: Οι ΣΥΝεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις δημοσίευσαν έναν αναλυτικό οδηγό για τις συνταξιοδοτήσεις των εκπαιδευτικών.

Αναλυτικά ο οδηγός

Μέσα στο 1ο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου θα υποβληθούν οι αιτήσεις παραίτησης των . Από τη μια το δυστοπικό σκηνικό που έχει διαμορφωθεί από τις νεοφιλελεύθερες επιλογές της Κυβέρνησης και του ΥΠΑΙΘ που αλλάζει δραματικά την ουσία της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης και από την άλλη η εγκληματική διαχείριση της Πανδημίας που ουσιαστικά θέτει σε κίνδυνο την ζωή μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών και των οικογενειών τους, θα οδηγήσει -και φέτος- χιλιάδες εκπαιδευτικούς στην επιλογή της παραίτησης! Σχεδόν 7.800 εκπαιδευτικοί αποχώρησαν την προηγούμενη χρονιά και μέχρι τα τέλη του 2021. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι πάνω από 8.000 εκπαιδευτικοί θα υποβάλουν αίτηση παραίτησης και τη φετινή χρονιά. Οι ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ (ΣΥΝ.Ε.Κ.) σας εντοπίζουν τα βασικά σημεία που αφορούν τη διαδικασία παραίτησης των εκπαιδευτικών.

Πότε θα γίνουν οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών τη φετινή χρονιά;

Για το σχολικό έτος 2021-2022 οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υποβάλλονται στις οικείες Δ/νσεις Εκπαίδευσης από την Τρίτη 1-2-2022 έως και την Παρασκευή 11-2-2022 και θεωρείται ότι έχουν γίνει αποδεκτές και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση των (αιτούντων/-ουσών) εκπαιδευτικών στις 31-8-2022.

Τι ισχύει για τις αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών;

1.Οι αιτήσεις παραίτησης υποβάλλονται, γίνονται αποδεκτές και λύεται η υπαλληλική σχέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α΄ 26/9-2-2007). Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου αυτού:

α. αίρεση, όρος ή προθεσμία στην αίτηση παραίτησης θεωρούνται ότι δεν έχουν γραφεί (παρ. 1)

β. η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί, εάν κατά την υποβολή της ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2: «Η παραίτηση θεωρείται ότι δεν έχει υποβληθεί αν κατά την υποβολή της εκκρεμεί ποινική δίωξη για πλημμέλημα από τα αναφερόμενα στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 8 ή για κακούργημα ή πειθαρχική δίωξη ενώπιον του υπηρεσιακού συμβουλίου για παράπτωμα που μπορεί να επισύρει την ποινή της οριστικής παύσης ή αν η ποινική ή πειθαρχική δίωξη ασκηθεί μέσα σε δύο (2) μήνες από την υποβολή της αίτησης παραίτησης και πριν την αποδοχή της. Στην περίπτωση άσκησης πειθαρχικής δίωξης μετά την υποβολή αίτησης παραίτησης, εφόσον η πειθαρχική υπόθεση δεν εκδικασθεί σε πρώτο βαθμό εντός έξι (6) μηνών, ο υπάλληλος δικαιούται να υποβάλει νέα αίτηση παραίτησης κατά τους όρους του παρόντος άρθρου».

και γ. ο/η υπάλληλος που έχει τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα, δεν έχει δικαίωμα να παραιτηθεί πριν λήξει ο χρόνος που ορίζεται στη διάταξη αυτή. Η ανωτέρω διάταξη αφορά το χρόνο εκπαιδευτικής άδειας και σύμφωνα με το άρθρο 36 (παρ. 21) του Ν. 4186/2013, ο χρόνος υποχρέωσης παραμονής στην Υπηρεσία καθορίστηκε ίσος με το χρόνο της εκπαιδευτικής άδειας και πάντως όχι μεγαλύτερος των πέντε (5) ετών. Για τις περιπτώσεις υπαίτιας διακοπής της εκπαιδευτικής άδειας ή αθέτησης των σχετικών υποχρεώσεων, ισχύουν τα οριζόμενα στις διατάξεις των Ν. 2986/2002 (άρθ. 9 παρ. 1), 4186/2013 (άρθ. 36 παρ. 21),  και 4235/2014 (άρθ. 68 παρ. 2).

  1. Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 (παρ. 2) του Ν. 3687/2008, όπως ισχύει σήμερα (άρθρο 36, παρ. 20 του Ν. 4186/2013 και άρθρο 33, παρ. 2, του ν. 4386/2016 και άρθρο 46 παρ.1 του ν.4777/2021: «Οι αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που υποβάλλονται μετά την πρώτη εργάσιμη που έπεται του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου,καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, γίνονται αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων (Κ.Υ.Σ.Π.Ε., Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.), για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημόσιου Νοσοκομείου, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Αίτηση παραίτησης μόνιμου/μόνιμης εκπαιδευτικού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που υποβάλλεται από 1ης Φεβρουρίου μέχρι και την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά την πάροδο του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου θεωρείται ότι έχει γίνει αποδεκτή και λύεται αυτοδικαίως η υπαλληλική σχέση, στις 31 Αυγούστου».

