Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το αεροσκάφος υπέστη ένα καταστροφικό «συμβάν απώλειας ελέγχου» και έπεσε κάθετα στο έδαφος με ταχύτητα 350 μιλίων την ώρα, μέσα μόλις δυο λεπτά.
Τη μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία των τελευταίων, τυλάχιστον, 25 χρόνων ζει η Κίνα, με τη συντριβή του Boeing 737 της China Eastern Airlines, που έπεσε από τα 30.000 πόδια κατακόρυφα στο έδαφος και συνετρίβη, μεταφέροντας 123 επιβάτες και εννέα μέλη πλήρωμα.
Η πτήση της China Eastern Airlines που κατέληξε με τραγικό τρόπο σε πλαγιά λόφου, κοντά στην πόλη Wuzhou, στη νότια επαρχία Guangxi της Κίνας, προκάλεσε δασική πυρκαγιά ορατή ακόμα και από δορυφορικές εικόνες της NASA από το διάστημα.
Ένας αξιωματούχος διάσωσης φέρεται να είπε ότι το αεροπλάνο είχε διαλυθεί πλήρως, ενώ η φωτιά που προκλήθηκε, κατέκαψε τα δέντρα.
Δεν είναι ακόμη σαφές τι προκάλεσε την ξαφνική «βύθιση» και τη συντριβή, αλλά οι ειδικοί της αεροπορίας είπαν στη Daily Mail ότι μπορεί να ήταν «ένα συμβάν απώλειας ελέγχου, πιθανώς μετά από ακινητοποίηση του αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος» ή μια βλάβη αισθητήρων στο πιλοτήριο.
Το αεροπλάνο, με αριθμό πτήσης MU5735 από το Kunming στη Guangzhou, πιστεύεται ότι είναι ένα Boeing 737-89P, το οποίο δεν ανήκει στη σειρά MAX που αντιμετωπίζει προβλήματα τα τελευταία χρόνια.
Ο Άρθουρ Ρόου, ειδικός συνεργάτης στο κέντρο απόδοσης και λειτουργικότητας τουρμπινών στο Πανεπιστήμιο Cranfield, είπε στη Daily Mail: «Φαίνεται πιθανότατα ένα συμβάν απώλειας ελέγχου, πιθανώς μετά από ακινητοποίηση του αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος. Ως συνήθως υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες. Οι μπλοκαρισμένες επιφάνειες ελέγχου που δεν ανταποκρίνονται, ειδικά στην ουρά είναι μία από αυτές. Ένας ακατάλληλος συνδυασμός ρυθμίσεων αυτόματου πιλότου είναι μια άλλη. Υπάρχει και το ενδεχόμενο σαμποτάζ, αν και αυτό είναι μάλλον απίθανο σε μια πτήση εσωτερικού της Κίνας, δεδομένων των περιορισμών για την Covid. Είναι απίθανο να σχετίζεται με τον κινητήρα, καθώς τα αεροσκάφη μπορούν να πετάξουν άψογα χωρίς κινητήρα σε ισχύ – προφανώς για περιορισμένο χρονικό διάστημα».
Από την πλευρά του, ο Τάο Γιανγκ, αναπληρωτής καθηγητής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ, δήλωσε: «Το αεροπλάνο ήταν εντελώς εκτός ελέγχου και σε αυτό το στάδιο είναι πολύ δύσκολο να πούμε τι έχει συμβεί. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα αεροπορικά ατυχήματα σχετίζονται με αστοχία αισθητήρων».
Ενδεχομένως το φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα στην Κίνα από το 1994
Το αεροπορικό δυστύχημα με το Boeing 737 της China Eastern Airlines θα είναι ενδεχομένως το φονικότερο από το 1994 στην Κίνα, εάν επιβεβαιωθούν οι φόβοι για την τύχη των 123 επιβατών του εννεαμελούς πληρώματος.
Το τελευταίο σοβαρό αεροπορικό δυστύχημα σημειώθηκε τον Αύγουστο 2010, όταν πτήση της Henan Airlines συνετρίβη στην βορειοανατολική Κίνα προκαλώντας τον θάνατο 40 ανθρώπων.
Ο βαρύτερος απολογισμός ανήκει στην συντριβή, το 1994, ενός Tupolev 154 της China Northwest Airlines λίγο μετά την απογείωση από την Σιάν στην βόρεια Κίνα, με συνέπεια τον θάνατο 160 επιβαινόντων.
Ο πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε «σοκαρισμένος» μετά το δυστύχημα, μετέδωσε η κρατική κινεζική τηλεόραση CCTV. Και σε μία ασυνήθιστη εν θερμώ αντίδραση, ο ισχυρός άνδρας του Πεκίνου ζήτησε την εξακρίβωση το συντομότερο δυνατόν των αιτίων της συντριβής.
Η πτήση MU5735 είχε απογειωθεί στις 13.00 τοπική ώρα από το Κουνμίνγκ με κατεύθυνση την Καντόνα, σε απόσταση 1.300 χιλιομέτρων. Το αεροσκάφος έγινε κομμάτια, αφού προσέκρουσε σε βουνοπλαγιά, δήλωσε κάτοικος της περιοχής.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε σε διάστημα 3 λεπτών ύψος 26.000 ποδών (7.925 μέτρα) πριν εξαφανισθεί από τα ραντάρ στις 14.22 τοπική ώρα.