Έρχονται αλλαγές με βάση και τις εκθέσεις αυτοαξιολόγησης που κατέθεσαν τα ίδια τα σχολεία στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), καθώς και τις αναφορές που λαμβάνει από εκπαιδευτικούς, διοικητικά στελέχη και συνδικαλιστές.
Σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, στα σχολεία οι σύλλογοι διδασκόντων αυτοαξιολογούνται σε τρεις τομείς: την παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία, τη διοικητική λειτουργία και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Ο διευθυντής είναι υπεύθυνος για τη σύνταξη και κατάθεση της έκθεσης αυτοαξιολόγησης, και κατόπιν έργο αναλαμβάνουν ο σύμβουλος Εκπαίδευσης και ο σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης.
Το βασικό εύρημα από τις έως τώρα εκθέσεις είναι ότι το πλαίσιο της αξιολόγησης είναι γραφειοκρατικό ως προς τα πεδία ελέγχου και τη διαδικασία.
Υπουρείο Παιδειας για τον γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ: Αλλάζει το σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών;
«Οι σύλλογοι διδασκόντων και οι διευθυντές καλούνται να καλύψουν πολλά αξιολογικά πεδία, με αποτέλεσμα η διαδικασία να γίνεται διεκπεραιωτικά», ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου. Ετσι προκύπτει ότι η πλειονότητα των σχολείων προχώρησε στην αξιολόγηση, ωστόσο «στην πράξη ελάχιστα σχολεία τόλμησαν να λειτουργήσουν σύμφωνα με το πνεύμα της αυτοαξιολόγησης, θέτοντας δηλαδή πραγματικούς στόχους βελτίωσης», τονίζει στην «Κ» το ίδιο στέλεχος. Πρόκειται για την πρώτη και μεγαλύτερη κατηγορία σχολείων με κριτήριο τα κείμενα αυτοαξιολόγησης που παρέδωσαν. Αρκετά, βέβαια, σχολεία δεν συμπλήρωσαν όλα τα πεδία, και άλλα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση υιοθέτησαν τα δείγματα που έστειλε η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος (ΔΟΕ) στα σχολεία.
Γενικότερα, οι περισσότερες «Εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης του έργου της σχολικής μονάδας» που συνέταξε ο αρμόδιος σύμβουλος Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης είναι ιδιαίτερα θετικές, αναδεικνύοντας εξωραϊσμένη εικόνα για τα ελληνικά σχολεία. Μάλιστα υπάρχουν εκθέσεις νηπιαγωγείων και δημοτικών που, παρότι υιοθέτησαν τα δείγματα της ΔΟΕ, έχουν βαθμολογηθεί θετικά.
Το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας θεωρεί ότι η γραφειοκρατική διαδικασία της αξιολόγησης απασχολεί ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς και τους αποσπά από τα διδακτικά καθήκοντά τους. Παράλληλα κρίνεται ότι στην αξιολόγηση εμπλέκονται πολλά διοικητικά στελέχη της εκπαιδευτικής πυραμίδας, με αποτέλεσμα η διαδικασία να είναι ιδιαίτερα αργή και να μην υπάρχει ουσιαστική δυνατότητα αξιοποίησής της μέσα στον σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολείου. Ετσι σχεδιάζεται η αυτοαξιολόγηση να μετατραπεί σε διετή από ετήσια. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στα σχολεία να ανατροφοδοτούνται από τις παρατηρήσεις των εξωτερικών αξιολογητών.
Κατά την επόμενη σχολική χρονιά θα συνεχιστεί η αυτοαξιολόγηση των σχολείων, όπως και η αξιολόγηση των πρωτοδιόριστων εκπαιδευτικών που συμπληρώνουν διετία και πρέπει να αξιολογηθούν για να μονιμοποιηθούν. Σύμφωνα με τον νόμο 4823/21, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα γίνεται σε δύο πεδία: α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, και β) την υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια του εκπαιδευτικού.
Θα μετατραπεί σε διετή από ετήσια, ώστε να δοθεί η δυνατότητα στις σχολικές μονάδες να ανατροφοδοτούνται από τις παρατηρήσεις των εξωτερικών αξιολογητών.
Πέντε προτάσεις
Χθες, η Πανελλήνια Επιστημονική Ενωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κατέθεσε προς το υπ. Παιδείας πέντε προτάσεις:
• Την άμεση κατάργηση της γραφειοκρατίας που συνοδεύει την αξιολόγηση και καταπονεί τους εκπαιδευτικούς. Στην ειδική ψηφιακή πλατφόρμα του ΙΕΠ θα πρέπει να αναρτώνται, έως τα μέσα Οκτωβρίου, μόνο οι τίτλοι των σχεδίων δράσης που θα υλοποιήσει η σχολική μονάδα, οι στόχοι και οι συντονιστές των ομάδων δράσης, και έως το τέλος Ιουνίου η τελική έκθεση αυτοαξιολόγησης.
• Ο αριθμός των σχεδίων δράσης, ο αριθμός των μελών των ομάδων δράσης και οι συντονιστές τους να καθορίζονται από τους συλλόγους διδασκόντων, με βάση τις ιδιαιτερότητες της κάθε μονάδας.
• Κατάργηση της βαθμολόγησης των σχολικών μονάδων από τους συμβούλους Εκπαίδευσης με δεκάβαθμη κλίμακα, που αναπόφευκτα οδηγεί στην απαράδεκτη κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων.
• Στις ιστοσελίδες τους οι σχολικές μονάδες να αναρτούν μόνο τους τίτλους των σχεδίων δράσης.
• Να μην υπάρχει σύνδεση της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