Μετά τα παραπάνω, αιτήσεις για παραίτηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), που θα υποβληθούν από εκπαιδευτικούς Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης :

Από 1ης Φεβρουρίου μέχρι και  την πρώτη εργάσιμη ημέρα μετά την πάροδο του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου 2022, θα γίνουν αποδεκτές από την Υπηρεσία/ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (άρθρο 6 παρ. 8 της υπ’αριθμ. 170405/Γ1/28-12-2021-ΦΕΚ τ. Β΄ 6273/28-12-2021 Υπουργικής Απόφασης) και θα λυθεί αυτοδίκαια η υπαλληλική σχέση στις 31-8-2022 (τελευταίος μήνας εργασίας και μισθοδοσίας, ο Αύγουστος του 2022).

Μπορεί να γίνει ανάκληση της αίτησης παραίτησης;

Ανάκληση της αίτησης , λόγω μη ύπαρξης ειδικής νομοθετικής ρύθμισης για το εκπαιδευτικό προσωπικό, μπορεί να κατατίθεται (στην οικεία Δ/νση Εκπαίδευσης όπου κατατέθηκε η αίτηση παραίτησης) μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης παραίτησης, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 148 του ν. 3528/2007 (Α΄ 26), π.χ. αίτηση που έχει υποβληθεί στις 2-2-2022 μπορεί να ανακληθεί ως και τις 2-3-2022.

Οι ημερομηνίες υποβολής αίτησης παραίτησης και παρέλευσης αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός για ανάκληση, αφού στην περίπτωση που η εναρκτήρια ή η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων είναι αργία, η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, καθορίζονται αυστηρά ως εξής :

Ημερομηνία
α
ίτησης  παραίτησης
Δικαίωμα ανάκλησης

εντός μηνός, μέχρι

Τρίτη 1-2-2022 Τρίτη 1 -3-2022
Τετάρτη 2-2-2022 Τετάρτη 2-3-2022
Πέμπτη 3-2-2022 Πέμπτη 3 -3-2022
Παρασκευή 4-2-2022 Παρασκευή 4-3-2022
Δευτέρα 7-2-2022 Δευτέρα 7-3-2022
Τρίτη 8-2-2022 Τρίτη 8-3-2022
Τετάρτη 9-2-2022 Τετάρτη 9-3-2022
Πέμπτη 10-2-2022 Πέμπτη 10-3-2022
Παρασκευή 11-2-2022 Παρασκευή 11-3-2022

Υπάρχει δυνατότητα εξ αποστάσεως υποβολής αίτησης παραίτησης;

Στο πλαίσιο της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του , ισχύει και για το τρέχον σχολικό έτος η δυνατότητα της εξ αποστάσεως υποβολής της αίτησης παραίτησης ή/και ανάκλησης αυτής μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως αναφέρεται στην αριθ. 41410/Ε3/30-3-2020 (ΑΔΑ: ΩΙΩΖ46ΜΤΛΗ-2Τ4) εγκύκλιο της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Π.Ε. και Δ.Ε.. Επισημαίνεται ότι ακόμη και εάν οι υπεύθυνες δηλώσεις (αιτήσεις) έχουν γίνει ηλεκτρονικά εντός των ορισθεισών προθεσμιών, θα πρέπει και να υποβάλλονται εντός των ίδιων προθεσμιών. Τα ανωτέρω ισχύουν ανάλογα και για τα μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ (σχετ. αρ. 28 παρ. 2α ν. 4186/2013 (Α΄ 193)).

Τι πρέπει να γνωρίζουμε πριν κάνουμε την αίτηση;

Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν αίτηση, θα πρέπει να ζητούν να παραιτηθούν από την Υπηρεσία και όχι να συνταξιοδοτηθούν, αφού η αίτηση για συνταξιοδότηση έπεται της λύσης της υπαλληλικής σχέσης. Η αποδοχή της αίτησης παραίτησης από την Υπηρεσία, θα γίνει αυτοδίκαια (εκτός των περιπτώσεων που αναφέρονται στην παρ. 2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, Ν. 3528/2007 και για τους εκπαιδευτικούς που έχουν τις υποχρεώσεις του άρθρου 58 του Υπαλληλικού Κώδικα), και η υπαλληλική σχέση θα λυθεί στις 31-8-2022, χωρίς ωστόσο η ανωτέρω αποδοχή να κατοχυρώνει απαραίτητα συνταξιοδοτικό δικαίωμα και άμεση καταβολή της . Για το λόγο αυτό και ειδικότερα για την αποφυγή φαινομένων ανάκλησης παραιτήσεων που θα γίνουν αποδεκτές, οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να παραιτηθούν θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, αναφορικά με τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος (συμπλήρωση του ελάχιστου απαιτούμενου χρόνου-απαιτούμενο όριο ηλικίας), και άμεσης καταβολής της σύνταξης. Η παραίτηση από την Υπηρεσία είναι μια πολύ σοβαρή απόφαση ζωής! Σε κάθε περίπτωση η όποια επιλογή θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης και ουσιαστικής ενημέρωσης! Συνεπώς, επειδή τα τελευταία χρόνια έχουν επέλθει πολλές μεταβολές στις συνταξιοδοτικές διατάξεις και ως εκ τούτου κάθε εκπαιδευτικός αποτελεί μία ξεχωριστή συνταξιοδοτική περίπτωση κρίνεται απαραίτητο πριν την υποβολή της αίτησης παραίτησης οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν  προκειμένου να είναι σίγουροι πως έχουν όλες τις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης.

