Από τη σημερινή συνάντηση 24 Μαρτίου 2022 με την Υπουργό Παιδείας και τον υφυπουργό με την τομεάρχη Παιδείας του ΚΙΛ.ΑΛ κ. Χαρά Κεφαλίδου και τη Γραμματεία του Τομέα Παιδείας του ΚΙΝΑΛ.
Η ανακοίνωση
Το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ πιστεύει στον διάλογο και προσέρχεται κάθε φορά που το υπουργείο έχει να παρουσιάσει ένα πλαίσιο που αφορά επικείμενο νομοσχέδιο. Δυστυχώς για άλλη μια φορά το υπουργείο αρκέστηκε σε ένα γενικόλογο «σημείωμα», ενώ παράλληλα προχωρεί καθημερινά σε διαρροές με διαφορετικά θέματα! Με την στάση του το υπουργείο απαξιώνει και υποτιμά την διαδικασία του διαλόγου. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι η υπουργός δήλωσε ότι στο νομοσχέδιο που θα καταθέσει θα επαναφέρει τα Συμβούλια Ιδρύματος, αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε σχετική πληροφορία.
Το σημείωμα που έστειλε η υπουργός δεν συνιστά παρά επιμέρους ρυθμίσεις και ενώ, υποτίθεται ότι το επεξεργάζεται εδώ και δυο χρόνια, δεν συνιστά ούτε νόμο-πλαίσιο, ούτε καν ένα νομοσχέδιο με κάποια στρατηγική στην κατεύθυνση της αναγκαίας, όπως πιστεύει το ΚΙΝ.ΑΛ, αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντιθέτως, στις «σκέψεις» της υπουργού είναι σαφής η νεοφιλελεύθερη επιλογή της για πλήρη απελευθέρωση των διδάκτρων στα ήδη υπερβολικά πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα.
Αυτή η «σκέψη» της υπουργού εκφράζεται όταν το ελληνικό πανεπιστήμιο υποφέρει από έλλειψη προσωπικού που οξύνεται χρόνο με το χρόνο και όταν οι βασικές αμοιβές για το προσωπικό των πανεπιστημίων, σε σύγκριση με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, είναι απαράδεκτες και δεν μπορεί να συμπληρώνονται από παράλληλες ή πρόσθετες δραστηριότητες. Είναι μεν ένα κίνητρο για νέες λειτουργίες, αλλά δεν είναι ο τρόπος αυτός για την αύξηση των αποδοχών του προσωπικού. Εξάλλου, ούτε από τον κρατικό προϋπολογισμό ούτε από το ταμείο ανάκαμψης υπάρχει χρηματοδότηση για την αναγκαία αναβάθμιση της λειτουργίας και των σπουδών στα πανεπιστήμια.
Το ΚΙΝ.ΑΛ δεν μπαίνει σε συζήτηση επιμέρους θεμάτων χωρίς συνολικό Σχέδιο για τα ΑΕΙ γιατί χωρίς αυτό, δεν μπορούν να κριθούν και να αξιολογηθούν επιμέρους ρυθμίσεις. Όταν παρουσιασθεί ένα συνολικό σχέδιο θα πρέπει να παρασχεθεί ικανός χρόνος για ουσιαστική συζήτηση. Διαφορετικά, φαίνεται να διατυπώνει το Υπουργείο τελεσίγραφα, που απαντώνται με ένα ναι ή ένα όχι.
Σε κάθε περίπτωση, ως μια ευρωπαϊκή χώρα, ως μια δημοκρατική πολιτεία οφείλουμε να επανασυστήσουμε το Εθνικό Συμβούλιο της Παιδείας γιατί η εισαγωγή του Πανεπιστημίου αλλά και των άλλων βαθμίδων της Εκπαίδευσης στις νέες εποχές απαιτεί ευρύ ουσιαστικό, πολιτικό και κοινωνικό διάλογο.