Εγκύκλιο αναφορικά με  τη διεξαγωγή δράσεων ενημέρωσης και την Τρίτη, 3 Δεκεμβρίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία.

Οι εκπαιδευτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.), καλούνται να οργανώσουν δραστηριότητες που προωθούν την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία στην εκπαίδευση, την καταπολέμηση στερεοτύπων και την αποδοχή της μαθητικής διαφορετικότητας.

Οι προτεινόμενες δράσεις περιλαμβάνουν οργανωμένα παιχνίδια, αθλοπαιδιές, καλλιτεχνικές και άλλες δραστηριότητες, με υποστήριξη από εκπαιδευτικούς συμβούλους και το ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.

Επίσης, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής παρέχει προσβάσιμο εκπαιδευτικό υλικό και περιεχόμενο μέσω Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης για την ανάπτυξη σχετικών δραστηριοτήτων.

Επιπλέον, στις 3 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί ειδική εκδήλωση στο Υπουργείο Παιδείας, η οποία θα περιλαμβάνει την παρουσίαση δράσεων συνεκπαίδευσης και ενταξιακών πρακτικών από σχολεία.

Η εκδήλωση θα είναι διαθέσιμη και διαδικτυακά, ενώ τα σχολεία μπορούν να συμμετάσχουν δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, παρουσιάζοντας συναφή έργα ευαισθητοποίησης που δημιουργήθηκαν από την εκπαιδευτική κοινότητα και μαθητές με αναπηρία.

Αναλυτικά τι γράφει η εγκύκλιος:

Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, και με σκοπό την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και ευρύτερα της κοινωνίας επί ζητημάτων ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού καλεί όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.):

1. Να διοργανώσουν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που να αφορούν:

α) στην προάσπιση του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση,

β) στην καταπολέμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων εντός της σχολικής κοινότητας και

γ) στην αναγκαιότητα σεβασμού της μαθητικής ετερογένειας.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να προγραμματίσουν δράσεις ευαισθητοποίησης, οργανωμένου παιχνιδιού, αθλοπαιδιών, καλλιτεχνικών, αθλητικών και άλλων δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και με την υποστήριξη των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Συμβούλων Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού.

Για την υποστήριξη των εν λόγω δράσεων προτείνεται η επίσκεψη στον ιστότοπο του Ι.Ε.Π. Προσβάσιμο και στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να αποτελέσει έναυσμα ανάπτυξης διαλόγου και υλοποίησης δραστηριοτήτων, που θα στοχεύουν στην προαγωγή μίας κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας.

2. Να προβούν στην παρουσίαση-διάχυση καλών πρακτικών που προέκυψαν στο πλαίσιο της υλοποίησης προγραμμάτων συνεκπαίδευσης ή/και άλλων καινοτόμων ενταξιακών δράσεων. Η παρουσίαση-διάχυση των καλών πρακτικών θα πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία των Συλλόγων Διδασκόντων και την υποστήριξη των Συμβούλων Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.

3. Να συμβάλουν, εφόσον επιθυμούν, στην εκδήλωση που θα διοργανωθεί (δια ζώσης), με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, στις 3 Δεκεμβρίου 2024 και ώρα 10:00 –12:00 στην αίθουσα Jacqueline de Romilly στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η οποία θα μεταδοθεί και διαδικτυακά.

Στόχος της εκδήλωσης είναι, αφενός, η ανάδειξη της φωνής των μαθητών/τριών με αναπηρία και, αφετέρου, η παρουσίαση και διάχυση ενταξιακών δράσεων που έχουν υλοποιηθεί σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης, καθώς και συνεργατικών πρακτικών σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης (π.χ. προγράμματα συνεκπαίδευσης), οι οποίες να αναδεικνύουν την ανάγκη σεβασμού της διαφορετικότητας.

Επισημαίνεται ότι, τα σχολεία που επιθυμούν να συμμετάσχουν δια ζώσης στην εκδήλωση, μπορούν να συμβάλουν μέσω της παρουσίασης δρωμένων ευαισθητοποίησης (π.χ. μουσικά, χορευτικά, θεατρικά δρώμενα, ταινίες μικρού μήκους), καθώς και συνεργατικών δράσεων σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης.

Τα σχολεία που επιθυμούν να συμμετέχουν εξ αποστάσεως, δύνανται να αποστείλουν δημιουργίες ή συναφές υλικό το οποίο έχει παραχθεί από:

i) μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή

ii) το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας στο πλαίσιο δράσεων ευαισθητοποίησης.