Αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, γονείς και φορείς – Οι συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία για το 2024 έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις σε όλη την Ελλάδα.
Η κυβέρνηση προχωρά στη συγχώνευση τάξεων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, φτάνοντας ακόμα και τους 27-29 μαθητές ανά αίθουσα.
Αυτό γίνεται κυρίως για λόγους οικονομίας, με το Υπουργείο Παιδείας,www.minedu.gov.gr, να δίνει έμφαση στη διαχείριση των πόρων και στη μείωση των αναγκών για προσλήψεις εκπαιδευτικών.
Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί, γονείς και φορείς διαμαρτύρονται, υποστηρίζοντας ότι οι συγχωνεύσεις οδηγούν σε υποβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης και αυξάνουν τις ανισότητες. Κάνουν λόγο για τάξεις με υπερβολικά μεγάλο αριθμό μαθητών, κάτι που δυσχεραίνει τη μαθησιακή διαδικασία και την εξατομικευμένη προσέγγιση των μαθητών
Επιπλέον, σε περιοχές όπως η Κεντρική Μακεδονία, αρκετά σχολεία είτε συγχωνεύονται είτε αναστέλλουν τη λειτουργία τους λόγω έλλειψης μαθητών, με το δημογραφικό πρόβλημα να παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτές τις αποφάσεις
Οι αντιδράσεις συνεχίζονται με κινητοποιήσεις από πλευράς των εκπαιδευτικών, οι οποίοι ζητούν την άμεση ανάκληση αυτών των αποφάσεων.
«Στριμώχνουν τα παιδιά σε αίθουσες, συχνά ακατάλληλες, υποβαθμίζοντας ακόμη περισσότερο την εκπαιδευτική διαδικασία, οξύνοντας τις μορφωτικές και παιδαγωγικές ανισότητες των μαθητών και περικόπτοντας εκπαιδευτικό προσωπικό» λέει στο CNN Greece ο κ. Μαρίνης που ζητά να ανακληθούν οι αποφάσεις για συγχωνεύσεις, διαμηνύοντας ότι οι εκπαιδευτικοί είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) Στέλλα Mανουσογιωργάκη. «Για άλλη μια φορά το υπουργείο βλέπει τα παιδιά σαν λογιστικά νούμερα. Μοναδικός στόχος των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων τμημάτων είναι οι περικοπές και άρα ακόμη χαμηλότερη χρηματοδότηση στην Παιδεία παρόλο που είμαστε πολύ πιο κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», δηλώνει στο CNN Greece.
Πόσοι μαθητές επιτρέπονται ανά τμήμα
Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στην Πρωτοβάθμια (Νηπιαγωγεία και Δημοτικά) καθορίζεται στους 25 μαθητές σύμφωνα με τις προβλέψεις του αρ. 6 και αρ. 7 του ΠΔ 79/2017 (Α’109), ενώ στα Γυμνάσια και τα Λύκεια ο αντίστοιχος αριθμός σε κάθε τμήμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους 27 μαθητές.
Οι παραπάνω αριθμοί διαμορφώνονται ανάλογα με την οργανικότητα της εκάστοτε σχολικής μονάδας, με τον νόμο να προβλέπει «διαίρεση» του τμήματος εάν σε αυτό φοιτούν 27 μαθητές.
Η νομοθεσία (περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 Α’ 199) προβλέπει επιπρόσθετα ότι σε κάθε τμήμα δεν μπορούν να φοιτούν περισσότεροι από ένας/μία μαθητής/τρια με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες διευκρινίζοντας ότι σε αυτή την περίπτωση ο συνολικός αριθμός των μαθητών του τμήματος μειώνεται κατά τρεις.
Αντίστοιχα, ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων ανά τμήμα (άρθρο 6 του ν. 3699/2008 Α’ 199 όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 1α του άρθρου 11 του ν. 4452/2017 Α’ 17). Στην περίπτωση που οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες υπερβαίνουν τους τέσσερις, τότε ο μέγιστος αριθμός του τμήματος στο οποίο φοιτούν μειώνεται κατά τρεις μαθητές.