Σχολεία: Crash test για τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα αλλά και τον σχεδιασμό κάλυψης των κενών αποτελεί η πρώτη εβδομάδα έναρξης των σχολείων, με τον αριθμό των κρουσμάτων σε εκπαιδευτικούς και μαθητές να αναμένεται υψηλός.
Ελπίδα Οικονομίδη-iPaidia.gr
Εν μέσω της επέλασης της μετάλλαξης «Ο» και αρκετών επικρίσεων για τις αλλαγές στα υγειονομικά πρωτόκολλα, τα σχολεία επαναλειτουργούν τη Δευτέρα.
Με εσωτερική διαχείριση του δυναμικού και με προοπτική πρόσληψης εκπαιδευτικών με ολιγόμηνη σύμβαση, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θα επιχειρήσει να περιορίσει τα κενά που θα προκύψουν από το «κύμα» κρουσμάτων, το μέγεθος του οποίου ακόμα δεν είναι σε θέση να υπολογίσουν.
Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι τις πρώτες μέρες θα υπάρξει αυξημένη καταγραφή κρουσμάτων, εξαιτίας τόσο της μεγάλης διασποράς του κορονοϊού όσο και των διακοπών, κατά τη διάρκεια των οποίων υπήρξε χαλαρή εφαρμογή των μέτρων.
Σε μία δυναμική κατάσταση, όπως αυτή της πανδημίας, οι επόμενες εβδομάδες αναμένονται δύσκολες, καθώς θα προκύψουν κενά τόσο σε μαθητικό δυναμικό όσο και σε εκπαιδευτικούς, με την εκπαιδευτική διδασκαλία να διαταράσσεται.
Χαμένες ώρες που μέχρι στιγμής είναι δύσκολο να υπολογίσει κανείς το μέγεθος της επίδρασής τους στην κάλυψη της ύλης είναι δεδομένο ότι θα υπάρξουν, ενώ η κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικούς αποτελεί ένα στοίχημα για το Υπουργείο Παιδείας.
Μέχρι το τέλος της εβδομάδας, η πολιτική ηγεσία είχε μαραθώνιο τηλεδιασκέψεων με στελέχη εκπαίδευσης, με στόχο να υπολογισθεί το μέγεθος του προβλήματος αλλά και να δοθούν οι πρώτες κατευθυντήριες για την διαχείριση του.
Ανησυχία για κενά και ελλείψεις
Ήδη από τη Δευτέρα, αναμένεται να οριστεί ο πρώτος αριθμός των ελλείψεων λόγω κρουσμάτων, ο οποίος καθημερινά θα μεταβάλλεται. Κι αν το 50% + 1 παραμένει, σύμφωνα με τους επικριτές του Υπουργείου Παιδείας, ένας παράγοντας που δύσκολα θα οδηγήσει σε ντόμινο κλειστών τμημάτων, η νόσηση εκπαιδευτικών θα προκαλέσει αρρυθμίες στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Σε σχολεία με μικρό αριθμό τμημάτων αλλά και σε όλες τις δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπως τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, η απουσία εκπαιδευτικών και ειδικοτήτων λόγω νόσησης είναι πιθανό να δημιουργήσει προβλήματα στους χρόνους κάλυψης της ύλης.
Το πρόβλημα διογκώνεται ιδίως στην περίπτωση της Γ’ Λυκείου, που καλείται να καλύψει την ύλη για τις Πανελλήνιες 2022.
Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Παιδείας
Χωρίς ακόμα να μπορεί να γίνει υπολογισμός των ελλείψεων που θα κληθεί να διαχειριστεί, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σχεδιάζει να ανταποκριθεί στις ελλείψεις που θα προκύψουν σε τρία στάδια: σε επίπεδο σχολείου, Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και Περιφέρειας.
Με διαχείριση του υπάρχοντος δυναμικού και εξάντληση των διδακτικών ωρών των εκπαιδευτικών, θα είναι το πρώτο στάδιο της κάλυψης των κενών, ώστε να μην δημιουργηθούν προβλήματα στην Εκπαίδευση.
Ένα σχέδιο που απαιτεί, βέβαια, συντονισμό μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και των στελεχών Εκπαίδευσης καθώς και άμεση κινητοποίηση.
Ένα ακόμα σενάριο, για το οποίο το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του για τις προθέσεις του, είναι οι λεγόμενοι «τριμηνίτες». Οι προσλήψεις εκπαιδευτικών με ολιγόμηνες συμβάσεις αποτελούν ένα ακόμα σενάριο ως διαθέσιμο προσωπικό που θα καλύψει πρόσκαιρα κενά στα σχολεία.
Τέλος, η λύση της τηλεκπαίδευσης, ανάλογα με τις συνθήκες αλλά και τις δυνατότητες που υπάρχουν, είναι κι αυτή στον σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας, σε περιπτώσεις όπου η λειτουργία τμημάτων καθίσταται αδύνατη λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν μία πρώτη βάση σχεδιασμού, η οποία όμως καλείται να εφαρμοστεί σε έναν άγνωστο αριθμό ελλείψεων, που θα μεταβάλλεται ανά εβδομάδα και θα πρέπει να προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες σχολείων αλλά και περιφερειών, με βάση και το δυναμικό που έχουν ήδη στη διάθεσή τους.