Το ιδανικό σύγχρονο σχολείο, θα πρέπει να αντανακλά τις ανάγκες και τις προκλήσεις του 21ου αιώνα, προετοιμάζοντας τους μαθητές όχι μόνο για επαγγελματική επιτυχία, αλλά και για μια ενεργό και υπεύθυνη ζωή στην κοινωνία.

Της Σοφίας Πουλοπούλου, Υποψήφια Διδάκτωρ Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Στέλεχος ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής

Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει όμως να έχει το σύγχρονο σχολείο;

1. Να είναι προσανατολισμένο στον μαθητή:
Το σύγχρονο σχολείο θα πρέπει να λαμβάνει δηλαδή υπόψη τις ατομικές ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και τις δυνατότητες του κάθε μαθητή.
Η μάθηση θα πρέπει να είναι εξατομικευμένη, ώστε να ενισχύονται τα δυνατά σημεία του κάθε μαθητή, σε ένα ενιαίο συμπεριληπτικό και ίσων ευκαιριών σχολείο, ενώ παράλληλα θα υποστηρίζονται οι αδυναμίες του κάθε μαθητή.

Αυτό συνεπάγεται αυτονόητα τη δημιουργία νέων, σύγχρονων σχολείων, με τμήματα πολλαπλών ταχυτήτων, μικρό αριθμό μαθητών και διαφοροποιημένη ύλη και διδασκαλία, με ταυτόχρονη υποστήριξη εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, λογοθεραπευτών και εργοθεραπευτών, σε ένα συμπεριληπτικό και ενιαίο σχολείο για όλους, με σεβασμό στην προσωπικότητα και τα ατομικά δικαιώματα του κάθε μαθητή.

2. Να προσφέρει Διαθεματική Προσέγγιση:
Η εκπαίδευση θα πρέπει να ενθαρρύνει τη σύνδεση μεταξύ διαφορετικών μαθημάτων και αντικειμένων. Οι μαθητές θα πρέπει δηλαδή να μαθαίνουν να σκέφτονται και να εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε πραγματικές καταστάσεις, απομακρυνόμενοι από το εφαρμοζόμενο μοντέλο της στείρας αποστήθισης πληροφοριών.

3. Να ενισχύει την Ψηφιακή και Τεχνολογική γνώση:
Οι μαθητές θα πρέπει να εξοικειώνονται με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων, όχι μόνο για να επιλύουν προβλήματα, αλλά και για να συνεργάζονται, να προάγουν τη δημιουργικότητά τους και να αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη.

4. Να προάγει την Δημιουργικότητα και την Καινοτομία:
Το σύγχρονο σχολείο πρέπει να ενθαρρύνει τη δημιουργική σκέψη και την ανάληψη πρωτοβουλιών, μέσα από κατάλληλα εργαστήρια και πρότζεκτ, που θα επιτρέπουν στους μαθητές να ανακαλύπτουν και να υλοποιούν τις ιδέες τους.

5. Να Προωθεί την Κοινωνική και Συναισθηματική μάθηση (SEL):
Οι σύγχρονες κοινωνικές και παιδαγωγικές επιταγές, καθιστούν αδήριτη ανάγκη την ενδυνάμωση της συναισθηματικής νοημοσύνης των μαθητών, της ενσυναίσθησης και της συνεργασίας τους. Το σχολείο θα πρέπει να βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, καθώς και να χτίζουν και να αναπτύσσουν υγιείς σχέσεις με τους γύρω τους.
Απαραίτητη προϋπόθεση η συνεργασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, με σχολικούς ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, η παρουσία των οποίων θα είναι μόνιμη και σε σταθερή βάση, σε κάθε σχολική μονάδα.

6. Να προσφέρει Ανοιχτό και Ευέλικτο Σχολικό περιβάλλον:
Οι χώροι μάθησης θα πρέπει να είναι σύγχρονοι, ασφαλείς, δημιουργικοί, ευχάριστοι, λειτουργικοί, ευέλικτοι και να προάγουν τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση, τη γνώση, τη δημιουργία και την ψυχαγωγία. Χώροι για ομαδικές δραστηριότητες, αλλά και για προσωπική μελέτη, φιλαναγνωσία, δημιουργική έκφραση και χαλάρωση, είναι επίσης σημαντικοί, ειδικά όπου υποστηρίζονται ολοήμερα τμήματα και τμήματα διευρυμένου ωραρίου, ενώ οι μαθητές θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία εκμάθησης τουλάχιστον δυο ξένων γλωσσών σε άριστο επίπεδο, εντός του σχολικού πλαισίου, καθώς και πρόσβαση σε μαθήματα ωδείου, χορού και εικαστικών τεχνών.

7. Να μεριμνά για τη Διαρκή Αξιολόγηση και Ανατροφοδότηση των μαθητών:
Η αξιολόγηση της παρεχόμενης μάθησης θα πρέπει να είναι συνεχής και να επικεντρώνεται στην πρόοδο των μαθητών, με στόχο την αναγνώριση της ανάπτυξής τους και την καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους σε όλους τους τομείς και όχι μόνο στη συσσώρευση γνώσεων.

8. Να εκπαιδεύει την παγκόσμια συνείδηση:
Ο μαθητής σε ένα σύγχρονο σχολείο θα πρέπει να κατανοεί τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτικές προκλήσεις του κόσμου και να αποκτά εργαλεία για την αντιμετώπισή τους με υπευθυνότητα.

Συνοψίζοντας, το ιδανικό σύγχρονο σχολείο, θα είναι το σχολείο που θα προετοιμάζει τους μαθητές για την εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, της τεχνητής νοημοσύνης και του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Θα πρέπει να είναι ο χώρος, όπου οι μαθητές θα είναι ενθουσιασμένοι για τη μάθηση, θα την αναζητούν οικειοθελώς, θα τη διερευνούν, θα την ανακαλύπτουν, θα την μετασχηματίζουν, θα μαθαίνουν δηλαδή πώς να μαθαίνουν ουσιαστικά, ενώ ταυτόχρονα θα γαλουχούνται με τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να αντεπεξέλθουν σε έναν συνεχώς εξελισσόμενο κόσμο, ως υπεύθυνοι και δημιουργικοί πολίτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025