Αυστηρό πλαίσιο προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών με τα σχολικά λεωφορεία κατά την μεταφορά τους στο σχολείο προβλέπει ο ισχύον Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ όπως εξηγούν πηγές στο Eleftherostypos ο αναθεωρημένος ΚΟΚ που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στο μήνα, θα διατηρήσει το ίδιο μοτίβο.
Μεταξύ άλλων ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τα σχολικά λεωφορεία προβλέπει:
α. Για την μεταφορά μαθητών από τριών ετών και άνω με λεωφορεία Μ2 και Μ3 απαιτείται να χρησιμοποιούν όταν κάθονται ειδικά μέσα συγκράτησης και προστασίας, όπως ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά (τύποι CRS, κ.λ.π.), ζώνες ασφαλείας κ.λπ..
β. Τα ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά, όποτε απαιτούνται σύμφωνα με την παράγραφο 2 του παρόντος, πρέπει να εγκρίνονται και να είναι σύμφωνα με τα πρότυπα:
1.του κανονισμού αρ. 44 της ΟΕΕ/ΗΕ (44R03) ή της οδηγίας 77/541/ΕΟΚ, ή
2.του κανονισμού αρ. 129 της ΟΕΕ/ΗΕ ή κάθε περαιτέρω προσαρμογής του εν λόγω κανονισμού.
γ. Τα ειδικά συστήματα (ή μέσα) συγκράτησης για παιδιά εγκαθίστανται σύμφωνα με τις οδηγίες τοποθέτησης (π.χ. το εγχειρίδιο με τις οδηγίες χρήσης, το ενημερωτικό φυλλάδιο ή ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις) που παρέχονται από τον κατασκευαστή του συστήματος συγκράτησης παιδιών, όπου δηλώνεται με ποιο τρόπο και σε ποιους τύπους οχημάτων μπορεί το σύστημα να χρησιμοποιείται με ασφάλεια.
δ. Οι επιβάτες πρέπει να ενημερώνονται ότι είναι υποχρεωτικό να προσδένονται εφόσον κάθονται και το όχημα είναι εν κινήσει. Πρέπει να ενημερώνονται σχετικά κατ’ ελάχιστο από τον οδηγό, ή τον συνοδό ή το πρόσωπο που έχει ορισθεί αρχηγός της ομάδας.
Επιπλέον, όλα τα λεωφορεία Ι.Χ. ή Δ.Χ. που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές θα πρέπει να φέρουν στον εμπρόσθιο και οπίσθιο παρμπρίζ σχετική ευανάγνωστη πινακίδα (π.χ. ΣΧΟΛΙΚΟ) και να υπόκεινται σε ετήσιο τεχνικό έλεγχο.
Όσον αφορά τα όρια ταχύτητας των λεωφορείων που εξυπηρετούν σχολικές μεταφορές, είτε αυτά ανήκουν στην ιδιοκτησία των σχολείων, είτε είναι μισθωμένα για τον σκοπό αυτό, δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 80 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομους και τα 60χλμ./ώρα στο λοιπό οδικό δίκτυο (εκτός φυσικά των αστικών περιοχών).
Διευκρινίζεται πως οι οδηγοί των σχολικών λεωφορείων Ι.Χ. δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το όριο ηλικίας των 65 ετών.
Σχολικοί τροχονόμοι
Παράλληλα, για την οδική ασφάλεια των πεζών μαθητών προς και από τα σχολεία φροντίζουν οι σχολικοί τροχονόμοι. Αυτοί ορίζονται από τον διευθυντή του σχολείου και φέρουν αντανακλαστικό χιτώνιο που πληρεί τις προδιαγραφές του αντίστοιχου χιτωνίου της Ελληνικής Αστυνομίας, αντί όμως των διακριτικών της Αστυνομίας φέρει την ένδειξη «σχολικός τροχονόμος».
Σημειώνεται ότι ο σχολικός τροχονόμος ρυθμίζει την κυκλοφορία σε καθορισμένο σημείο της οδού (και όχι σε διασταύρωση), διακόπτοντας τη ροή οχημάτων σε διατομή της οδού, όπου υπάρχει διάβαση πεζών με σήμανση και για τον σκοπό αυτόν είναι εφοδιασμένος με φορητή πινακίδα STOP, την οποία οφείλουν όλοι οι οδηγοί να προσέχουν και να ακολουθούν πιστά.