ στο 9% των εισπράξιμων εσόδων από τον συγκεκριμένο φόρο, που είναι ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης, θα γίνει στην Ελλάδα πολύ νωρίτερα από το 2027 που είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Βασιζόμενος στην αναφορά αυτή του υπουργού, αποκάλυψε ότι οι νέες μόνιμες παρεμβάσεις που προγραμματίζει η κυβέρνηση με σκοπό να μειώσει περαιτέρω και πιο ουσιαστικά τα φορολογικά βάρη της μεσαίας τάξης -και ιδιαίτερα των μισθωτών εργαζομένων- θα γίνουν από το 2026, δηλαδή ένα χρόνο νωρίτερα από το 2027 που είχε αρχικά προαναγγελθεί.
Ο πρωθυπουργός δεν δίστασε να προαναγγείλει ότι οι παρεμβάσεις θα έχουν τη μορφή αλλαγών στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών και ειδικότερα θα αποσκοπούν στη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια. Επιβεβαίωσε έτσι το ρεπορτάζ του «Ε.Τ.» της περασμένης Κυριακής, στο οποίο αναφερόταν ότι επίκεινται παρεμβάσεις στα μεσαία εισοδηματικά φορολογικά κλιμάκια μεταξύ 10.000 και 40.000 ευρώ.
Φοροδιαφυγή
Ο κ. Μητσοτάκης δεν προχώρησε σε περαιτέρω διευκρινίσεις, διότι, όπως είπε, πρέπει να υπάρχει σύνεση και προγραμματισμός και στις επόμενες κινήσεις του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Συνέδεσε πάντως τις νέες φοροελαφρύνσεις που προγραμματίζονται από το 2026 με την επισήμανση ότι τα ήδη ληφθέντα το 2023 και το 2024, καθώς και τα επικείμενα να ληφθούν εντός των πρώτων μηνών του 2025 μόνιμα διαρθρωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής (σ.σ. αναφέρονται σε εκτενές ρεπορτάζ στις οικονομικές ειδήσεις του «Ε.Τ.») θα πρέπει να εξασφαλίσουν τα πρόσθετα έσοδα που απαιτούνται για να καλυφθεί το δημοσιονομικό κόστος το οποίο θα προκύψει.
«Οσο τα διαρθρωτικά αυτά μέτρα έχουνε μόνιμο χαρακτήρα, δεν προέρχονται από έκτακτες φορολογήσεις, τόσο μάς δίνεται η δυνατότητα το 2025, το 2026 και το 2027 να προγραμματίσουμε και άλλες μόνιμες μειώσεις φόρων, στρέφοντας την προσοχή μας στην περαιτέρω ανακούφιση της μεσαίας τάξης», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης. Πρόσθεσε δε ότι «αν έχουμε σταθερή υπεραπόδοση από διαρθρωτικά μέτρα (περιορισμού της φοροδιαφυγής) τότε ναι, μπορούμε να μειώσουμε κι άλλο τους φορολογικούς συντελεστές».
ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
1,8 δισ. € έξτρα έσοδα φέτος
Μιλώντας στη χθεσινή εκδήλωση, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε μεταξύ άλλων: «Οσο περισσότερο ψηφιοποιούμε τη φορολογική διοίκηση τόσο βελτιώνουμε την εξυπηρέτηση του πολίτη και ενισχύουμε τη φορολογική και κοινωνική δικαιοσύνη. Και όσο υιοθετούμε σύγχρονες φορολογικές πολιτικές τόσο μπορούμε να ενισχύουμε τελικά την κοινωνική πολιτική ή και να περιορίζουμε τη φορολογία για όλους τους πολίτες που πληρώνουν κανονικά τους φόρους τους. Μέσα σε λίγους μόλις μήνες υλοποιήθηκαν πάνω από 430.000 διασυνδέσεις POS-ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων, ένα έργο που συνέβαλε καταλυτικά στο να έχουμε αύξηση εσόδων από ΦΠΑ το πρώτο 9μηνο του 2024 κατά 11,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό. Το 2024 φαίνεται ότι η χώρα μας θα έχει επιπλέον έσοδα από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ και συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων κατά περίπου 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήματα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2024, χωρίς να αυξήσουμε φόρους! Το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ» έχει περιοριστεί στο μισό σε σχέση με το 2017. Για εμάς, τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: Λιγότεροι φόροι από τη μία, περισσότερη φορολογική δικαιοσύνη από την άλλη. Και γι’ αυτό, με χαμηλότερους φόρους έχουμε περισσότερα έσοδα. Εχουμε διαλέξει τον δύσκολο αλλά τον σωστό δρόμο. Συνεχίζουμε λοιπόν την προσπάθεια χωρίς να λογαριάζουμε το πολιτικό κόστος ή όσους πιστεύουν ότι σε αυτή τη χώρα τίποτα δεν αλλάζει».