Τι γίνεται σε περίπτωση πλάνης ως προς την συνταξιοδότηση;

Σημειώνουμε, ότι η αρμοδιότητα των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, πέραν της λύσης της υπαλληλικής σχέσης των υπαλλήλων, αφορά αποκλειστικά στη διεκπεραίωση των διαδικασιών, την σύνταξη και αποστολή στη Δ/νση Συντάξεων του Γ.Λ.Κ. των φακέλων με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη συνταξιοδότησή τους (Π.Δ. 18/2018, άρθρο 6 παρ. 8 της υπ’αριθμ. 170405/Γ1/28-12-2021 (ΦΕΚ τ. Β΄ 6273/28-12-2021) Υπουργικής Απόφασης) και όχι στην διαβεβαίωση των ενδιαφερόμενων περί της πλήρωσης ή όχι των προϋποθέσεων για την καταβολή της σύνταξης και παροχή οικονομικών στοιχείων αυτής.

Σημειώνεται ότι με το άρθρο 4, παρ. 10, περ. α και β του Ν. 4151/2013 (ΦΕΚ τ. Α΄ 103/29-4-2013), ρυθμίζεται η επαναφορά στην Υπηρεσία μετά από αίτηση του υπαλλήλου που παραιτήθηκε από πλάνη περί τα πράγματα που δεν πληρούσε τους όρους και τις προϋποθέσεις για την άμεση καταβολή της σύνταξης του, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 3 μηνών από την ημερομηνία που φέρει το έγγραφο της αρμόδιας Διεύθυνσης Συντάξεων. Το χρονικό διάστημα από την αποχώρηση από την Υπηρεσία μέχρι την επαναφορά σε αυτή δεν λογίζεται συντάξιμο και δεν καταβάλλονται αποδοχές για αυτό. Το διάστημα αυτό μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα δύο έτη!

Για περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με συνταξιοδοτικά θέματα οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι μπορούν να απευθύνονται στο Νομικό Σύμβουλο της ΟΛΜΕ:

http://olme-attik.att.sch.gr/new/?page_id=3802

Τι ισχύει για τις Αυτοδίκαιες απολύσεις εκπαιδευτικών;

Μετά την αντικατάσταση της παρ. 1 του άρθ. 155 και την κατάργηση της παρ. 2 του ανωτέρω άρθρου του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), οι υπάλληλοι απολύονται πλέον αυτοδίκαια μόνον με τη συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας τους (άρθ. 59 του Ν. 4369/2016). Το δικαίωμα όμως παραίτησης των υπαλλήλων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθ. 148 του Υπαλληλικού Κώδικα, του άρθ. 36 (παρ. 20) του Ν. 4186/2013 και του άρθ. 33 (παρ. 2) του Ν.4386/2016 για τους εκπαιδευτικούς, δεν αίρεται. Συνεπώς, την επομένη της λήξης του διδακτικού έτους 2021-2022, δηλαδή από 1-7-2022, θα απολυθούν μόνον όσοι εκπαιδευτικοί γεννήθηκαν το έτος 1954 (ανεξαρτήτως του μήνα γέννησης), ενώ οι γεννηθέντες το έτος 1955 θα απολυθούν με τη λήξη του διδακτικού έτους 2022-2023 (1-7-2023), αφού ως ημερομηνία γέννησης, για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 155 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), θεωρείται η 31η Δεκεμβρίου του έτους γέννησης (οι εκπαιδευτικοί απολύονται αυτοδίκαια με τη λήξη του διδακτικού έτους – αρ. 4 παρ. 1 του Ν. 3687/2008). Οι εκπαιδευτικοί που εμπίπτουν στην ως άνω περίπτωση (γεννηθέντες το έτος 1954) θα ενημερωθούν με σχετικές διαπιστωτικές πράξεις εντός του Φεβρουαρίου. Είναι σαφές ότι οι  γεννηθέντες το 1954 εκπαιδευτικοί διανύουν πλέον το 68ο έτος της ηλικίας τους το 2022!

Ποια είναι τα δικαιολογητικά για την παραίτηση των εκπαιδευτικών;

Α.Αίτηση

Για απονομή κύριας σύνταξης, επικουρικών συντάξεων και ασφαλιστικής παροχής (εφάπαξ).

Υποβάλλεται εις τετραπλούν και επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση σχετικά με τη σύνταξη. Στην ως άνω αίτηση θα πρέπει να δηλωθεί το υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας, για το Ταμείο Πρόνοιας.

Β. Απαραίτητα δικαιολογητικά για :

1) Πρόσφατο Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης (εις πενταπλούν)

2) Πιστοποιητικό τύπου Α΄ (μόνο για τους άντρες) εφόσον δεν υπάρχει στο προσωπικό μητρώο (εις διπλούν)

3) Φωτοαντίγραφο του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας και των δύο όψεων (εις πενταπλούν)

4) Φωτοαντίγραφο Εκκαθαριστικού σημειώματος φόρου εισοδήματος ή άλλου αποδεικτικού μέσου, από το οποίο να προκύπτει ο Α.Φ.Μ. (εις πενταπλούν)

5) Φωτοαντίγραφο της πρώτης σελίδας του βιβλιαρίου του λογαριασμού (με πρώτο το επώνυμο του συνταξιούχου) που επιθυμείτε να πιστώνεται η σύνταξή σας. Σε περίπτωση που δεν αναγράφεται ο IBAN (International Bank Account Number) μπορείτε να τον μάθετε από το υποκατάστημα της Τράπεζά όπου ανοίξατε το λογαριασμό σας (εις πενταπλούν)

6) Φωτοαντίγραφα αποδεικτικών στοιχείων ΑΜΚΑ και Αριθμού Μητρώου Ασφαλισμένου (ΑΜΑ), από ασφάλιση που προηγήθηκε του διορισμού στο Δημόσιο (εις πενταπλούν)

