Καθηγητές του ΕΜΠ κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας ότι μετατρέπει τα ΑΕΙ σε εξεταστικά κέντρα, υπηρετώντας πελατειακές λογικές.
«Ξεπεράσατε κάθε προηγούμενο», «υπηρετείτε πελατειακές λογικές». Με μια οργίλη ανακοίνωση, οι καθηγητές της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ βάζουν στο κάδρο των μικροπολιτικών πρακτικών τον Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος από τη θέση του υπουργού Παιδείας επιβάλλει στα πανεπιστήμια την πρακτική της διπλής εξεταστικής στους επί πτυχίω φοιτητές. Μια πρακτική στην οποία αντιτάσσεται η πλειονότητα των πανεπιστημιακών, καθώς μετατρέπει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ σε εξεταστικό κέντρο. Μάλιστα, οι Πολιτικοί Μηχανικοί του πλέον εμβληματικού Πολυτεχνείου της χώρας στρέφουν τα βέλη τους για το ίδιο θέμα και κατά του Θεόδωρου Φορτσάκη, ο οποίος από τα βουλευτικά έδρανα το 2016 τάχθηκε υπέρ της διπλής εξεταστικής, αλλά και της νυν τομεάρχη Παιδείας της Ν.Δ. Νίκης Κεραμέως που πρότεινε αύξηση μετεγγραφών προς τα κεντρικά, και ήδη υπερφορτωμένα, ΑΕΙ. H κ. Κεραμέως και ο κ.Φορτσάκης σχολιάζουν στην «Κ».
Ειδικότερα, μετά τη σχετική προαναγγελία στις 29 Δεκεμβρίου, χθες το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι κατατέθηκε στη Βουλή νομοθετική ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία χορηγείται η δυνατότητα για το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017 στους επί πτυχίω φοιτητές των πανεπιστημίων και ΤΕΙ να εξεταστούν σε μαθήματα και των δύο εξαμήνων σπουδών (εαρινό – χειμερινό).
Ωστόσο, σημαντική μερίδα πανεπιστημιακών θεωρεί ότι με τις διπλές εξεταστικές υποβαθμίζεται το εκπαιδευτικό έργο, αφού τα ιδρύματα κινούνται στον ρυθμό μιας μακράς εξεταστικής περιόδου που ξεκινά από τον Φεβρουάριο. Ενδεικτικά, σε κάποιες περιπτώσεις οι εξετάσεις του χειμερινού εξαμήνου διενεργούνται παράλληλα με τη διδασκαλία των μαθημάτων του εαρινού.
Χθες, η κοσμητεία της ίδιας Σχολής Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ με οξύτατη ανακοίνωση αναδεικνύει κρίσιμες πτυχές του θέματος. «Οι εξετάσεις στα ΑΕΙ διέπονται από το άρθρο 33.8 του νόμου 4009/29011 που προβλέπει ότι διενεργούνται αποκλειστικά μετά το πέρας του χειμερινού και του εαρινού εξαμήνου για τα μαθήματα που διδάχθηκαν στα εξάμηνο αυτά, αντίστοιχα. Πλην όμως, η διάταξη αυτή ουδέποτε εφαρμόστηκε, αφού κάθε χρόνο η Βουλή ψηφίζει άλλη διάταξη (ή η κυβέρνηση εκδίδει Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, όπως στις 30/12/2015) που καταργεί την παραπάνω πρόβλεψη για το υπόψη έτος» υπενθυμίζει η Σχολή Πολιτικών Μηχανικών.
Και με οξύτητα, συνεχίζει: «Τα πρώτα έτη μετά την ψήφιση του νόμου 4009 οι ρυθμίσεις αυτές νομοθετούνταν υπό το πρόσχημα της παροχής επιπλέον ευκαιριών σε παλιούς φοιτητές για να μη διαγραφούν, όπως όριζε διάταξη του νόμου. Μετά την κατάργηση της εν λόγω διάταξης περί διαγραφών, οι σχετικές ρυθμίσεις είναι απροσχημάτιστες, και σε συνδυασμό με ανάλογες ρυθμίσεις για τις όσο γίνεται πιο αθρόες μετεγγραφές φοιτητών, περιβάλλονται με το ένδυμα της φιλολαϊκής πολιτικής και της αντίδρασης στην οικονομική κρίση».
