ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ – ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ
Αλλάζει πριν ακόμα κατατεθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η πρόταση του ΙΕΠ για το νέο Λύκειο και το σύστημα εισαγωγής. Μέχρι την Τετάρτη, οπότε και προγραμματίστηκε να γίνει η πρώτη συνεδρίαση στη Βουλή, τα μέλη της αρμόδιας επιτροπής του Ινστιτούτου καλούνται να αναζητήσουν νέα πρόταση για το σύστημα εισαγωγής και ειδικότερα για τον ρόλο (και την τύχη) του Εθνικού Απολυτηρίου σε συνδυασμό με τις (όποιου περιεχομένου) πανελλαδικές εξετάσεις.
Πανελλήνιες 2017: μαθήματα, υπολογισμός μορίων, μηχανογραφικό, Βάσεις
Θεωρείται, επίσης, πιθανό να επανεξεταστούν ορισμένα ριζοσπαστικά σημεία στις προτάσεις που αφορούν την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης έως την Α΄ Λυκείου, όπως και τη μετατροπή της ίδιας τάξης σε κοινή για Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια ειδικά στην προοπτική δημιουργίας του Πολυκλαδικού Λυκείου, που όχι μόνον δεν φαίνεται να συγκινεί αλλά μάλλον ανησυχεί σημαντική μερίδα της εκπαιδευτικής κοινότητας και δη της επαγγελματικής εκπαίδευσης που φοβάται το ενδεχόμενο υποβάθμισης του κλάδου.
Ο θόρυβος που προκάλεσε η δημοσιοποίηση της πρότασης αναπόφευκτα έφτασε και στο εσωτερικό του κυβερνητικού κόμματος, με αποτέλεσμα να τεθούν και να συζητηθούν σε βάθος όλες οι ενστάσεις και επιφυλάξεις για τις προτεινόμενες αλλαγές σε δύο -αλλά ικανές να σηματοδοτήσουν την πορεία προς τη Βουλή- συνεδριάσεις της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παραγωγής και Ελέγχου Κυβερνητικού Εργου (ΕΠΕΚΕ) του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία.
Παρά το συνεργατικό κλίμα της χθεσινής συνεδρίασης (σε αντίθεση με το αρκετά ηλεκτρισμένο της προηγούμενης εβδομάδας), δεν ήρθησαν όλες οι αντιρρήσεις ούτε υπήρξαν τέτοιες συγκλίσεις που να επιτρέπουν να προχωρήσει το σχέδιο προς την επιτροπή ως έχει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη αναζητείται νέα πρόταση για το σύστημα εισαγωγής καθώς, όπως φαίνεται, δεν θεωρείται δόκιμη προς το παρόν η ιδέα του συνδυασμού εθνικού απολυτηρίου με τελικές εξετάσεις και ειδικά με την προτεινόμενη αναλογία βαρύτητας κατά την προσμέτρησή τους στη διαδικασία εισαγωγής.
Ευρείες επιφυλάξεις
Βάσει της πρότασης του ΙΕΠ, για την εισαγωγή θα λαμβάνονταν υπόψη το εθνικό απολυτήριο κατά 80% και η βαθμολογία κατά 20%.
Εχουν εξεταστεί και εναλλακτικά σενάρια, όπως η αλλαγή ή και αντιστροφή των ποσοστών στην περίπτωση της διαδικασίας εισαγωγής ή ακόμα και η προσμέτρηση μόνο του βαθμού των πανελλαδικών εξετάσεων (στα 4-5 μαθήματα που προτείνονται τα οποία θα είναι και τα μόνα διδασκόμενα).
Παρ’ όλα αυτά, μετά και τη χθεσινή συζήτηση στην ΕΠΕΚΕ γύρω από τις ευρείες επιφυλάξεις από διάφορους χώρους (εκπαιδευτική κοινότητα, συνδικαλιστές κ.ά.) είτε για τον κίνδυνο πιέσεων προς τους εκπαιδευτικούς για υπερβαθμολόγηση είτε για τη μείωση των δυνατοτήτων αδύναμων μαθητών να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις, φαίνεται ότι θ’ αναζητηθεί νέα φόρμουλα.