7) Πιστοποιητικό εκπαιδευτικού ιδρύματος φοίτησης των παιδιών που σπουδάζουν (εις διπλούν)

8) Σε περίπτωση Διαζυγίου: Το διαζευκτήριο & Δικαστική απόφαση επιμέλειας παιδιών αν υπάρχουν ανήλικα τέκνα ή ενήλικα που σπουδάζουν (εις διπλούν)

9) Σε περίπτωση που υπάρχει γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής (για αναπηρία 67% και άνω) είτε του συνταξιούχου είτε κάποιου μέλους της οικογενείας του, καλό είναι να προσκομίζεται (εις διπλούν)

10) Σε περίπτωση Αναγνώρισης Προϋπηρεσίας ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΠΡΙΝ ΤΟ 1983 που έχει πληρωθεί από τους ίδιους, αποδείξεις από τα αντίστοιχα ταμεία (εις τριπλούν)

11) Σε περίπτωση Διαδοχικής Ασφάλισης ΓΙΑ ΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 1-1-1983: Βεβαιώσεις από τους αντίστοιχους ασφαλιστικούς φορείς (εις τριπλούν)

12) Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών κλπ., θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.

Τι ισχύει για τις παραιτήσεις μέσω ΚΥΣΔΕ;

Μετά την την πρώτη εργάσιμη ημέρα που έπεται του πρώτου δεκαημέρου του Φεβρουαρίου 2022, καθώς και κατά τη διάρκεια του αμέσως επόμενου διδακτικού έτους, θα γίνουν αποδεκτές με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ύστερα από γνώμη του ΚΥΣΔΕ, για εξαιρετικούς λόγους, όπως βαριές και δυσίατες ασθένειες, οι οποίες αποδεικνύονται από πιστοποιητικά Υγειονομικής Επιτροπής ή Δημοσίων Νοσοκομείων, ή για ιδιαίτερα σοβαρούς οικογενειακούς λόγους. Οι εκπαιδευτικοί δεν πρέπει να επικαλούνται σε αυτή την περίπτωση προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους αλλά μόνο λόγους υγείας ή οικογενειακούς! Δυστυχώς το τελευταίο διάστημα τα «δοτά» Κεντρικά Υπηρεσιακά Συμβούλια, χωρίς την παρουσία των δημοκρατικά εκλεγμένων αιρετών, απορρίπτουν πολλές από τις αιτήσεις αυτές!

Σημειώνεται ότι οι παραιτήσεις για λόγους υγείας δεν έχουν κανένα από τα συνταξιοδοτικά ευεργετήματα της απόλυσης κατά τις διατάξεις του άρθρου 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – ΦΕΚ τ. Α’ 26/9-2-2007), για σωματική ή πνευματική ανικανότητα και για το λόγο αυτό οι ενδιαφερόμενοι / ες εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί/ές ως προς τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και άμεσης καταβολής της σύνταξης.

Η υπαλληλική σχέση λύεται με την κοινοποίηση της Υπουργικής Απόφασης στον ενδιαφερόμενο. Αν η απόφαση αυτή δεν κοινοποιηθεί μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από τη δημοσίευσή της στην εφημερίδα της κυβέρνησης, η υπαλληλική σχέση λύεται αυτοδίκαια με την πάροδο του εικοσαημέρου από τη δημοσίευση στην εφημερίδα της Κυβέρνησης (άρθρο 156 του Υπαλληλικού Κώδικα). Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 3 και 4 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα και του άρθρου 4, παρ. 10 περ. α και β του Ν. 4151/2013, έχουν εφαρμογή και στις ως άνω αιτήσεις.

Ποια τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σε αυτή την περίπτωση;

Τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις παραίτησης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις είναι τα ακόλουθα:

Α. Δικαιολογητικά που εκδίδονται από την ΥΠΗΡΕΣΙΑ

1) Διαβιβαστικό της αίτησης της/του εκπαιδευτικού, στο οποίο μεταξύ άλλων πρέπει απαραιτήτως να βεβαιώνεται η παρακώλυση, ή μη, της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας με την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραίτησης και λύσης της υπαλληλικής σχέσης της/του εκπαιδευτικού.

2) Πιστοποιητικό Υπηρεσιακών Μεταβολών (Π.Υ.Μ.), το οποίο θα πρέπει είναι πλήρες και να αναγράφονται:

Ο αριθμός μητρώου,

Η ημερομηνία γέννησης,

Η Υπουργική Απόφαση και το Φ.Ε.Κ. διορισμού,

Η ορκωμοσία,

Η ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας,

Η ημερομηνία μονιμοποίησης,

Η τελευταία βαθμολογική κατάταξη,

Οι κατατάξεις σε Μισθολογικά Κλιμάκια (Μ.Κ.) σύμφωνα με τις μισθολογικές διατάξεις που ίσχυαν κάθε φορά,

Ο συνολικός χρόνος της αναγνωρισμένης προϋπηρεσίας για μισθολογική εξέλιξη (θα πρέπει να αναφέρονται και οι ημερομηνίες που είχε προσφερθεί η συγκεκριμένη προϋπηρεσία),

Ο συνολικός χρόνος υπηρεσίας μέχρι και την ημέρα υποβολής της αίτησης παραίτησης,

Ο χρόνος της άδειας άνευ αποδοχών,

Ο χρόνος της υπηρεσιακής άδειας με ή χωρίς αποδοχές,

Στην υπηρεσιακή άδεια με αποδοχές αν έχει εκπληρώσει τις υποχρεώσεις εκ του νόμου {άρ.58 του Ν.3528/2007(26 Α΄) και του άρ.9 του Ν.2986/2002 (24 Α΄) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει}.

