Έγγραφο του ΟΑΕΕ επιτρέπει σε ασφαλισμένους που έχασαν τη ρύθμιση των 100 δόσεων να ενταχθούν ξανά σε αυτή.
Όπως αναφέρει «από τη μέχρι σήμερα διαχείριση, επεξεργασία και αξιολόγηση των στοιχείων διατηρησιμότητας ρυθμίσεων Ν.4321/2015, διαπιστώνεται ότι σημαντικός αριθμός διακόπτεται λόγω μη πληρωμής εισφοράς ή δόσης ενώ οι ασφαλισμένοι – οφειλέτες έχουν ενεργήσει εμπρόθεσμα για την καταβολή τους και δεν έχουν άμεση ευθύνη για την μη πραγματοποίηση/ολοκλήρωση της πληρωμής».
Ετσι, ορίζει ότι θα πρέπει να γίνει διερεύνηση και αξιολόγηση των πραγματικών περιστατικών διακοπής στις περιπτώσεις αυτές κάτι που όπως λέει εμπίπτει στο πλαίσιο της διοικητικής ευθύνης και «συνάδει με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της εξυπηρέτησης του πολίτη».
Για την αξιολόγηση θα πρέπει να λαμβάνεται σωρευτικά υπόψη:
– Η αποδεδειγμένη πρόθεση εμπρόθεσμης καταβολής (εμπρόθεσμη συναλλαγή) της εισφοράς ή δόσης/ων που προκάλεσαν την διακοπή.
– Η αιτία που προκάλεσε το διακοπτικό γεγονός, η οποία πρέπει να συνδέεται με λάθη, παραλείψεις ή δυσλειτουργίες του εισπρακτικού μηχανισμού για τις οποίες δεν έχει άμεση ευθύνη ο ασφαλισμένος – οφειλέτης.
Εφόσον πληρούνται οι προαναφερόμενες προϋποθέσεις παρέχεται δυνατότητα επανένταξης σε καθεστώς ρύθμισης, αφού καταβληθεί το σύνολο των απαιτητών εισφορών και δόσεων που θα έπρεπε να είχαν πληρωθεί, αν η ρύθμιση δεν είχε διακοπεί.
Για την ομοιόμορφη αντιμετώπιση των περιπτώσεων αυτών από τις Περιφερειακές Υπηρεσίες, δίνονται οι πιο κάτω διευκρινίσεις – οδηγίες:
– Δυνατότητα επανένταξης παρέχεται σε ασφαλισμένους που είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση Ν.4321/2015 (καταβολή 1ης δόσης).
– Το αίτημα επανένταξης υποβάλλεται άπαξ εντός τριών μηνών από την απώλεια της ρύθμισης. Το αίτημα περιλαμβάνει τις αιτιάσεις του ασφαλισμένου – οφειλέτη για τη μη εκτέλεση της πληρωμής και την επιθυμία του για επανένταξη και συνοδεύεται από δικαιολογητικά – παραστατικά που αποδεικνύουν την εμπρόθεσμη ενέργεια καταβολής και την ανάληψη, ενδεχομένως, της ευθύνης για την μη πραγματοποίησή της (π.χ. Βεβαίωση Τραπεζικού Ιδρύματος, αποδεικτικά κατάθεσης κ.τλ.).
Ως προς τις τρέχουσες εισφορές, ημερομηνία απώλειας θεωρείται η επόμενη της ημερομηνίας λήξης εμπρόθεσμης πληρωμής της τρέχουσας εισφοράς που προκάλεσε την απώλεια. (Π.χ για το 5ο δίμηνο 2015 η 01/12/2015).
Ως προς τις δόσεις, ημερομηνία απώλειας θεωρείται η επόμενη της ημερομηνίας εμπρόθεσμης πληρωμής της δόσης που προκάλεσε την απώλεια.(π.χ για τη δόση της 31/12/2015 η 01/01/2016).
– Συντάσσεται έγγραφο με το πλήρες ιστορικό της περίπτωσης, στο οποίο οπωσδήποτε θα συμπεριλαμβάνονται: η ένταξη του ασφαλισμένου στη ρύθμιση (αρ. πρωτ. και ημερομηνία), πληρωμές εισφορών και δόσεων πριν την απώλεια, τα δικαιολογητικά που έχουν κατατεθεί, αιτιολόγηση της απορριφθείσας πληρωμής και η γνώμη του Προϊστάμενου του Τμήματος.
