Για τα οικονομικά της Παιδείας θα μίλαγε, σε προγραμματικές δηλώσεις το «γύρισε» τελικά ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου στη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό του 2017 στη Βουλή.
Ο σχεδιασμός προβλέπει θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου στο Λύκειο, νέο εισαγωγικό σύστημα στην Τριτοβάθμια το 2020 και καθιέρωση της περιγραφικής αξιολόγησης σε δύο χρόνια από τώρα (σ.σ.: σχολικό έτος 2018-2019). Ουσιαστικά, η νέα ηγεσία συνεχίζει τη μεταρρυθμιστική πολιτική που ξεκίνησε ο τέως υπουργός Νίκος Φίλης.
Ο κ. Γαβρόγλου δεν άφησε εκτός της ομιλίας του ούτε την «αποκέντρωση» των σχολικών μονάδων και το νέο σύστημα αξιολόγησης (σ.σ.: σε επίπεδο σχολικής μονάδας και όχι εκπαιδευτικών), που αποτελούν άλλωστε και κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ, ο οποίος αναμένεται να προετοιμάσει νέα έκθεση με συστάσεις για την Παιδεία. Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, το 2017 ξεκινάει με θετικό πρόσημο για την εκπαίδευση, μιας και υπάρχει αύξηση κατά 250 εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό, ενώ από κοινοτικά κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί ανά έτος 100 εκατ. ευρώ μέχρι και το 2020.
Παρά το -οικονομικό- πλεονέκτημα, η ηγεσία, στον ίδιο δρόμο που χάραξε ο κ. Φίλης, πετάει το μπαλάκι για την κατάργηση των Πανελλαδικών στην «πολιτική συναίνεση». Αν και πρόκειται για δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ, τις τελικές αποφάσεις θα τις λάβει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, η οποία επανέρχεται για να καταλήξει σε ένα πλαίσιο προτάσεων που θα αφορούν, όπως σημείωσε ο κ. Γαβρόγλου, «στο τετράπτυχο: Αναβάθμιση τελευταίων τάξεων του Λυκείου, αξιόπιστο Εθνικό Απολυτήριο, κατάργηση Πανελλαδικών και αναμόρφωση των πρώτων ετών των ΑΕΙ». Τα πορίσματα του Εθνικού Διαλόγου (ανάμεσά τους και οι προτάσεις Λιάκου) θα αξιοποιηθούν, ενώ ο κ. Γαβρόγλου κάνει «άνοιγμα» στο δρόμο της πολιτικής συναίνεσης, τονίζοντας ότι θα μελετηθούν προτάσεις που έγιναν τα τελευταία 20 χρόνια.
Αναλυτικά οι αλλαγές:
-Προσχολική αγωγή: Το υπουργείο σχεδιάζει διεύρυνση, αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα, αλλά και εισαγωγή σε νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, όπως η διαφοροποιημένη παιδαγωγική.
-Δημοτικά: Επέκταση του ολοήμερου σχολείου σε μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά. Εμμέσως πλην σαφώς, ο κ. Γαβρόγλου παραδέχτηκε τις εκπτώσεις που επέφερε στην παιδαγωγική διαδικασία ο νέος τύπος ολοήμερου σχολείου που εγκαινιάστηκε φέτος, καθώς υποσχέθηκε βελτίωση του προγράμματος στις απογευματινές ώρες «ώστε η φοίτηση των μαθητών σε αυτά να αποκτήσει ουσιαστικό παιδαγωγικό χαρακτήρα».
-Γυμνάσια: Καθιέρωση θεματικής εβδομάδας αναμένεται στη Μέση Εκπαίδευση, αφιερωμένη στην Αγωγή Υγείας με έμφαση στις εξαρτήσεις, στη διατροφή και τις έμφυλες σχέσεις.
-Λύκειο: Η θεσμοθέτηση ενός αξιόπιστου Εθνικού Απολυτηρίου ανοίγει το δρόμο και για τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι μέχρι τον Μάρτιο του 2017 να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες διαλόγου και το 2020 να εγκαινιαστεί το νέο σύστημα εισαγωγής. Μέχρι τότε, θα ισχύει το τρέχον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων.
-Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Χωρίς να δώσει πολλές λεπτομέρειες, ο υπουργός Παιδείας μίλησε για ώσμωση ανάμεσα σε Πανεπιστήμια, ΤΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα, στο πλαίσιο του ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας. Στα Πανεπιστήμια προωθούνται η ευελιξία των ΕΛΚΕ και η αυτονομία τους, στα ΤΕΙ (αν και δεν αναφέρθηκε ξεχωριστά) ο εξορθολογισμός τους στον ακαδημαϊκό χάρτη – και με συγχωνεύσεις τμημάτων. Υπενθυμίζεται ότι παλαιότερα, ως πρόεδρος της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών υποθέσεων, ο κ. Γαβρόγλου είχε κάνει λόγο για κατάργηση των τμημάτων και θεσμοθέτηση σχολών με εισαγωγικό έτος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.