Βάσεις 2023 – Εισακτέοι: Τι ανέφερε στο newsit ο Γιάννης Βαφειαδάκης, εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος για τις βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Ειδικότερα, εκεί που οι μαθητές δήλωναν όλες τις σχολές χωρίς πολλή σκέψη – στην ουσία αντιγράφοντας τις προηγούμενες βάσεις – από τα 2-3 προηγούμενα χρόνια και κορυφώνεται φέτος, τα παιδιά στρέφονται προς τις λιγότερες επιλογές και πιο μελετημένες. Είναι «διαβασμένα» τα μηχανογραφικά τους, με αποτέλεσμα να «έχουμε βάσεις διαφορετικών ταχυτήτων».
Βάσεις 2023: Δίδυμη επιτυχία για αδέλφια – «Οι γονείς μας είναι πολύ συγκινημένοι»
Όπως επισημαίνει ο κ. Βαφειαδάκης «στις περισσότερες σχολές οι βάσεις είναι ανοδικές – αναλογία 3 προς 1 οι ανοδικές με τις καθοδικές – αλλά το σημαντικό είναι ότι τα παιδιά στρέφονται σε σχολές που θεωρούν ότι έχουν καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση. Το “πάνε” πιο ψαγμένα και όχι όπως να ‘ναι με αποτέλεσμα να έχουμε άνοδο και γκρέμισμα σε σχολές του ίδιου πεδίου. Π.χ. από τις ανθρωπιστικές υπάρχει άνοδος μεγάλη στις νομικές σχολές και την ψυχολογία και μεγάλη κάθοδος των βάσεων στις φιλολογίες. Αυτό είναι αποτέλεσμα της προτίμησης των παιδιών».
Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό και πρόεδρο της ΟΕΦΕ, «και η γεωγραφία έπαιξε ρόλο. Τα περιφερειακά πανεπιστήμια και τα πιο απομακρυσμένα ιδρύματα δεν προσελκύουν κατά κανόνα τις προτιμήσεις των παιδιών, με αποτέλεσμα να έχει χαμηλές βάσεις και να μένουν πολλές κενές θέσεις. Άρα πρέπει να επανεξετάσουμε το μοντέλο της δεκαετίας του ’80 που είχαμε μία πανσπερμία πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε όλη την Ελλάδα κάποια περιφερειακά πανεπιστήμια να κρατήσουν το προγράμματα σπουδών προκειμένου να γίνουν πιο ελκυστικά για τους υποψηφίους φοιτητές».
Βάσεις 2023: Το λαμπρό παράδειγμα σχολής
Ως ένα λαμπρό παράδειγμα σχολής ο κ.Βαφειαδάκης χαρακτηρίζει το Τμήμα διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας. «Ένα παράδειγμα ενός εξαιρετικού προγράμματος που επιβραβεύεται είναι στο οικονομικό Πανεπιστήμιο της Αθήνας, στο Τμήμα διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας, που συνδυάζει τις οικονομικές σπουδές και την τεχνολογία. Η βάση του φέτος πλησίασε τα 18.500 μόρια. Οι απόφοιτοι απορροφώνται».
Και τα αντιπαραβάλλει με επαρχιακές σχολές καθώς όπως αναφέρει «κάποια περιφερειακά τμήματα θα πρέπει να κάνουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών τα οποία να είναι μοναδικά και συνεπώς ελκυστικά, προκειμένου να μπορέσουν να είναι και βιώσιμα. Εδώ και 2-3 χρόνια βλέπουμε ότι υπάρχουν καλά τμήματα με πολύ μικρό αριθμό εισακτέων και ακόμα λιγότερο αριθμό αυτών που πηγαίνουν πραγματικά να φοιτήσουν είχε στη Σάμο, την Κέρκυρα , στην δυτική Μακεδονία. Απομακρυσμένη είναι και Αλεξανδρούπολη αλλά έχει εξαιρετικά τμήματα όπως αυτό της μοριακής Βιολογίας ιατρικής. Το ίδιο ισχύει και για την Κομοτηνή που έχει και αυτή καλές σχολές, που όλες πήγαν καλά».
Ο Γιάννης Βαφειαδάκης εστίασε και στην ελάχιστη βάση εισαγωγής που όπως επισημαίνει «αφήνει περίπου 10.800 παιδιά έξω από τα πανεπιστήμια. Αυτός ο αριθμός είναι μικρότερος από την πρώτη φορά που έγινε το σύστημα αυτό. Και αυτό γιατί πολλά τμήματα διόρθωσαν τις ανώτατες βάσεις τους. Π.χ. αν αναλύσουμε τις στρατιωτικές σχολές θα δούμε ότι όλες έχουν ανέβει, εκτός από την Ευελπίδων και κάποιες σχολές υπαξιωματικών. Στην ουσία οι συγκεκριμένες (Ευελπίδων και κάποιες σχολές υπαξιωματικών) επί της ουσίας δεν έπεσαν, αλλά πέρσι είχαν μείνει πολλές κενές θέσεις γιατί είχαν θεσπίσει πολύ υψηλή βάση εισαγωγής με συντελεστή 1,2 ενώ φέτος το πήγαν στο 1».
Βάσεις 2023: Το καθεστώς των υψηλών βάσεων
Καθεστώς αποτελεί σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος διαχρονικά «σχολές όπως η Ιατρική, η Ψυχολογία, η Νομική διατηρούν τις υψηλές βάσεις και στην περιφέρεια. Αντιθέτως καταρρέουν οι βάσεις στο Μαθηματικό, το Φυσικό στην επαρχία και αυτό που είναι ζήτημα είναι ότι μένουν πολλές κενές θέσεις στα ιδρύματα. Θα υπάρχουν και τμήματα ακόμα και με μονοψήφιο αριθμό σπουδαστών εισακτέων. Επιπλέον δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι έχουν γραφτεί παρακολουθούν και τα μαθήματα των σχολών. Τα τμήματα αυτά υπολειτουργούν, οι εκπαιδευτικοί είναι περισσότεροι από τους φοιτητές που σημαίνει ότι πρέπει να τα ξαναδούμε από την αρχή όλο αυτό το σχέδιο» καταλήγει με το βλέμμα στους μελλοντικούς εισαχθέντες και στο μέλλον αρκετών σχολών στην ευρύτερη περιοχή της Ελλάδας.