Σε προηγούμενα άρθρα μας αναφέραμε παραδείγματα στα οποία φάνηκε η απαξίωση της (ΕΠΑ.Λ. – Ε.Κ.) από το Υπουργείο Παιδείας και το συστηματικό και αθόρυβο ψαλίδισμα του θεσμού. Τα παραδείγματα που αναφέραμε είναι επιγραμματικά τα εξής:

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

α) Τις δηλώσεις της υπουργού παιδείας και του πρωθυπουργού για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Επαγγελματική Κατάρτιση στις οποίες δεν αναφέρεται ποτέ η Επαγγελματική Εκπαίδευση, τα ΕΠΑ.Λ.

β) Η μη σύνταξη κανενός προγράμματος σπουδών για τα ΕΠΑ.Λ., όταν έχει γίνει από την υπουργό ανακοίνωση ότι για τη Γενική Εκπαίδευση έχουν συνταχθεί 166 προγράμματα.
γ) Η πτωτική πορεία του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ.
δ) Η ουσιαστική κατάργηση του ΣΕΠ.

ε) Η αλλαγή των συντελεστών βαρύτητας των εξεταζομένων μαθημάτων στις πανελλαδικές των ΕΠΑ.Λ. η οποία θα επιφέρει μείωση στην τελική βαθμολογία για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.
στ) Η μη δημιουργία νέων ΕΠΑ.Λ. σε περιοχές που λειτουργούν σχολεία με μεγάλο αριθμό μαθητών μέχρι και πάνω από 1.000
ζ) Η παντελής έλλειψη διοικητικού προσωπικού (Γραμματείς, επιστάτες) στα ΕΠΑ.Λ. και στα Ε.Κ.

Δεν είναι όμως μόνο αυτά, η απαξίωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από το υπουργείο παιδείας είναι τόσο εμφανής όσο και προκλητική ώστε να αναρωτιέται κανείς εάν έχουν αντιληφθεί οι ιθύνοντες ότι η ΕΕΚ περιλαμβάνει κυρίως τα ΙΕΚ και τα ΕΠΑ.Λ. αλλά τα ΕΠΑ.Λ. έχουν τον κύριο όγκο των μαθητών και εκεί θα πρέπει να δοθεί το κυβερνητικό ενδιαφέρον.

Θα αναφερθούμε εδώ και σε άλλα παραδείγματα τα οποία αποδεικνύουν του λόγου το αληθές για την απαξίωση αυτή.
1. Ο συνεχιζόμενος αποκλεισμός των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. από την εισαγωγή τους στις σχολές αξιωματικών των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας. Οι σχολές αυτές έχουν γίνει σχολές υψηλής ζήτησης και ο αποκλεισμός είναι αντισυνταγματικός διότι αντιβαίνει στην αρχή της ίσης μεταχείρισης. Σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή έχουν υποβάλλει το ΚΙΝΑΛ και το ΚΚΕ αλλά η υπουργός παιδείας δεν έχει απαντήσει.

Παραθέτουμε τις σχετικές ερωτήσεις:

ΚΚΕ

Ερώτηση προς τους Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εθνικής Άμυνας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Προστασίας του Πολίτη

Ανισότιμοι όροι πρόσβασης των μαθητών των εσπερινών ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ (ημερήσιων και εσπερινών) σε στρατιωτικές κ.ά. σχολές

21 Απρ 2020

Μια σειρά από ρυθμίσεις διαμορφώνουν καθεστώς ανισοτιμίας, όσον αφορά την πρόσβαση των υποψηφίων (τελειόφοιτων και απόφοιτων) των εσπερινών ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ (ημερήσιων και εσπερινών) στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Αυτό έχει επισημανθεί επανειλημμένα από το κόμμα μας και δεν έχει αντιμετωπιστεί από τις διάφορες κυβερνήσεις, διαχρονικά.
Στο πλαίσιο αυτών των διακρίσεων, οι υποψήφιοι από τα εσπερινά ΓΕΛ και ΕΠΑΛ δεν έχουν, για τις στρατιωτικές και άλλες συναφείς σχολές, το δικαίωμα της διεκδίκησης του ειδικού ποσοστού πέραν του αριθμού εισακτέων, που έχουν για την εισαγωγή τους στις υπόλοιπες σχολές των ΑΕΙ. Αυτό αφορά τη μη δυνατότητα εισαγωγής τους με χρήση του ειδικού ποσοστού στις Στρατιωτικές, Αστυνομικές Σχολές, στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και στις Σχολές του Λιμενικού Σώματος. Επιπρόσθετα υπάρχει αποκλεισμός των υποψηφίων των ΕΠΑΛ, Ημερήσιων και Εσπερινών, από κάθε δυνατότητα εισαγωγής τους στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ), στη Σχολή Αξιωματικών της Αστυνομικής Ακαδημίας, καθώς και στη Σχολή Ανθυποπυραγών (Αξιωματικών) της Πυροσβεστικής Ακαδημίας.

Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί, τι μέτρα θα πάρουν, προκειμένου να αρθούν οι διατάξεις που θέτουν αποκλεισμούς, ούτως ώστε:
1. Οι υποψήφιοι από τα εσπερινά ΓΕΛ και ΕΠΑΛ να μπορούν να διεκδικήσουν την είσοδό τους με ειδικό ποσοστό στις Στρατιωτικές Σχολές, στις Αστυνομικές Σχολές, στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, καθώς και στις Σχολές του Λιμενικού Σώματος.
2. Οι υποψήφιοι από τα ΕΠΑΛ, Ημερήσια και Εσπερινά, να μπορούν να διεκδικήσουν την είσοδό τους στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΣΕΙ), στη Σχολή Αξιωματικών της Αστυνομικής Ακαδημίας, καθώς και στη Σχολή Ανθυποπυραγών (Αξιωματικών) της Πυροσβεστικής Ακαδημίας.

Οι Βουλευτές

Δελής Γιάννης
Γκιόκας Γιάννης
Κομνηνάκα Μαρία

Παπαναστάσης Νίκος
Συντυχάκης Μανώλης

 

Στις δύο αυτές ερωτήσεις δεν υπήρξε καμία απάντηση εκ μέρους της Υπουργού Παιδείας.

Σύμφωνα με το Ν. 4763/2020 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, άρθρο 126, συνυπολογίζεται η βαθμολογία του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο γενικό Μ.Ο. σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου. Η ρύθμιση είναι σωστή, αλλά για ποιο λόγο αυτό δεν ισχύει και για το Επαγγελματικό Λύκειο όπου υπάρχει επίσης και η Φυσική Αγωγή; Αυτό μπορεί να φαίνεται λεπτομέρεια αλλά επειδή σε αρκετές περιπτώσεις για την πρόσληψη στο δημόσιο και όχι μόνο ο βαθμός απολυτηρίου είναι καθοριστικός η αδικία για τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. είναι προφανής.

 

Το υπουργείο παιδείας δεν ανακοινώνει τον αριθμό εγγραφών και το συνολικό αριθμό του μαθητικού δυναμικού του τρέχοντος σχολικού έτους σε Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο. Η τακτική αυτή δείχνει μια περιφρόνηση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, διότι υπάρχει έκδηλη η αγωνία για τη νέα κατάσταση όπως διαμορφώνεται μετά την επιβολή της Ε.Β.Ε. και τον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών από την εισαγωγή τους στα

πανεπιστήμια. Η τακτική για τη μη πληροφόρηση των μαθητικών δυναμικών στα Λύκεια θίγει κυρίως το χώρο των ΕΠΑ.Λ. διότι αρκετοί  μαθητές και γονείς θα ήθελαν να πληροφορηθούν για την πορεία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης τώρα που οι πύλες των πανεπιστημίων γίνονται περισσότερο δύσβατες.

Στατιστικά στοιχεία εγγραφών δόθηκαν μόνο για τα ΙΕΚ και μάλιστα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό ο οποίος με ανάρτησή του στο fb  αναφέρει ότι φέτος επέλεξαν τα Δημόσια ΙΕΚ 12.078 έναντι 6.715 το 2020 λέγοντας χαρακτηριστικά «Οι απόφοιτοι Λυκείου αντιλαμβάνονται, πλέον, τη σημασία της επαγγελματικής κατάρτισης και εμπιστεύονται τις σύγχρονες ειδικότητες των δημόσιων ΙΕΚ. Η νεολαία μας παίρνει την υπόθεση του μέλλοντος στα χέρια της. Μπράβο της!»

Να προσθέσουμε εμείς, είναι φανερό σε όλους ότι οι αυξημένες εγγραφές φέτος είναι αποτέλεσμα του αποκλεισμού μεγάλου μέρους των υποψηφίων για τα ΑΕΙ. Αυτό συμβαίνει διαχρονικά με τα ΙΕΚ, τα οποία λειτουργούν ως θεσμός ο οποίος δεν συμβαδίζει με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε στελέχη Κατάρτισης, αλλά κυρίως ως υποδοχέας όσων δεν κατόρθωσαν να εισαχθούν στα ΑΕΙ.

