Ολο το σχέδιο της ΔΕΗ για τις αλλαγές στα εργασιακά θέματα και τη στελέχωσή της. Αλλαγές και στους διαγωνισμούς προμηθειών υλικών και την παροχή υπηρεσιών, σύμφωνα με το νομοσχέδιο Χατζηδάκη. Πώς θα υπολογιστούν οι ανάγκες για το εργατικό δυναμικό της ΔΕΗ.
Σε ριζικές αλλαγές θα προχωρήσει η ΔΕΗ, όσον αφορά στα εργασιακά θέματα και την στελέχωση της. Σύμφωνα με τη εφημερίδα “Έθνος της Κυριακής”, θα γίνουν αποχωρήσεις περίπου 2.000 εργαζομένων -μέσω προγράμματος εθελουσίας εξόδου- κυρίως σε υποστηρικτικό προσωπικό και όχι σε τεχνίτες ή απασχολούµενους στην εµπορία. Εθελουσίες που θα εξειδικευθούν το επόµενο διάστηµα µέσα από το business plan που θα εκπονηθεί και οι οποίες υπολογίζεται ότι θα έχουν ένα κόστος 30 εκατ. ευρώ, δεδοµένης της αποζηµίωσης των 15.000 ευρώ που δικαιούνται όσοι αποχωρούν. Στη συνέχεια προσλήψεις του αναγκαίου προσωπικού, μέσα από πιο ευέλικτες διαδικασίες.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το µισθολογικό κόστος της ∆ΕΗ διαµορφώθηκε πέρυσι στα 790 εκατ. ευρώ, γεγονός που σηµαίνει ένα µέσο κόστος ανά εργαζόµενο γύρω στα 49.000 ευρώ, το οποίο είναι υψηλό, ακριβώς επειδή ο µέσος όρος ηλικίας του προσωπικού υπερβαίνει τα 52 χρόνια, και αντίστοιχα διαµορφώνονται οι απολαβές του.
Στόχος των αλλαγών που ετοιµάζει η διοίκηση είναι να στελεχωθεί πιο ορθολογικά η επιχείρηση και ταυτόχρονα να µειωθεί το εργασιακό κόστος, παρά τις νέες προσλήψεις.
Τι ισχύει σήμερα στη ΔΕΗ
Σήµερα επί συνόλου περίπου 9.500 εργαζοµένων, οι 6.000-6.500, δηλαδή το 65%- 70% είναι τεχνικό προσωπικό. Από τα υπόλοιπα 3.000 – 3.500 άτοµα, τα 800-900 απασχολούνται στην εµπορία και περίπου 2.000 είναι διοικητικοί.
Για τον υπολογισµό των αναγκών θα πρέπει να ληφθεί επίσης υπόψη το πόσοι από τους εργαζόµενους θα αποχωρήσουν φυσιολογικά λόγω συνταξιοδότησης. Το προηγούµενο διάστηµα ο ρυθµός συνταξιοδοτήσεων ήταν περίπου 700 άτοµα τον χρόνο. Η προοπτική όµως προγράµµατος εθελουσίας εξόδου έχει ήδη προκαλέσει τις πρώτες ανακλήσεις αιτηµάτων για συνταξιοδότηση, καθώς πολλοί προσδοκούν ότι θα φύγουν µε καλύτερους όρους και συνεπώς προτιµούν να περιµένουν.
«Η εθελουσία δεν θα έχει τέτοιο χαρακτήρα. ∆εν πρόκειται να δώσουµε λεφτά σε εργαζόµενους που θα αποχωρήσουν ούτως ή άλλως εντός ολίγων µηνών» απαντά παρ’ όλα αυτά αρµόδια πηγή του ΥΠΕΝ.
Σε κάθε περίπτωση, οι σηµερινές – ανεπίσηµες και µη οριστικές βεβαίως- εκτιµήσεις κάνουν λόγο για πρόσληψη σε πρώτη φάση τουλάχιστον 1.000 µε 1.500 νέων εργαζοµένων. Στη συνέχεια θα αξιολογηθεί εάν υπάρχουν ανάγκες και σε συνδυασµό µε τη γενικότερη πορεία των οικονοµικών της ∆ΕΗ θα ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις. Σηµαντικό είναι ότι οι νέες προσλήψεις δεν θα γίνουν µε το ασφυκτικό πλαίσιο των εταιρειών του ∆ηµοσίου. Θα γίνουν µε τους όρους και τα κριτήρια του ΑΣΕΠ, χωρίς όµως να γίνονται µέσω του ανώτατου οργάνου.
Το νέο πλαίσιο περιλαµβάνεται στο νοµοσχέδιο που έχει ετοιµάσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και πρόκειται σε λίγες µέρες να κατατεθεί στη Βουλή. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το νοµοσχέδιο θα προβλέπει ότι οι προσλήψεις θα ελέγχονται από το ΑΣΕΠ µόνο εκ των υστέρων.
Με τον ίδιο στόχο αναµένεται να θεσπιστεί και η άρση του πλαφόν των αµοιβών τουλάχιστον στα διοικητικά στελέχη, µια και για τους «απλούς» εργαζόµενους «τρέχουν» οι συλλογικές συµβάσεις εργασίας. «Η ∆ΕH χρειάζεται ανθρώπους που να έχουν δουλέψει στην αγορά για τον εκσυγχρονισµό και την αλλαγή νοοτροπίας, κάτι άλλωστε που σηµατοδότησε και η επιλογή του διευθύνοντος συµβούλου Γιώργου Στάσση και άλλων µελών του διοικητικού συµβουλίου» δηλώνει στο «Εθνος της Κυριακής» ανώτατο στέλεχος του ΥΠΕΝ, επιχειρηµατολογώντας για την ανάγκη του νέου θεσµικού πλαισίου. Υπενθυµίζεται ότι στη δηµόσια εταιρεία ισχύει το πλαφόν των αποδοχών του γενικού γραµµατέα υπουργείου.
Οι διαγωνισμοί
Με το νοµοσχέδιο Χατζηδάκη, που έρχεται τις επόµενες ηµέρες στη Βουλή, υιοθετούνται σοβαρές αλλαγές και σε ό,τι αφορά στη διενέργεια των διαγωνισµών για τις προµήθειες υλικών και την παροχή υπηρεσιών. Σήµερα οι διαδικασίες αυτές ακολουθούν εκείνες του ∆ηµοσίου, µε αποτέλεσµα να είναι χρονοβόρες, την ώρα που οι ανταγωνιστές της ∆ΕH δεν έχουν τέτοιες υποχρεώσεις.
Οι διαγωνισµοί που δεν θα υπάγονται στους κανόνες του ∆ηµοσίου θα είναι εκείνοι για ανταγωνιστικές δραστηριότητες και όχι για παράδειγµα αυτοί του ∆Ε∆- ∆ΗΕ, όπου λόγω του µονοπωλίου απαιτούνται διαφανείς διαδικασίες (π.χ. προµήθεια στύλων διανοµής ρεύµατος).