Η ψηφιακή μετάβαση του Ελληνικού Κτηματολογίου και η επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι συναλλασσόμενοι βρέθηκαν στο επίκεντρο του 7oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Κτηματολογίου, Στέφανος Κοτσώλης, υπογράμμισε ότι ετοιμάζεται ειδική εφαρμογή για την ηλεκτρονική εξέταση των ενστάσεων, η οποία θα τεθεί σε λειτουργία το αργότερο στο τέλος του καλοκαιριού, καθώς τότε αναμένεται ο μεγάλος όγκος των ενστάσεων.
«Ολα θα γίνονται ηλεκτρονικά, η υποβολή, οι συνεδριάσεις των επιτροπών, ενώ σε οποιοδήποτε στάδιο περνάει η ένσταση του πολίτη, θα ενημερώνεται με email για την φάση που βρίσκεται η ένσταση. Πρόκειται για μία πολύ ταχύτερη και απολύτως ψηφιοποιημένη η διαδικασία», εξήγησε ο κ. Κοτσώλης.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο Γενικός Διευθυντής του Κτηματολογίου ανακοίνωσε επίσης ότι αναδείχθηκε ο προσωρινός ανάδοχος για το πρώτο από τα πέντε τμήματα του μεγάλου διαγωνισμού για την ψηφιοποίηση των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων της χώρας (περίπου 600.000.000 σελίδες). Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των αρχείων των υποθηκοφυλακείων της Αττικής και των νησιών του Αργοσαρωνικού και η σχετική σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί εντός του Μαϊου.
Αναφερόμενος στην πορεία της κτηματογράφησης, ο Πρόεδρος του Ελληνικού Κτηματολογίου, Δημήτρης Σταθάκης, επισήμανε πως έως σήμερα έχει δηλωθεί περίπου το 85% των δικαιωμάτων. «Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια με την εντατικοποίηση των ρυθμών προστέθηκαν 11.000.000 δικαιώματα στα περίπου 33.000.000 που είχαν ήδη συλλεχθεί», υπογράμμισε, παραδεχόμενος ότι σε συγκεκριμένες περιοχές όπως το Βόρειο Αιγαίο η συμμετοχή παραμένει χαμηλή (δεν ξεπερνά το 55%).
Σχετικά με τη μετάβαση στα υποθηκοφυλακεία, τόνισε ότι έγινε πιο δύσκολη λόγω της πανδημίας. «Θεσμικά πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Ιανουάριο 2023, έχει ανοίξει το 60% των γραφείων, περίπου 55 από το 92 γραφεία κι έχουν κλείσει πάνω από 100 υποθηκοφυλακεία», είπε ο κ. Σταθάκης, προσθέτοντας ότι σε πολλές περιπτώσεις οι καθυστερήσεις στις συναλλαγές οφείλονται στο ότι οι επαγγελματίες δεν χρησιμοποιούν το πλήθος ηλεκτρονικών υπηρεσιών, που τους παρέχει το Κτηματολόγιο.
Οι συμβολαιογράφοι, πάντως έχουν τις αντιρρήσεις τους ως προς την ποιότητά της κτηματογράφησης. «Οπως αποδεικνύεται έχουν υπάρξει προβλήματα, λάθη με αποτέλεσμα να φτάνουν συμβαλλόμενοι στα κτηματολογικά γραφεία και να είναι αναγκασμένοι να διορθώνουν πρόδηλα ή και σοβαρότερα σφάλματα» επισήμανε η συμβολαιογράφος, Χριστίνα Μάνδρου. Έκανε λόγο για «ουρές, καθυστερήσεις, πιστοποιητικά που βγαίνουν μετά από έναν χρόνο», σημειώνοντας ότι «η εύρυθμη λειτουργία του Κτηματολογίου είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που θα διατηρήσουν ζωντανή την κτηματαγορά σε μία δύσκολη εποχή».