Η διευκρίνιση ότι «δεν έχει επιβληθεί ποινή, και δεν εκκρεμεί ποινική ή πειθαρχική δίωξη σε βάρος του/της εκπαιδευτικού και, συνεπώς, πληρούνται οι προϋποθέσεις παραίτησης και δεν συντρέχουν οι λόγοι που περιγράφονται στην παρ.2 του άρθρου 148 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007 – Φ.Ε.Κ.26τ. Α΄/9-2-2007)».

3) Βεβαίωση Ελέγχου Γνησιότητας Δικαιολογητικών [σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.5 του άρθρου 28 του Ν.4305/2014], στην οποία θα αποτυπώνεται με σαφήνεια ότι «από τον έλεγχο που διενεργήθηκε διαπιστώθηκε ότι τα δικαιολογητικά είναι γνήσια».

ΠΡΟΣΟΧΗ: αίτηση παραίτησης που δεν συνοδεύεται από την ανωτέρω βεβαίωση δεν μπορεί να εισαχθεί στο αντίστοιχο Υπηρεσιακό Συμβούλιο (ΚΥΣΠΕ / ΚΥΣΔΕ).

Β. Δικαιολογητικά που υποβάλλονται από τις/τους ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

1) Αίτηση της /του εκπαιδευτικού, η οποία υποβάλλεται στη Διεύθυνση που ανήκει οργανικά και διαβιβάζεται με σχετικό έγγραφο από τη Διεύθυνση στα αρμόδια Τμήματά μας και όχι από την ίδια ή τον ίδιο εκπαιδευτικό μαζί με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Επισημαίνεται ότι η/ο εκπαιδευτικός στην αίτηση παραίτησης θα πρέπει να γράφει για ποιο λόγο ζητά να παραιτηθεί από την Υπηρεσία σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις π.χ. για λόγους υγείας ή για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, και όχι για λόγους συνταξιοδότησης, ή για προσωπικούς λόγους ή επαγγελματικούς λόγους, κλπ.

2) Υπεύθυνη Δήλωση της /του εκπαιδευτικού, στην οποία αναγράφονται:

οι επικαλούμενοι λόγοι (υγείας ή οικογενειακοί)

το έτος έναρξης πρώτης ασφάλισης

αν γνωρίζουν, ή όχι, για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και

την άμεση καταβολή της σύνταξής τους μετά την λύση της υπαλληλικής τους σχέσης.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Κατά τη συμπλήρωση της Υπεύθυνης Δήλωσης, οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω ύπαρξης φαινομένων ανάκλησης παραίτησης εκπαιδευτικών που θεμελιώνουν μεν συνταξιοδοτικό δικαίωμα, χωρίς όμως να τους καταβάλετε άμεσα η σύνταξη, επειδή δεν συμπληρώνουν το απαραίτητο όριο ηλικίας για την καταβολή της. Επειδή τα τελευταία χρόνια οι συνταξιοδοτικές διατάξεις είναι πολλές, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για τις/τους εκπαιδευτικούς ισχύουν ειδικές διατάξεις, προτείνεται οι ενδιαφερόμενες/ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί να απευθύνονται στο Γ.Λ.Κ. ή στον Ε.Φ.Κ.Α. (προσκομίζοντας πρόσφατο πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών και βεβαίωση αποδοχών του τρέχοντος μήνα) προκειμένου να ενημερωθούν έγκυρα για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος.

3)Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για λόγους υγείας υποβάλλονται δικαιολογητικά από Δημόσιο Νοσοκομείο ή Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας ή από την Ανώτατη Στρατιωτική Υγειονομική Επιτροπή (Α.Σ.Υ.Ε.) όταν πρόκειται για ειδικές παθήσεις.

4) Στην περίπτωση αίτησης παραίτησης για σοβαρούς οικογενειακούς λόγους, αναγράφονται υποχρεωτικά (στη σχετική Υπεύθυνη Δήλωση) οι επικαλούμενοι λόγοι και υποβάλλονται δικαιολογητικά (π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, βεβαίωση εργασίας συζύγου σε άλλη πόλη/χώρα, κλπ.) που να αποδεικνύουν τους παραπάνω λόγους.

Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στις περιπτώσεις εκπαιδευτικών οι οποίες/οι οποίοι βρίσκονται σε άδεια άνευ αποδοχών και ιδίως όσων έχουν εξαντλήσει τον ανώτατο χρόνο χορήγησής της (5 έτη). Οι αρμόδιες Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οφείλουν να ενημερώνουν τις /τους εκπαιδευτικούς έγκαιρα για την υποχρέωσή τους να αναλάβουν υπηρεσία μετά τη λήξη της άδειας άνευ αποδοχών και για τις πειθαρχικές συνέπειες που επισύρει η αδικαιολόγητη αποχή από τα καθήκοντά τους, σύμφωνα με τις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα παραπομπής στα πειθαρχικά συμβούλια και άσκοπης γραφειοκρατίας.

Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4305/2014 (άρθ. 28), η Υπηρεσία υποχρεούται να προβεί αυτεπάγγελτα σε έλεγχο γνησιότητας των υποχρεωτικών και λαμβανομένων υπόψη για διορισμό, πρόσληψη ή εν γένει υπηρεσιακή κατάσταση, δικαιολογητικών (σχετική και η υπ’αριθμ. 31792/8-12-2014 εγκύκλιος του Υπουργείου Δ.Μ.Η.Δ.).

