Το «παιχνίδι» με το νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών,με τις νέες διαδικασίες επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης,με την αξιολόγηση και τον ΟΟΣΑ
Παιχνίδι σε τρία «ταμπλό» θα παίξει τις επόμενες ημέρες ο υπουργός Παιδείας, καθώς εκκρεμούν προς επίλυση ισάριθμα θέματα της ευθύνης του που αφορούν τον «πυρήνα» της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Ετσι αναμένεται νέο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών, καθώς το σύστημα που είχε ψηφισθεί πέρυσι από προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας αντισυνταγματικό.
Γι’ αυτό από την πρώτη ημέρα του Ιανουαρίου το προηγούμενο σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών έπαψε να ισχύει. Κατ’ επέκταση η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να κάνει καμία πρόσληψη αναπληρωτή εκπαιδευτικού τις επόμενες ημέρες εάν δεν αλλάξει το πώς θα διορίζονται.
Η κάλπη για τους διευθυντές
Αντισυνταγματικός έχει κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και ο νόμος για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης με την περίφημη «ψηφοφορία» των εκπαιδευτικών στα σχολεία για την επιλογή των διευθυντών τους που εμπνεύστηκε το δίδυμο Μπαλτά – Κουράκη όταν προΐσταντο στην Παιδεία. Πρόκειται βέβαια για ένα σύστημα που αφορά έναν αριθμό 20.000 στελεχών στην εκπαίδευση, το οποίο και πρόσβαλε στο ΣτΕ η Πανελλήνια Ενωση Διευθυντών Εκπαίδευσης και 57 διευθυντές σχολείων που δικαιώθηκαν και η απόφαση η οποία αφορά την προσφυγή τους αναμένεται να καθαρογραφεί στο τέλος της εβδομάδας.
Κύριο πρόβλημα του νόμου αυτού κρίθηκε ότι ήταν η «μυστική» ψηφοφορία από τους εκπαιδευτικούς, την οποία όμως, όπως αναφέρουν πηγές από το κτίριο του Αμαρουσίου, προσπαθεί να περισώσει η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μεταθέτοντας την ευθύνη των σχετικών αποφάσεων στα υπηρεσιακά συμβούλια των δασκάλων ή καθηγητών και αφαιρώντας τη… μυστικότητα της ψήφου. Σχετικά με το θέμα, να σημειωθεί ότι έχουν δοθεί ήδη δύο παρατάσεις στη θητεία των σχολικών συμβούλων, ενώ η θητεία των διευθυντών των σχολείων λήγει το καλοκαίρι. Για την περίοδο εκείνη και πάντως στο τέλος της σχολικής χρονιάς μεταθέτει το υπουργείο Παιδείας και την ισχύ του νέου νόμου που αναμένεται να καταθέσει.
Το σκεπτικό και οι συνδικαλιστές
Οπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση του ΣτΕ που έχει διαρρεύσει πριν από τη δημοσίευσή της, «η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων εν γένει στις διοικήσεις προσιδιάζει σε αυτοδιοικούμενες μονάδες ή είναι πρόσφορη σε περίπτωση αναδείξεως εκπροσώπων στα όργανα αυτά, όχι όμως στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες ανήκουν εκ του Συντάγματος στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους, η διοίκηση των οποίων πρέπει να αναδεικνύεται στο πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας κατάλληλης για τη διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων». Πάντως εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) που μίλησαν στο «Βήμα» θεωρούν και τα δύο αυτά θέματα κρίσιμης σημασίας και ζητούν διάλογο με το υπουργείο Παιδείας προτού νομοθετηθεί οποιαδήποτε αλλαγή. Για το θέμα αυτό συνεδριάζει και το ΔΣ της ΟΛΜΕ για τη λήψη συγκεκριμένων αποφάσεων.
«Αγκάθι» η αξιολόγηση -Τα «εργαλεία» του ΟΟΣΑ
Τρίτο θέμα προς επίλυση παραμένει φυσικά το θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, για το οποίο και η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποφεύγει να μιλήσει ανοιχτά, εκτός από τις γενικόλογες τοποθετήσεις ότι σε πρώτη φάση δεν θα αφορά τους μάχιμους εκπαιδευτικούς, στους οποίους όμως και βρίσκεται η μεγαλύτερη ανάγκη αξιολόγησης. Ετσι, η λέξη και μόνο «αξιολόγηση» δεν αναμένεται να ξεγελάσει ούτε τους εκπροσώπους των πιστωτών ούτε τα κλιμάκια του ΟΟΣΑ που παρέδωσαν στο υπουργείο Παιδείας πρόσφατα νέο κείμενο με τις συστάσεις τους για τα θέματα εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Οπως είναι γνωστό, έξι είναι τα σημεία που ο ΟΟΣΑ θεωρεί αδιαπραγμάτευτα για την ελληνική εκπαίδευση και θα αποτελέσουν την «εργαλειοθήκη» του για το θέμα: ενιαίος προϋπολογισμός για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, διοικητική αυτονομία των εκπαιδευτικών μονάδων, ενιαίος χώρος πανεπιστημίων και έρευνας (ερευνητικών κέντρων), ολοήμερο σχολείο, σύγχρονο σύστημα εκπαίδευσης του διευθυντικού προσωπικού των σχολείων, συγκρότηση Παρατηρητηρίου που θα ελέγχει την πορεία όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων.