και στις τιμές των αναμένονται το επόμενο διάστημα λόγω της εκτόξευσης του κόστους καυσίμων αλλά και του κόστους επισκευής και συντήρησης των πλοίων.

Από σήμερα, σύμφωνα μα τον Οικονομικό Ταχυδρόμο, με νέες αυξημένες τιμές μέχρι και 12% υποδέχονται την θερινή σεζόν από 1η Απριλίου ακτοπλοϊκές εταιρείες στις γραμμές της Ραφήνας και προαναγγέλλουν και νέες τον επόμενο μήνα.

Στις γραμμές από Πειραιά έχουν ήδη καταγραφεί αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων κατά 9%-10% από τα μέσα Μαρτίου ενώ νέα αύξηση κατά 5% αναμένεται κοντά το Πάσχα.

Σύμφωνα με εκπροσώπους ακτοπλοϊκών εταιρειών οι αυξήσεις οφείλονται στις πολύ μεγάλες ανατιμήσεις των τιμών των ναυτιλιακών καυσίμων, αλλά και στην άνοδο του κόστους άλλων υπηρεσιών προς τα επιβατηγά πλοία, όπως τα κόστη συντήρησης και επισκευών αλλά και οι αυξήσεις των ασφαλίστρων.

Παράγων της ακτοπλοΐας μέσα σε δυο χρόνια το κόστος συγκεκριμένης εργασίας συντήρησης σε ένα επιβατηγό πλοίο αυξήθηκε 110% στο ίδιο ναυπηγείο λόγω της ανόδου των κόστους του χάλυβα.

Επίσης τα τελευταία δυο χρόνια έχουν αυξηθεί σημαντικά τα ασφάλιστρα (hull & Machinery) λόγω των ζημιών που εμφάνισε διεθνώς ο κλάδος των επιβατηγών πλοίων.

Όσον αφορά τα καύσιμα υπενθυμίζεται ότι στα τέλη Δεκεμβρίου η τιμή του πιο συνηθισμένου ναυτιλιακού καυσίμου (χαμηλού θείου) ήταν κοντά στα 570 ευρώ ο τόνος, ενώ τώρα κινείται πάνω από τα 1.000 ευρώ ο τόνος, σημειώθηκε δηλαδή μια άνοδος κατά 75% περίπου. Μόλις χθες για πρώτη φορά μετά από μήνες τα ναυτιλιακά καύσιμα βρέθηκαν κάτω από τα 1.000 ευρώ ο τόνος. Πολλά θα εξαρτηθούν πάντως τις επόμενες ημέρες από την πορεία των ναυτιλιακών καυσίμων, ωστόσο σε κάθε περίπτωση οι ακτοπλόοι θεωρούν ότι η μια νέα αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, είναι μονόδρομος όσο δεν λαμβάνονται μέτρα που θα αποτρέψουν τα προβλήματα βιωσιμότητάς για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις και θα διατηρήσουν σε ένα επίπεδο την εξυπηρέτηση της νησιωτικής Ελλάδος.

Πληροφορίες από το Υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρουν ότι γίνονται συζητήσεις με το συναρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών, για την λήψη κάποιων μέτρων χωρίς όμως ακόμη να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις

Πάντως αυτό που ζητά ο ακτοπλοϊκός κλάδος από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη είναι να καταβληθούν στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που εξυπηρετούν άγονες γραμμές τα 42 εκατ. ευρώ που τους οφείλονται από πέρυσι και αφορούν μισθώματα για δρομολόγια που έχουν εκτελεσθεί.

Επίσης ζητούν την κατάργηση των υποχρεωτικών εκπτώσεων που ισχύουν για διάφορες κατηγορίες επιβατών. Η ακτοπλοΐα είναι ο μοναδικός μεταφορικός κλάδος που καλείται να διαθέτει με μειωμένη τιμή εισιτήρια σε διάφορες κατηγορίες επιβατών για τους οποίους το κράτος ασκεί κοινωνική πολιτική χωρίς όμως να αποζημιώνει τις εταιρείες.

Τα μέτρα αυτά μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα σημειώνουν παράγοντες του κλάδου, τονίζοντας ότι η πολιτεία πρέπει να κατανοήσει ότι ακτοπλοΐα είναι κυρίως τα συμβατικά πλοία που κάνουν δρομολόγια όλο το χρόνο και πληρώνουν όλο το χρόνο το ακριβό πετρέλαιο για να εξυπηρετήσουν τα νησιά.

Υπενθυμίζεται ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) έχει καταθέσει στον κ. Πλακιωτάκη υπόμνημα ζητώντας δέσμη επτά μέτρων στήριξης του κλάδου.

Τα μέτρα αφορούν την επιβολή ενός είδους πλαφόν στις τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων στη βάση της μέσης τιμής του προηγούμενου Δεκεμβρίου, την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στα επίπεδα του 6% και την επιστροφή του στο 13% εάν οι τιμές των καυσίμων πέσουν στα επίπεδα του Δεκεμβρίου, την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπως είχε γίνει κατά την διάρκεια της πανδημίας, την προκήρυξη επιπλέον γραμμών δημόσιας υπηρεσίας όπως έγινε κατά την περίοδο της πανδημίας, την αύξηση των μισθωμάτων για τις υφιστάμενες άγονες γραμμές μονοετούς διάρκειας κατά 30% τουλάχιστον, την προσωρινή αναστολή των υποχρεωτικών εκπτώσεων που υλοποιούν σε διάφορες κατηγορίες επιβατών οι ακτοπλοϊκές εταιρείες , την ενίσχυση της ρευστότητας με τη άμεση καταβολή του μεγαλύτερου μέρους των 42 εκατ. ευρώ που οφείλει το Υπουργείο στις ακτοπλοϊκές εταιρείες για δρομολόγια αγόνων γραμμών που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025