Με αφορμή το οριστικό κλείσιμο της Ηλεκτρονικής Αθηνών το news247 θυμάται τις αλυσίδες ηλεκτρικών που έγραψαν ιστορία στην Ελλάδα
Κάποτε ήταν κραταιές και σημείο αναφοράς για όποιον ήθελε να αγοράσει ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη. Σήμερα είτε έχουν κλείσει, αποχωρήσει, εξαγοραστεί, πτωχεύσει είτε αποτελούν σκιά του ένδοξου παρελθόντος τους. Ο κλάδος των ηλεκτρικών συσκευών, σε αντίθεση με αυτόν των σούπερ μάρκετ, είχε πληγεί με λουκέτα και πτωχεύσεις πολύ πριν εμφανιστεί η κρίση. Το προϊοντικό μείγμα που άλλαζε συνεχώς, στρεφόμενο όλο και ποιο πολύ στην τεχνολογία, ο ανταγωνισμός, η είσοδος ισχυρών παικτών από το εξωτερικό και η στροφή στις on line αγορές δεν άφησε αρκετά περιθώρια σε αλυσίδες που έμεναν έστω και ελάχιστα πίσω.

1. Ραδιο Αθήναι. Η ιστορική αλυσίδα με το ποδοσφαιρικό σύνθημα «Ράδιο Αθήναι: Πρώτο ήταν πρώτο είναι» εξαγοράστηκε από την Κωτσόβολος και αποτελούσε το δυνατό χαρτί του ομίλου σε όσους επέλεγαν να πληρώνουν τοις μετρητοίς. Με τον καιρό το σήμα χάθηκε από την αγορά καθώς επιλέχθηκε τα καταστήματα της να μπουν κάτω από το σήμα της Κωτσόβολος.

2. Κορασίδης. Στις περασμένες δεκαετίες ήταν το αντίπαλο δέος στον Κωτσόβολο. Αν και είχε το δεύτερο μεγαλύτερο δίκτυο πανελλαδικά η κακή διαχείριση τον οδήγησε σε πτώχευση στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, πολύ πριν την ύφεση. Στην συνέχεια έγινε προσπάθεια επιστροφής καθώς το σήμα εξαγοράστηκε σε δεύτερη φάση από την ΜΙG του Ανδρέα Βγενόπουλου το 2008 όμως το εγχείρημα δεν κράτησε ούτε δύο χρόνια.

3. Elephant. Στη λογική της εμπορικής πολιτικής του ομίλου Κωτσόβολου με το Ράδιο Αθήναι, η Elephant αποτέλεσε το δεύτερο σήμα του ομίλου Κορασίδη. Κατέρρευσε και αυτή μαζί τον Κορασίδη το 2006.
4. Βασιλάκης. Μία από τις πολλές παράπλευρες απώλειες του ομίλου Κορασίδη ήταν και η αλυσίδα Βασιλάκης η οποία διατηρούσε ηγετική θέση στην αγορά της Βορείου Ελλάδας με τα οκτώ καταστήματα που διέθετε.
5. Electroworld. Το σήμα της Dixons ήρθε το 2007 για να ανταγωνιστεί σε επίπεδο μεγάλων καταστημάτων την Media Μarkt σε έναν αγγλογερμανικό πόλεμο επί ελληνικού εδάφους. Το πρώτο της κατάστημα άνοιξε τον Ιούλιο του ’07 στην Θεσσαλονίκη και στην συνέχεια ακολούθησε επεκτατική πολιτική στην Αθήνα. Στην πορεία τα βρήκε η κρίση και ενσωματώθηκαν το 2010 και αυτά κάτω από το σήμα του Κωτσόβολου, ως Mega Κωστόβολος.

