Το ενδεχόμενο περιορισμού του αριθμού των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης μέσω παρέμβασης στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια χορήγησής του εξετάζει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.
Στόχος είναι να λαμβάνουν το επίδομα αυτό σημαντικά αυξημένο όσοι φορολογούμενοι το έχουν πραγματικά ανάγκη, επειδή έχουν πενιχρά εισοδήματα και πολύ μικρής αξίας ακίνητη περιουσία.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει αποφασίσει να διαθέσει και για την περίοδο 2016-2017 το ποσό των 105 εκατ. ευρώ για τη χορήγηση επιδόματος θέρμανσης, αλλά ταυτόχρονα σχεδιάζει να αλλάξει ριζικά τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, προκειμένου να γίνει δικαιότερη κατανομή του διαθέσιμου ποσού των 105 εκατ. ευρώ.
Στο πλαίσιο αυτό, εξετάζονται τρία εναλλακτικά σενάρια:
1. Η μετακίνηση κάποιων νομών στις γεωγραφικές ζώνες β’ και α’, τις λεγόμενες και πιο «ψυχρές», επειδή σ’ αυτές θεωρείται ότι επικρατούν οι πιο χαμηλές θερμοκρασίες κατά την περίοδο Οκτωβρίου – Απριλίου -όπου επιδοτούνται με επίδομα περισσότερα λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, οπότε το συνολικό ποσό επιδόματος είναι μεγαλύτερο για κάθε δικαιούχο-, αλλά με ταυτόχρονη μείωση των ορίων ετησίου εισοδήματος ή και συνολικής αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας.
Εξετάζεται, συγκεκριμένα, κάποιοι νομοί που περιλαμβάνονται στη γεωγραφική ζώνη γ’, όπου η επιδότηση μέσω του επιδόματος καλύπτει ποσότητα 8 λίτρων ανά τετραγωνικό μέτρο κύριας κατοικίας, να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη β’ όπου η επιδότηση με επίδομα θέρμανσης καλύπτει ποσότητα 15 λίτρων ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, ώστε το συνολικό ποσό επιδόματος για ίδιας έκτασης κατοικία να καλύπτει μεγαλύτερη συνολική ποσότητα λίτρων πετρελαίου θέρμανσης και εν τέλει να είναι υψηλότερο.
Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά 87,5% για τους κατοίκους των νομών που θα μεταφερθούν από τη γ’ στη β’ ζώνη.
Επιπλέον, κάποιοι νομοί που σήμερα είναι ενταγμένοι στη γεωγραφική ζώνη β’, όπου η επιδότηση καλύπτει 15 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας, εξετάζεται να μεταφερθούν στη γεωγραφική ζώνη α’, όπου η επιδότηση καλύπτει 25 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης ανά τ.μ. κύριας κατοικίας. Για τους κατοίκους που διαμένουν στους νομούς αυτούς, το συνολικό ποσό επιδόματος θα αυξηθεί κατά 66%.
Για να αντισταθμιστεί η πρόσθετη δαπάνη που θα προκύψει λόγω αύξησης των ποσών των επιδομάτων σε αρκετούς νομούς μελετάται να μειωθεί ο αριθμός των δικαιούχων σε όλη τη χώρα μέσω παρεμβάσεων στα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.
Εξετάζεται δηλαδή η μείωση των ανωτάτων ορίων ετησίου εισοδήματος ή και αντικειμενικής αξίας ακίνητης περιουσίας τα οποία δεν πρέπει να υπερβαίνουν οι δικαιούχοι.
2. Η θεσμοθέτηση δικαιότερων γεωγραφικών κριτηρίων, χωρίς μετακινήσεις νομών σε πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε οι κάτοικοι των ορεινών περιοχών πολλών νομών της χώρας να λαμβάνουν μεγαλύτερα ποσά επιδόματος από τους κατοίκους των πεδινών και λοιπών περιοχών των ίδιων νομών.
