Η κυβέρνηση ενεργοποιεί τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας. Ενα από αυτά είναι και οι μόνιμες μειώσεις τιμών από τις βιομηχανίες σε ποσοστό από 5% και πάνω και για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών, με «αντάλλαγμα» την προβολή τους με ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Συγκεκριμένα, οι εταιρίες καταστρώνουν ήδη την τιμολογιακή τους πολιτική για να καταθέσουν έως τις 30 Νοεμβρίου τις λίστες με τα προϊόντα στα οποία θα ρίξουν τις τιμές. «Πολλές βιομηχανίες θα συμμορφωθούν με το μέτρο αυτό, παρότι είναι προαιρετικό. Κι αυτό γιατί αφενός θέλουν να είναι ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους και αφετέρου οι περισσότερες από αυτές ήδη πωλούν τα προϊόντα τους τις περισσότερες μέρες του μήνα σε προσφορές, που φτάνουν ακόμα και το 50%», αναφέρει χαρακτηριστικά στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας.

Αλλωστε, σύμφωνα με την εταιρία ερευνών Circana, για την πορεία του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στο επτάμηνο του έτους, οι προωθητικές ενέργειες έχουν ενισχυθεί σημαντικά, με το 25,2% της αξίας των πωλήσεων των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών (FMCGs) να γίνεται υπό καθεστώς προσφοράς, ποσοστό αυξημένο κατά 3% συγκριτικά με το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουλίου 2021. Ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων το ποσοστό ανέρχεται σε 25,1% από 21,6% πέρυσι, ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού διαμορφώνεται στο 25,3% από 21,7% πέρυσι.

» Γαλακτοκομικά: Δεδομένη πρέπει να θεωρείται η μείωση των τιμών στα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία, σύμφωνα με τη Circana, παρουσιάζουν άνοδο πωλήσεων σε αξία της τάξεως του 13% και σε όγκο μόλις 3%, πράγμα που δείχνει ότι η αύξηση του τζίρου είναι καθαρά πληθωριστική.

Επιπλέον, πριν από λίγο καιρό, ταυτόχρονα με τις ανακοινώσεις του Κώστα Σκρέκα για τα μέτρα κατά της ακρίβειας, η εταιρία Ολυμπος προανήγγειλε μειώσεις τιμών στο γάλα και στα τυριά της. Σημειώνεται ότι η κίνηση αυτή έρχεται σε συνέχεια μειώσεων από 5%-16% που είχε προχωρήσει τον περασμένο Απρίλιο η Ελληνικά Γαλακτοκομεία που ελέγχει τις Ολυμπος, Ροδόπη και Τυράς σε άλλα γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γιαούρτι, το βούτυρο και οι κρέμες γάλακτος.

Σε αντίστοιχη κίνηση είχε προβεί λίγο αργότερα και η Κρι-Κρι με μειώσεις της τάξεως του 10% στις χονδρικές τιμές γάλακτος και γιαουρτιού.

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, το παράδειγμά τους αναμένεται να ακολουθήσουν κι άλλες γαλακτοβιομηχανίες κάνοντας τα προϊόντα τους πιο προσιτά στους καταναλωτές που πλήττονται από το κύμα ακρίβειας.

Ενδεικτικά, ένα λίτρο γάλα υψηλής παστερίωσης γνωστής εταιρίας πωλείται σήμερα 1,76 ευρώ το λίτρο. Αν οι εταιρίες προχωρήσουν σε μείωση της τάξεως του 8%, θα υποχωρήσει σε 1,61 ευρώ.

Αντίστοιχα, το γιαούρτι, τρεις συσκευασίες των 200 γραμμαρίων, που κοστίζει 3,15 ευρώ, με μόνιμη μείωση 5% θα πωλείται στα 2,99 ευρώ και με 8% στα 2,89 ευρώ.

Φέτα ΠΟΠ, συσκευασία 400 γραμμαρίων, που η τιμή της στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ είναι στα 5,74 ευρώ, με μείωση 5% θα υποχωρήσει στα 5,45 και με 8% στα 5,28 ευρώ. Σύμφωνα, δε, με τους παραγωγούς, οι βιομηχανίες έχουν το περιθώριο να μειώσουν την τιμή στη φέτα, καθώς η τιμή παραγωγού στο αιγοπρόβειο γάλα έχει υποχωρήσει σε 1,53 ευρώ το λίτρο, χωρίς ωστόσο η πτώση αυτή να αποτυπώνεται ακόμα στο ράφι.

» Αλλαντικά: Μόνιμες μειώσεις τιμών εκτιμάται ότι θα έρθουν και στα αλλαντικά, προκειμένου οι βιομηχανίες να αντεπεξέλθουν στον αυξημένο ανταγωνισμό και να διατηρήσουν τα μερίδια, αν και κάνουν συνεχώς προωθητικές ενέργειες. Ηδη η εταιρία ΝΙΚΑΣ την περασμένη εβδομάδα έκανε γνωστό ότι από τις 9 Οκτωβρίου θα πουλά όλες τις συσκευασμένες γαλοπούλες της και τη σειρά έτοιμων γευμάτων, προκειμένου να ανακουφίσει τα νοικοκυριά.