Το βέβαιο είναι πως δεν θα λείπουν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Οπως και στην παρούσα πρόταση, όπου οι τελικές ταυτίζονται με τις πανελλαδικές, έτσι και στην όποια νέα πρόταση οι εξετάσεις θα είναι εισιτήριες.
Τώρα, αν το Εθνικό Απολυτήριο θα αποσυρθεί εντελώς ή θα ενταχθεί σ’ ένα σύστημα που θα αντέξει στις αντιδράσεις αποτελεί ανοιχτό ερώτημα.
Εξίσου βέβαιη είναι η απόρριψη της ιδέας ότι η διαδικασία του σχολείου πρέπει να είναι αυτή που θα ορίζει την εισαγωγή.
Κρίνονται ρεαλιστικές και αποδεκτές οι αντιρρήσεις για τις δυνατότητες του σημερινού σχολείου.
Απαιτούνται προϋποθέσεις για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προώθηση και εμβάθυνση της αξιολόγησης, αναβάθμιση του Λυκείου, ετοιμότητα κοινωνική κ.ά.
Ορισμένοι γνώστες, δε, του αντικειμένου εκτιμούν πως ένα απολυτήριο αποσυνδεδεμένο από τις πανελλαδικές εξετάσεις θα ήγειρε αξιώσεις αξιολόγησης από τους θεσμούς και μπορεί να οδηγούσε σε ένα Λύκειο εξετασιοκεντρικό, μοντέλο το οποίο επικρίνει και θέλει να αποφύγει η κυβέρνηση.
Αυτό που δεν είναι βέβαιο αφορά την πρόταση που θα κατατεθεί την Τετάρτη: θα είναι καινούργια ή θα πάει ως έχει για να απορριφθεί στο πλαίσιο των συζητήσεων; Θα φανεί σε πολύ λίγες ημέρες.
Δύο ακόμη σημεία που προκάλεσαν τριβή όχι μόνο στις επίμαχες συνεδριάσεις αλλά γενικότερα στους χώρους ενδιαφέροντος και συναρμοδιότητας είναι η επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης μέχρι και την Α΄ Λυκείου και η πρόταση για την ενιαία Α΄ τάξη σε Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο.
Σε ό,τι αφορά την υποχρεωτικότητα φοίτησης, διατυπώνονται επιφυλάξεις για την ταύτιση της πρότασης με το πόρισμα Λιάκου και ακόμη περισσότερο με την προοπτική να δημιουργηθεί ένα πολύ σκληρό Λύκειο στις επόμενες τάξεις (Β΄ και Γ΄), κάτι που θα οδηγούσε σε μοντέλα προτεινόμενα από προηγούμενες κυβερνήσεις.
Πολυκλαδικές… ενστάσεις
Το θέμα συζητήθηκε εκτενώς, εξηγήθηκε από αρμοδίους πως δεν προβλέπονται ούτε εξετάσεις από τη μια τάξη στην άλλη, αλλά ενδυναμώνεται η διδασκαλία βασικών γνώσεων.
Κάτι που χρησιμοποιήθηκε ως απάντηση και στο ζήτημα που ετέθη σχετικά με τη δημιουργία κοινής Α΄ Λυκείου σε γενική και επαγγελματική εκπαίδευση.
Οι ενστάσεις μάλιστα ως προς αυτό ήταν πολλές και όλες συνδέονται με την προοπτική της πολυκλαδικότητας, ταυτίζοντάς την με την υποβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
«Θα πρέπει να μάθουμε όλοι να συζητάμε. Στις συζητήσεις τίθενται όλα στο τραπέζι. Η αδράνεια της καθημερινότητας είναι καταστροφική» δηλώνουν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου, δείχνοντας έτσι τα ανοιχτά περιθώρια αναθεώρησης των προτάσεων.
Θέλοντας, μάλιστα, να χαμηλώσουν κι άλλο τους τόνους, επισημαίνουν ότι «οι συζητήσεις είναι δημόσιες, πρέπει να ακούμε όλους για να διαμορφώσουμε τελική γνώμη».
Εφημερίδα των Συντακτών Αννα Ανδριτσάκη