Γραμμή άμυνας στις προτάσεις των δανειστών ετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο ένα 24ωρο πριν την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών
Η ατζέντα των δανειστών για τα πρόσθετα μέτρα που θα πρέπει να νομοθετήσει άμεσα είναι η περικοπή κατά 15% σε καθαρούς όρους των συντάξεων πάνω από τα 1000 ευρώ ώστε να προστατευτούν από νέες μειώσεις οι συντάξεις των 500-550 ευρώ που διαμορφώνουν ένα εισόδημα κοντά στο όριο της φτώχειας.
Μεγάλο κίνδυνο, οι δανειστές να πάνε ακόμη παρακάτω τις μειώσεις, εγκυμονεί το γεγονός ότι έχει καθυστερήσει σημαντικά η απονομή συντάξεων με βάση το νέο καθεστώς που θα καθιέρωσε ο νόμος Κατρούγκαλου.
Η συντριπτική πλειοψηφία των νέων συντάξεων που εκδόθηκαν μετά τις 14 Μαΐου που κυρώθηκε από την Βουλή το νέο ασφαλιστικό είναι προσωρινές διατηρώντας και τις δαπάνες για συντάξεις σε χαμηλά επίπεδα.
Ο κίνδυνος θα είναι οι δανειστές να ζητήσουν πρώτα την πορεία εφαρμογής του υφιστάμενου ασφαλιστικού συστήματος. Αν διαπιστώσουν με στοιχεία ότι η συμπίεση των δαπανών έγινε με την καθυστέρηση εφαρμογής του νόμου θα ζητήσουν και μεγαλύτερες περικοπές.
Το ίδιο σκληροί φαίνεται ότι είναι οι δανειστές σε ότι αφορά την μείωση του αφορολόγητου ορίου.
Ειδικότερα στις επικοινωνίες που είχαν με το οικονομικό επιτελείο όλες αυτές τις ημέρες φαίνεται να καταλήγουν σε ένα αφορολόγητο στα 5500 ευρώ για άγαμους και συνταξιούχους ώστε σε μέσα επίπεδα να διαμορφωθεί κοντά στα 5900 – 6000 ευρώ συμπεριλαμβάνοντας και ένα αφορολόγητο κατά τι υψηλότερο ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών του κάθε νοικοκυριού.
Η άμυνα του οικονομικού επιτελείου θα επικεντρώνεται στο «δημοσιονομικό κενό» που θα πρέπει να καλύψουν τα μέτρα αυτά.
Το πρώτο στοιχείο που προετοιμάζουν να παρουσιάσουν με λεπτομέρειες είναι η καλύτερη του αναμενομένου πορεία της οικονομίας το 2016 . Τούτο όχι μόνο σε όρους πρωτογενούς πλεονάσματος ( που έφτασε στο 2,2% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 0,5% του ΑΕ) αλλά και ως αναπτυξιακή δυναμική όπου επίσης η οικονομία επίσης υπεραπέδωσε φτάνοντας σε ανάπτυξης 0,3% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για ύφεση 0,3% του ΑΕΠ.
Επίσης όπλο για την μείωση των απαιτήσεων των δανειστών θα είναι και η ανασκόπηση δαπανών ( spending review ) που βρίσκεται σε εξέλιξη από το Γενικό Λογιστήριο του κράτους και αναμένεται να καταφέρει μόνιμη μείωση των δαπανών των υπουργείων από 500 έως 800 εκ ευρώ κάνοντας το στόχο για επίτευξη στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και το 2019 λίγο πιο εύκολο.
Πιο δύσκολα θα είναι τα πράγματα στο εργασιακό όπου το γενικό πρόσταγμα θα έχει το ΔΝΤ. Το αίτημα του υπουργείου εργασίας για επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων σε κλαδικό επίπεδο δεν βρίσκει σύμφωνο το ΔΝΤ που θεωρεί ότι είναι καλύτερη η ελεύθερη διαπραγμάτευση των μισθών σε επιχειρηματικό επίπεδο ενώ παράλληλα θέλει τη αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου και την επαναφορά της ανταπεργίας ως στοιχεία που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας .
Πρώτο ορόσημο η 7η Απριλίου
Το οικονομικό επιτελείο κινείται με στόχο τα βασικά θέματα της δεύτερης αξιολόγησης θα έχουν φτάσει σε συμφωνία μέχρι και τις 20 Μαρτίου. Με άλλα λόγια μέσα σε περίπου 20 ημέρες να έχουν συμφωνηθεί η μείωση του αφορολόγητου των συντάξεων και οι αλλαγές τους ασφαλιστικού μέχρι και ώστε να έχουμε τεχνική συμφωνία σε επίπεδο θεσμών στο Εurogroup της 20ης Μαρτίου.
Στην συνέχεια θεωρείται ότι υπάρχει χρόνος να συζητηθεί και να συμφωνηθεί τόσο τα επόμενα βήματα για την μείωση του χρέους όσο και η εξέλιξη των πρωτογενών πλεονασμάτων με στόχο to Eurogroup της 7ης Απριλίου στην Μάλτα να καταλήξει σε συνολική συμφωνία για το ελληνικό θέμα . Αν κάτι τέτοιο επιτευχθεί θα έχουμε και την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης κατά την συνεδρίαση της ΕΚΤ στις 27 Απριλίου.