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
ΔΕΟΣ, ένα σύγχρονο ΣΔΟΕ
Στην ίδρυση μια νέας ισχυρής ελεγκτικής δομής, που θα συντονίζει και ενεργοποιεί όλες τις επιμέρους αρμόδιες φορολογικές και τελωνειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, όταν απαιτείται να διενεργηθούν εκτεταμένοι και πολύπλευροι έλεγχοι σε υποθέσεις μεγάλου φορολογικού και τελωνειακού ενδιαφέροντος θα προχωρήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) εντός του 2025, όπως ανακοίνωσε ο διοικητής Γιώργος Πιτσιλής.
Η νέα αυτή υπηρεσία θα έχει την ονομασία «Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών» και συντετμημένα «ΔΕΟΣ». Θα ενσωματώνει ουσιαστικά στο δυναμικό της στελέχη και υπαλλήλους από όλες τις επιμέρους φορολογικές και τελωνειακές ελεγκτικές υπηρεσίες, όπως είναι οι Υπηρεσίες Ελέγχου και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ), οι ΔΟΥ, οι ΕΛΥΤ και οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου των τελωνειακών (ΚΟΕ) θα προχωρήσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Ουσιαστικά αυτή η νέα συντονιστική ελεγκτική δομή θα λειτουργεί εν είδει ενός νέου πιο ευέλικτου αλλά και πιο ισχυρού ΣΔΟΕ.
Τετραπλό ψηφιακό δίχτυ της εφορίας
Τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να ελέγχει εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές των 870.000 ατομικών επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών και των 350.000 εταιριών της χώρας θα έχει εντός του 2025 η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), αξιοποιώντας 4 νέα προηγμένα ψηφιακά εργαλεία. Ετσι από το 2026 δεν θα υπάρχουν πλέον παρά ελάχιστα περιθώρια απόκρυψης εσόδων και εισοδημάτων από τις ατομικές επιχειρήσεις, οπότε ανοίγει ο δρόμος ώστε η κυβέρνηση να προχωρήσει στην κατάργηση των τεκμηρίων φορολόγησης, όπως ήδη σχεδιάζει και ετοιμάζεται να ανακοινώσει εν ευθέτω χρόνω η κυβέρνηση.
Το επόμενο έτος όλες οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα υποχρεούνται να εκδίδουν ηλεκτρονικά όλα ανεξαιρέτως τα φορολογικά τους στοιχεία, δηλαδή τα τιμολόγια, τα δελτία αποστολής και τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, και να διαβιβάζουν άμεσα στην πλατφόρμα myData -ακόμη και από τα smartphone κινητά τους τηλέφωνα ή τα τάμπλετ τους- τα δεδομένα όλων αυτών των φορολογικών στοιχείων.
Οι δηλώσεις ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος όλων των επιχειρήσεων θα προσυμπληρώνονται αυτόματα με βάση τα δεδομένα που θα έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα myData και οι φορολογούμενοι επιχειρηματίες και επαγγελματίες δεν θα μπορούν να τροποποιήσουν τα προσυμπληρωμένα δεδομένα, παρά μόνο εάν θέλουν τα προσθέσουν έσοδα ή να αφαιρέσουν εκπιπτόμενες δαπάνες.
Ορισμένοι κλάδοι επιχειρήσεων και επαγγελματιών, στους οποίους έχουν εντοπιστεί υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής κατά το παρελθόν, θα υποχρεούνται επιπρόσθετα να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ και για τα στοιχεία των πελατών τους, που εισέρχονται στα καταστήματά τους, τηρώντας ψηφιακά πελατολόγια και διαβιβάζοντας τα σχετικά δεδομένα των πελατών τους σε πραγματικό χρόνο στην Ανεξάρτητη Αρχή.
Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, τον υφυπουργό Οικονομικών, Χρίστο Δήμα, και τον διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργο Πιτσιλή, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε -με την παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη- στο Ζάππειο, από το επόμενο έτος ξεκινά σταδιακά η λειτουργία μιας σειράς ψηφιακών εργαλείων με στόχο τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης και την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Τα βήματα που θα ακολουθηθούν είναι τα εξής:
1 Εσοδα-έξοδα
Η καθολική δήλωση των εσόδων-εξόδων μιας επιχείρησης στην πλατφόρμα myDATA από την 1η Ιανουαρίου 2025. Αυτό σημαίνει ότι τα δεδομένα όλων των φορολογικών στοιχείων εσόδων και εκπιπτόμενων εξόδων όχι μόνο θα διαβιβάζονται και θα αναρτώνται άμεσα, την ώρα της πραγματοποίησης των συναλλαγών, στην πλατφόρμα myData, αλλά θα ενημερώνουν αυτόματα και τα αντίστοιχα πεδία των δηλώσεων ΦΠΑ, ώστε αυτές να είναι προσυμπληρωμένες πλήρως και έτοιμες για εμπρόθεσμη υποβολή από τις υπόχρεες επιχειρήσεις, χωρίς κανένα περιθώριο τροποποίησης προς όφελος των φορολογουμένων. Δηλαδή, οι υπόχρεοι φορολογούμενοι δεν θα έχουν πλέον κανένα περιθώριο να μειώσουν τα ποσά των εσόδων τους ή να αυξήσουν τα ποσά των εξόδων τους στις δηλώσεις ΦΠΑ, αλλά μόνο να κινηθούν προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή να αυξήσουν τα δηλούμενα έσοδα ή και να μειώσουν τις εκπιπτόμενες δαπάνες τους. Αργότερα, οι κανόνες αυτοί θα εφαρμοστούν και στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος. Παράλληλα, πριν από το τέλος του 2024 θα τεθεί σε λειτουργία η νέα εφαρμογή myDATAapp, που θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εκδίδουν και να διαβιβάζουν παραστατικά όπως τιμολόγια και αποδείξεις λιανικής απευθείας στην πλατφόρμα myDATA μέσω smartphone ή tablet.
2 Πελατολόγιο
Η έναρξη λειτουργίας του Ψηφιακού Πελατολογίου τον Ιανουάριο του 2025. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο αποτελεί ουσιαστικά ένα ψηφιακό βιβλίο πελατών online διασυνδεδεμένο με την ΑΑΔΕ που θα τηρούν υποχρεωτικά συγκεκριμένοι κλάδοι ελεύθερων επαγγελματιών και επιτηδευματιών. Θα παρακολουθείται δηλαδή από την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα διασταυρώσεων και συγκρίσεων με ομοειδείς επιχειρήσεις. Το Ψηφιακό Πελατολόγιο θα ξεκινήσει από κλάδους όπως συνεργεία, φανοποιεία, πλυντήρια αυτοκινήτων και χώροι στάθμευσης και θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους εντός του 2025, όπως οι ιατροί, οι δικηγόροι, οι λογιστές και οι συμβολαιογράφοι.
3 Δελτίο αποστολής
Η έναρξη υλοποίησης της υποχρεωτικής εφαρμογής του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής στις αρχές του 2025. Με το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής, οι επιχειρήσεις θα υποχρεώνονται να εκδίδουν ψηφιακά παραστατικά διακίνησης και να διαβιβάζουν τα δεδομένα τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myData. Με αυτόν τον τρόπο οι φορολογικές αρχές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο κάθε προϊόν που διακινείται στη χώρα μας από την ώρα της εισαγωγής του ή της παραγωγής του ή της κατασκευής του στην Ελλάδα μέχρι την ώρα της παραλαβής του από τον επιχειρηματία, που θα το διαθέσει στην κατανάλωση. H ΑΑΔΕ θα είναι σε θέση να γνωρίζει, παραδείγματος χάριν, για κάθε αγροτικό προϊόν που διακινείται από την αποθήκη του εμπόρου ή το χωράφι μέχρι να φτάσει στην εγκατάσταση του παραλήπτη όλους τους πιθανούς ενδιάμεσους σταθμούς και να προσδιορίζει και το συνολικό κόστος πωληθέντων για την κάθε οντότητα. Την ίδια δυνατότητα θα έχει επί παραδείγματι και για τα καύσιμα που διακινούνται προς τα πρατήρια λιανικής πώλησης και για τα πάσης φύσεως οικοδομικά υλικά που διακινούνται από τους κατασκευαστές τους προς τους εργολάβους ή προς επιτηδευματίες που παρέχουν υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης κατοικιών στο ευρύ κοινό.
