ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, κ. ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΜΠΑΛΤΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, κ. ΤΑΣΟ ΚΟΥΡΑΚΗ:
ΠΕΡΙ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ: Αναγνώριση προϋπηρεσίας και μοριοδότηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων.
Αγαπητοί Υπουργοί, κύριε Μπαλτά και κύριε Κουράκη,
Ονομάζομαι Ουρανία Χάτσιου και είμαι αριστούχος απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Επιπλέον είμαι κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος Αγγλικής Φιλολογίας από Πανεπιστήμια της Μ. Βρετανίας (York and Swansea). Συνάμα έχω διδάξει Αγγλική Λογοτεχνία επί επτά συναπτά έτη στο Πανεπιστήμιο του Swansea της Μ. Βρετανίας, στις βαθμίδες της αναπληρώτριας και επίκουρης καθηγήτριας. Έχω επίσης κάνει πολλές ομιλίες σε διεθνή συνέδρια και άρθρα μου έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή ακαδημαϊκά περιοδικά.
Επέστρεψα στην Ελλάδα πριν από τρία περίπου έτη και έκτοτε εργάζομαι ως καθηγήτρια Αγγλικών σε ιδιωτικό κέντρο ξένων γλωσσών με πλήρες ωράριο για την ταπεινωτική αμοιβή των ?350 τον μήνα.
Πέρυσι το καλοκαίρι έκανα τα χαρτιά μου για να προσληφθώ ως αναπληρώτρια στον Κλάδο Αγγλικής Γλώσσας (ΠΕ06). (Προσθέτω ότι είχα λάβει μέρος στον πρώτο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και ήμουν ανάμεσα στους επιτυχόντες, αλλά μη διοριστέους).
Ανακάλυψα λοιπόν τότε ότι η διδακτική μου προϋπηρεσία δεν ήταν επιτρεπτό να μοριοδοτηθεί. Πώς είναι δυνατόν η Δευτεροβάθμια εκπαίδευση να μην αναγνωρίζει ως διδακτική προϋπηρεσία για ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών την προϋπηρεσία σε αναγνωρισμένα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μάλιστα στα πλαίσια του ιδίου αντικειμένου;
Πιστεύω λοιπόν ότι χρήζει άμεσης τροποποίησης το εδάφιο της εγκυκλίου αναπληρωτών και ωρομισθίων που αφορά στην αναγνώριση προϋπηρεσίας στο εξωτερικό, μιας και προς το παρόν, αφορά μόνο στην προϋπηρεσία σε «σχολεία» της Ε.Ε. Πώς καλύπτει το υπάρχον εδάφιο εμένα από τον κλάδο της Αγγλικής Γλώσσας, με επταετή διδακτική εμπειρία πάνω στο αντικείμενό μου και μάλιστα σε φορέα ανώτερης βαθμίδας από αυτή της Δευτεροβάθμιας;
Επιπλέον ανακάλυψα το εξής απαράδεκτο: ότι το υπάρχον σύστημα δεν επιτρέπει τη μοριοδότηση μεταπτυχιακού και διδακτορικού τίτλου για την ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών. Μου είναι ακατανόητο το να μην μπορώ να καταθέσω τα αναγνωρισμένα από το Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. διπλώματά μου. Δεν είναι δυνατόν να κρίνομαι ακόμη μόνο βάσει του βασικού μου πτυχίου, σαν να ήμουν αδρανής για μια ολόκληρη δεκαπενταετία που μεσολάβησε από την αποφοίτησή μου. Σα να μη συνέβη τίποτε. Σα να μην απέκτησα μεταπτυχιακό και διδακτορικό τίτλο. Και βεβαίως πρέπει να μοριοδοτείται η προϋπηρεσία των αναπληρωτών καθηγητών. Αλλά, όπως κάποιοι από τους αποφοίτους της Αγγλικής Φιλολογίας επέλεξαν τον δρόμο της εργασίας ως αναπληρωτές καθηγητές, άλλοι από εμάς, επέλεξαν τον δρόμο της μετεκπαίδευσης. Δεν κατανοώ λοιπόν τον λόγο για τον οποίο θα πρέπει να μοριοδοτείται μονάχα η προϋπηρεσία και όχι η κατοχή μεταπτυχιακών και διδακτορικών πτυχίων. Κι εξάλλου, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει ένας τρόπος ώστε να δίνεται σοβαρότατο κίνητρο για την περαιτέρω κατάρτιση, η οποία, στον χώρο της εκπαίδευσης ιδιαίτερα, είναι σημαντικότατη και άμεσα λειτουργική σε καθημερινό επίπεδο. Και φυσικά, το πιο εύλογο κίνητρο είναι η μοριοδότησή της.
