Πανελλήνιες 2022: Υπενθυμίζουμε ότι στις 2 Ιουνίου ξεκινούν φέτος οι εξετάσεις. Τι ισχύει με τους συντελεστές βαρύτητας και με τα μόρια.
Πιο αναλυτικά, από τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Μέχρι τώρα όλα τα Τμήματα κάθε πεδίου έχουν δύο μαθήματα βαρύτητας. Δύο μαθήματα, δηλαδή, που ο βαθμός τους πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1,3 το πρώτο και 0,7 το δεύτερο.
Από τις προσεχείς Πανελλαδικές όλα τα Τμήματα αναγκάστηκαν από το υπουργείο Παιδείας να ορίσουν τους δικούς τους συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα.
Έτσι κάθε υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια σε κάθε Τμήμα, ακόμη και στα Τμήματα που έχουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών. Μια στοιχειωδώς προσεκτική ματιά στους σχετικούς πίνακες καθιστά ολοφάνερη την ασυνεννοησία ανάμεσα σε Τμήματα με ίδια γνωστικά αντικείμενα.
Άλλα μόρια συγκεντρώνουν οι υποψήφιοι για τη Νομική Αθήνας και άλλα για τη Νομική Θεσσαλονίκης. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Τμήματα επέλεξαν να αποδώσουν διαφορετικούς συντελεστές στα εξεταζόμενα μαθήματα.
Φιλολογικά τμήματα, τμήματα Μαθηματικών, Φυσικής, Χημείας, Ιστορίας κ.α. εμφανίζουν σοβαρές αποκλίσεις στους ανά μάθημα συντελεστές.
Θέμα ημερών ο φετινός αριθμός
Όπως αναφέρει το In, στις 13 Μαΐου είχε ανακοινωθεί επίσημα πέρυσι ο αριθμός των εισακτέων στα ΑΕΙ, ενώ στις 3 Ιουνίου φέτος ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια (μια ημέρα νωρίτερα για τα Επαγγελματικά Λύκεια).
Οι πρυτάνεις των ΑΕΙ στις προτάσεις τους προς το υπουργείο Παιδείας ζητούν και φέτος λιγότερους εισακτέους από τις προηγούμενες χρονιές, κάτι ωστόσο που αποτελεί πάγιο αίτημα των διοικήσεων των πανεπιστημίων. Ωστόσο, φέτος το υπουργείο Παιδείας στοχεύει σε δυο μέτρα που θα οδηγήσουν τελικά στο παραπάνω αποτέλεσμα:
Την επέκταση της πολιτικής που ακολουθείται επι σειρά ετών με την μείωση των εισακτέων στις κεντρικές και περιζήτητες Σχολές της χώρας, με την παράλληλη αύξηση των εισακτέων στις σχολές της Περιφέρειας και εκείνες της μειωμένης ζήτησης. Μείωση εισακτέων στο κέντρο έτσι, αύξηση στα ανώτατα Ιδρύματα της επαρχίας.
Μ αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται το να μην φαίνεται στο σύνολο των αριθμών μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ από την Πολιτεία, αλλά τελικά στις περιζήτητες Σχολές τους, οι πρωτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες τους να είναι λιγότεροι.
Την φετινή δεύτερη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) η οποία ήδη πέρυσι «έκοψε» ένα μεγάλο αριθμό υποψηφίων για τα ΑΕΙ διαχωρίζοντας τους καλύτερους από εκείνους που παρουσιάζουν χαμηλότερη βαθμολογία. Πέρυσι συνολικά και από όλες τις κατηγορίες έμειναν εκτός ΑΕΙ περίπου 35.000 από τους υποψηφίους για αυτά (το 66% μόνο από την κατηγορία των τελειόφοιτων του Λυκείου).
Η Πολιτεία διέθεσε την περυσινή χρονιά 77.415 θέσεις στα πανεπιστήμια της χώρας, αριθμός που κατά προσέγγιση αναμένεται ότι θα διατεθεί και φέτος.
Παράλληλα, αναμένεται να εμφανιστεί εκ νέου το φαινόμενο των τμημάτων που θα έχουν λιγότερους των δέκα πρωτοετών φοιτητών ή φοιτητριών.
Κατά τα άλλα, και σύμφωνα με το φετινό πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων, αρχίζει τις επόμενες ημέρες η εντατική προετοιμασία των υποψηφίων.
Η λήξη μαθημάτων Νηπιαγωγείων – Δημοτικών σχολείων ορίστηκε στις 15 Ιουνίου, Γυμνασίων στις 30 Μαΐου και όλων των τάξεων των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων στις 20 Μαΐου.
Στα Γυμνάσια τα μαθήματα λήγουν στις 30 Μαΐου, οπότε οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις θα γίνουν από την 1η ως τις 15 Ιουνίου, παράλληλα με την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων αλλά τις ημέρες όπου δεν θα βρίσκεται σε εξέλιξη η εθνική διαδικασία για τα ΑΕΙ.
