Η ελληνική εκπαίδευση αντιμετωπίζει μια σημαντική εξέλιξη, καθώς ξένα επενδυτικά κεφάλαια εισέρχονται ενεργά στον , προχωρώντας σε εξαγορές μεγάλων και ιστορικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Προβληματισμοί για τις .

Παράλληλα, η εισαγωγή του προγράμματος International Baccalaureate (IB) στα δημόσια πρότυπα σχολεία προκαλεί έντονες ανησυχίες για την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτές οι εξελίξεις ανοίγουν μια συζήτηση για τη διαμόρφωση ενός παράλληλου εκπαιδευτικού συστήματος που βασίζεται κυρίως σε οικονομικές δυνατότητες και όχι στην καθολική προσβασιμότητα.

Η εξαγορά ιδιωτικών σχολείων, όπως τα Εκπαιδευτήρια «Ο Πλάτων» και η Σχολή Μωραΐτη, από μεγάλους εκπαιδευτικούς ομίλους του εξωτερικού, σηματοδοτεί μια νέα εποχή στην ελληνική ιδιωτική εκπαίδευση. Ενώ οι υποστηρικτές αυτής της τάσης υποστηρίζουν ότι μπορεί να φέρει αναβαθμισμένες υποδομές και εκπαιδευτικές μεθόδους, οι επικριτές επισημαίνουν τον κίνδυνο επικράτησης κερδοσκοπικών κινήτρων εις βάρος του δημόσιου συμφέροντος. Η διατήρηση κοινωνικών ανισοτήτων μέσω ενός εκπαιδευτικού συστήματος που βασίζεται σε δίδακτρα εντείνει τις αντιδράσεις.

Επιπλέον, η απόφαση εισαγωγής του ΙΒ στα δημόσια σχολεία δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για την ουσιαστική διασφάλιση ίσων ευκαιριών. Η επιβολή διδάκτρων για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα ενισχύει τους φόβους για σταδιακή εμπορευματοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης. Αντί να υιοθετούνται λύσεις από το εξωτερικό, αναζητείται ένας ουσιαστικός εκσυγχρονισμός του δημόσιου σχολείου, με στόχο την ισότητα και την ποιοτική εκπαίδευση για όλους τους μαθητές.

Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ:

Tα funds «καταπίνουν» τα ελληνικά ιδιωτικά σχολεία, η εισαγωγή του ΙΒ στα πρότυπα σχολεία καμπανάκι ιδιωτικοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης

Το ιστορικό ιδιωτικό σχολείο «Εκπαιδευτήρια ο Πλάτων» είναι το πέμπτο μεγάλο ιδιωτικό σχολείο που εξαγοράζεται από ξένο fund, το βρετανικό International School Partnerships. Έχουν προηγηθεί τα CGS – Εκπ. Κωστέα-Γείτονα και Σχολή Μωραΐτη από την Inspired Education Group, τα Εκπ. Δούκα από την Cognita και το International School of Athens από την Dukes Education. Πληροφορούμαστε ότι δύο ακόμη μεγάλα σχολεία της Αθήνας είναι κοντά στην εξαγορά τους από funds, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για πολλά ακόμη.
Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν για την κύρια αιτία πίσω από την μαζική εισβολή επενδυτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό. Η θεσμοθέτηση της λειτουργίας κερδοσκοπικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στην Ελλάδα (παρά τη ρητή απαγόρευση του άρθρου 16 του Συντάγματος) και η νομοθέτηση της δυνατότητας για τους μαθητές να μπορούν να φοιτούν σε ένα Πανεπιστήμιο αποφεύγοντας τον «βραχνά» των Πανελλαδικών Εξετάσεων με κύριο εφόδιο τα χρήματα των γονέων τους, δίνουν τη δυνατότητα της θεμελίωσης ενός παράλληλου εκπαιδευτικού παρασυστήματος που σταδιακά θα αντικαταστήσει το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι ξένοι κερδοσκόποι «μυρίστηκαν» αίμα και εφορμούν, αποκτώντας το ένα πίσω από το άλλο, ιστορικά ιδιωτικά σχολεία. Το αποτέλεσμα; Από τη μια θα διαφημίζονται οι υπερ-ιδιωτικοί κολοσσοί που θα παραλαμβάνουν τα παιδιά από την προσχολική αγωγή και θα τα παραδίδουν με …πτυχίο και από την άλλη το δημόσιο σχολείο θα υποχρηματοδοτείται. Μόνοι χαμένοι οι γόνοι των μη προνομιούχων που θα υποχρεώνονται να φοιτούν σε ένα απαξιωμένο σχολείο και να οδηγούνται αναγκαστικά στην τεχνική εκπαίδευση και σε κακοπληρωμένες θέσεις εργασίας. Η παγίωση των ανισοτήτων είναι, άλλωστε, βασικός στόχος της κυβερνητικής πολιτικής.