Τι ισχύει για την αυτοδίκαιη παραίτηση λόγω κατοχής δεύτερης θέσης στο Δημόσιο και σε περίπτωση σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας;

Σχετικά με την πρώτη περίπτωση εκπαιδευτικός που διορίζεται σε δεύτερη θέση και αποδέχεται το διορισμό του θεωρείται ότι παραιτείται αυτοδίκαια από την πρώτη θέση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35, παρ. 3 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26 τ.Α΄/9-2-2007).

Παράλληλα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρο 153 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007-Φ.Ε.Κ. 26  τ.Α΄/9-2-2007), ο υπάλληλος απολύεται ύστερα από απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, αν διαπιστωθεί σωματική ή πνευματική ανικανότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 100, 165 και 167 του Υπαλληλικού Κώδικα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η έκδοση σχετικού πιστοποιητικού από Δευτεροβάθμια ή Ειδική Υγειονομική Επιτροπή.

Αρμόδιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο για την απόλυση εκπαιδευτικών λόγω σωματικής ή πνευματικής ανικανότητας είναι το οικείο Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 21 του άρθρο 11 και παρ. 22 του άρθρο 12 του Π.Δ. 1/2003-Φ.Ε.Κ. 1/τ. Α΄/ 3-1-2003). Η σχετική πράξη εκδίδεται από τον οικείο Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης. Για τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το οικείο Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 15 του άρθρο 15 και παρ. 16 του άρθρο 16 του Π.Δ. 1/2003). Για τους Διευθυντές Εκπαίδευσης και τα τακτικά και αναπληρωματικά μέλη των Κεντρικών Υπηρεσιακών Συμβουλίων αρμόδιο είναι το Κ.Υ.Σ.Δ.Ε. (παρ. 14 του άρθρο 17 και παρ. 14 του άρθρο 18 του Π.Δ. 1/2003).

Σημειώνεται ότι για τους εκπαιδευτικούς που απολύονται για το λόγο αυτό, ισχύουν διαφορετικές προϋποθέσεις όσον αφορά τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.

 Αλλάζει κάτι από 1-1-2022 σε σχέση με τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης;

Επειδή έχει δημιουργηθεί σύγχυση σχετικά με το χρονικό διάστημα μετά την 01-01-2022 ότι, εάν δεν συνταξιοδοτηθεί κάποιος/α που, ήδη, έχει θεμελιώσει μέχρι τις 31-12-2021 δικαίωμα συνταξιοδότησης (απαιτούμενα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και αρχικό ή αφετηριακό ηλικιακό όριο είτε με ανήλικο είτε χωρίς ανήλικο τέκνο, σύμφωνα με τους πίνακες 1 & 2 του ν.4336/2015), μετά θα συνταξιοδοτηθεί στα 67 με πλήρη σύνταξη και με μειωμένη στα 62 ή εναλλακτικά με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών, διευκρινίζουμε ότι αυτό δεν ισχύει και μπορεί να αποχωρήσει οποτεδήποτε.

Ειδικότερα, αν τα απαιτούμενα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης (και με αναγνώριση πλασματικών ετών) συμπληρώθηκαν εντός της μεταβατικής περιόδου, από 19-08-2015 έως 31-12-2021, αλλά το νέο ηλικιακό όριο συμπληρώνεται από 01-01-2022 και μετά, η σύνταξη θα καταβληθεί κατά το έτος που θα συμπληρωθεί το νέο ηλικιακό όριο, σύμφωνα με τους πίνακες 1 ή 2 του ν.4336/2015

Μετά την 01-01-2022 παύουν να ισχύουν οι μεταβατικές διατάξεις του ν.4336/2015 που προβλέπουν σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης από 19-08-2015 έως 31-12-2021. Συνεπώς, αν τα απαιτούμενα έτη υπηρεσίας/ασφάλισης συμπληρώνονται μετά την 01-01-2022 η συνταξιοδότηση πραγματοποιείται στα 67 με πλήρη και με μειωμένη στα 62 ή με 40 χρόνια υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία 62 ετών, ανεξάρτητα από το πότε συμπληρώνεται το ηλικιακό όριο.

Συμπερασματικά, όσοι/όσες θεμελιώνουν δικαίωμα με 25ετία (και με αναγνώριση πλασματικών ετών, π.χ. στρατιωτική θητεία, χρόνος σπουδών, χρόνος τέκνων, γονική άδεια ανατροφής), μετά την 01-01-2013 (είτε ασφαλίστηκαν μέχρι το 1992 είτε μετά το 1993), τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης γι’ αυτούς είναι στα 67 για πλήρη και στα 62 για μειωμένη σύνταξη ή συνταξιοδότηση με 40 έτη υπηρεσίας/ασφάλισης και ηλικία, τουλάχιστον, 62 ετών για πλήρη σύνταξη (ν.4093/2012).

Παλιοί και νέοι ασφαλισμένοι που ανήκουν στην κατηγορία των «ειδικών παθήσεων» μπορούν να αποχωρήσουν με τη συμπλήρωση 15ετίας χωρίς όριο ηλικίας. Στην κατηγορία των ειδικών παθήσεων ανήκουν οι παραπληγικοί, τετραπληγικοί, οι πάσχοντες από χρόνια νεφρική ανεπάρκεια, η μεσογειακή αναιμία κ.ά. με ποσοστό ανικανότητας 67% τουλάχιστον, που πιστοποιείται από την Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή Στρατού (ν.3620/2007 και ν.3865/2010).

