Η προετοιμασία των μαθητών της Γ΄ Λυκείου για τις Πανελλαδικές εξετάσεις περιλαμβάνει ασφαλώς και ανά τακτά χρονικά διαστήματα διαγωνίσματα.
Μέσα από τη γραπτή ή προφορική (ανάλογα της περίπτωσης) εξέταση γίνεται προσπάθεια να εντοπιστούν κενά, να αναλυθούν – εξηγηθούν τα λάθη, και βέβαια να εξοικειωθούν οι μαθητές στις «συνθήκες» των εξετάσεων που έρχονται – αυτό που ονομάζουμε «προσομοίωση».
Αναμφίβολα ο καλός βαθμός ενός διαγωνίσματος είναι το ζητούμενο μια και η «σωστή» του μετάφραση δίνει δύναμη στο μαθητή για την συνέχεια και ισχυροποιεί μέσα του το «θα πάω καλά». Βέβαια η «λανθασμένη» μετάφραση ακούει στο όνομα εφησυχασμός, και κάτι τέτοιο 5 μήνες πριν τις πανελλαδικές ποτέ δεν θέλουμε να συμβεί.
Πόσο αντιπροσωπευτικός είναι ο βαθμός των διαγωνισμάτων προετοιμασίας
Αρκετές φορές ο μαθητής δυσαρεστείται που του «έκοψαν» μόρια σε σημεία που κατά τη γνώμη του δεν έπρεπε. Αισθάνεται αδικημένος. Και μάλιστα ίσως το αίσθημα της αδικίας να μεγαλώνει συγκρίνοντας το βαθμό του με τους αντίστοιχους των συμμαθητών του.
Να δούμε όμως και το θέμα από τη μεριά του βαθμολογητή – καθηγητή.
Ξεκινώντας με το δεδομένο ότι υπάρχει μόνο καλή θέληση στη σχέση καθηγητή – μαθητή ο πρώτος ΔΕΝ πρέπει να ωραιοποιήσει την εικόνα ενός γραπτού προετοιμασίας για τις πανελλαδικές. Εξάλλου η μάθηση προτιμά την ποιότητα αντί της ποσότητας. Όσο και να ακούγεται «σκληρό» πρέπει να είναι αυστηρός κριτής – όχι για να αυτοονομασθεί αυστηρός, αλλά για να βοηθήσει τον μαθητή να γνωρίσει (από πριν) την πραγματική ατμόσφαιρα των Πανελλαδικών. Και αυτή η ατμόσφαιρα δεν είναι ασφαλώς για να τη φοβάται ΑΛΛΑ είναι μια ατμόσφαιρα διαφορετική.
Τα διαφορετικά στοιχεία των Πανελλαδικών εξετάσεων σε σχέση με τις εξετάσεις προετοιμασίας
Σαν πρώτο θα αναφέρουμε το ίδιο το περιβάλλον με την κυριολεκτική του έννοια. Δεν είναι το ίδιο να γράφεις παρέα με τους φίλους σου σε μια γνώριμη τάξη ενώ συγχρόνως αισθάνεσαι την «ασφάλεια» της παρουσίας του καθηγητή σου με το να βρίσκεσαι σε ένα (ενδεχομένως) όχι οικείο χώρο χωρίς τη δυνατότητα να εκφράσεις πιθανή απορία στους επιβλέποντες καθηγητές.
Το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να συνειδητοποιήσει ο μαθητής είναι ότι ο διορθωτής του γραπτού του (στις Πανελλαδικές εξετάσεις) ΔΕΝ τον γνωρίζει. Είναι μια απρόσωπη σχέση και ακριβώς γι αυτό το λόγο το γραπτό πρέπει να είναι απόλυτα «πειστικό» για τον διορθωτή. Σε αυτή την περίπτωση ο καθηγητής δεν ξέρει τις γνώσεις του μαθητή κάτι που σημαίνει ότι αν θέλει να είναι δίκαιος πρέπει να είναι αυστηρός κριτής.
Επίλογος
Αγαπημένοι μαθητές ο καθηγητής είναι σύμμαχος στην προσπάθειά σου (Η συμμετοχή του καθηγητή στο παρακάτω της ζωής των άλλων) και οι παραπάνω σκέψεις δεν γράφτηκαν για να φοβίσουν, να αγχώσουν, ή να μειώσουν την αυτοπεποίθησή σας. Σαν στόχο έχουν ακριβώς το αντίθετο μια και πιστεύουμε ότι το άγχος και ο φόβος κάνουν έντονη την παρουσία τους όχι όταν είσαι προετοιμασμένος για την πραγματική εικόνα μιας δοκιμασίας αλλά όταν πρωτογνωρίζεις την πραγματικότητα στη διάρκεια της δοκιμασίας.
Καλή συνέχεια στην προσπάθειά σας.