Μέχρι στιγμής, η μόνη ευκαιρία για κατάθεση και μοριοδότηση των μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων δινόταν στους εκπαιδευτικούς μέσα από τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Εφόσον όμως δεν υπάρχει πιθανότητα στο εγγύς μέλλον για νέο διαγωνισμό ΑΣΕΠ, η μόνη εναπομείνασσα ευκαιρία που δίνεται στους εκπαιδευτικούς να ανανεώσουν το επίσημο ηλεκτρονικό ‘προφίλ’ τους. είναι μέσω της διαδικασίας κατάθεσης των δικαιολογητικών για ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών. Επομένως, πρέπει η διαδικασία της ένταξης και επιλογής των αναπλητωτών να προσφέρει τη δυνατότητα της πλήρους ανανέωσης/ενημέρωσης (“updating”) του ‘προφίλ’ του κάθε εκπαιδευτικού, και συνεπώς, και της μοριοδότησης τόσο της προϋπηρεσίας του, όσο και των αποκτηθέντων τίτλων.
Πρέπει δε ακόμη να προσθέσω και το εξής: τη στιγμή που όλοι οι νέοι Έλληνες επιστήμονες ξενιτεύονται για μια ίσως πιο εύκολη επαγγελματική αποκατάσταση, εγώ εγκαταλείπω μια εξασφαλισμένη ακαδημαϊκή καριέρα στο εξωτερικό, και επιστρέφω για να εργαστώ στην Ελλάδα. Γιατί θα πρέπει να αισθάνομαι ότι έκανα μεγάλο λάθος, ενώ στην πραγματικότητα έκανα το πιο σωστό;
Φυσικά, θα υπάρχουν κι άλλοι εκπαιδευτικοί, και όχι μόνο του δικού μου κλάδου, με παρόμοια προσόντα, που τους εκφράζουν απολύτως τα αιτήματά μου. Δεν είναι κρίμα όλοι εμείς να έχουμε την αίσθηση ότι χαραμιζόμαστε, όταν δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τόσο τις γνώσεις μας, όσο και τη διδακτική μας εμπειρία; Έχουμε άραγε την πολυτέλεια να μην αξιοποιείται ο κάθε πολίτης εκεί ακριβώς όπου η προσφορά του μπορεί να είναι η μεγίστη;
Ως ένα τελευταίο ζήτημα, θα ήθελα να επισημάνω ότι θεωρώ άστοχη τη μοριοδότηση της εντοπιότητας για την ένταξη στους πίνακες αναπληρωτών. Κατά τη γνώμη μου, σε περίοδο οικονομικής κρίσης, έχει περισσότερη σημασία ο συνυπολογισμός όχι του τόπου καταγωγής , αλλά του τόπου στον οποίο οι εκπαιδευτικοί κατέχουν κατοικία για την οποία δεν χρειάζεται να πληρώνουν ενοίκιο. Θα μπορούσε ίσως με κάποιον τρόπο αυτό να προστεθεί και να προσμετρηθεί στις αιτήσεις των αναπληρωτών.
Κύριε Μπαλτά και κύριε Κουράκη, χρόνια και χρόνια περιμέναμε να έρθει μια κυβέρνηση αριστερή, για να πράξει τουλάχιστον τα αυτονόητα. Και όλα τούτα είναι αυτονόητα.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την προσοχή σας. Περιμένω απάντησή σας το συντομότερο δυνατό.
Με εκτίμηση, Ουρανία Γ. Χάτσιου