Ο Συνήγορος του Πολίτη διερεύνησε αναφορές πολιτών, εφόσον Δ.Ο.Υ στην περιφέρεια αρνήθηκαν σε γονείς παιδιών με αναπηρία την απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας για επιβατικά ΙΧ οχήματα, τα οποία έχουν ταξινομηθεί ως αναπηρικά, με την αιτιολογία ότι το αυτοκίνητο ανήκε κατά κυριότητα στους γονείς και όχι στο δικαιούχο ανήλικο με αναπηρία.
Η άρνηση και στις δύο περιπτώσεις βασίστηκε στις ΠΟΛ. Α.Υ.Ο 1172/25.11.2010 και ΠΟΛ. Α.Υ.Ο 1197/01.01.2015 οι οποίες αναφέρουν ότι «για τη χορήγηση απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει το όχημα να είναι εξ ολοκλήρου στην ιδιοκτησία του αναπήρου».
Η Αρχή απέστειλε έγγραφα προς το Υπουργείο Οικονομικών προτείνοντας -με βάση τη νομοθεσία αλλά και την ιδιαίτερη νομική και πραγματική κατάσταση των ανηλίκων δικαιούχων με αναπηρία, οι οποίοι εκπροσωπούνται νομίμως από τους έχοντες τη γονική μέριμνα (γονείς)- τα ταξινομηθέντα από γονείς αναπηρικά ΙΧ επιβατικά οχήματα, να απαλλάσσονται και από τα τέλη κυκλοφορίας χωρίς περαιτέρω διαδικασία.
Το Υπουργείο Οικονομικών ανταποκρίθηκε θετικά στις συστάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη και προώθησε διάταξη προς ψήφιση, ειδικότερα: «…Στο τέλος της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν. 1798/1988 (Α 166) προστίθενται δύο νέα εδάφια ως εξής: «Επίσης, η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας που δικαιούνται οι ανήλικοι ανάπηροι των παραπάνω κατηγοριών, δύναται να παραχωρείται έως την ενηλικίωσή τους στο πρόσωπο που ασκεί τη γονική μέριμνα ή για οποιονδήποτε λόγο έχει την επιτροπεία τους για ένα μόνο όχημα, έστω και αν ασκεί τη γονική μέριμνα ή την επιτροπεία σε περισσότερους ανήλικους αναπήρους. Σε περίπτωση θανάτου αναπήρου, για λογαριασμό του οποίου είχε χορηγηθεί στα ως άνω πρόσωπα η προαναφερθείσα απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, τα τέλη κυκλοφορίας οφείλονται από το επόμενο ημερολογιακό έτος εκείνου του θανάτου του αναπήρου» (Ν. 4539/2018 ΦΕΚ Α 85, αρ. 29).