6. Saturn. Η απάντηση της Media Markt στην απάντηση της Dixons (βλέπε Electroworld) που επίσης δεν μαρκοημέρευσε καθώς άνοιξε το πρώτο της κατάστημα μήνες πριν περίφημη εξαγγελία του Καστελόριζου. Το πρώτο κατάστημα άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2008, στην λεωφόρου Συγγρού (στον κτήριο που στεγάζονται και τα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας) και πλέον έχει μετατραπεί σε Media Markt όπως έγινε και με τα υπόλοιπα το 2011.

7. Σαραφίδης. Μέσα από μία «καραμπόλα» το 2006, το 51% των μετοχών της εταιρείας που μαζί με τον Βασιλάκη ήταν οι μακεδονάρχες των ηλεκτρικών πέρασε στην Ηλεκτρονική Αθηνών. Η τελευταία, που για χάρη της επέκτασης της στην αγορά της Βορείου Ελλάδος είχε «φάει» τα τελευταία χρόνια το «Αθηνών» από την επωνυμία της, είχε ως στόχο το σήμα Σαραφίδης να λειτουργεί παράλληλα και συμπληρωματικά στην τοπική αγορά.
8. Συκάρης. Μπορεί αρκετοί να μην την θυμούνται αλλά η Συκάρης διέθετε 30 καταστήματα στον Νομό Αττικής στις αρχές της περασμένης δεκαετίας έχοντας εξαγοράσει μικρότερες αλυσίδες όπως την Ζαφειρίδης και την Εικόνα Ήχος Νοτίου Ελλάδος. Η δραστηριότητα της περιορίστηκε δραματικά το 2005 έχοντας διαγράψει μία πορεία 40 χρόνων στο λιανικό εμπόριο.
9. Εικόνα – Ηχος. Ορμώμενη από την Θεσσαλονίκη η Εικόνα Ήχος πρόλαβε να εισαγάγει τις μετοχές της στο χρηματιστήριο λίγο μετά το κραχ κάτι που της έδωσε δυνατότητα να επεκτείνει το δίκτυο της και να καταφέρει να επιβιώσει για μία δεκαετία. Το 2010 τα εναπομείναντα καταστήματα της θα κατεβάσουν ταμπέλες και θα μπουν κάτω από αυτά του συνεταιρισμού Expert.
10. Ηλεκτρονική Αθηνών. Τυπικά από σήμερα η Ηλεκτρονική Αθηνών αποτελεί παρελθόν. Η οικογένεια Στρούτση άνοιξε στην δεκαετία του ’50 το πρώτο της κατάστημα στην πλατεία Κλαυθμώνος ή αλλιώς «πλατεία της πρίζας», λόγω του μεγάλου αριθμού καταστημάτων ηλεκτρικών . Πριν από 20 χρόνια διέθετε μόλις 7 καταστήματα, όλα στην Αθήνα, και στην συνέχεια ακολούθησε μια συνεχή ανοδική πορεία με επέκταση στην επαρχεία και μικρές εξαγορές. Πραγματοποίησε ανοίγματα στο εξωτερικό (Σερβία, Κύπρος) όμως δεν άντεξε την καθίζηση της αγοράς στα χρόνια της ύφεσης.
Συνεταιρισμοί. Καθώς οι περισσότεροι ήταν προμηθευτικοί υπήρχε μία σχετική ευκολία να κλείνουν (να φεσώνουν την αγορά) και να ανοίγουν με νέα επωνυμία. Η χαρτογράφηση του είναι ιδιαίτερα δύσκολη καθώς στην πορεία προέκυπταν διασπάσεις, συγχωνεύσεις, μετονομασίες κλπ. Για παράδειγμα η ΣΕΗΟΣ Euronics σήμερα λειτουργεί ως MEGA Euronics, τα καταστήματα Expert μετονομάστηκαν σε Welcome Stores αλλά ο διεθνής συνεταιρισμός επέστρεψε στην χώρα μας και αναπτύσσει ξανά την αλυσίδα ένω νέο συνεταιρισμό φέρεται να σχημάτισαν τα μέλη που συμμετείχαν στην Magnet Electric η οποία στις ημέρες της δόξας της αριθμούσε 110 καταστήματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025