Οι μεγαλύτεροι παίκτες στον τομέα αγοραπωλησιών πλοίων παρέμειναν οι Ελληνες και το 2016 αφού δεν είναι μόνο πρώτοι στις αγορές πλοίων αλλά και στις πωλήσεις γεγονός που καταδεικνύει το εμπορικό τους πνεύμα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research, το 2016, ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, αγόρασαν 285 πλοία έναντι 3,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και πούλησαν 178 εισπράττοντας 2,108 δισ. δολάρια.
Στις αγορές απέκτησαν 207 φορτηγά πλοία, έναντι 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια
-51 δεξαμενόπλοια έναντι 1,3 δισ.,
– 16 μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 88,2 εκατομμύρια δολάρια και
– ένα πλοίο μεταφοράς αερίου αξίας 3,2 εκατ.δολ.
Οι κορυφαίοι Ελληνες εφοπλιστές
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό 16% του παγκόσμιου tonnage. Πρώτος στη σχετική κατηγορία, με βάση πάντα τους dwt, ο όμιλος Αγγελικούση, με έναν στόλο 137 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 26,02 εκατ. dwt.
Περίπου το 65% του ελληνόκτητου στόλου ανήκει στους 40 μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, με βάση τη μεταφορική ικανότητα (dwt). Σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s, οι 40 μεγαλύτεροι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν έναν στόλο συνολικής μεταφορικής ικανότητας 230,5 εκατ. dwt.
Πρώτος στη σχετική κατηγορία, με βάση πάντα τους dwt, ο όμιλος Αγγελικούση, με έναν στόλο 137 πλοίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 26,02 εκατ. dwt. Ο στόλος του ομίλου αποτελείται από 50 bulk carriers που τα διαχειρίζεται η Anangel maritime, από 30 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) που τα διαχειρίζονται οι maran gas τα 21 και η καταριανή ναυτιλιακή εταιρεία Nakilat τα 9 και 57 δεξαμενόπλοια που τα διαχειρίζεται η Maran Tankers.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο όμιλος του Γιώργου Οικονόμου με 115 πλοία μεταφορικής ικανότητας 14,79 εκατ. dwt, στα οποία περιλαμβάνονται και τα πλοία της εισηγμένης Dryshisps στην οποία ο κ. Οικονόμου είναι μεγαλύτερος μέτοχος. Ο στόλος του ομίλου αποτελείται από δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, LNG Carriers και LPG Carriers.
Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο όμιλος Navios Group της Αγγελικής Φράγκου με 146 πλοία μεταφορικής ικανότητας 14,39 εκατ. dwt. Στον όμιλό της η Navios περιλαμβάνει τις Navios Holdings στο ξηρό φορτίο, Νavios Acquisition στα δεξαμενόπλοια, Navios MLP στα containerships και ξηρού χύδην φορτίο, δύο εταιρείες με την επωνυμία Navios Europe II και Navios Europe με στόλο πλοίων ξηρού φορτίου και containerships. Επίσης περιλαμβάνει τη Navios Logistics και τη Navios Midstream με δεξαμενόπλοια VLCC.
Στην τέταρτη θέση βρίσκεται ο όμιλος του Γιώργου Προκοπίου που περιλαμβάνει τις εταιρείες Dynacom Tankers στα δεξαμενόπλοια, Dyanagas μαζί με τη θυγατρική της Dynagas LNG Partners LP στα LNG Carriers και τη Sea Traders S.A. στο ξηρό φορτίο. Το σύνολο του στόλου αποτελείται από 112 πλοία μεταφορικής ικανότητας 13,9 εκατ. dwt.
Την πρώτη πεντάδα της σχετικής κατάταξης συμπληρώνει ο όμιλος Τσάκου με την Tsakos Energy Navigation (TEN) και την Tsakos Shipping and Trading με έναν στόλο 90 πλοίων, μεταφορικής ικανότητας 9,27 εκατ. dwt.
Στις υπόλοιπες θέσεις μέχρι τη συμπλήρωση της πρώτης δεκάδας βρίσκονται οι ναυτιλιακές εταιρείες Thenamaris με 89 πλοία μεταφορικής ικανότητας 9,25 εκατ. dwt, Star Bulk Carriers με 78 πλοία, 8,63 εκατ. dwt, Minerva ΜΙΝ 0,00% Marine Inc. με 65 πλοία, 7,43 εκατ. dwt, Marmaras Nav. με 50 πλοία μεταφορικής ικανότητας 7,08 εκατ. dwt και η Alpha Tankers & Frt. με 44, μεταφορικής ικανότητας 6.80 εκατ. dwt.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία των Clarkson’s (Μάιος 2016), ο ελληνόκτητος στόλος παραμένει στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης και μάλιστα αυξάνει το μερίδιό του, όπως και τη διαφορά από τον δεύτερο.
O υπό ελληνική πλοιοκτησία στόλος αποτελείται από 5.211 πλοία, 195,9 εκατ. gt και βρίσκεται στην πρώτη θέση, αυξάνοντας κατά 1,9% το tonnage σε σύγκριση με το τέλος του 2015.
Στη δεύτερη θέση της παγκόσμιας κατάταξης ακολουθεί η Ιαπωνία με 8.701 πλοία, 164,8 εκατομμύρια gt (αύξηση 0,42%) και την πρώτη τριάδα συμπληρώνει η Κίνα με 6.709 πλοία, 131,3 εκατομμύρια gt. (αύξηση 0,61%)
Τα στατιστικά των Clarkson’s αναφέρουν ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν ποσοστό 16% του παγκόσμιου tonnage, με τους Ιάπωνες να ακολουθούν με ποσοστό 13% και τους Κινέζους με 11%.