Κατάργηση των Πανελλαδικών, Εθνικό Απολυτήριο και αναμόρφωση του πρώτου έτους εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Κ. Γαβρόγλου: Αρχή νέας πορείας οι διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών
Μια αλλαγή που για πολλά χρόνια δεν τολμούσε κανείς, που για άλλα τόσα χρόνια, όμως, ποτέ δεν έλειψε από τις συζητήσεις για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, προανήγγειλε στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του ο πρωθυπουργός. «Το 2017, μέχρι τον Σεπτέμβριο, θα προχωρήσουμε σε μια μεγάλη τομή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Για να ξεφύγουμε επιτέλους από ένα σχολείο-εξεταστικό κέντρο. Και να υλοποιήσουμε το πάγιο αίτημα για ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» τόνισε ο Αλ. Τσίπρας, συμπυκνώνοντας έτσι τις εξαγγελίες των δύο τελευταίων υπουργών Παιδείας, αλλά και το αίτημα που εκφράστηκε μέσα από τον Εθνικό Διάλογο το προηγούμενο διάστημα.
Οι επερχόμενες μεταρρυθμίσεις στο σύστημα πρόσβασης έχουν συνοψιστεί από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου σε τέσσερις κατευθύνσεις: αναμόρφωση των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, κατάργηση των Πανελλαδικών, Εθνικό Απολυτήριο και αναμόρφωση του πρώτου έτους εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση – με ό,τι αλλαγές συνεπάγεται αυτό για τον ακαδημαϊκό χάρτη. Στόχος είναι οι μαθητές της Α’ Λυκείου το 2017-2018 να είναι οι πρώτοι που θα μπουν στα ΑΕΙ με διαφορετικό τρόπο το 2019-2020.
Πόσο ελεύθερη;
Για τους γνώστες, πάντως, η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια είναι σαφές ότι δεν θα είναι τόσο «ελεύθερη» όσο ακούγεται – παρ’ όλο που κάτι τέτοιο αποτελεί διαχρονικό προβληματισμό στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ. Κι αυτό γιατί, όπως εξηγούν εκπαιδευτικοί αναλυτές, θα οδηγούσε σε συνωστισμό αποφοίτων σε μεγάλες και περιζήτητες σχολές, με αποτέλεσμα η ευθύνη επιλογής για την εισαγωγή στα ΑΕΙ να μετακυλιόταν στα τελευταία. Αυτό θα σήμαινε ότι δεν θα υπήρχε τρόπος να εγγυηθεί κανείς τον αξιοκρατικό χαρακτήρα της εισαγωγής, κάτι που εγγυάται σήμερα το αδιάβλητο σύστημα των πανελλαδικών.
Εθνικό Απολυτήριο
Κατά τις μέχρι τώρα πληροφορίες, η βασική σκέψη είναι το Εθνικό Απολυτήριο να λαμβάνεται μέσα από μια εξεταστική διαδικασία σε κοινά θέματα πανελλαδικά για υποψήφιους με κοινές επιλογές μαθημάτων κατά τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου. Τα εξεταζόμενα μαθήματα που θα έχουν βαρύτητα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια θα είναι περιορισμένα – εξάλλου, ο περιορισμός των μαθημάτων αποτελεί στόχο για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Προφίλ υποψήφιου
Ακόμη, εξετάζεται ο τρόπος με τον οποίο θα υπάρξει πρόνοια ώστε ο κάθε μαθητής να μπορεί να διαμορφώνει «προφίλ» μέσα από τις επιλογές των μαθημάτων που θα κάνει, προφίλ το οποίο θα αποτυπώνεται στο Εθνικό Απολυτήριο, που θα μετράει -με τρόπο που δεν έχει καθοριστεί πλήρως- για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Κατά τις πληροφορίες, είτε ένας ελάχιστος βαθμός ανά ορισμένα μαθήματα του απολυτηρίου ή ένας ελάχιστος βαθμός στο σύνολό του τουλάχιστον για τις σχολές υψηλής ζήτησης θα αποτελεί προϋπόθεση για τους υποψήφιους. Μέσα στις σκέψεις βρίσκεται, πάντως, και το αν θα μπορεί το Εθνικό Απολυτήριο να συνδεθεί με επαγγελματικά δικαιώματα.
Αλλαγές ετοιμάζονται και στις «Ομάδες Προσανατολισμού», που στόχος είναι να αντικατασταθούν από λιγότερες ή περισσότερες «επιστημονικές ηπείρους». Τέλος, υπό διερεύνηση βρίσκεται ο τρόπος με τον οποίο τα ΑΕΙ θα μπορούσαν να συμμετέχουν στη νέα διαδικασία επί τη βάσει της αλλαγής του πρώτου έτους των σχολών. Η οριστική διαμόρφωση του σχεδίου έχει προαναγγελθεί να γίνει το επόμενο διάστημα στη Βουλή με τη συμβολή του ΙΕΠ και εμπειρογνωμώνων.
Πρόσω για διορισμούς
Διυπουργική σύσκεψη για τον τριετή προγραμματισμό των μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση αναμένεται να συγκληθεί άμεσα, εντός των ερχόμενων ημερών, σύμφωνα με κυβερνητική πηγή που επικαλέστηκε χθες το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Είναι, πάντως, πολλάκις διατυπωμένος στόχος το να ξεκινήσουν από την ερχόμενη σχολική χρονιά οι πρώτοι διορισμοί, προκειμένου να αρχίσει να «κλείνει» η ψαλίδα ανάμεσα στη σημερινή πραγματικότητα και στις σοβαρές ανάγκες των σχολείων. Οι διορισμοί έχουν συμφωνηθεί και με θεσμούς κατά τις διαπραγματεύσεις του προηγούμενου διαστήματος.
Η πραγματοποίησή τους κρίνεται ως κυβερνητικό στοίχημα. Μάλιστα, εντός των ημερών ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει την εκπόνηση μελέτης για τα οικονομικά της εκπαίδευσης, ώστε να βελτιωθεί το τοπίο ώς το 2020. Ήδη από φέτος, έπειτα από χρόνια, ο προϋπολογισμός του υπ. Παιδείας αυξήθηκε. Ο Κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε χθες τη «μεγάλη σημασία που δίνει η κυβέρνηση για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων», υπενθυμίζοντας (στο ΑΠΕ) ότι «από το 2009 μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κανένας μόνιμος διορισμός στην εκπαίδευση». «Οι διορισμοί δηλώνουν την αρχή του τέλους ενός απαράδεκτου καθεστώτος» είπε, εξηγώντας ότι «βασίζεται ολοένα και περισσότερο σε αναπληρωτές καθηγητές, των οποίων βέβαια την προσφορά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε με τον πιο γενναιόδωρο τρόπο».
Τί αλλάζει στην Παιδεία το 2017. Πανελλήνιες 2017 Προσλήψεις αναπληρωτών