Για τη Μαθητεία. Είναι ένας θεσμός απαραίτητος για όσους απόφοιτους ΕΠΑ.Λ. θέλουν να εξειδικευτούν, να ανελιχθούν στο επίπεδο 5 και να αποκτήσουν ταυτόχρονα αναγνωρισμένη προϋπηρεσία με αμοιβή το 95% του κατώτερου ημερομισθίου. Ο θεσμός αυτός παρουσιάζει σημεία εγκατάλειψης. Συγκεκριμένα, φέτος ξεκίνησε καθυστερημένα τον Δεκέμβριο με αισθητά μειωμένο αριθμό μαθητευόμενων. Ο διορισμός αναπληρωτών έγινε καθυστερημένα και οι μόνιμοι στο ενδιάμεσο διάστημα ανέλαβαν ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και εκεί οφείλεται η καθυστέρηση. Ο διορισμός έγινε καθυστερημένα διότι η απαξίωση του Υπουργείου Παιδείας προς την Επαγγελματική Εκπαίδευση είναι δεδομένη, δηλ. διορίστηκαν οι αναπληρωτές για το κανονικό πρόγραμμα των σχολείων και το Μεταλυκειακό Έτος – Τάξη Μαθητείας του ΕΠΑ.Λ. έμεινε σε αναμονή.

Η τακτική αυτή αντιβαίνει στα συνεχώς εξαγγελλόμενα είναι αντίθετη προς τα αναφερόμενα στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ, περί προτεραιότητας στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, περί σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας κ.λ.π.

Μία προφανής ρύθμιση η οποία θα έπρεπε να είχε γίνει είναι η εξής:

α) Μέχρι το τέλος Ιουνίου, που είναι γνωστές οι προσφερόμενες θέσεις Μαθητείας και οι ενδιαφερόμενοι που θα την ακολουθήσουν, οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιθυμούν να οριστούν υπεύθυνοι να το δηλώνουν στη Διεύθυνση του σχολείου τους.

Μέχρι την έναρξη της Μαθητείας, η οποία θα πρέπει να αρχίζει την 1η Οκτωβρίου οι εκπαιδευτικοί που δήλωσαν ότι θα συμμετέχουν σε αυτή να μη αναλαμβάνουν ώρες στο ωρολόγιο πρόγραμμα και να ασχολούνται στο μεσοδιάστημα με άλλες ανάγκες του σχολείου. Το κενό στο ωρολόγιο πρόγραμμα που θα  προκύψει να δηλώνεται ως λειτουργικό κενό  για διορισμό αναπληρωτών.

β) Να υπάρξουν δράσεις δημοσιότητας μέσω ΜΜΕ, με εκθέσεις όπως συνέβαινε με την έκθεση στο σύνταγμα κ.λ.π.

Για τις δαπάνες που θα απαιτηθούν υπάρχουν κονδύλια τόσο στο ΜΝΑΕ όσο και στη Μαθητεία.

γ) Να δοθεί η δυνατότητα συμμετοχής των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στα προγράμματα (ERASMUSpro, τα οποία διαρκούν μέχρι και 12 μήνες) για 9 μήνες σε χώρους εργασίας χωρών της Ε.Ε. και ο χρόνος αυτός να υπολογίζεται για τη συμμετοχή στις εξετάσεις πιστοποίησης του ΕΟΠΠΕΠ. Η παρακολούθηση του εργαστηριακού προγράμματος μπορεί να γίνει στην Ελλάδα σωρευτικά για 2 μήνες.

Η συμμετοχή στα προγράμματα  ERASMUSpro είναι ιδιαίτερα επωφελή σε όσους συμμετέχουν διότι οι αμοιβές είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από αυτές που δίνονται από τη Μαθητεία στη χώρα μας, και οι συμμετέχοντες αποκτούν σύγχρονη τεχνογνωσία του εξωτερικού.

Στα προγράμματα ERASMUS υπάρχουν αυξημένα κονδύλια τα οποία θα μείνουν αδιάθετα, όπως και κατά το παρελθόν έχει συμβεί.

Για το θέμα αυτό δεν υπάρχει αρμόδια δομή στο Υπουργείο Παιδείας για να καθοδηγήσει το Ι.Κ.Υ. το οποίο είναι ο εθνικός φορέας υλοποίησης των ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Υπάρχουν και άλλα παραδείγματα απαξίωσης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αλλά δεν είναι σκόπιμο να αναφερθούν όλα, ας επιλυθούν κάποια από αυτά και θα επανέλθουμε.

Θα δείξει ενδιαφέρον το Υπουργείο Παιδείας ώστε συμβαδίσουν τα εξαγγελλόμενα για την Επαγγελματική Εκπαίδευση με αυτά που εφαρμόζει;

Ίδωμεν