Επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής Α’ Αθήνας Νίκος Φίλης προς τον υπουργό Μετανάστευσης & Ασύλου για την κυβερνητική στάση που οδηγεί σε απέλαση μετανάστες μαθητές, στην πλειοψηφίας τους ανήλικους.
Η κυβερνητική αυτή στάση έχει προκαλέσει την αντίδραση συλλόγων των καθηγητών. Πρόκειται για επαναλαμβανόμενες περιπτώσεις δυσμενούς αντιμετώπισης. Υπενθυμίζεται ότι το τεράστιο κύμα υποστήριξης στο Σαϊντού Καμαρά από τους συλλόγους εκπαιδευτικών, τους μαθητές, τα αντιρατσιστικά κινήματα, την αντιπολίτευση υποχρέωσε μέχρι και τον πρωθυπουργό να δηλώσει αλληλέγγυος και τελικά η απέλασή του απετράπη.
Ζητάμε από τον υπουργό Μετανάστευσης & Ασύλου να λάβει μέτρα ώστε ο Σισσέ Vafing, ο Ali Hemin, ο Ali Doaa, ο Ali Rahma, όπως και κάθε μαθητής πρόσφυγας και μετανάστης, να συνεχίσουν να ζουν στη χώρα μας και να φοιτούν στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, προβαίνοντας άμεσα στη νομοθετική ρύθμιση του πλαισίου. Και συγκεκριμένα, είτε να κάνει αποδεκτή τη σχετική τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, είτε να προβλέψει άδεια διαμονής για ανήλικους υπηκόους τρίτων χωρών που φοιτούν σε ελληνικά σχολεία για αρκετά χρόνια, έχουν μικρή πια επαφή με τη χώρα προέλευσης τους, αντιμετωπίζουν την Ελλάδα ως πατρίδα ή, εν πάση περιπτώσει, ως τη χώρα στην οποία θα ζήσουν. Δηλαδή η κοινωνική τους ένταξη έχει ήδη -εν τοις πράγμασι- επιτευχθεί σε σημαντικό βαθμό με την ολοκλήρωση αρκετών ετών φοίτησης σε ελληνικό σχολείο.
Η ερώτηση
Το τεράστιο κύμα υποστήριξης στο Σαϊντού Καμαρά από τους συλλόγους εκπαιδευτικών, τους μαθητές, τα αντιρατσιστικά κινήματα, την αντιπολίτευση υποχρέωσε μέχρι και τον πρωθυπουργό να δηλώσει αλληλέγγυος και τελικά η απέλασή του απετράπη. Ωστόσο, η κυβέρνηση συνέχισε να επιμένει ότι «το (νομοθετικό) πλαίσιο είναι επαρκές και λειτουργεί», και απέρριψε την τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που πρότεινε να επανέλθει η δυνατότητα των Ανεξάρτητων Επιτροπών της Αρχής Προσφυγών να παραπέμψουν προς εξέταση στις αρμόδιες αρχές μια αίτηση διεθνούς προστασίας, όταν αυτή απορρίπτεται, αλλά η Επιτροπή κρίνει ότι συντρέχουν ανθρωπιστικοί λόγοι για τη χορήγηση αδείας διαμονής στη χώρα λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού.
Απόρροια της στάσης αυτής είναι να προκύπτουν συνεχώς νέες περιπτώσεις «Σαϊντού», όπου νεαροί μαθητές κινδυνεύουν με απέλαση και ακολούθως σύλλογοι καθηγητών και αρκετοί πολίτες κινητοποιούνται και διαμαρτύρονται για την προάσπιση των δικαιωμάτων του μαθητή.
Στην περίπτωση του μαθητή της Β’ Λυκείου του «Πυθαγόρειου» Γενικού Λυκείου Σάμου Σισσέ Vafing από την Γουινέα που κινδυνεύει με απέλαση, διαφαίνεται σύμφωνα με ορισμένα δημοσιεύματα- μια θετική εξέλιξη λόγω των έντονων αντιδράσεων των εκπαιδευτικών στη Σάμο, καθώς και της αντιπολίτευσης, αλλά και λόγω σοβαρών παραλείψεων που εντοπίζονται στην αιτιολόγηση της απορριπτικής απόφασης της Υπηρεσίας Ασύλου.
Ωστόσο, σε άλλη περίπτωση, τρία αδέλφια με καταγωγή από το Ιράκ, μαθητές του 4ου Γυμνασίου Βύρωνα, ο Ali Hemin, ο Ali Doaa και ο Ali Rahma, μαζί με τη μητέρα τους Zhiyan Yousif Ahmed και τα άλλα δύο αδέλφια τους, καλούνται από τη Διεύθυνση Αλλοδαπών Θεσσαλονίκης να εγκαταλείψουν τη χώρα μέχρι την 1η Ιουλίου 2022. Με ανακοίνωσή του, ο σύλλογος διδασκόντων του 4ου Γυμνασίου Βύρωνα αναφέρει:
«οι τρεις μαθητές, ALI HEMIN, ALI DOAA και ALI RAHMA έχουν φοιτήσει 5 χρόνια σε Ελληνικά σχολεία , από τη Δ δημοτικού έως τη Β γυμνασίου έχουν επιδείξει εξαιρετική επιμονή και προσπάθεια να μάθουν την Ελληνική Γλώσσα και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σχολείου, ενώ αυτό που θέλουν είναι να σπουδάσουν και να ζήσουν στην πατρίδα μας. […] Ως δημοκρατικοί πολίτες θέλουμε η Ελληνική Πολιτεία να δείχνει αλληλεγγύη και φροντίδα σε όλους τους πρόσφυγες και μετανάστες που από ανάγκη εγκαταλείπουν την πατρίδα τους και έρχονται στη χώρα μας».
Ο Σαϊντού, ο Σισσέ, ο Ali Hemin, ο Ali Doaa και ο Ali Rahma, όπως και πολλά άλλα παιδιά, φοιτούν σε ελληνικά σχολεία για χρόνια, έχουν μικρή πια επαφή με τη χώρα προέλευσης τους, αντιμετωπίζουν την Ελλάδα, ως πατρίδα ή εν πάση περιπτώσει, ως τη χώρα στην οποία θα ζήσουν, ενώ η κοινωνική τους ένταξη έχει ήδη -εν τοις πράγμασι- επιτευχθεί σε σημαντικό βαθμό με την ολοκλήρωση αρκετών ετών φοίτησης σε ελληνικό σχολείο. Τα παιδιά αυτά είναι φορείς όλων των δικαιωμάτων που εγγυάται η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπως το δικαίωμα στην εκπαίδευση, έχουν δικαίωμα να παραμείνουν στην Ελλάδα και να συνεχίζουν να μορφώνονται.