Η επιλογή αυτή θα σημάνει το «σπάσιμο» αρκετών νομών σε δύο διαφορετικές γεωγραφικές ζώνες: μία που θα περιλαμβάνει τις ορεινές περιοχές του νομού, όπου επικρατούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και το επίδομα θέρμανσης θα είναι μεγαλύτερο, και μία που θα περιλαμβάνει τις υπόλοιπες, παραλιακές, πεδινές και ημιορεινές περιοχές, όπου οι θερμοκρασίες τη χειμερινή περίοδο είναι υψηλότερες απ’ ό,τι στις ορεινές περιοχές και το επίδομα θέρμανσης θα είναι ένα χαμηλότερο ποσό.
Το σενάριο αυτό προβλέπει ότι τα λοιπά κριτήρια χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης, τα οποία αφορούν το ύψος του ετήσιου οικογενειακού εισοδήματος και στο συνολικό ποσό της αντικειμενικής αξίας της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος, θα παραμείνουν αμετάβλητα.
Σύμφωνα με τα κριτήρια αυτά, δικαιούχος του επιδόματος θέρμανσης είναι κάθε φορολογούμενος ο οποίος:
α) είναι άγαμος, είχε κατά το προηγούμενο έτος ετήσιο εισόδημα (τεκμαρτό ή πραγματικό) έως 12.000 ευρώ και κατείχε ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 100.000 ευρώ,
β) είναι έγγαμος χωρίς παιδιά με ετήσιο εισόδημα έως 20.000 ευρώ και με ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,
γ) είναι έγγαμος με ένα παιδί και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 22.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,
δ) είναι έγγαμος με δύο παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 24.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,
ε) είναι έγγαμος με τρία παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 26.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,
στ) είναι έγγαμος με τέσσερα παιδιά και είχε πέρυσι ετήσιο εισόδημα έως 28.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ,
ζ) είναι έγγαμος με πέντε παιδιά και πέρυσι είχε ετήσιο εισόδημα έως 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ κ.ο.κ. (για κάθε επιπλέον παιδί ισχύει πρόσθετο όριο εισοδήματος 2.000 ευρώ).
3. Συνδυασμός των δύο πρώτων σεναρίων. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείεται να καταλήξει και σε συνδυασμό των δύο προηγούμενων σεναρίων, δηλαδή να επιλέξει και «σπάσιμο» νομών σε ορεινές και μη ορεινές ζώνες και μεταφορές νομών σε ζώνες με υψηλότερα ποσά επιδομάτων μαζί με μειώσεις στα όρια εισοδήματος και αξίας ακίνητης περιουσίας.
Διευκρινίσεις Αλεξιάδη στη Βουλή
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης (στη φωτογραφία) απάντησε προχθές το απόγευμα σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή σχετικά με το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης για το 2016. Στην απάντησή του ο αναπληρωτής υπουργός επεσήμανε ότι:
α) Φέτος θα δοθούν για επίδομα θέρμανσης 105 εκατ. ευρώ, όσα δηλαδή και τον περασμένο χρόνο.
β) Πέρυσι δόθηκε 1 εκατ. ευρώ παραπάνω (106 εκατ. ευρώ συνολικά) από πολιτική επιλογή, ώστε να καλυφθούν όλοι όσοι είχαν κάνει αίτηση.
γ) Στόχος είναι να μεταφερθούν ολόκληρες περιοχές στις πιο «ψυχρές» γεωγραφικές ζώνες, ώστε να γίνει δικαιότερη η κατανομή του επιδόματος.
δ) Οι υπηρεσίες του υπουργείου ελέγχουν αν μπορούν να «σπάσουν» στα δύο κάποιες περιοχές που έχουν ψυχρότερο κλίμα στα ορεινά.
ε) Η αξιωματική αντιπολίτευση κατηγορεί το υπουργείο Οικονομικών για άδικη κατανομή των περιοχών σε γεωγραφικές ζώνες, ενώ η κατανομή έχει γίνει με νομοθετική ρύθμιση του 2012, δηλαδή επί συγκυβέρνησης Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ.