Πανελλήνιες 2022: Το νέο σύστημα υπολογισμού μορίων προκαλεί τους εκπαιδευτικούς αναλυτές να λύσουν έναν από τους πιο αινιγματικούς γρίφους για την εκτίμηση των βάσεων.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάποιες -ίσως ακραίες- περιπτώσεις η «ψαλίδα» μεταξύ των πολλαπλών μέσων όρων βαθμολογίας αγγίζει ακόμα και τα 800 μόρια, όπως φαίνεται στα παραδείγματα.
Γι’ ακόμη μία χρονιά, η δυσχερής οικονομική κατάσταση πολλών οικογενειών αναμένεται να επηρεάσει τις επιλογές στο μηχανογραφικό, με τη δυνατότητα φοίτησης σε πανεπιστήμια μακριά από τον τόπο κατοικίας να είναι μη βιώσιμη επιλογή για πολλά νοικοκυριά. Αυτό, σε συνδυασμό με το «μπλόκο» της ΕΒΕ, που ήδη από πέρσι αποκλείει υποψηφίους με πολύ χαμηλές βαθμολογίες (σ.σ.: μέχρι το 2020 υπήρχαν περιπτώσεις εισαγωγής ακόμα και με βαθμολογία κάτω από 1) από την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ίσως οδηγήσει φέτος σε ακόμα περισσότερες κενές θέσεις στα περιφερειακά Ιδρύματα.
Προκλήσεις
Για το δυσκολότερο μηχανογραφικό των τελευταίων 20 ετών κάνει λόγο στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο σύμβουλος εκπαίδευσης του Labora, κ. Κωνσταντίνος Κότιος.
«Η φετινή χρονιά χαρακτηρίζεται από μία σειρά προκλήσεων για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, με τους συντελεστές “δυσκολίας” να διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις τελικές επιλογές», αναφέρει ο κ. Κότιος και παραθέτει τους τρεις παράγοντες που θα επηρεάσουν τους υποψηφίους.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού μορίων και η διαφορετική βαθμολογία που προκύπτει για τον ίδιο υποψήφιο ανά τμήμα επιλογής ενδέχεται να δημιουργήσουν σύγχυση στους μαθητές και να επηρεάσουν τον τρόπο σκέψης τους κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού.
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής περιορίζει τις επιλογές τους, ιδίως σε μαθητές με μέτριες ή πιο χαμηλές επιδόσεις. Ο αριθμός των τμημάτων που έχουν επιλέξει τον υψηλότερο συντελεστή για την ΕΒΕ είναι αρκετά μεγάλος και, όπως και πέρσι, δεν θα ήταν περίεργο υποψήφιοι με βαθμολογίες 13 ή 14 να αποκλειστούν από κάποιες επιλογές τους.
Η οικονομική και ενεργειακή κρίση περιορίζει τη δυνατότητα πολλών οικογενειών να στείλουν το παιδί τους σε πόλη εκτός της μόνιμης κατοικίας τους, με τα περιφερειακά πανεπιστήμια να φοβούνται ότι μπορεί να πληγούν, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν.
«Είναι σύνηθες φαινόμενο, οι υποψήφιοι να διαμορφώνουν τις επιλογές τους βάσει των αλλαγών που υπάρχουν αρκετά συχνά στο σύστημα εισαγωγής», εξηγεί ο κ. Κότιος και συνεχίζει: «Παρ’ όλα αυτά, εμείς συνεχίζουμε να επιμένουμε ότι είναι αναγκαία η ενημέρωση σχετικά με το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων, των μαθημάτων, των επαγγελματικών δικαιωμάτων αλλά και των προοπτικών στην αγορά εργασίας των αποφοίτων».
Στο ζήτημα των περιφερειακών Ιδρυμάτων, η κατάσταση, σύμφωνα με τον κ. Κότιο, περιπλέκεται, καθώς η οικονομική κατάσταση των οικογενειών έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο στην επιλογή σχολής, με αποτέλεσμα πολλά τμήματα με πολύ καλές αξιολογήσεις και προοπτικές να καταγράφουν χαμηλή ζήτηση εξαιτίας του κόστους διαβίωσης, που αποτρέπει τους υποψηφίους από το να τα επιλέξουν.
«Ισως, η φετινή χρονιά να αποτελεί και το τέλος των προβλέψεων των βάσεων, μιας και καθίσταται αδύνατη η οποιαδήποτε πρόβλεψη για τον τρόπο και τη σειρά με την οποία θα δηλώσει ο κάθε μαθητής τις σχολές του», αναφέρει ο κ. Κότιος.
Ενας σημαντικός παράγοντας που ενδέχεται να δημιουργήσει ένα ντόμινο στις φετινές βάσεις και ένα πολύ διαφορετικό τοπίο σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές είναι οι πολλαπλές βαθμολογίες που προκύπτουν ανά επιλογή τμήματος για τον κάθε υποψήφιο ξεχωριστά.
«Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε πολλές περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ σχολών, τμημάτων ή εισαγωγικών κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων. Οι διαφοροποιήσεις στα μόρια που θα συγκεντρώσει ο κάθε μαθητής ενδέχεται ακόμη και σε ομοειδή τμήματα να είναι μεγάλες και να ξεπερνούν ακόμη και τα 800 μόρια, όπως φαίνεται στο παράδειγμα των τμημάτων Ιστορίας-Αρχαιολογίας, όπου με τις ίδιες βαθμολογίες ένας μαθητής θα έχει απόκλιση 860 μορίων για το ίδιο τμήμα του Ρεθύμνου σε σχέση με αυτό της Αθήνας», αναφέρει.
Αυτό ενδέχεται να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο θα δηλώσουν, τελικά, τις σχολές τους στο μηχανογραφικό οι μαθητές.
«Πολλοί μαθητές ήδη μας εκφράζουν τη σκέψη να δηλώσουν πρώτα τα τμήματα που έχουν υψηλότερα μόρια για να μη “χάσουν” την υψηλή βαθμολογία, κάτι που, αν συνδυαστεί με το παραπάνω παράδειγμα, ίσως μας δείχνει ότι ενδέχεται να είναι υψηλότερα στην ιεραρχία φέτος τμήματα, τα οποία παλαιότερα δεν θα τα βλέπαμε τόσο ψηλά σε σχέση με άλλα. Αν αυτός ο τρόπος σκέψης έχει απήχηση σε έναν σεβαστό αριθμό μαθητών, τότε μιλάμε για βάσεις που δεν έχουν καμία σχέση με τις προηγούμενες χρονιές», εξηγεί.
Για πρώτη φορά φέτος τα πανεπιστήμια έχουν λόγο στο «προφίλ» του πρωτοετούς που υποδέχονται, με κάποια εξ αυτών να εκμεταλλεύονται τη δυνατότητα των συντελεστών βαρύτητας και άλλα να κρατούν ουδέτερη στάση. Ορισμένα επέλεξαν να μη δώσουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας σε κάποιο μάθημα, ισομοιράζοντας το ποσοστό και στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα όλες τις Ιατρικές που έδωσαν στο κάθε μάθημα συντελεστή βαρύτητας 25%.
Αντίθετα, μία άλλη δημοφιλής επιλογή, οι Νομικές σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, έχουν διαφοροποιημένους συντελεστές, με την πρώτη σχολή να «πριμοδοτεί» με 30% συντελεστή τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Αρχαίων, ενώ στη δεύτερη περίπτωση «μοιράζεται» και στα τέσσερα μαθήματα ο ίδιος συντελεστής βαρύτητας (25%).
Η παραπάνω πρακτική παρατηρείται σε πληθώρα ομοειδών τμημάτων, που το καθένα επέλεξε να «πριμοδοτήσει» διαφορετικά τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Σε κάποιες περιπτώσεις, επέλεξαν να μην «πριμοδοτήσουν» το μάθημα το οποίο συνδέεται άμεσα με το αντικείμενο σπουδών.
Για παράδειγμα, αν και θα περίμενε κανείς ότι όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα Φυσικής θα «πριμοδοτούσαν» το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Φυσικής, οι προσδοκίες διαψεύστηκαν. Στα ομώνυμα τμήματα Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκης και Αθήνας ο συντελεστής είναι 33%, στην Πάτρα και στην Καβάλα 30%, στο Ηράκλειο Κρήτης 27% και στη Λάρισα 25%. Δηλαδή, ένας υποψήφιος με πολύ υψηλές επιδόσεις στο μάθημα της Φυσικής «πριμοδοτείται» στη διεκδίκηση του παραπάνω τμήματος περισσότερο στις περιοχές της Αθήνας, των Ιωαννίνων και της Θεσσαλονίκης απ’ ό,τι στο τμήμα της Λάρισας.
Πανελλήνιες 2022: Δοκιμάζεται για δεύτερη χρονιά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Με ενδιαφέρον αναμένεται και η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για δεύτερη χρονιά. Πέρσι 29 τμήματα είχαν λιγότερους από 30 εισακτέους, ενώ παρατηρήθηκαν και αρκετές αστοχίες, με κάποια τμήματα να έχουν μηδενικό αριθμό εισακτέων, λόγω επιλογής υψηλού συντελεστή ΕΒΕ.
Φέτος, δόθηκε η ευκαιρία στα πανεπιστημιακά τμήματα να προχωρήσουν σε βελτιωτικές κινήσεις, αν και πάλι παρατηρήθηκε η τάση κάποια από αυτά να ανεβάσουν τον συντελεστή θέτοντας πιο ψηλά τον πήχη δυσκολίας για τους υποψηφίους.
Τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς αναμένεται να δώσουν μια πιο καθαρή εικόνα για τις επιπτώσεις της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην εισαγωγή των υποψηφίων, αλλά και στη ζήτηση των περιφερειακών ιδρυμάτων. Οι αστοχίες της περσινής χρονιάς, που εντοπίστηκαν, κυρίως, στα ειδικά μαθήματα, έχουν αποφευχθεί και πλέον η ζήτηση από τους υποψηφίους με βαθμολογίες άνω του κατώτατου ορίου που θέτει η ΕΒΕ θα αναδείξει ποια τμήματα «κερδίζουν» το ενδιαφέρον των μαθητών.
Υπενθυμίζεται ότι πέρσι, αν και ο αριθμός εισακτέων εκινείτο στις 77.000 θέσεις, μόλις 60.000 υποψήφιοι πέτυχαν την εισαγωγή τους. Φέτος, ο αριθμός εισακτέων είναι 68.394, ενώ αυξημένος είναι ο αριθμός εισακτέων σε Αστυνομικές και Στρατιωτικές Σχολές.
Πανελλήνιες 2022: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΩΝ για τον ίδιο υποψήφιο που διεκδικεί ομοειδή τμήματα στο μηχανογραφικό του
Ενας υποψήφιος του 2ου επιστημονικού πεδίου που διεκδικεί τμήματα Χημείας σε διαφορετικά Ιδρύματα της χώρας διαμορφώνει τη βαθμολογία του ως εξής:
Με βαθμολογία:
Γλώσσα: 12
Φυσική: 14
Χημεία: 16
Μαθηματικά: 11
Τμήματα | Συντελεστές βαρύτητας ανά εξεταζόμενο μάθημα | ||||
Γλώσσα | Φυσική | Χημεία | Μαθημ. | Μόρια | |
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | 20% | 25% | 30% | 25% | 13.450 |
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΗΡΑΚΛΕΙΟ) | 20% | 26% | 27% | 27% | 13.330 |
ΧΗΜΕΙΑΣ (ΠΑΤΡΑ) | 20% | 20% | 40% | 20% | 13.800 |
Αντίστοιχα, ένας υποψήφιος του 1ου επιστημονικού πεδίου που διεκδικεί τμήματα Ιστορίας-Αρχαιολογίας σε διαφορετικά Ιδρύματα της χώρας διαμορφώνει τη βαθμολογία του ως εξής:
Με βαθμολογία:
Γλώσσα: 13
Αρχαία: 12
Ιστορία: 18
Λατινικά: 16
Τμήματα | Συντελεστές βαρύτητας ανά εξεταζόμενο μάθημα | ||||
Γλώσσα | Αρχαία | Ιστορία | Λατινικά | Μόρια | |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) | 30% | 26% | 24% | 20% | 14.540 |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ-ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) | 20% | 20% | 40% | 20% | 15.400 |
ΙΣΤΟΡΙΑΣ- ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) | 25% | 25% | 25% | 25% | 14.750 |