Στα Λύκεια οι απολυτήριες και προαγωγικές εξετάσεις της Γ Λυκείου όπου εξετάζονται 5 μαθήματα, αναμένεται ότι θα γίνουν από τις 23 Μαΐου ως τις 27 του μήνα. Στην Α’ και τη Β’ Λυκείου οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνονται σε 8 μαθήματα και θα ολοκληρωθούν από τις 23 Μαΐου ως τις 3 Ιουνίου. Οι εξετάσεις βέβαια, εάν το επιλέξουν κάποια σχολεία, μπορούν να γίνουν και μέρα παρά μέρα σε κάποια μαθήματα, αλλά να επεκταθούν και μέσα στην περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις, όπως ήδη ανακοινώθηκε, ξεκινούν στις 3 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και μία ημέρα νωρίτερα, στις 2 του μηνός, για τα Επαγγελματικά Λύκεια, με στόχο φέτος την έκδοση των αποτελεσμάτων των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ στα αρχές Αυγούστου. Στα Γενικά Λύκεια οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν στις 10 Ιουνίου και στα Επαγγελματικά στις 17 του μήνα. Η διαδικασία δε θα ολοκληρωθεί με τα ειδικά μαθήματα από 18 έως 30 Ιουνίου.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΜΟΡΙΩΝ
Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.
Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων. Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα υπολογισμού μορίων και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία:
Υποψήφιος για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Αρχαία Ελληνικά | Ιστορία | Λατινικά |
17 | 18,6 | 20 | 20 |
συγκεντρώνει για τη Νομική Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.) 18.680 μόρια, ενώ για τη Νομική Κομοτηνής (Δ.Π.Θ.) 18.900 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Αρχαία Ελληνικά | Ιστορία | Λατινικά | |
Νομική Θες/νίκης-ΑΠΘ | 30% | 30% | 20% | 20% |
Νομική Κομοτηνής-Δ.Π.Θ. | 25% | 25% | 25% | 25%
|
Υποψήφιος για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Μαθηματικά | Ελεύθερο
Σχέδιο |
Γραμμικό Σχέδιο |
15 | 18 | 19 | 18 | 17 | 16 |
συγκεντρώνει για την Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας (Ε.Μ.Π.) 20.800 μόρια, ενώ για την Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας (Παν. Πατρών) 20.580 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Μαθηματικά | Ελεύθερο
Σχέδιο |
Γραμμικό Σχέδιο | |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας- ΕΜΠ | 25% | 25% | 25% | 25% | 10% | 10% |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας–Παν. Πατρών | 30% | 20% | 20% | 30% | 8% | 12% |
Υποψήφιος για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Βιολογία |
14,7 | 19,2 | 19 | 20 |
συγκεντρώνει για την Ιατρική Αθήνας (Ε.Κ.Π.Α.) 18.225 μόρια, ενώ για την Ιατρική Πάτρας (Παν. Πατρών) 18.490 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Βιολογία | |
Ιατρική Αθήνας- ΕΚΠΑ | 25% | 25% | 25% | 25% |
Ιατρική Πάτρας-Παν. Πατρών | 20% | 25% | 25% | 30% |
Υποψήφιος για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Μαθηματικά | Πληροφορική | Οικονομία |
14 | 18,4 | 18,8 | 19,2 |
συγκεντρώνει για την Οικονομικών Επιστημών Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.) 17.320 μόρια, ενώ για την Οικονομικής Επιστήμης (Παν. Πειραιά) 17.840 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Μαθηματικά | Πληροφορική | Οικονομία | |
Οικονομικών Επιστημών Θεσ/νίκης-Α.Π.Θ. | 30% | 30% | 20% | 20% |
Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά-Παν. Πειραιά | 20% | 30% | 20% | 30% |
Β. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΒΑΘΜΙΑΣ
Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται μόνο για τις Σχολές ή τα Τμήματα που έχουν δηλώσει προτίμηση εισαγωγής και κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων εισακτέων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα κατά περίπτωση.
Με την απόφαση Υπουργού ορίζονται λεπτομερώς τα κριτήρια βάσει των οποίων εισάγονται οι υποψήφιοι σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων στη θέση του τελευταίου εισαγόμενου σε Σχολή ή Τμήμα. Αν μετά την εξάντληση όλων των κριτηρίων εξακολουθούν να υπάρχουν ισοβαθμούντες, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες, πλην εξαιρέσεων που περιγράφονται αναλυτικά στην ως άνω απόφαση.
Εδώ η Υπουργική Απόφαση για τα ΓΕΛ
Εδώ η Υπουργική Απόφαση για τα ΕΠΑΛ