Τι προκαλούν οι διπλές εξεταστικές στα ΑΕΙ; «Μετατρέπουν τη Σχολή σε εξεταστικό κέντρο σε βάρος των ουσιαστικών σπουδών και αντικειμενικά οδηγούν σε υποβάθμιση των σπουδών και του διπλώματος της Σχολής. Δεν βοηθούν ουσιαστικά τους φοιτητές αλλά τους δίνουν το εσφαλμένο μήνυμα ότι με συνεχείς εξετάσεις, ακόμα και σε μαθήματα που δεν έχουν ουσιαστικά παρακολουθήσει και κατανοήσει, μπορούν να πάρουν το δίπλωμά τους». Χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάχρησης του ευεργετικού μέτρου, ότι στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ στη διπλή εξεταστική του Φεβρουαρίου 2015, φοιτητής δήλωσε για εξέταση 63 μαθήματα.
Οι μομφές εναντίον του Κ. Γαβρόγλου και Θ. Φορτσάκη, –οι οποίοι είναι και πανεπιστημιακοί– αλλά και της Ν. Κεραμέως είναι ισχυρότατες: «Οι ρυθμίσεις αυτές στην πραγματικότητα αποτελούν έκφραση της πελατειακής λογικής που διέπει το πολιτικό προσωπικό, που κατά τα άλλα αδιαφορεί για τα πανεπιστήμια, έχοντας επιφέρει πλήγμα στη χρηματοδότησή τους και δραματική μείωση του προσωπικού τους».
Ο κ. Φορτσάκης, μιλώντας στην «Κ» δήλωσε ότι κατανοεί την θέση της κοσμητείας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών, ωστόσο ίδιος στη Βουλή είχε ζητήσει η ρύθμιση να γίνει άπαξ. Συγκεκριμένα, στη Βουλή είχε αναφέρει ότι
«Νομίζω ότι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι τα πανεπιστήμια αυτή την ώρα δεν μπορούν να μεταβληθούν σε εξεταστικά κέντρα. Υπάρχει, όμως η ανάγκη να αποσυμπιεστούν από τον τεράστιο αριθμό φοιτητών ο οποίος έχει συσσωρευθεί στο πτυχίο. Πρέπει , λοιπόν, οπωσδήποτε να διευκολυνθούν τα παιδιά, τα οποία είναι στο πτυχίο να τελειώσουν, διότι οι αριθμοί που βαραίνουν τις σχολές είναι εξαιρετικά υψηλοί και δεν τις αφήνουν να λειτουργήσουν ομαλά. Μακάρι στο μέλλον αυτά τα θέματα να τα ρυθμίζουν τα πανεπιστήμια μόνα τους χωρίς νομοθετική παρέμβαση». Από το 2014 και μετά όλες οι διπλές εξεταστικές αποφασίσθηκαν άπαξ, ενώ το ίδιο έχει πει και ο κ. Γαβρόγλου.
Από την πλευρά της, η κ. Νίκη Κεραμέως, μιλώντας για το θέμα στην «Κ», διευκρίνισε ότι «δεν έχω προβεί σε οποιαδήποτε γενικευμένη δήλωση αύξησης μετεγγραφών ή άλλων πράξεων, οι οποίες θα μπορούσαν να διασαλεύσουν την ομαλή λειτουργία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας».
«Η φερόμενη ως πρότασή μου για αύξηση των μετεγγραφών φοιτητών στα ήδη υπερφορτωμένα κεντρικά ΑΕΙ αφορά σε μια ερώτηση που συνυπεβλήθη από 32 βουλευτές της ΝΔ σχετικά με τις ενστάσεις φοιτητών ειδικών κατηγοριών που συγκεντρώνουν υψηλά μόρια μετεγγραφής για συγκεκριμένους λόγους, όπως η αναπηρία και η πολυτεκνία.»