Ο νέος κατώτατος μισθός για το 2025 – Τα κριτήρια που θα οδηγήσουν στις αυξήσεις από το 2025
Η ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας μελετά παρεμβάσεις στο πεδίο των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων, με στόχο την περαιτέρω στήριξη του μέσου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, και όχι μόνο του κατώτατου. Το Υπουργείο Εργασίας εξετάζει την επιτάχυνση της διαδικασίας επέκτασης των κλαδικών συμβάσεων εργασίας χωρίς εμπόδια, όπως η πρόσβαση στη διαιτησία, για την ενίσχυση των μισθών.
Η Υπουργός Εργασίας, Νίκη Κεραμέως, συνεχίζει τις διαδοχικές επαφές της με τους κοινωνικούς εταίρους, με στόχο τη δημιουργία του καλύτερου δυνατού πλαισίου συναίνεσης στο πεδίο των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
Παράλληλα, τον Οκτώβριο ή το αργότερο τον Νοέμβριο, αναμένεται να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο η κοινοτική οδηγία για «αξιοπρεπείς» κατώτατους μισθούς. Για την κοινοτική οδηγία έχει συσταθεί επιτροπή που θα δώσει κατευθύνσεις και προτάσεις προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εργασίας.
Κριτήρια για την αύξηση του κατώτατου μισθού
Η αγοραστική δύναμη, το γενικό επίπεδο των ακαθάριστων αποδοχών, ο ρυθμός αύξησής τους και η παραγωγικότητα της εργασίας θα αποτελούν τα τέσσερα μεγέθη βάσει των οποίων θα καθορίζεται από το 2025 και μετά ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα. Όπως έχει δηλώσει η Υπουργός Εργασίας, ισχύουν οι κυβερνητικές δεσμεύσεις για αύξηση του κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ έως το 2027. Η αύξηση του κατώτατου μισθού θα γίνει την 1η Απριλίου 2025.
Πώς θα καθοριστεί ο νέος κατώτατος μισθός για το 2025;
Χρονοδιάγραμμα της διαδικασίας
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η διαδικασία περιλαμβάνει:
Αποστολή έγγραφης πρόσκλησης από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς για τη σύνταξη έκθεσης αξιολόγησης του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού.
Σύνταξη και υποβολή της έκθεσης.
Διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευόμενου από την Επιτροπή Συντονισμού προς τους υπόλοιπους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση.
Διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευόμενων, καθώς και της έκθεσης των φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) για τη σύνταξη σχεδίου πορίσματος διαβούλευσης.
Εισήγηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.
Ενσωμάτωση της οδηγίας
Σύμφωνα με το σκεπτικό ενσωμάτωσης της οδηγίας:
Κάθε χώρα-μέλος της ΕΕ είναι ελεύθερη να επιλέξει τον αριθμό και τη βαρύτητα των κριτηρίων για τον καθορισμό των βασικών αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα, αλλά θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη κατ’ ελάχιστον την αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών, το γενικό επίπεδο των ακαθάριστων μισθών και την κατανομή τους, τον ρυθμό αύξησης των ακαθάριστων μισθών και τις εξελίξεις στην παραγωγικότητα της εργασίας.
Η επιτροπή θα καθορίσει έναν αλγόριθμο που θα διαμορφώνεται από αυτά τα μεγέθη, με βάση τον οποίο οι επιστημονικοί και κοινωνικοί φορείς θα συντάσσουν τα πορίσματά τους για τον κατώτατο μισθό.
Η Ελλάδα ανήκει στις 22 χώρες που έχουν νομοθετημένο κατώτατο μισθό. Σε πέντε κράτη-μέλη της ΕΕ (Αυστρία, Δανία, Φινλανδία, Ιταλία και Σουηδία) ο κατώτατος μισθός καθορίζεται από συλλογικές διαπραγματεύσεις. Η κοινοτική οδηγία προβλέπει την ενεργό συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον καθορισμό των νόμιμων κατώτατων μισθών και την επιβολή κυρώσεων στους εργοδότες σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Ωστόσο, αν και οι κοινωνικοί εταίροι συμμετέχουν μέσω εισηγήσεων στη διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού, τον τελικό λόγο έχει η κυβέρνηση.