Ενα ολοκληρωμένο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο το οποίο αναβαθμίζει και παράλληλα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την απαραίτητη διαβάθμιση στην καλλιτεχνική εκπαίδευση παρουσιάστηκε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο από τα υπουργεία Παιδείας, Πολιτισμού και Εσωτερικών.
«Μιλώ για την εκπαίδευση και τα επαγγελματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών, ένα πεδίο το οποίο όλοι θα θυμούνται, κυρίως αυτοί οι οποίοι εμπλέκονται περισσότερο, ότι ήταν αρρύθμιστο εδώ και δεκαετίες, και τα κενά του οποίου επέτρεπαν σε κάποιους να κατασκευάζουν μύθους, κρύβοντας τις δικές τους ευθύνες και κατηγορώντας “τυφλά” την κυβέρνηση. Λοιπόν, σήμερα είναι αυτή η κυβέρνηση που, όπως είχαμε δεσμευτεί, κ. υπουργέ Παιδείας, κα υπουργέ Πολιτισμού, έρχεται να απαντήσει και στους στημένους ακτιβισμούς και σε κάποιες “παράφωνες” συναυλίες, με μία γενναία μεταρρύθμιση στον χώρο του σύγχρονου πολιτισμού: Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η πατρίδα μας θα αποκτήσει Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών», ανέφερε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ξεχωρίζοντας στην ομιλία του το παραπάνω θέμα μεταξύ των υπολοίπων που συζητήθηκαν στη πυκνή ατζέντα του χθεσινού Υπουργικού Συμβουλίου.
Και όντως, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τότε που η κυβέρνηση βρέθηκε στο στόχαστρο της αντιπολίτευσης -από τον ΣΥΡΙΖΑ κυρίως- για τα πτυχία των καλλιτεχνών, με τους τελευταίους να διοργανώνουν διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις.
«Οπως θυμάστε, είχε μετατραπεί σε μία αιτία μεγάλης αναταραχής, αλλά και σε μία παγίδα μιας άθλιας κομματικής εκμετάλλευσης», σχολίασε ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος έκανε λόγο για αρρύθμιστο τοπίο, το οποίο πλέον ξεδιαλύνεται.
«Σε πείσμα, λοιπόν, της πολιτικής μιζέριας, η χώρα αλλάζει σε όλους τους τομείς με μικρά και μεγάλα βήματα, όλα, πάντως, με τη σφραγίδα της πολιτικής σταθερότητας. Ενα μέγεθος το οποίο, όπως βλέπετε, αποτελεί ζητούμενο για πολλά κράτη και στη χώρα μας δεν πρέπει να θεωρείται ποτέ ένα αυτονόητο δεδομένο», ανέφερε, κάνοντας και το απαραίτητο κάλεσμα στην αντιπολίτευση για τη στάση της απέναντι στο νέο νομοσχέδιο.
«Θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η στάση της αντιπολίτευσης στη Βουλή σε όλα αυτά τα νομοσχέδια, τα οποία θα συζητήσουμε σήμερα. Εκεί νομίζω ότι θα φανούν πολλά», σημείωσε.
Υφιστάμενες σχολές
Για πρώτη φορά η χώρα αποκτάει Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ), ένα Πανεπιστήμιο με πέντε τμήματα, τα οποία θα προκύψουν από τις υφιστάμενες Σχολές του Εθνικού Θεάτρου, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.
Οι απόφοιτοι του Πανεπιστημίου θα είναι κάτοχοι πτυχίου ισότιμου με τα υπόλοιπα ΑΕΙ της χώρας, ενώ στις μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνεται ότι για πρώτη φορά θα παρέχονται σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης στην ορχηστική τέχνη.
Δικαίωμα εισαγωγής θα έχουν οι απόφοιτοι της Γ΄ λυκείου (ΓΕΛ, ΕΠΑΛ, κάτοχοι ισότιμων τίτλων ημεδαπής και αλλοδαπής) χωρίς συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά μέσω ειδικών εξετάσεων, όπως στην περίπτωση της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
Επίσης, δικαίωμα πρόσβασης στην ΑΣΠΤ θα έχουν οι απόφοιτοι των 5 φορέων (του Εθνικού Θεάτρου, του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης) και οι απόφοιτοι συναφών ΑΕΙ με αυτοδίκαιη κατάταξη στο 5ο εξάμηνο, εφόσον επιλέγεται το ίδιο γνωστικό αντικείμενο ή μέσω κατατακτήριων εξετάσεων, εφόσον επιλέγεται διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο.
Το νέο πανεπιστήμιο θα συνδυάζει την καλλιτεχνική δημιουργία και πράξη με τη θεωρία και την έρευνα, θα ενισχύει τη διακαλλιτεχνικότητα, θα εξασφαλίζει την ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη των αποφοίτων του και θα έχει τη δυνατότητα αξιοποίησης περισσότερων χρηματοοικονομικών εργαλείων.
Επιπλέον, όλες οι δημόσιες και ιδιωτικές σχολές Ανώτερης Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης μετατρέπονται σε Ανώτερες Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης (ΑΣΚΕ) και πλέον θα υπάγονται στο υπουργείο Παιδείας, το οποίο θα εφαρμόσει ένα ενιαίο πλαίσιο λειτουργίας, έγκρισης των προγραμμάτων σπουδών και θα ορίσει κάποιες γενικές κατευθυντήριες λειτουργίες τους.
Οι λεγόμενες ΑΣΚΕ θα αποδίδουν ισότιμους τίτλους με αυτούς των Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και θα υπάρχει η δυνατότητα αναβαθμισμένου τίτλου με κατατακτήριες εξετάσεις ή αυτοδίκαιη κατάταξη σε κάποιο ΑΕΙ για την απόκτηση πτυχίου, επιπέδου 6.
ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ
Σημαντική πρωτοβουλία, η οποία προέκυψε ύστερα από το κύμα δυσαρέσκειας -με πολιτικές προεκτάσεις- που είχε προκύψει πριν από λίγο καιρό σχετικά με τα πτυχία των καλλιτεχνών, για τα οποία είχε επιχειρηθεί να επικρατήσει η παραφιλολογία ότι εξισώνονται με το απολυτήριο Λυκείου, είναι η δημιουργία καλλιτεχνικού προσοντολογίου. Δηλαδή η δημιουργία διακριτής κατηγορίας προσωπικού (Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης – ΚΕ), βάσει της οποίας θα γίνεται η πρόσληψη στο Δημόσιο απόφοιτων παραστατικών τεχνών.