Πανελλήνιες 2022: Οι φετινές προτάσεις των ΑΕΙ . Ο συνολικός αριθμός των θέσεων ενδέχεται να είναι ελαφρώς μειωμένος από τα περυσινά επίπεδα.
Σύμφωνα με την Καθημερινή, ο αριθμός θέσεων εισακτέων που θα οριστεί από το υπουργείο Παιδείας θα κριθεί από το εύρος των συγχωνεύσεων και των καταργήσεων τμημάτων στις οποίες θα αποφασίσει να προχωρήσει η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ενόψει της επόμενης ακαδημαϊκής χρονιάς. Αναμένεται η τελική πρόταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) για το θέμα. Καθώς θα συγχωνευθούν και τμήματα χαμηλής ζήτησης, σύμφωνα με πληροφορίες η ηγεσία του υπουργείου σκοπεύει να δώσει μέρος των «χαμένων», λόγω συγχωνεύσεων/καταργήσεων, θέσεων σε τμήματα υψηλής ζήτησης.
H μείωση των θέσεων των κεντρικών ΑΕΙ θα είναι μεγαλύτερη στα τμήματα που είναι αντίστοιχα με τμήματα περιφερειακών ΑΕΙ, προσεγγίζοντας κατά περίπτωση έως και το 25%. Η επιλογή αυτή στοχεύει στο να μην «ξεμείνουν» τα ΑΕΙ της περιφέρειας από φοιτητές τόσο λόγω της ΕΒΕ όσο και λόγω των μετεγγραφών για κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους τον προσεχή Νοέμβριο.
Αντίστροφα, τα ΑΕΙ της περιφέρειας δεν αποκλείεται να δεχθούν φέτος τελικά τόσους πρωτοετείς όσους ζητούν.
Από την άλλη, τα ΑΕΙ φέτος έχουν τη δυνατότητα να περιορίσουν, σε σχέση με το 2021, τις απώλειες εισακτέων λόγω ΕΒΕ έχοντας επιλέξει χαμηλότερο συντελεστή. Η ΕΒΕ για κάθε τμήμα προκύπτει από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο είναι ενταγμένο το τμήμα πολλαπλασιασμένο με ένα συντελεστή από 0,8 έως 1,2. Ετσι διαμορφώνεται η ελάχιστη τιμή της ΕΒΕ για όσα τμήματα επέλεξαν συντελεστή 0,8 και η μέγιστη τιμή της ΕΒΕ ήταν 14,38 για εκείνα που επέλεξαν συντελεστή 1,2. Πολλά από τα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων υιοθέτησαν τον υψηλότερο συντελεστή ΕΒΕ 1,2 και τα τμήματα της περιφέρειας τον χαμηλότερο, δηλαδή 0,8.
Ως εναλλακτική της ΕΒΕ, που προκαλεί απώλεια θέσεων εισακτέων, τα πανεπιστήμια προτείνουν στο υπ. Παιδείας να αποδεχθεί τα αιτήματά τους για ορισμό μειωμένου αριθμού εισακτέων. «Τα ΑΕΙ κάθε χρόνο ζητούν λιγότερες θέσεις εισακτέων σε σχέση με τον αριθμό που ορίζει το υπουργείο κάθε Μάιο. Με αυτό που προτείνουμε, η μείωση θα οδηγήσει σε εκλογίκευση του αριθμού των φοιτητών και δεν θα προκαλέσει κραδασμούς στα ιδρύματα. Και αυτό γιατί απώλειες θέσεων λόγω της ΕΒΕ έχουν μόνο τα περιφερειακά ΑΕΙ, ενώ τα κεντρικά ΑΕΙ «βουλιάζουν»», παρατηρεί στην «Κ» ο πρύτανης του Παν. Δυτικής Μακεδονίας, κ. Θεόδωρος Θεοδουλίδης. Ωστόσο, με τη θεσμοθέτηση της ΕΒΕ το υπουργείο Παιδείας άφησε τους υποψηφίους με τις επιλογές τους να διαμορφώσουν την κατάσταση. Με τις επιδόσεις τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις εμμέσως βάζουν την κόκκινη γραμμή κάτω από την οποία οι υποψήφιοι θα κόβονται από τα ΑΕΙ, ενώ παράλληλα με την επιλογή ΑΕΙ (κέντρου ή περιφέρειας) οι υποψήφιοι διαμορφώνουν τη ζήτηση ως προς τα ΑΕΙ.
Μειώνονται οι θέσεις εισακτέων
Όπως αναφέρει το Πρώτο Θέμα, οι αλλαγές αυτές θα επηρεάσουν και τα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων των Πανελλαδικών εξετάσεων καθώς και την πορεία των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, καθώς όπως είναι λογικό αναμένεται να ανέβουν ακόμα περισσότερο στις σχολές και τα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ, λόγω μείωσης των θέσεων αλλά και να γίνει πιο εύκολη η πρόσβαση στις αντίστοιχες σχολές της Περιφέρειας.