4 Τιμολόγια
Η καθολική επέκταση του Ηλεκτρονικού Τιμολογίου. Το Ηλεκτρονικό Τιμολόγιο είναι ήδη στην καθημερινότητα χιλιάδων επιχειρήσεων και πρόκειται να επεκταθεί η υποχρεωτική του χρήση σε όλους τους κλάδους της οικονομίας. Προηγουμένως, αναμένεται η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στόχος είναι η σημαντική αυτή δράση να ξεκινήσει εντός του 2ου εξαμήνου του επόμενου έτους.
Τηλεφωνική εξυπηρέτηση
Επιπλέον, εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 θα τεθεί σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του 1555. Πρόκειται για ένα τηλεφωνικό κέντρο, που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτομα και θα έχει ως στόχο να διεκπεραιώνει σε καθημερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήματα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το παράδειγμα λειτουργίας του 1555 και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ΑΑΔΕ και των φορολογουμένων.
ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ PULSE
8 στους 10 υπέρ των POS
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρίας ερευνών Pulse Γιώργο Αράπογλου χρήσιμα δημοσκοπικά ευρήματα που αποτυπώνουν τη θετική στάση των πολιτών σε σχέση με την φορολογική πολιτική και τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Μεταξύ άλλων, στο γενικό ερώτημα «Τι έχει γίνει στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 πολίτες δήλωσαν ότι αναγνωρίζουν πως έχουν γίνει και γίνονται σημαντικά βήματα. Οι περισσότεροι εξ αυτών -περίπου οι μισοί συμμετέχοντες στην έρευνα- κρίνουν παράλληλα ότι χρειάζεται η προσπάθεια να ενταθεί και να συνεχιστεί. Μόνο 1 στους 3 βρίσκει να μην έχει γίνει κάτι ουσιαστικό.
Επιπλέον:
Στο ερώτημα για τη στάση των πολιτών στο μεγάλο έργο της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, οι 8 στους 10 απάντησαν ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και επιπρόσθετα οι 6 στους 10 την χαρακτήρισαν σημαντική έως πολύ σημαντική. Μόνο 1 στους 10 βρήκε ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση.
Στο άλλο ειδικό ερώτημα για το αν η πρόσφατη αλλαγή στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών κινείται προς τη σωστή ή την λάθος κατεύθυνση, οι 4 στους 10 έκριναν μεν θετικά το μέτρο, αλλά πρόσθεσαν ότι υπάρχουν κάποιες αδικίες και προφανώς περιθώρια βελτίωσης. Λιγότεροι από 3 στους 10 έκριναν ότι κινείται προς λανθασμένη κατεύθυνση, ενώ χαμηλότερο αλλά αξιόλογο ποσοστό (18%) δήλωσε ότι δεν γνωρίζει ή δεν παίρνει θέση. Στους επιχειρηματίες και επαγγελματίες -τους οποίους κυρίως αγγίζει το συγκεκριμένο μέτρο- το ισοζύγιο ήταν πάντως αρνητικό: 49% προς λανθασμένη κατεύθυνση και 44% προς σωστή κατεύθυνση. Σε όλες τις υπόλοιπες ομάδες εργαζομένων το ισοζύγιο ήταν θετικό και στους συνταξιούχους η σχέση σωστής- λανθασμένης κατεύθυνσης γίνεται 67% έναντι 15%.
Τέλος, στο ερώτημα «Πού θα προτιμούσατε να κατευθυνθούν τα επιπλέον έσοδα από τον περιορισμό της φοροδιαφυγής;», οι 6 στους 10 απάντησαν στην περαιτέρω στήριξη της Παιδείας και της Υγείας.