Άμεσες λύσεις σε μια σειρά από προβλήματα που έχουν προκύψει στην επαγγελματική εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση ζητούν 46 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ από την κυβέρνηση.

Με ερώτηση που κατέθεσαν προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, τον υπουργό Εργασίας Γιάννη Βρούτση και τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα τονίζουν πως το χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα «Μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας» πρέπει να ολοκληρωθεί ομαλά και καλούν την κυβέρνηση να προχωρήσει σε έκτακτη επιδότηση των μαθητευομένων κατά την περίοδο αναστολής του προγράμματος λόγω της πανδημίας.

Επιπρόσθετα, ζητούν την άμεση καταβολή αμοιβών και ασφαλιστικών εισφορών στους εκπαιδευτές των δημόσιων ΙΕΚ και την υπογραφή νέων συμβάσεων για το τρέχον εξάμηνο. Όπως επισημαίνουν, άμεση αντιμετώπιση χρήζει και το ζήτημα που έχει ανακύψει με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτές που απασχολούνται σε περισσότερους εργοδότες και αντιμετωπίζουν προβλήματα εισόδου στην ψηφιακή πλατφόρμα για λήψη της προβλεπόμενης οικονομικής ενίσχυσης.

Στο ίδιο μήκος κύματος, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν πως μέχρι και σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί καμία διαδικασία τηλεκπαίδευσης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, ενώ υπογραμμίζουν πως στα σχολεία που λειτουργούν εντός των καταστημάτων κράτησης δεν υπάρχει καν σύνδεση στο internet. Ακόμη, καλούν τους αρμόδιους υπουργούς να μεριμνήσουν άμεσα ώστε να καταβληθούν τα δεδουλευμένα και οι ασφαλιστικές εισφορές των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και των συμβούλων που εργάζονται στα εν λόγω σχολεία, ζητώντας τέλος από την κυβέρνηση, να τους εντάξει στο καθεστώς της έκτακτης ενίσχυσης των 800 ευρώ.

Ακολουθεί η ερώτηση όπως κατατέθηκε στη Βουλή:

ΕΡΩΤΗΣΗ

– προς τον κ. υπουργό Οικονομικών

– προς τον κ. υπουργό Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων

– προς την κα υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Προβλήματα άμεσης επίλυσης στην επαγγελματική εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση.

Τα μέτρα αντιμετώπιση της πανδημίας της νόσου COVID-19 έχουν δημιουργήσει μια σειρά από προβλήματα ή συνέβαλαν στην όξυνση ζητημάτων που προϋπήρχαν στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της δια βίου μάθησης.

1. Επαγγελματική εκπαίδευση

Όσον αφορά τη επαγγελματική εκπαίδευση, η 4η φάση του «Μεταλυκειακού έτους – τάξη μαθητείας» των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) κινδυνεύει να μην ολοκληρωθεί ομαλά, λόγω της διακοπής του προγράμματος σε σχολικές μονάδες και χώρους εργασίας. Ανησυχία καταγράφεται και για την έγκαιρη έναρξη του προγράμματος κατά το επόμενο σχολικό έτος.

Επίσης, κανένας προγραμματισμός και καμία προετοιμασία δεν υπάρχει από το υπουργείο Παιδείας για τις εξετάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ. Σημειώνεται πως οι εξετάσεις για τους απόφοιτους του σχολικού έτους 2019-2020 έπρεπε να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί από το Φεβρουάριο του 2020.

Επιπλέον, η αποζημίωση που λαμβάνουν οι μαθητευόμενοι από τον εργοδότη και την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων έχει διακοπεί, δυσχεραίνοντας την οικονομική κατάσταση χιλιάδων νέων εν μέσω της υγειονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα.

2. Κατάρτιση

Όσον αφορά την κατάρτιση, κύρια προβλήματα είναι η μη-καταβολή της αμοιβής και των ασφαλιστικών εισφορών των εκπαιδευτών ΔΙΕΚ, οι οποίοι δίδαξαν στο πρώτο εξάμηνο της φετινής σπουδαστικής περιόδου (2019Β). Καθυστερήσεις υπάρχουν και στην υπογραφή των νέων συμβάσεων για το τρέχον εξάμηνο (2020Α), αν και ζητείται από τους εκπαιδευτές να συμμετέχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Παράλληλα, άμεση αντιμετώπιση χρήζει το ζήτημα που έχει ανακύψει με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτές, οι οποίοι απασχολούνται ταυτόχρονα σε περισσότερους εργοδότες (ιδιωτικά ή/και δημόσια ΙΕΚ), και που αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα εισόδου στη σχετική πλατφόρμα για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης που τους αντιστοιχεί.

