Στη δημοσιότητα βγήκε η άκρως επικίνδυνη πρόταση για συγχώνευση Παιδαγωγικών Τμημάτων μαζί με Τμήματα Φυσικής Αγωγής, κινητοποιώντας φοιτητικούς συλλόγους και καθηγητές, αναφέρουν οι Παρεμβάσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ.Ε.
Η ανακοίνωση
Μετά την τελευταία απόπειρα για συγχώνευση αντίστοιχων τμημάτων Νηπιαγωγών με αυτά των βρεφονηπιοκόμων, η πρόταση Δημόπουλου από την Κοσμητεία των Παιδαγωγικών Αθήνας έρχεται ως «λαγός» του νέου νόμου Κεραμέως για τα ΑΕΙ, παρά τις τελευταίες αντιδράσεις Παιδαγωγικών Τμημάτων ενάντια στην κατάργηση της διακριτότητας τους, ανά επιστημονικό πεδίο, περιεχόμενο, πρόγραμμα σπουδών, πτυχίων και επαγγελματικών δικαιωμάτων.
Οι επιδιώξεις τους, που εκπορεύονται από τις οδηγίες ΕΕ και ΟΟΣΑ, θα επιφέρουν μια οπισθοδρόμηση στις κατακτήσεις για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, σε συνδυασμό με τις αντιεκπαιδευτικές αλλαγές σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης (εμπορευματοποίηση πλευρών της λειτουργίας του σχολείου με άμεση ή έμμεση εμπλοκή χορηγών στη δομή, το περιεχόμενο και τη λειτουργία του σχολείου, αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, αυτονομία σχολικής μονάδας, ρευστοποίηση και εντατικοποίηση εργασιακών σχέσεων, αλλαγές εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην κατεύθυνση όχι της ενίσχυσης των γενικών γνώσεων αλλά στην απόκτηση δεξιοτήτων, εξετάσεις ελληνικής PISA σε δημοτικό και γυμνάσιο).
Η παραπάνω επικίνδυνη εξέλιξη βρίσκεται σε άμεση σύνδεση με το νέο νομοσχέδιο Κεραμέως. Το νομοσχέδιο είναι ένα ακόμα βήμα στη διάλυση του περιεχομένου και της ολοκληρωμένης γνώσης των επιστημονικών πεδίων και αντικειμένων, κατακερματίζοντας και διαμορφώνοντας πεδία «χυλό» που θα διαμορφώνονται με κοινές σπουδές τα 2 πρώτα έτη, επιλογή μαθημάτων, ασύνδετων μεταξύ τους και θα δίνουν επιφανειακή γνώση με περιορισμένο χαρακτήρα και αξία.
Η προοπτική των συγχωνεύσεων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και της ενοποίησής τους σε μια σχολή-σούπα σηματοδοτεί ένα αντιδραστικό, αντιεπιστημονικό πισωγύρισμα για την παιδαγωγική επιστήμη. Σηματοδοτεί μια πρωτοφανή υποβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης συνολικά και μια τεράστια επιστημονική απαξίωση των εκπαιδευτικών και των μελλοντικών αποφοίτων. Η κυβέρνηση ΝΔ, σε συνέχεια των αναδιαρθρώσεων που επέβαλε και η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, επιδιώκει τη δημιουργία ενός πανεπιστημιακού τοπίου με ρευστά πτυχία, με εμπορευματοποιημένη γνώση, με τη δια βίου αναζήτηση ακριβοπληρωμένων προσόντων για την διεκδίκηση μιας θέσης στη ζούγκλα της εργασιακής περιπλάνησης. Έτσι και η τωρινή προσπάθεια συγχωνεύσεων θα οδηγήσει σε αφαίρεση των επαγγελματικών δικαιωμάτων από το πτυχίο, καθώς θα αποτελεί ατομική ευθύνη του/της φοιτητή/τριας ο συνδυασμός μαθημάτων – γνώσεων, ο οποίος εξατομικευμένος συνδυασμός βέβαια θα πρέπει να καθορίζεται από τις εφήμερες ανάγκες της αγοράς, ενώ οι εργαζόμενοι θα έχουν την ευθύνη για κατάρτιση και επανακατάρτιση με προσωπικό κόστος και με εργασιακά δικαιώματα που θα έχουν ημερομηνία λήξης.
Η κατεύθυνση αυτή επιδιώκεται να επιβληθεί και μέσα από την αξιολόγηση των ΑΕΙ και τον εκβιασμό της σύνδεσής της με την χρηματοδότηση των ιδρυμάτων. Αυτή τη πολιτική στις ίδιες κατευθύνσεις ακολουθούν και στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από τη μια η ενίσχυση της κατακερματισμένης γνώσης και της πληροφορίας απέναντι στην βαθιά ολοκληρωμένη γνώση και κριτική σκέψη των παιδιών με τα αναλυτικά προγράμματα και τα προγράμματα δεξιοτήτων με όλο και περισσότερο ελεγχόμενο περιεχόμενο από χορηγούς τύπου ΣΕΒ και Μποδοσάκη, εκδοτικούς οίκους, ακόμα και από την αστυνομία και την εκκλησία. Και από την άλλη η υποχρηματοδότηση και η αδιοριστία – τα χιλιάδες κενά που υπάρχουν στα σχολεία και η ομηρία των νέων συναδέλφων και αναπληρωτών. Οι τελευταίοι ελάχιστοι διορισμοί μετά από μια δεκαετία και πλέον μηδενικών διορισμών αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό της αναπλήρωσης και της περιπλάνησης χιλιάδων συναδέλφων και συναδελφισσών που καλύπτουν κυριολεκτικά τον εαυτό τους! Ταυτόχρονα, οι αναπληρωτές/τριες με το προσοντολόγιο βρίσκονται σε ένα διαρκές κυνήγι κάθε λογής προσόντων καθώς το πτυχίο αποτελεί απλώς το «εισιτήριο» εισόδου στους πίνακες, αλλά σε καμία περίπτωση το εισιτήριο για την εργασία τους στο δημόσιο σχολείο! Πρέπει να εξασφαλίσουν σεμινάρια, δεύτερα πτυχία, ξένες γλώσσες και μεταπτυχιακά για να μπουν σε ένα πίνακα-κινούμενη άμμο μιας και τα κριτήρια μπορούν να αλλάζουν κατά το δοκούν της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ, με την ελπίδα να δουλέψουν ως αναπληρωτές/τριες με επισφάλεια.
Οι αλλαγές στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών συμβαδίζουν και ενισχύουν την αλλαγή των πυρηνικών χαρακτηριστικών του δημόσιου και δωρεάν σχολείου, όπως το γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, το οποίο παρά τις ελλείψεις, τις διαφοροποιήσεις και τον ταξικό του προσανατολισμό, αποτελεί κατάκτηση και αποτέλεσμα κοινωνικών αγώνων των προηγούμενων χρόνων.
Το εκπαιδευτικό, φοιτητικό, γονεϊκό αλλά και το οργανωμένο εργατικό κίνημα, σε κρίσιμες στιγμές, έβαλε στην προμετωπίδα του αιτήματα υπεράσπισης και ενίσχυσης του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του και στάθηκε φάρος αντίστασης στις διαχρονικές προσπάθειες των κυβερνήσεων για άλωση των χαρακτηριστικών και του προσανατολισμού του, αναφορικά με την υπηρέτηση των μορφωτικών αναγκών των πλατιά πληττόμενων στρωμάτων των παιδιών της λαϊκής οικογένειας.
Οι επιχειρούμενες αλλαγές στον χάρτη της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών φέρνουν στο προσκήνιο τι σχολεία και τι εκπαιδευτικούς θέλει η κυβέρνηση όχι σήμερα μόνο, αλλά σε βάθος δεκαετιών. Όταν το μέλλον των μαθητών ως αυριανών εργαζόμενων είναι ο εργασιακός μεσαίωνας, κάθε αίτημα για καλύτερη μόρφωσή τους αποτελεί «άσκοπη επένδυση». Αυτό το μέλλον για την εργασία επιφυλάσσουν στη νεολαία.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που θα διδάξουν αυτούς τους μαθητές πρέπει να έχουν τα αντίστοιχα προπτυχιακά προσόντα. Λίγα και φτηνά εφόδια για διδασκαλία, για τους αυριανούς σκλάβους της εργασίας. Πλήρης απαξίωση της παιδαγωγικής επιστήμης αλλά και των βασικών σπουδών των αυριανών εκπαιδευτικών συνολικά. Αυτό το καθεστώς μάλιστα θέλουν να μεταφέρουν και σε όλους τους μόνιμους εκπαιδευτικούς μέσα από την αξιολόγηση και την μέτρηση της «συνεχούς βελτίωσης» που θα βαθμολογείται και θα αποτελεί βάση για τον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση χωρίς τέλος, καθώς σε όλο τον εργάσιμο βίο θα πρέπει να αποδεικνύει ο εκπαιδευτικός την αξία του.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΜΙΑ: ΔΕΝ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ
Καλούμε τους Συλλόγους ΠΕ/ΕΛΜΕ να αναδείξουν την επικινδυνότητα και τις συνέπειες αυτών των κυβερνητικών σχεδιασμών και τις ΔΟΕ/ΟΛΜΕ να πάρουν όλα τα μέτρα οργάνωσης του αγώνα για να υπάρξει νικηφόρα έκβαση στην υπεράσπιση και διεύρυνση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες και πλευρές της.
Το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με τους φοιτητές θα μπλοκάρουν και αυτή την απόπειρα!
Ο αγώνας ενάντια στη συγχώνευση των τμημάτων στην Αθήνα που ξεκίνησαν με αποφάσεις τους οι ΓΣ των φοιτητών των Παιδαγωγικών τμημάτων Νηπιαγωγών και Δημοτικής εκπαίδευσης με κατάληψη της σχολής πρέπει να αγκαλιαστεί και να ενισχυθεί. Αντίστοιχες αποφάσεις με κλείσιμο της σχολής έλαβε και η συνέλευση των καθηγητών των δύο τμημάτων με κλείσιμο της σχολής τη Δευτέρα 11/4.
Ο αγώνας αυτός είναι αγώνας όλου του εκπαιδευτικού κινήματος και πρέπει άμεσα το συνδικαλιστικό κίνημα στην εκπαίδευση να σταθεί στο πλάι του φοιτητικού κινήματος για να αποτρέψουμε το σχέδιο της κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ.
Κάτω τα χέρια από τα ΑΕΙ. Όχι στις συγχωνεύσεις και το επιχειρηματικό πανεπιστήμιο. Όχι στο επιχειρηματικό σχολείο της αγοράς. Όχι στην αξιολόγηση των ΑΕΙ, των σχολείων και των εκπαιδευτικών.
Δημόσια χρηματοδότηση στην εκπαίδευση. Όλα τα εργασιακά δικαιώματα στο βασικό πτυχίο-Κατάργηση του Προσοντολογίου Γαβρόγλου-ΣΥΡΙΖΑ.
Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών-Διορισμός/Μονιμοποίηση εδώ και τώρα ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ αποκλειστικά με βάση το πτυχίο και ολόκληρη την προϋπηρεσία. Καμία-κανένας να μην απολυθεί.
Κατάργηση των εξεταστικών φραγμών, της τράπεζας Θεμάτων, ΕΒΕ, της «ελληνική» PISA.