Μικρές – αν υπάρξουν – αναμένονται στα τιμολόγια για τη μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας για το 2018, σύμφωνα με πληροφορίες από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας που αποφασίζει το ύψος των χρεώσεων.

Την ίδια ώρα, ο (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) προτείνει ριζικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς, με κατάργηση της χρέωσης, βάσει της συμφωνημένης ισχύος, που εφαρμόζεται σήμερα και θέσπιση κινήτρων / αντικινήτρων (μειωμένες / αυξημένες χρεώσεις αντίστοιχα) για τον περιορισμό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής.

Η ΡΑΕ αναμένεται να εκδώσει τις επόμενες ημέρες τις τελικές αποφάσεις για τις χρεώσεις του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής που εισπράττουν αντίστοιχα ο ΑΔΜΗΕ και ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) για το 2018. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι αυξημένες επενδύσεις που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ τα επόμενα χρόνια, κυρίως για τις διασυνδέσεις των νησιών οι οποίες θα περιορίσουν συνολικά το κόστος ηλεκτροδότησης, δεν επιτρέπουν μείωση των χρεώσεων μεταφοράς και ίσως υπάρξουν μικρές αυξήσεις.

Αντίστοιχα, στον ΔΕΔΔΗΕ εξετάζεται η δυνατότητα μικρών μειώσεων αφού διασφαλιστεί επίσης η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο δίκτυο. Συνολικά σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες της Αρχής η επίπτωση στους τελικούς λογαριασμούς θα είναι περιορισμένη.

Επιπλέον, από το 2019 προωθείται η σύνδεση των εσόδων του, δηλαδή των χρεώσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για τη χρήση του δικτύου διανομής, με τα αποτελέσματα στο «μέτωπο» της αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών.

Με τις αποφάσεις για τη χρέωση των δικτύων ολοκληρώνεται ο καθορισμός των λεγόμενων μονοπωλιακών χρεώσεων στην κατανάλωση ρεύματος για το 2018, που περιλαμβάνουν επίσης τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και το Ειδικό Τέλος Μείωσης Αέριων Ρύπων (ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ) οι οποίες ανακοινώθηκαν στα τέλη του προηγούμενου έτους.

Ριζική αλλαγή στην τιμολόγηση προτείνει ο

Στο μεταξύ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο ΑΔΜΗΕ εισηγείται ριζική αλλαγή της μεθόδου τιμολόγησης των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς με στόχο οι χρεώσεις να παρέχουν κίνητρο στους καταναλωτές προκειμένου να περιορίζονται οι αιχμές της. Η χειμερινή περίοδος αιχμής είναι Δεκέμβριος – Φεβρουάριος , ώρες 6 – 8 μ.μ. και η καλοκαιρινή περίοδος Ιούνιος – Αύγουστος, 9 – 10 μ.μ.

Για τους καταναλωτές που τροφοδοτούνται από την υψηλή και μέση τάση (μεγάλες βιομηχανίες, εμπορικές αλυσίδες κ.α.) προτείνεται η χρέωση να συναρτάται με την κατανάλωση κατά τις ώρες αιχμής, η οποία μπορεί να προσδιοριστεί εύκολα καθώς η εν λόγω κατηγορία καταναλωτών διαθέτουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης (μέτρηση της κατανάλωσης ανά ώρα της ημέρας). Έτσι το τιμολόγιο θα διαμορφώνεται ουσιαστικά και από τη συμπεριφορά του καταναλωτή: αν περιορίσει τη ζήτηση κατά τις ώρες αιχμής, θα έχει χαμηλότερη χρέωση και αντίστροφα.

Στη χαμηλή τάση (νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις, αγρότες κλπ.), επειδή δεν υπάρχουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης, θα λαμβάνεται υπόψη αντίστοιχα η κατανάλωση όλης της κατηγορίας πελατών (πχ. νοικοκυριά, εμπορικά καταστήματα) ή του συνόλου της χαμηλής τάσης κατά τις ώρες αιχμής.

Συγκεκριμένα προτείνεται η εξής μεθοδολογία:

Για κάθε έναν από τους έξι «μήνες αιχμής» (Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο) θα εξετάζεται μια τυπική ημέρα και θα υπολογίζεται το ποσοστό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής ως προς το σύνολο του 24ώρου. Ο μέσος όρος των ποσοστών που θα προκύψουν για τους έξι μήνες αιχμής θα χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων του επόμενου έτους.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με την εισήγηση του : «Έστω ότι βάσει της τυπικής καμπύλης διακύμανσης φορτίου για την κατηγορία «Οικιακοί Πελάτες» για μια τυπική ημέρα του Δεκεμβρίου ο μέρος όρος της κατανάλωσης κατά τις ώρες 6 – 8 μ.μ. αντιστοιχεί σε ποσοστό 6 % της συνολικής ημερήσιας κατανάλωσης. Το ανωτέρω ποσοστό υπολογίζεται για κάθε ένα από τους υπόλοιπους χειμερινούς και καλοκαιρινούς μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Έστω ότι ο μέσος όρος των υπολογιζόμενων ποσοστών για τους ανωτέρω έξι μήνες είναι 5,5 %. Στην παραπάνω περίπτωση η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για τους οικιακούς πελάτες για κάθε μήνα του έτους θα ισούται με 5,5 % επί την μηνιαία κατανάλωση επί την μοναδιαία Χρέωση Χρήσης Συστήματος».

Σημειώνεται ότι το ισχύον τιμολόγιο για τη μεταφορά αποτελείται από δύο διαφορετικές χρεώσεις, ισχύος που βασίζεται στην συμφωνημένη ισχύ της παροχής και ενέργειας. Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης την κατάργηση της χρέωσης ισχύος.

Η εφαρμογή διαφορετικών τιμολογίων στη διάρκεια του 24ωρου θα γίνει πιο εύκολη όταν εγκατασταθούν οι λεγόμενοι «έξυπνοι μετρητές», διαδικασία που βρίσκεται στο στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής.

Στόχος της ΡΑΕ είναι το νέο σύστημα που θα αποφασισθεί να ισχύσει από το 2019.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025