Το έγγραφο διαβιβάζεται αυθημερόν στον αρμόδιο Προϊστάμενο Περιφερειακής Διεύθυνσης και ζητείται η γνώμη του. (Δεν είναι υποχρεωτική η αποστολή των δικαιολογητικών – εφόσον το έγγραφο είναι πλήρως αιτιολογημένο – εκτός αν ζητείται από τον Προϊστάμενο της Περιφερειακής Διεύθυνσης.)
– Ο Προϊστάμενος Δ/νσης αξιολογεί, κατά τα προαναφερόμενα, την πρόθεση εμπρόθεσμης πληρωμής και την αιτία μη πραγματοποίησής της και διατυπώνει εγγράφως τη γνώμη του.
– Εφόσον η γνώμη του Προϊστάμενου είναι θετική για επανένταξη, το αίτημα καταχωρείται στην εφαρμογή ρυθμίσεων Ν.4321/2015, στην οποία έχουν γίνει οι απαραίτητες παρεμβάσεις, αφού η ρύθμιση έχει τεθεί σε κατάσταση “προσωρινής” διακοπής.
Στη συνέχεια, καλείται ο ασφαλισμένος να εξοφλήσει:
α. Τις ληξιπρόθεσμες τρέχουσες εισφορές (με τις αντίστοιχες αποδείξεις πληρωμής) και
β. τις απλήρωτες – απαιτητές δόσεις συμπεριλαμβανομένης και της τρέχουσας
(δημιουργείται μια ενιαία απόδειξη πληρωμής).
Η εξόφληση πραγματοποιείται εντός πέντε εργάσιμων ημερών, από την ημερομηνία καταχώρησης του αιτήματος στην μηχανογραφική εφαρμογή.
Οπως σημειώνει ο ΟΑΕΕ θα πρέπει να επισημαίνεται στους ασφαλισμένους η υποχρέωση εμπρόθεσμης καταβολής των τρεχουσών εισφορών από την ημερομηνία καταχώρησης του αιτήματος στην εφαρμογή και εφεξής.
– Μετά την επανένταξη, οι υπόλοιπες δόσεις καταβάλλονται μέσω πάγιας εντολής, κατά τα γνωστά.
Προκειμένου να αποτρέπονται νέες απώλειες ρυθμίσεων, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ενημερώνονται οι ασφαλισμένοι που επανεντάσσονται για:
1. Την ανάθεση πάγιας εντολής χωρίς ανώτατο όριο χρέωσης,
2. την πίστωση του λογαριασμού από την προηγούμενη ημέρα,
3. την εγγραφή στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες του Οργανισμού ώστε να παρακολουθούν την πορεία της ρύθμισης μέσω του Ατομικού Λογαριασμού,
4. την έγκαιρη κατάθεση δικαιολογητικών που μεταβάλλουν την ασφαλιστική τους κατάσταση (π.χ. εξαίρεση από την ασφάλιση, απαλλαγή κλάδου υγείας κ.τ.λ.).
– Οι όροι καθυστέρησης δόσεων (τρεις καθυστερήσεις ανά έτος) εξετάζονται εξαρχής μετά την επανένταξη.
– Απωλεσθέν δικαίωμα κατάταξης σε κατώτερη κατηγορία ασκείται εκ νέου μετά την επανένταξη, εφόσον πληρούνται οι όροι και προυποθέσεις.
– Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης του Προϊστάμενου, ενημερώνεται ο ασφαλισμένος με πληροφοριακό έγγραφο για τους λόγους απόρριψης του αιτήματος.
Ασφαλισμένοι που θα απωλέσουν την ρύθμιση μετά την 2/8/16 ακολουθούν την τρίμηνη προθεσμία υποβολής αίτησης (πρώτο διακοπτικό γεγονός: μη καταβολή δόσης/εων την 31/8/16).
Ασφαλισμένοι που απώλεσαν την ρύθμιση έως την 2/8/16 έχουν δυνατότητα υποβολής αίτησης επανένταξης έως 31/10/16 (συμπεριλαμβάνονται: δόση/εις ή εισφορά με ημερομηνία εμπρόθεσμης πληρωμής 1/8/16).