Τι ισχύει για την εξαγορά πλασματικών ετών;

Για την εξαγορά πλασματικού χρόνου τέκνων απαιτούνται 15 έτη πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας και ο χρόνος αυτός υπολογίζεται τόσο για τη θεμελίωση όσο και για την προσαύξηση της σύνταξης. Για την εξαγορά πλασματικών ετών σπουδών απαιτούνται 12 έτη ασφάλισης είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα. Αναγνώριση χρόνου σπουδών μπορεί να γίνει και να υπολογιστεί για θεμελίωση μετά την 01-01- 2011. Για τις περιπτώσεις αναγνώρισης προϋπηρεσιών ιδιωτικού τομέα, στρατιωτικής θητείας, προσόντος διορισμού, πλασματικού χρόνου παιδιών, ετών σπουδών, θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί να προσκομίζουν τις σχετικές πράξεις ή τους αριθμούς πρωτοκόλλου υποβολής των αιτήσεων, στις περιπτώσεις που δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική πράξη, καθώς και βεβαίωση για το υπόλοιπο ή την εξόφληση των οφειλών της αναγνώρισης.

Για τον χρόνο ασφάλισης που αναγνωρίζεται πλασματικά ως συντάξιμες αποδοχές λαμβάνονται οι αποδοχές επί των οποίων υπολογίστηκε το ποσό της εξαγοράς. Η αίτηση εξαγοράς πλασματικών ετών ασφάλισης μπορεί να γίνει οποτεδήποτε, ακόμα και ταυτόχρονα με την αίτηση συνταξιοδότησης, αλλά σε καμία περίπτωση μετά την αίτηση συνταξιοδότησης. Το κόστος εξαγοράς από 01/01/2020 είναι, πλέον, για τους δημοσίους υπαλλήλους 20% επί των συντάξιμων αποδοχών (βασικός μισθός και τυχόν επίδομα θέσης ευθύνης). Για όσους/όσες είχαν υποβάλει σχετική αίτηση εξαγοράς πλασματικών ετών μέχρι και το 2016 το κόστος εξαγοράς ανέρχεται στο 6,67% επί των συντάξιμων αποδοχών και προσαυξάνεται για τα επόμενα έτη. Το ποσό εξαγοράς μπορεί να καταβληθεί είτε εφάπαξ με έκπτωση 2% για κάθε ακέραιο έτος εξαγοράς είτε σε δόσεις με παρακράτηση από τη σύνταξη (ν.4425/2016, άρθρο 1).

Ποιο το καθεστώς της προσωρινής σύνταξης;

Η προσωρινή σύνταξη που θα καταβληθεί στους αποχωρούντες εκπαιδευτικούς υπολογίζεται με το παλαιό καθεστώς καθώς δεν έχει ακόμη ανοίξει το σχετικό πλαίσιο ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων στον ΕΦΚΑ ώστε να χορηγείται το 80% της σύνταξης. Έτσι η προκαταβολή της σύνταξης ισούται με το 50% των αποδοχών κατά τις 31/10/2011 ή με το 60% όταν είναι ο ασφαλισμένος τρίτεκνος ή πολύτεκνος. Από το ποσό αυτό αφαιρείται ο φόρος εισοδήματος και η κράτηση για υγειονομική περίθαλψη. Η προσωρινή σύνταξη ξεκινά από τις 10 του επόμενου μήνα από το μήνα που το γραφείο εκπαίδευσης αποστέλλει τα σχετικά ηλεκτρονικά ΔΑΥΚ στο ΓΛΚ. Με τα σημερινά δεδομένα και με σχεδόν 300.000 εκκρεμείς συνταξιοδοτικές υποθέσεις, πολλές φορές η χορήγηση της προσωρινής σύνταξης μπορεί να ξεπεράσει τα 2 έτη!

Πώς καθορίζονται οι συντάξιμες αποδοχές;

Ως συντάξιμες αποδοχές λογίζονται η εθνική σύνταξη, το ποσό της οποίας και μόνο εγγυάται το κράτος, και το οποίο ανέρχεται στα 384 ευρώ και η ανταποδοτική σύνταξη για τον υπολογισμό της οποίας λαμβάνεται ο Μ.Ο. των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου επί των οποίων έγιναν κρατήσεις για την κύρια σύνταξη από 01-01-2002 (έναρξη μηχανογράφησης) έως την ημερομηνία εξόδου από την υπηρεσία πολλαπλασιαζόμενες με τους συντελεστές αναπλήρωσης που ξεκινούν από 11,55% για 15 έτη ασφάλισης, φτάνουν στο 20,68% για 25, στο 37,31% για 35 και καταλήγουν στο 50% για 40 έτη ασφάλισης.

Μπορώ να αποχωρήσω με μειωμένη σύνταξη;

Τα όρια ηλικίας για μειωμένη σύνταξη δεν έχουν αλλάξει με τους ν.4336/2015 και ν.4337/2015 και παραμένουν τα ίδια με αυτά που προέβλεπαν οι συνταξιοδοτικές διατάξεις του ν.3865/2010. Συγκεκριμένα, με μειωμένη σύνταξη μπορούν να αποχωρήσουν:

Α) Άνδρες και γυναίκες με 25ετία ως το 2010 (χωρίς ανήλικο τέκνο), στο 60ο και το 55ο έτος τους αντίστοιχα, διορισμένοι είτε πριν είτε μετά το 1983, όποτε αυτό συμπληρωθεί.

