Απορεί κάποιος και δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της αντιεκπαιδευτικής ακρότητας με την τόσο σκοταδιστική προκλητικότητα της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

 

Του Νίκου Τσούλια, Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Η εισαγωγή μεσαιωνικών και φονταμενταλιστικών αντιλήψεων – και μάλιστα με «εντολή Υφυπουργού» – αποτελεί μείζον πρόβλημα. Αισθανθήκαμε ότι δεν ζούμε σε κοσμικό κράτος, ότι ξαφνικά η χώρα μας ζήλεψε και υιοθετεί πρακτικές θεοκρατικών κοινωνιών!

Είναι προφανές ότι η εισαγωγή αυτού του αντιεπιστημονικού και αντιπαιδαγωγικού υλικού για «το αγέννητο παιδί» κλπ κλπ αντιστρατευόταν πλήρως το περιεχόμενο της θεσμικής γνώσης του σχολείου. Οι θεωρίες της Βιολογίας, όπως διδάσκονται στα πανεπιστήμια και στα σχολεία, υπονομεύονταν, εν δυνάμει ακυρώνονταν και πάντως προκαλούσαν σύγχυση στους μαθητές και στις μαθήτριες με αυτή την παρέμβαση.

Δεν το γνώριζαν αυτό όσοι εισηγήθηκαν και κυρίως όσοι αποφάσισαν πολιτικά περί της εν λόγω εισαγωγής; Δεν μπορεί να μην γνώριζαν τις απόλυτα επιστημονικές θεωρίες, που διδάσκονται στην υποχρεωτική εκπαίδευση (Γυμνάσιο) και κάθε πολίτης τις γνωρίζει – πόσο μάλλον όσοι έχουν θέση ευθύνης στο Υπουργείο.

Όποια σημεία και αν αγγίξει κάποιος, αναρωτιέται από που προκύπτει αυτό το βαθύ σκοτάδι της ψευδοεπιστήμης, της φτηνής προπαγάνδας και της ωμής ανορθολογικής παρέμβασης στους χώρους της παιδείας, που είναι οι βασικοί θεσμοί Γνώσης, της Μάθησης και της Διαπαιδαγώγησης στις σύγχρονες κοινωνίες.

Παρακολουθώ συστηματικά τα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας πολλά χρόνια και ισχυρίζομαι ότι ποτέ στη διάρκεια της μεταπολίτευσης δεν είχαμε τέτοια μεσαιωνικού περιεχομένου κοσμοθεωρητική (και όχι μόνο μαθησιακή) παρέμβαση.

Υπήρξε ένα σχετικό ανάλογο με την «Ιστορία του ανθρώπινου γένους» της Α΄ τάξης του Πολυκλαδικού Λυκείου, γραμμένη από τον διεθνώς καταξιωμένο ιστορικό Λευτέρη Σταυριανό. Αλλά τότε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ήταν εισηγητής και υποστηρικτής της απόλυτα τεκμηριωμένης επιστημονικής Θεωρίας της Εξέλιξης, που διδάσκεται σε όλα τα πανεπιστήμια και τα σχολεία τουλάχιστον του Δυτικού Κόσμου, και οι αντιτιθέμενοι ήταν διάφορες άκρως συντηρητικές οργανώσεις (και όχι μόνο…), που κατηγόρησαν το βιβλίο για «ανατροπή του ελληνικού πολιτισμού» (sic). Δηλαδή, κατηγορήθηκαν και οι βιολόγοι καθηγητές που δίδασκαν αυτά που το ελληνικό πανεπιστήμιο τους έδωσε ως μαθησιακή αποσκευή για το τόσο σημαντικό έργο τους!

Σε όποιο σημείο και αν εστιάσει κάποιος, διαπιστώνει μια ωμή προπαγάνδα φονταμενταλισμού, ένα μείγμα ανοησιών, προκαταλήψεων και δογματισμών. Ας δούμε δύο μόνο αναφορές. «H μητέρα, εκτός από το αίμα της, περνάει στο έμβρυο τις σκέψεις της, την πνευματική τροφή» και «η ομοφυλοφιλία οφείλεται στη μη αποδοχή του φύλου από τη μητέρα, που επιθυμούσε να έχει το παιδί της διαφορετικό φύλο». Πρόκειται για το πιο κατάλληλο έδαφος για να αναπτυχθεί ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία, ακόμα και η ευγονική!

Αν δεν γίνονταν αποδεκτές αυτές οι απόψεις από το Υπουργείο, θα τις θεωρούσαμε μόνο βλακείες και γελοιότητες (γιατί τέτοιες είναι…) και δεν θα ασχολούμαστε. Αλλά όταν εισάγονται στο σχολείο με την επίσημη πολιτική και θεσμική έγκριση του κ. Υφυπουργού, τα πράγματα είναι απόλυτα επικίνδυνα. Όχι, δεν ζητείται συγγνώμη. Ζητείται καταλογισμός ευθύνης, αυτοκριτική, καταδίκη αυτή της ακραίας αντικοσμικής παρέμβασης. (Αλλά δεν νομίζω ότι υπάρχει τέτοια διάθεση…)

Και μετά αναρωτιόμαστε για το κύμα των ακραίων θρησκευτικών κύκλων, που ακυρώνουν το πρόγραμμα Υγείας έναντι της σημερινής πανδημίας, που θεωρούν το mRNA εργαλείο του διαβόλου (!), που έχουν κάνει τον αντιεμβολιασμό σημαία τους και οργανώνουν συγκεντρώσεις με θρησκευτικά σύμβολα σα να βρισκόμαστε σε θεοκρατικό καθεστώς. Υπάρχει ένα κρίσιμο ερώτημα. Μπορεί να έχει μεταρρυθμιστική πνοή η Ν.Δ., όταν υιοθετεί τα πιο μεσαιωνικά μοτίβα; Δεν νομίζω.

Η Σοσιαλδημοκρατική πολιτική πρόταση της ανοιχτής και δημοκρατικής κοινωνίας έχει σαφή προοδευτικό προσανατολισμό. Οι καιροί μας θέλουν περισσότερη Παιδεία και Επιστήμη, περισσότερο Ορθολογισμό και Ουμανισμό. Θέλουν Ψηφιακό Διαφωτισμό. Θέλουν Εκπαίδευση με ίσες ευκαιρίες για όλες και για όλους. Θέλουν Σχολείο του Πολιτισμού και της Αγωγής για έναν χειραφετημένο πολίτη, με ελευθερία πνεύματος!