Στόχος είναι, σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να μην «αδειάζουν» τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια όπως συνηθίζεται από τις μετεγγραφές αλλά και από τις απώλειες λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και ταυτόχρονα να «διπλασιάζονται» τα κεντρικά Πανεπιστήμια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Θέματος» θα μεταφερθούν εκ νέου θέσεις σε τρία ακριτικά Πανεπιστήμια, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, προκειμένου να μην ερημώνουν αυτές οι περιοχές.
Το υπουργείο Παιδείας έδωσε παράταση στους πρυτάνεις έως και τις 20 Απριλίου για την υποβολή των προτάσεων για τον αριθμό εισακτέων και παράλληλα ζητεί και αλλαγές και στα προγράμματα σπουδών ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες τόσο σε ακαδημαικό-επιστημονικό επίπεδο, όσο και στην σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. Πέρσι ο συνολικός αριθμός εισακτέων είχε μειωθεί στις 77.415 θέσεις από 77.970 πρόπερσι.
Πανεπιστήμια που πρόκειται να δουν λιγότερους πρωτοετείς φοιτητές στα αμφιθέατρά τους είναι μεταξύ άλλων, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ το, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο , το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Την “πρωτιά” στη μείωση του αριθμού εισακτέων κατείχε πέρυσι το Πανεπιστήμιο Πατρών, το οποίο από 7.020 πρόπερσι οι θέσεις μειώθηκαν στις 6.283. Σύμφωνα με τα στοιχεία το Πανεπιστήμιο Αθηνών για την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά πήρε 6.765 θέσεις από 7.836 την προηγούμενη και το ΑΠΘ 6.396 θέσεις από 6.554.
Το μέτρο ενίσχυσης των Περιφερειακών Πανεπιστημίων αποσκοπεί στην κάλυψη επί της ουσίας των θέσεων καθώς πολλές από τις ήδη υπάρχουσες, δεν καλύφθηκαν πέρυσι, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Στις σχολές που έμειναν κενές θέσεις το κριτήριο ήταν γεωγραφικό και όχι γνωστικό καθώς αυτές οι σχολές ήταν μακριά από τα μεγάλα κέντρα.
Το 2021 δόθηκαν 77.415 θέσεις εισακτέων στα πανεπιστήμια, αλλά λόγω της ΕΒΕ, 17.762 θέσεις στα ΑΕΙ έμειναν κενές. Σύμφωνα με τα στοιχεία 50 σχολές δεν κατάφεραν να καλύψουν τις θέσεις τους καθώς είχαν έως 30 εισακτέους, ενώ 16 τμήματα δεν είχαν καθόλου εισακτέους, μεταξύ των οποίων το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Ξάνθης. Στο τμήμα αυτό οι θέσεις ήταν 108, αλλά κανένας από τους υποψήφιους δεν έπιασε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία είχε οριστεί από τις αρχές του τμήματος στο 14,45. Χωρίς νέους φοιτητές έμεινε την τρέχουσα ακαδημαική χρονιά και η σχολή Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος που εδρεύει στη Δράμα.
Από το πανεπιστήμιο Αθηνών η μοναδική σχολή που δεν κάλυψε τις θέσεις της (81 θέσεις, 26 επιτυχόντες) είναι η σχολή Αεροδιαστημικής Επιστήμης και Τεχνολογίας που εδρεύει στα Ψαχνά Ευβοίας. Τέσσερις, αντιστοίχως, είναι οι σχολές στο ΑΠΘ: Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (105 θέσεις, 17 εισακτέοι), Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος (80 θέσεις, 21 εισακτέοι), Θεολογίας – Μουσουλμανικών Σπουδών (97 θέσεις, 13 εισακτέοι) και Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας (94 θέσεις, 20 εισακτέοι).
Το δόγμα «κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο»
Οι αλλαγές στις έδρες των σχολών που πρότειναν τα Πανεπιστήμια στο υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, έχουν αναστατώσει τις τοπικές κοινωνίες που εμμένουν στο παλιό δόγμα «κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο». Σύμφωνα με την εισήγηση του Διεθνούς Πανεπιστημίου, προτείνεται, το παράρτημα Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου να μεταφερθεί στην Αλεξανδρούπολη με δεδομένη την ύπαρξη Νοσοκομείου στην πρωτεύουσα του Έβρου, αναστάτωσαν την τοπική κοινωνία.
Ο πρόεδρος της διοικούσας του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας εισηγείται επίσης : Να μεταφερθεί το τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης από τη Θεσσαλονίκη στις Σέρρες, να καταργηθεί το τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος ,να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων με το τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Υπολογιστών και Τηλεπικοινωνιών , με έδρα της Σέρρες να συγχωνευθεί το τμήμα Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής με το τμήμα Πολιτικών Μηχανικών , με έδρα της Σέρρες, να εξεταστεί η αρωγή της πολιτείας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας των τμημάτων στη Δράμα να καταργηθεί το τμήμα Φυσικής στην Καβάλα.
Επίσης το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, πρότεινε τη συγχώνευση του Τμήματος Περιφερειακής Ανάπτυξης με το Τμήμα Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών και τη μετονομασία του Τμήματος Στατιστική.
Τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια, μέσω πολυσέλιδων απαντήσεων, ανακοίνωσαν στο υπουργείο Παιδείας ότι δεν έχουν να προτείνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμήματων. Αντίθετα δεν έλλειψαν προτάσεις γα δημιουργία νέων τμημάτων, ενώ το υπουργείο εμμένει στην απόφασή του να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις-καταργήσεις, ακόμα και αν οι πρυτάνεις δεν εισηγούνται σχετικά, καθώς στόχος παραμένει η αναδιάρθρωση του ακαδημαικού «χάρτη» μέσω και της ανακατανομής των θέσεων των φοιτητών.
Τι ισχύει με ΕΒΕ και μόρια
Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου που συμμετέχει στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022 και εφεξής για εισαγωγή στις Σχολές, τα Τμήματα και τις Εισαγωγικές Κατευθύνσεις Τμημάτων, γίνεται ως εξής: ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα τα οποία προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο, πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας, όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση Τμήματος. Τα τέσσερα ανωτέρω γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000, για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.
Δεδομένου του γεγονότος ότι οι συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων, όπως τέθηκαν από τα Ιδρύματα, σε κάποιες περιπτώσεις διαφέρουν μεταξύ Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων ιδίου γνωστικού αντικειμένου, ενδέχεται να προκύψουν διαφοροποιήσεις στον υπολογισμό των μορίων των υποψηφίων. Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα υπολογισμού μορίων και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία:
Υποψήφιος για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Αρχαία Ελληνικά | Ιστορία | Λατινικά |
17 | 18,6 | 20 | 20 |
συγκεντρώνει για τη Νομική Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.) 18.680 μόρια, ενώ για τη Νομική Κομοτηνής (Δ.Π.Θ.) 18.900 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Αρχαία Ελληνικά | Ιστορία | Λατινικά | |
Νομική Θες/νίκης-ΑΠΘ | 30% | 30% | 20% | 20% |
Νομική Κομοτηνής-Δ.Π.Θ. | 25% | 25% | 25% | 25%
|
Υποψήφιος για το 2ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Μαθηματικά | Ελεύθερο
Σχέδιο |
Γραμμικό Σχέδιο |
15 | 18 | 19 | 18 | 17 | 16 |
συγκεντρώνει για την Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας (Ε.Μ.Π.) 20.800 μόρια, ενώ για την Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας (Παν. Πατρών) 20.580 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Μαθηματικά | Ελεύθερο
Σχέδιο |
Γραμμικό Σχέδιο | |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Αθήνας- ΕΜΠ | 25% | 25% | 25% | 25% | 10% | 10% |
Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πάτρας–Παν. Πατρών | 30% | 20% | 20% | 30% | 8% | 12% |
Υποψήφιος για το 3ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Βιολογία |
14,7 | 19,2 | 19 | 20 |
συγκεντρώνει για την Ιατρική Αθήνας (Ε.Κ.Π.Α.) 18.225 μόρια, ενώ για την Ιατρική Πάτρας (Παν. Πατρών) 18.490 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Φυσική | Χημεία | Βιολογία | |
Ιατρική Αθήνας- ΕΚΠΑ | 25% | 25% | 25% | 25% |
Ιατρική Πάτρας-Παν. Πατρών | 20% | 25% | 25% | 30% |
Υποψήφιος για το 4ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Μαθηματικά | Πληροφορική | Οικονομία |
14 | 18,4 | 18,8 | 19,2 |
συγκεντρώνει για την Οικονομικών Επιστημών Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.) 17.320 μόρια, ενώ για την Οικονομικής Επιστήμης (Παν. Πειραιά) 17.840 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων των αντίστοιχων Σχολών:
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία | Μαθηματικά | Πληροφορική | Οικονομία | |
Οικονομικών Επιστημών Θεσ/νίκης-Α.Π.Θ. | 30% | 30% | 20% | 20% |
Οικονομικής Επιστήμης Πειραιά-Παν. Πειραιά | 20% | 30% | 20% | 30% |
Β. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΒΑΘΜΙΑΣ
Η επιλογή των υποψηφίων γίνεται μόνο για τις Σχολές ή τα Τμήματα που έχουν δηλώσει προτίμηση εισαγωγής και κατά φθίνουσα σειρά μορίων, μέχρι τη συμπλήρωση των θέσεων εισακτέων σε κάθε Σχολή ή Τμήμα κατά περίπτωση.
Με την απόφαση Υπουργού ορίζονται λεπτομερώς τα κριτήρια βάσει των οποίων εισάγονται οι υποψήφιοι σε περίπτωση ισοβαθμίας δύο ή περισσοτέρων υποψηφίων στη θέση του τελευταίου εισαγόμενου σε Σχολή ή Τμήμα. Αν μετά την εξάντληση όλων των κριτηρίων εξακολουθούν να υπάρχουν ισοβαθμούντες, εισάγονται όλοι οι ισοβαθμούντες, πλην εξαιρέσεων που περιγράφονται αναλυτικά στην ως άνω απόφαση.
Με πληροφορίες από την Καθημερινή
Εδώ η Υπουργική Απόφαση για τα ΓΕΛ
Εδώ η Υπουργική Απόφαση για τα ΕΠΑΛ