Σε νέα αύξηση των τελών κυκλοφορίας 2017 προσανατολίζεται το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να διασφαλίσει πως θα εισπράξει 1,1 δισ. ευρώ.
Οι αλλαγές αναμένεται να ανακοινωθούν προς το τέλος Σεπτεμβρίου και οι τελικές αποφάσεις θα τεθούν ενδιάμεσα υπόψη των θεσμών.
Τι σημαίνει όμως αυτή η αλλαγή στην πράξη; Πόσο πιο βαθιά θα πρέπει να βάλουν το χέρι στην τσέπη οι κάτοχοι αυτών των αυτοκινήτων που έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου του 2007 έως στις 30 Οκτωβρίου του 2010;
Η στρατηγική της κυβέρνησης επικεντρώνεται στη μεταβίβαση βάρους από τα παλαιότερα οχήματα υψηλού κυβισμού στα νεότερα οχήματα μικρού κυβισμού.
Ειδικότερα εξετάζονται οι εξής αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας:
-Ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας με βάση τους ρύπους και για οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει από την 1η Ιανουαρίου 2007 και μετά. Σήμερα ο υπολογισμός των τελών κυκλοφορίας με τους ρύπους γίνεται για τα οχήματα που έχουν κυκλοφορήσει από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά, ενώ για τα παλαιότερα οχήματα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος πρώτης κυκλοφορίας. Αυτή η αλλαγή αναμένεται να φέρει επιβαρύνσεις για οχήματα ηλικίας έως 9 ετών.
-Νέες κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που τα τέλη τους υπολογίζονται με βάση του εκπεμπόμενους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα, με αύξηση του ποσού ανά γραμμάριο για τα οχήματα που εκπέμπουν πάνω από ένα όριο (π.χ. πάνω από 150 γραμμάρια)
-Μείωση των τελών κυκλοφορίας για οχήματα μεγάλου κυβισμού και ηλικίας άνω των 15 ετών προκειμένου να δοθεί ουσιαστικό κίνητρο στους ιδιοκτήτες τους που έχουν καταθέσει πινακίδες να τις παραλάβουν εκ νέου.
Αν και δεν υπάρχει γενικός κανόνας, μιας και οι εκπομπές CO2 προκύπτουν μεμονωμένα για κάθε έκδοση ενός μοντέλου -πέρα από τον κινητήρα οι εκπομπές CO2 επηρεάζονται από το βάρος μέχρι και τις διαστάσεις των ελαστικών- η συντριπτική πλειροψηφία των ιδιοκτητών τους θα πληρώσει περισσότερα από ότι μέχρι τώρα. Ποια θα είναι η μέση αύξηση; Παίρνοντας σαν βάση κάποια από τα best seller της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου εκείνης της περιόδου -σαν έτος αναφοράς χρησιμοποιήσαμε το 2008- θα κυμανθεί από 15 έως περίπου 30 ευρώ, με βάση πάντα τα ισχύοντα όρια και χρεώσεις ανά γραμμάριο CO2.
Για παράδειγμα ο κάτοχος ενός Toyota Yaris 1.3 αντί για 135 ευρώ θα πληρώσει 170, ενός Opel Corsa 1.4 θα ανέβει από τα 255 στα 276 ευρώ, κάτι που ισχύει και για τον ιδιοκτήτη ενός VW Golf 1,4 TSI με 122 ίππους -σημειώστε το 122 ίππους, έχει σημασία.
Ο οδηγός ενός Ford Focus 1.6 αντί για 280 ευρώ θα πληρώσει 294, ενός Fiat Panda 1.2 αντί για 135 θα καταβάλει 155, ενός Toyota Auris 1.33 από 135 ευρώ 162. Από την άλλη οι κάτοχοι π.χ. Hyundai i10 1.1 αντί για 135 ευρώ θα πληρώσουν 117, αυτοί μιας BMW 116i από 280 ευρώ 167 και ενός Suzuki Grand Vitara από 690 ευρώ 625.
Σχετικά μικρές λοιπόν σε γενικές γραμμές οι επιβαρύνσεις αν δεν αυξηθούν οι χρεώσεις ανά γραμμάριο CO2 από τα 150 και πάνω όπως φημολογείται, όμως ακόμα και αν δεν αλλάξουν υπάρχουν κάποια μοντέλα που θα επιβαρυνθούν πολύ από τη συγκεκριμένη αλλαγή. Αν θέλουμε να κάνουμε, με πολύ προσοχή ομολογουμένως, μια γενίκευση πρόκειται για μοντέλα σχετικά μικρού κυβισμού με αυτόματα κιβώτια -όχι όλα- με υψηλές ιπποδυνάμεις, ειδικά σε συνδυασμό με μεγάλα και βαριά αμαξώματα και για μικρά SUV με τετρακίνηση.
Τα μοντέλα που έχουν ταξινομηθεί από το 2007 έως και τις 30-10-2010 και θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα με τη τυχόν χρήση των εκπομπών CO2 για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας τους θα υποστούν και μείωση της αξίας τους στην αγορά των μεταχειρισμένων. Πηγή: Mercedes.
Για παράδειγμα ενώ για το απλό Fiat Panda 1.2, όπως προαναφέραμε, η αύξηση των τελών θα είναι 20 ευρώ για την έκδοση 4×4 του ίδιου αυτοκινήτου θα φτάνει τα 154 ευρώ, καθώς από τα 135 πηγαίνει στα 289, δηλαδή υπερδιπλασιάζεται. Κι αυτό γιατί ενώ οι εκπομπές CO2 του απλού Panda είναι 129 γραμμάρια, του τετρακίνητου λόγω επιπλέον βάρους, εσωτερικών τριβών και μεγαλύτερης μετωπικής επιφάνειας είναι 156 γραμμάρια. Προς 1,85 ευρώ το γραμμάριο…
Αντίστοιχα ο κάτοχος του VW Golf 1.4 TSI των 140 ίππων θα κληθεί να πληρώσει 414 ευρώ (+138 σε σχέση με τον ιδιοκτήτη της έκδοσης των 122 ίππων), μιας Mercedes C180 Kompressor (1.800 κυβικά, 154 άλογα) από 320 ευρώ 506 και μιας μεγαλύτερης Ε200 Kompressor (1.800 κυβικά, 184 ίπποι) ακριβώς τα διπλάσια: από 320 ευρώ 640.
Αυτοί όμως που θα πάθουν πραγματικο σοκ είναι οι κάτοχοι μικρών τετρακίνητων SUV. Ενώ τα τέλη ενός Daihatsu Terios 1.3 και ενός VW Tiguan 1.4 150 PS είναι αυτή τη στιγμή 135 και 255 ευρώ θα εκτοξευθούν στα 514 και 553 ευρώ αντίστοιχα, καθώς οι εκπομπές CO2 τους είναι ιδιαίτερα υψηλές (Terios 185 γραμμάρια το χιλιόμετρο, Tiguan 199). Για το 3θυρο Suzuki Vitara των 1.600 κυβικών τα 280 ευρώ θα γίνουν 625!
Φυσικά αν ισχύσουν τελικά οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας θα επηρεαστούν και οι αξίες όσων μοντέλων θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα στην αγορά των μεταχειρισμένων, οπότε η απώλεια για τους ιδιοκτήτες τους θα είναι διπλή…