Σε αντιστοιχία με τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ, παρόμοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι καταρτιζόμενοι στα ΙΕΚ. Ο ΕΟΠΠΕΠ, με ανακοίνωσή του στις 27 Φεβρουαρίου 2020, αν και καλεί τους υποψήφιους να υποβάλλουν αιτήσεις συμμετοχής, δεν προσδιορίζει την ημερομηνία των εξετάσεων.

3. Δια βίου μάθηση

Όσον αφορά τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), έως και σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί καμία διαδικασία για τη λειτουργία της τηλεκπαίδευσης και η εκπαιδευτική καθημερινότητα στηρίζεται αποκλειστικά στην αυτενέργεια των εκπαιδευτικών. Σημειώνεται πως στα ΣΔΕ που λειτουργούν εντός καταστημάτων κράτησης δεν υπάρχει καν σύνδεση στο internet.

Ζήτημα υπάρχει και με την καταβολή των δεδουλευμένων και ασφαλιστικών εισφορών στους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς και τους συμβούλους που εργάζονται στα ΣΔΕ, με την οικονομική κατάσταση του προσωπικού να είναι εξαιρετικά δυσχερής αφού παραμένουν απλήρωτοι από του Νοέμβριο του 2019, ενώ καμία πρόνοια δεν έχει υπάρξει ώστε να λάβουν την έκτακτη αποζημίωση των 800 €.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:

1. Υπάρχει σχεδιασμός για αναπλήρωση των ημερών της 4ης φάσης υλοποίησης της μαθητείας και για αξιοποίηση των εργαλείων της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα τμήματα μαθητείας; Πότε θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων του «Μεταλυκειακού έτους – τάξης μαθητείας» των ΕΠΑΛ σχολικού έτους 2018-2019; Είναι στα σχέδια της κυβέρνησης, η έκτακτη επιδότηση των μαθητευομένων κατά την περίοδο της πανδημίας;

2. Πότε θα ολοκληρωθούν οι πληρωμές ωρομισθίων στα ΔΙΕΚ και η υπογραφή των νέων συμβάσεων των εκπαιδευτικών για το τρέχον εξάμηνο; Τι προγραμματίζει ο ΕΟΠΠΕΠ για τις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων ΙΕΚ έτους 2019-2020; Τι σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας για την επιτυχή ολοκλήρωση του εαρινού εξαμήνου 2020 στα ΔΙΕΚ και πως προγραμματίζει την αναπλήρωση των διδακτικών ωρών και των εργαστηριακών μαθημάτων; Εξετάζει η κυβέρνηση να εντάξει το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΔΙΕΚ στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης, ώστε να λάβουν την αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 800 €; Πως θα επιλυθεί το πρόβλημα εισόδου στη σχετική πλατφόρμα των εκπαιδευτών ΙΕΚ, που απασχολούνται σε περισσότερες δομές, προκειμένου να λαμβάνουν τη σχετική οικονομική ενίσχυση;

3. Αντίστοιχα, πότε θα ολοκληρωθούν οι πληρωμές ωρομισθίων εκπαιδευτικών στα ΣΔΕ; Εξετάζεται η συμπερίληψη των εν λόγω εκπαιδευτικών στα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης λόγω της πανδημίας; Υπάρχει σχεδιασμός για τη αξιοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στα ΣΔΕ;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Τζούφη Μερόπη

Φίλης Νίκος

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αβραμάκης Λευτέρης

Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη

Αθανασίου Νάσος

Αναγνωστοπούλου Σία

Αυγέρη Δώρα

Βαρδάκης Σωκράτης

Γκαρά Αναστασία

Δρίτσας Θεόδωρος

Ελευθεριάδου Τάνια

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιότης Μανόλης

Καρασαρλίδου Φρόσω

Κασιμάτη Νίνα

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Καφαντάρη Χαρά

Λάππας Σπύρος

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κώστας

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μπάρκας Κώστας

Μπουρνούς Γιάννης

Μωραΐτης Θάνος

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Σάκης

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Κατερίνα

Πέρκα Θεοπίστη

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σκουρλέτης Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Συρμαλένιος Νίκος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γιώργος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025