Το βράδυ της Παρασκευής 13/5/2022, στον Κολωνό, ένα 14χρονο αγόρι βρέθηκε απαγχονισμένο στο δωμάτιό του. Όλες οι ενδείξεις, όπως διατυπώνονται από το περιβάλλον του μαθητή (οικογένεια και σχολείο), προβάλουν ότι, πρόκειται για μία περίπτωση σχολικού εκφοβισμού.

Με βάση τις μαρτυρίες μαθητριών, μαθητών, γονέων και κηδεμόνων, το πρόβλημα στο σχολείο όπου φοιτούσε ο εκλιπών μαθητής, αναφορικά με παραβατικές συμπεριφορές και φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, ήταν έντονο. Ο δικηγόρος, δε, καταγγέλλουσας μητέρας μαθήτριας που ξυλοκοπήθηκε από συμμαθήτριές της στο συγκεκριμένο σχολείο (54ο Γυμνάσιο) είπε ότι, η καταγγελία είχε γίνει θέμα και στην Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ότι το Υπουργείο γνώριζε για τα περιστατικά βίας.

Άλλη μητέρα, συμμαθητή του 14χρονου που αυτοκτόνησε, ισχυρίστηκε ότι: «είναι χρόνια αυτή η
κατάσταση με το “bullying”».

Λίγες μόνο μέρες μετά το ανωτέρω τραγικό περιστατικό (στις 17/5/2022), μαθητές από το ίδιο σχολείο μετείχαν σε επεισόδια με άλλους μαθητές, γεγονός που αποδεικνύει ότι, ακόμη και μετά τον άδικο χαμό του ως άνω μαθητή, ουσιαστική αποτρεπτική παρέμβαση από μέρους του Υπουργείου σας δεν υπήρξε. Σε προηγούμενη Κοινοβουλευτική Ερώτησή μας σε σχέση με το πρόβλημα της σχολικής βίας και τον σχολικό εκφοβισμό (βλ. αρ. κατάθεσης: 1472/24- 11-2021), μας απαντήσατε ότι, η παρέμβασή σας επί του θέματος, μεταξύ άλλων, θα ήταν: 1

«α) η θέσπιση των Συμβούλων Σχολικής Ζωής (άρθρο 38 ν.4692/2020) των οποίων η

Επιλογή τα Καθήκοντα και τα Προσόντα καθορίστηκαν από την Y.A. υπ’ αρ.: 129431/ΓΔ4 (ΦΕΚ Τεύχος B΄ 4183/28.09.2020), β) ο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», (αρ. πρ. 13423/ΓΔ4/2021 [Β΄ 491] Υπουργική Απόφαση) εστιάζοντας στην ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος, ως σημαντικού παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή/και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού αλλά και την προώθηση της συνεργασίας με Φορείς,
η συνεργασία του Σχολείου με την οικογένεια και γ) η στελέχωση των σχολικών μονάδων με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς για τα έτη 2020-21 και 2021-22, με σκοπό την οργάνωση και την υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης της βίας και προαγωγής της σωματικής, ψυχοσυναισθηματικής υγείας και προστασίας των μαθητών (Υ.Α. με αρ. πρ. 140001/ΓΔ4//5-11-2021/Υ.Α (Β΄5155)».

Επίσης, σας είχαμε ρωτήσει, αν επανασυστήσατε ή σκοπεύετε να επανασυστήσετε: «σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας μια συντονιστική ομάδα που θα ασχοληθεί με την αντιμετώπιση του φαινομένου, που σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία και με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις και τους διευθυντές Εκπαίδευσης με σκοπό τη δραστική αντιμετώπιση και των όποιων περιστατικών και (αν) θα προβεί σε δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης για την πρόληψη αυτών» (όπως είχε δηλώσει πρώην

Υφυπουργός του Υπουργείου σας) και δεν μας απαντήσατε.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Αφού υπήρχαν ήδη επίσημες καταγγελίες για τα ως άνω φαινόμενα σχολικής βίας στο ανωτέρω σχολείο, γιατί ο Γεν. Γραμματέας του Υπουργείου σας δήλωσε ότι δεν υπήρχε καταγγελία;

2. Ορίστηκαν Σύμβουλοι Σχολικής Ζωής στο εν λόγω Γυμνάσιο; Αν ναι, τι έκαναν για να αποτρέψουν τα φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού και τις βίαιες συμπεριφορές μαθητών, που όπως φαίνεται από τις μαρτυρίες μαθητριών, μαθητών και γονέων ήταν συνήθη στο παραπάνω σχολείο;

3. Η ομάδα των σχολείων στην οποία το παραπάνω σχολείο ανήκει, είναι στελεχωμένη με ψυχολόγο ή/και κοινωνικό λειτουργό; Αν ναι, ζητήθηκε η βοήθειά τους προς αντιμετώπιση των φαινομένων σχολικής βίας που εξελίσσονταν εντός του παραπάνω σχολείου;

2
Εφαρμόστηκε στο παραπάνω σχολείο ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείων, όσον αφορά στην διαδικασία πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού;

5. Συστάθηκε από τα συναρμόδια Υπουργεία η ως άνω αναγγελθείσα «συντονιστική ομάδα που θα ασχοληθεί με την αντιμετώπιση του φαινομένου (της σχολικής βίας)»; Αν ναι, σε ποια συμπεράσματα και δράσεις έχει καταλήξει;

6. Υπάρχει η πρόθεση από μέρους σας, το Υπουργείο σας να αναθεωρήσει δια της νομοθεσίας τα της παρέμβασης εντός των σχολείων της χώρας προς αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου της σχολικής βίας, σε συνεννόηση με τους καθ’ ύλην αρμόδιους ειδικούς και τους εκπαιδευτικούς; Αν ναι, πώς θα υλοποιήσετε την σχετική σας πρόθεση και πότε προγραμματίζετε να λάβετε την σχετική νομοθετική πρωτοβουλία;

Η Ερωτώσα Βουλευτής

ΣΟΦΙΑ – ΧΑΪΔΩ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