Σοκάρει η εξομολόγηση του ιδρυτή των Εκπ. ο Πλάτων: «Η κυβέρνηση μας εξαναγκάζει να πουλήσουμε»

Συγκλονισμένοι οι εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν την ενημερωτική ομιλία του ιδρυτή του Εκπαιδευτηρίου Παναγιώτη Παπαδόπουλου, μάς μετέφεραν ότι ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Η κυβερνητική πολιτική με τα μέτρα που λαμβάνει, μάς εξαναγκάζει να ξεπουλήσουμε στα funds. Οι Έλληνες ιδιοκτήτες δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν πλέον τους κολοσσούς».

Χωρίς να έχουμε ακόμη προχωρήσει σε αναλυτική έρευνα, προκύπτουν κάποιες ομοιότητες στις εξαγορές:

1.Τα funds χτυπούν κυρίως μεγάλα σχολεία που παρέχουν προγράμματα ΙΒ.
2.Οι εγχώριοι (πρώην;) ιδιοκτήτες παραμένουν στο μάνατζμεντ, κυρίως για να καθησυχάσουν τους γονείς. Ενδέχεται η παραμονή τους να είναι προσωρινή.

3.Ήδη όλες οι βασικές θέσεις διοίκησης (ΔΣ και οικονομικές υπηρεσίες) έχουν καλυφθεί από στελέχη των funds.

Υπάρχει και μια διαφορά που οφείλουμε να σημειώσουμε. Ενώ η Inspired Education Group επέβαλε στους εκπαιδευτικούς την απαράδεκτη απαγόρευση αναρτήσεων με πολιτικό/θρησκευτικό/οικονομικό περιεχόμενο στα προσωπικά τους social media, το fund που χθες ανακοίνωσε την εξαγορά του Εκπαιδευτηρίου ο Πλάτων δεσμεύτηκε για αύξηση μισθών. Θα παρακολουθούμε στενά και με ιδιαίτερη προσοχή τις κινήσεις των funds σε σχέση με τα εργασιακά των συναδέλφων μας και, αν χρειαστεί, θα παρέμβουμε.

Τις επόμενες ημέρες, θα συνεδριάσει το ΔΣ της ΟΙΕΛΕ και θα ανακοινωθούν οι πρώτες ενέργειες της Ομοσπονδίας για το ζήτημα της επέλασης των funds με ένα από τα θέματα να είναι η νομική αντιμετώπιση της άρνησης της Inspired να άρει ρητά την παράνομη και αντισυνταγματική ψηφιακή απαγόρευση αναρτήσεων των εκπαιδευτικών.

ΙΒ στη δημόσια εκπαίδευση. Αρχή ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης;

Η συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας με τον οργανισμό ΙΒΟ (που παρέχει τα προγράμματα ΙΒ) με στόχο την εισαγωγή του προγράμματος ΙΒ σε πέντε πρότυπα Λύκεια (με προοπτική την επέκτασή του σε όλα), δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά. Μπορεί ο Υπουργός Παιδείας να μίλησε για «τολμηρές κινήσεις, με εξωστρέφεια και αυτοπεποίθηση προς όφελος της εκπαιδευτικής κοινότητας – και με ίσες ευκαιρίες για όλους», η πραγματικότητα όμως είναι ότι η επιβολή διδάκτρων σε δημόσια σχολεία είναι μια εξαιρετικά επικίνδυνη εκκίνηση ιδιωτικοποίησης και καθόλου δεν διασφαλίζει τις ίσες ευκαιρίες, τουναντίον τις περιορίζει μόνο για τους έχοντες.

Αν η πολιτεία θέλει πραγματικά να δώσει ίσες ευκαιρίες για όλους, ας εκσυγχρονίσει δραστικά το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, αντί να καταφεύγει σε εισαγόμενες, επί πληρωμή, λύσεις. Η ΟΙΕΛΕ έχει παραδώσει τις προτάσεις της για το νέο Λύκειο, βασισμένες σε μεγάλο βαθμό τόσο σε καλές πρακτικές προηγμένων συστημάτων όσο και στη λογική της κριτικής μάθησης και της διαθεματικότητας του ΙΒ. Αντί να επιβάλλει δίδακτρα, να δώσει τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης, να απολαύσουν ποιοτικές υπηρεσίες εκπαίδευσης που θα ξεκινούν από την προσχολική ηλικία και θα καταλήγουν σε ένα ισχυρό, αναβαθμισμένο δημόσιο πανεπιστήμιο.