Β) Άνδρες και γυναίκες που είχαν 25ετία το 2011 ή το 2012 (χωρίς ανήλικο τέκνο) μπορούν να αποχωρήσουν με μειωμένη σύνταξη, όταν συμπληρώσουν το 56ο ή 58ο έτος της ηλικίας τους αντίστοιχα.

Γ) Άνδρες και γυναίκες με 25ετία από το 2013 και μετά αποχωρούν με μειωμένη στα 62 έτη.

Όσοι συνταξιοδοτηθούν με μειωμένη σύνταξη έχουν ποινή 6% για κάθε έτος που υπολείπεται του αντίστοιχου ορίου ηλικίας για πλήρη σύνταξη με τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, σύμφωνα με τον πίνακα 2 του ν.4336/2015. Η ποινή εφαρμόζεται στο ποσό της Εθνικής Σύνταξης (τα 384€) με ανώτατο όριο το 30%, δηλ. τα 115,20€ και δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό αυτό. Η μείωση της Εθνικής Σύνταξης που θα προκύψει θα είναι εφ’ όρου ζωής. Στην περίπτωση μειωμένης σύνταξης, το ίδιο ποσοστό μείωσης (έως 30%) ισχύει και στην επικουρική σύνταξη από το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης & Εφάπαξ Παροχών (ΕΤΕΑΕΠ – πρώην ΤΕΑΔΥ) για τα έτη ασφάλισης έως 31-12-2014.

Τι ισχύει για την επικουρική σύνταξη;

Για το πρώην ΤΕΑΔΥ και νυν ΕΤΕΑΕΠ η επικουρική σύνταξη ξεκινά από τα 110 ευρώ για 25 έτη ασφάλισης και  μπορεί να φτάσει έως και 250 ευρώ για 35 έτη. Αντίστοιχα για το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ) το μέρισμα ξεκινά από 60 ευρώ για 25 έτη αφάλισης και φτάνει στα 115 ευρώ για 35 έτη.

Τι ισχύει για την εφάπαξ παροχή;

Η εφάπαξ παροχή (τ.ΠΤΔΥ) αποτελείται από το τμήμα που αντιστοιχεί για τα έτη ασφάλισης μέχρι την 31.12.2013 και για το τμνήμα από 1.1.2014 όπου στην ουσία και με βάση το ν.4387/2016 έχουμε, επιστροφή εισφορών των υπαλλήλων και μάλιστα άτοκα, καθώς δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα. Για ένα εκπαιδευτικό που αποχωρεί με 25 έτη ασφάλσιης το εφάπαξ προσεγγίζει τις 19.000 ευρώ, για 30 έτη τις 24.600 ευρώ και για 35 έτη ασφάλσιης τις 30.300 ευρώ περίπου. Η μείωση στο εφάπαξ στα μνημονιακά χρόνια ήταν 45-50% περίπου.

Σχετικά με τις παραιτήσεις εκπαιδευτικών υπενθυμίζουμε ότι από το 2010-2021 οι συνολικές αποχωρήσεις των εκπαιδευτικών από όλη την εκπαίδευση πλησιάζουν τις 48.000 εκ των οποίων σχεδόν οι 29.000 προέρχονται από τη Δευτεροβάθμια! Είναι προφανές ότι με δεδομένο ότι το 55% όλων των υπηρετούντων καθηγητών (μονίμων και αναπληρωτών) είναι σε ηλικίες πάνω από 53 ετών, αρκετοί/ες εκπαιδευτικοί  έχουν πλέον σχεδόν 50 χρόνια διαφορά ηλικίας με τους μαθητές/τριες τους! Να θυμίσουμε ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της σχετικής κατάταξης με τους πιο ηλικιωμένους εκπαιδευτικούς σε όλη την ΕΕ! Παρότι η παιδαγωγική και διδακτική εμπειρία, που συσσωρεύεται στους «παλιούς» καθηγητές είναι εξαιρετικής σημασίας για το εκπαιδευτικό σύστημα, μια τόσο μεγάλη διαφορά ηλικίας θα δυσχεράνει πολύ την επικοινωνία με τους μαθητές και την κατανόηση της ψυχικής τους ιδιομορφίας. Οι εκπαιδευτικοί μεγάλης ηλικίας και με πολλά χρόνια υπηρεσίας είναι αυτοί που απειλούνται περισσότερο από το «σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης» (burnout) και θεωρείται βέβαιο ότι η αύξηση της μέσης ηλικίας των εκπαιδευτικών θα αυξήσει το ποσοστό όσων πάσχουν από burnout και άρα θα μειώσει την αποδοτικότητά τους, με προφανείς συνέπειες στην αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι προφανές ότι οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, αποτελούν και συνθήκες μάθησης των μαθητών/τριων μας! Το αίτημα για πλήρη σύνταξη στα 60 έτη με 30 χρόνια εργασίας, ώστε να ανανεωθεί το έμψυχο δυναμικό της εκπαίδευσης, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να αμβλυνθεί το οξύ πρόβλημα της ανεργίας των νέων εκπαιδευτικών, παραμένει πάντα στην πρώτη γραμμή! Παρά τις 16.000 μόνιμες προσλήψεις, η αναγκαιότητα νέων μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, είναι δεδομένη, αφού τη φετινή σχολική χρονιά εργάζονται συνολικά 49.000 αναπληρωτές/τριες!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025