Ενδεικτικά, συσκευασμένη γαλοπούλα 160 γραμμαρίων πωλείται στα 3,09 ευρώ, ενώ με μόνιμη μείωση 5% η τιμή της θα πέσει στα 2,93 ευρώ και με 8% στα 2,84 ευρώ.

» Ζυμαρικά και ρύζι: Σε ανάλογες κινήσεις θα προχωρήσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, και οι εταιρίες που παράγουν ζυμαρικά και ρύζι, παρόλο που το όφελος είναι μικρότερο, καθώς οι τιμές τους παραμένουν χαμηλές, παρά τις μεγάλες ανατιμήσεις που έχουν υποστεί.

Ενδεικτικά, ένα πακέτο επώνυμα μακαρόνια που πωλείται 0,93 ευρώ, με μείωση 5% θα κοστίζει 0,88 ευρώ και με 8% ο καταναλωτής θα κερδίζει μόλις 0,08 ευρώ ανά συσκευασία.

» Καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής: Τη στρατηγική των μόνιμων μειώσεων θα ακολουθήσουν και οι βιομηχανίες με καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής, καθώς ούτως ή άλλως ακολουθούν μια επιθετική τιμολογιακή πολιτική με συνεχείς προσφορές που φτάνουν ακόμα και το 50% ή υπό τη μορφή «1+1 δώρο». Ωστόσο, στελέχη της αγοράς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου ότι οι μόνιμες μειώσεις μπορεί να βάλουν φρένο στις προσφορές, από τις οποίες τα νοικοκυριά επωφελούνται περισσότερο.

Για παράδειγμα, απορρυπαντικό ρούχων σε σκόνη (45 πλύσεις) που κανονικά κοστίζει 9,95 ευρώ και σε προσφορά μπορεί να το βρει κανείς ακόμα και στη μισή τιμή (4,5 ευρώ), σε περίπτωση που εφαρμοστεί η μόνιμη μείωση του 5% ή του 8%, η τιμή του θα πέσει μόλις στα 9,47 ευρώ ή στα 9,17 ευρώ αντίστοιχα.

Αντίστοιχα, αφρόλουτρο 650 ml με τιμή πώλησης 5,98 ευρώ και σε προσφορά κοστίζει 50% φθηνότερα, δηλαδή 2,99 ευρώ, αν η βιομηχανία εφαρμόσει τη μείωση του 5%, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 5,68 ευρώ και στα 5,5 ευρώ αν η μείωση είναι 8%. Ωστόσο, κυβερνητικές πηγές υποστηρίζουν ότι το μέτρο ενισχύει τον ανταγωνισμό και γι’ αυτό θα συνεχιστούν και οι προωθητικές ενέργειες.

Κερδίζει έδαφος η ιδιωτική ετικέτα

Στην απόφαση των βιομηχανιών να ενταχθούν στο μέτρο της μόνιμης μείωσης των τιμών αναμένεται να επιδράσει καταλυτικά και η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, παρά το γεγονός ότι οι ανατιμήσεις στα «no name» είναι μεγαλύτερες από αυτές που έχουν γίνει στα επώνυμα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία άγγιξε στο επτάμηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου 2023 το 26,2% από 25,4% το αντίστοιχο περυσινό διάστημα του 2022, με τον ρυθμό ανάπτυξης να διαμορφώνεται στο 13,3%, όταν την ίδια περίοδο στα επώνυμα προϊόντα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,6%.

Ειδικά στην κατηγορία των τροφίμων, το μερίδιο των private label είναι πλέον υψηλότερο, στο 26,5% από 26,1% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο ανέρχεται στο 21,5% και στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού στο 26,2%.

 

ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ΚΑΙ ΠΙΘΑΝΕΣ ΤΙΜΕΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ

ΠΡΟΪΟΝ ΤΙΜΗ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΣΕ € ΤΙΜΗ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΣΕ € ΜΕ ΜΕΙΩΣΗ 5% ΤΙΜΗ ΛΙΑΝΙΚΗΣ ΣΕ € ΜΕ ΜΕΙΩΣΗ 8%
Γάλα φρέσκο (1 λίτρο) 1,76 1,67 1,61
Γιαούρτι (200*3) 3,15 2,99 2,89
Φέτα ΠΟΠ (400 γραμμ.) 5,74 5,45 5,28
Γαλοπούλα (160 γραμμ.) 3,09 2,93 2,84
Μακαρόνια (Νο10) 0,93 0,88 0,85
Απορρυπαντικό ρούχων σε σκόνη (45 πλύσεις) 9,97 9,47 9,17
Αφρόλουτρο (650 ml) 5,98 5,68 5,5

 

Πηγή Ελεύθερος Τύπος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025