Σε σίριαλ τείνει να εξελιχθεί το νέο πλαίσιο εξέτασης υποψηφίων οδηγών, καθώς από τη μία η διαδικασία διενεργείται σήμερα με πολλά προβλήματα (και γκρίζες ζώνες), από την άλλη έχει προαναγγελθεί η αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής προ μηνών, αφήνοντας τους υποψηφίους ακάλυπτους.

Όπως αναφέρει η »Καθημερινή», στην παρούσα φάση μερίδα (υπαλλήλων της Περιφέρειας στην πλειονότητα) απέχει από τη διεξαγωγή των εξετάσεων, καθώς δεν είχε, μέχρι πρότινος, διευθετηθεί το ζήτημα των αμοιβών τους. Με το νομοσχέδιο, όμως, που προωθείται προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή παρατείνεται το ισχύον καθεστώς καταβολής του επιδόματος στους εξεταστές, με αναδρομική μορφή ώστε να καλυφθεί το διάστημα από τον Μάιο μέχρι σήμερα που δεν προβλεπόταν κάποια αμοιβή για το εν λόγω προσωπικό.

Το σχέδιο νόμου «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών και οδηγών και άλλες διατάξεις για τις άδειες οδήγησης και λοιπές διατάξεις» στοχεύει στην αναβάθμιση του συστήματος δοκιμασιών προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών, καθώς και των θεωρητικών εξετάσεων. Μεταξύ άλλων προβλέπει τον καθορισμό ειδικά διαμορφωμένων χώρων, όπου θα πραγματοποιούνται οι ειδικές δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών, καθώς και η διαμόρφωση συστήματος εποπτείας και ελέγχου των εξεταστών και εκπαιδευτών υποψηφίων οδηγών.

Το αδιάβλητο

Βασική καινοτομία του νέου συστήματος είναι η εισαγωγή νέων τεχνολογιών στο σύνολο της αλυσίδας εξέτασης. Η θεωρητική εξέταση (σήματα) έχει γίνει μηχανογραφημένη εδώ και χρόνια, ωστόσο μεταξύ των αλλαγών που προωθούνται είναι και η εισαγωγή κάμερας στις αίθουσες διεξαγωγής των γραπτών εξετάσεων, καθώς έχουν παρατηρηθεί παρατυπίες και σε αυτό το σκέλος… Πληροφορίες θέλουν το ζήτημα της προστασίας προσωπικών δεδομένων να παρακάμπτεται, καθώς το υπουργείο Υποδομών θα παρέχει την απόλυτη διαβεβαίωση ότι η εικόνα από τις κάμερες θα χρησιμοποιείται δειγματοληπτικά για την επιβεβαίωση μόνον του αδιάβλητου της διαδικασίας.

Το καταγεγραμμένο υλικό, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, προστατεύεται αυστηρά από οποιαδήποτε παρέμβαση, ενώ με υπουργική απόφαση θα οριστούν οι λεπτομέρειες που διασφαλίζουν την προστασία των προσωπικών δεδομένων των υποψηφίων. Τα δεδομένα ήχου και εικόνας θα αποθηκεύονται σε ηλεκτρονικά αρχεία, στα οποία θα μπορεί να ανατρέχει ένα νεοσύστατο σώμα. Θα εδρεύει στο υπουργείο Υποδομών και θα αναλαμβάνει τη διεξαγωγή δειγματοληπτικών ελέγχων ώστε να επιβεβαιώνει την ορθότητα της διαδικασίας.

Η εισαγωγή κάμερας και μικροφώνων μέσα στα οχήματα των πραγματοποιείται με στόχο τη μαγνητοσκόπηση και την ηχογράφηση του συνόλου της εξέτασης, ενώ ταυτόχρονα, ο εκπαιδευτής εξέρχεται του οχήματος κατά τη διάρκειά της.

Οσον αφορά τη διαδικασία της δοκιμασίας προσόντων (πρακτικής εξέτασης) του υποψήφιου οδηγού, αυτή θα διενεργείται σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας (πορεία) θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης του υποψήφιου οδηγού. Εφόσον περάσει με επιτυχία αυτό το στάδιο, ο υποψήφιος εξετάζεται κατά το δεύτερο στάδιο στις υπόλοιπες δοκιμασίες (ελιγμοί κ.λπ.). Η εξέταση θα πραγματοποιείται σε διαφορετική ημέρα. Πέραν της διχοτόμησης της διαδικασίας, μία ακόμη καινοτομία αποτελεί το γεγονός ότι ο δάσκαλος οδήγησης βγαίνει εκτός οχήματος κατά την πρακτική εξέταση, τόσο στην πορεία όσο και στους ελιγμούς.

Ετσι οι σχολές οδήγησης θα πρέπει να εγκαταστήσουν μέσα στο όχημα σύνδεση με το Διαδίκτυο –ώστε να επιτυγχάνεται η διασύνδεση με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου Υποδομών– μικρόφωνο και κάμερα που να εικονίζει όλη τη καμπίνα του αυτοκινήτου. Ταυτόχρονα, είναι υποχρεωτική η ανάρτηση ανακοίνωσης σε ευδιάκριτο σημείο που να αναφέρει ότι ο χώρος βιντεοσκοπείται και η εικόνα και ο ήχος μεταδίδονται στο κέντρο ελέγχου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025