(Πρόκειται για τα άρθρα 121 – 132 στο Ν/Σ με θέμα «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις» του Υπ. Υγείας, που ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία στις 22/12/2021)
Του Νίκου Τσούλια
Δεν είναι μόνο αντιεκπαιδευτική η πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση της Ν.Δ. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αδιαφορεί για τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Οι παλινωδίες και οι προχειρότητες χαρακτηρίζουν ακόμα και τη διαχειριστική άσκηση της πολιτικής της.
Τα σχολεία, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν να αντιμετωπίσουν μόνο την πανδημία και την παρατεταμένη οικονομική κρίση αλλά και την ανευθυνότητα του Υπ. Παιδείας. Έχουν εγκαταλειφθεί…
Άρθρο 121
Περιέχει διατάξεις που αφορούν παρατάσεις προθεσμιών για ρυθμίσεις λόγω covid.
Το βασικό πρόβλημα εδώ παραμένει. Κυρίαρχα ζητήματα είναι. α) Τα μέτρα προστασίας των σχολείων παραμένουν ελλειμματικά. β) Το Υπουργείο εξακολουθεί να μην ασχολείται με το μαθησιακό κενό που έχει δημιουργηθεί στους μαθητές από την εξ αποστάσεως διδασκαλία, με αποτέλεσμα η μαθησιακή λειτουργία να είναι σοβαρά ελλιπής και να μην προχωρά σωστά η εκπαίδευση.
Άρθρο 122
Περιέχει διατάξεις αναφορικά με το μητρώο και την ψηφιακή βιβλιοθήκη διδακτικών βιβλίων.
Ψηφιακά βιβλία – για όλα τα έντυπα βιβλία – ήδη υπάρχουν. Δεν είναι καινοτομία. Αντίθετα, στις ψηφιακές τεχνολογίες, που έχουν δημιουργηθεί από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2011, δεν έχει έκτοτε προστεθεί η παραμικρή δομή εκσυγχρονισμού τους.
Το πολλαπλό βιβλίο, που προγραμματίζεται για τη σχολική χρονιά 2022-2023 (…), στηρίζεται σε ελλειμματικά, μη εκσυγχρονιστικά και χωρίς πολιτιστικό και παιδαγωγικό «φορτίο» Αναλυτικά Προγράμματα. Δημοσιεύτηκαν πρόσφατα, χωρίς διάλογο με τις επιστημονικές ενώσεις και τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες και οι οποίες ήδη έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους.
Οργανωμένη Σχολική Βιβλιοθήκη με λειτουργικότητα δεν έχει προστεθεί ούτε μία. Και από τον ΣΥΡΙΖΑ και από τη Ν.Δ.
Άρθρο 123
Αφορά στην ένταξη της διδακτικής ενότητας «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» στα μαθήματα (Γ. Ομάδας) που διδάσκονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Ημερησίου και του Εσπερινού Γυμνασίου.
Έχουν μόνο μια ώρα, που δεν αρκεί. Είναι παρέμβαση επιφανειακή χωρίς ουσία.
Παράλληλα, τα εργαστήρια Φυσικής, Πληροφορικής κλπ έχουν εγκαταλειφθεί. Το ίδιο συμβαίνει με τον Εργαστηριακό Εξοπλισμό των ΕΠΑΛ, που είναι ίδιος εδώ και μια 20ετία από το 2000!
Άρθρο 124
Αφορά σε εγκρίσεις και άδειες για την υλοποίηση δράσεων-προγραμμάτων και ερευνών που αφορούν σε περισσότερες από μια σχολικές μονάδες μέχρι την επιλογή και τοποθέτηση Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης και Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης.
Άρθρο 125
Αναφέρεται στην επιλογή Υπευθύνων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού κατά το σχολικό έτος 2021-2022.
Για τα 124 και 125
Υπάρχει βασική ένσταση ως προς την επαναλαμβανόμενη παράταση των σχετικών Στελεχών της εκπαίδευσης, που έχουν επιλεγεί χωρίς καμιά διαδικασία, στελέχη που αμφισβητούνται πολλαπλά.
Άρθρο 126
Αναφέρεται σε ρυθμίσεις για τη λειτουργία των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.).
Άρθρο 127
Περιέχει ρυθμίσεις για τοπική πρόσκληση για την πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ. Ειδικά για το σχολικό έτος 2021-2022, στις περιπτώσεις μη κάλυψης των λειτουργικών αναγκών για θέσεις ΠΕ25-Σχολικών Νοσηλευτών και ΔΕ01-Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό στις σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, λόγω εξάντλησης των υποψηφίων από τους αξιολογικούς πίνακες του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.)…
Άρθρο 128
Αναφέρεται στα Προγράμματα Σπουδών της Μαθητείας. Τίθενται λειτουργικά ζητήματα στα προγράμματα σπουδών της μαθητείας κλπ
Εδώ υπάρχει βασική αντίθεση στη μεταγυμνασικής μορφής Μαθητεία, που δημιουργεί δύο ουσιαστικά προβλήματα: α) την πρώιμη έξοδο μαθητών σε ηλικία 15 ετών από την εκπαίδευση και β) στην ipso facto αποδυνάμωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ).
Άρθρο 129
Αφορά στην έγκριση δαπανών που καταβλήθηκαν για το σχολικό έτος 2021-2022 και μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, προκειμένου οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στο Ηνωμένο Βασίλειο να αποκτήσουν πιστοποιητικό χορηγίας από το Συντονιστικό Γραφείο Εκπαίδευσης Λονδίνου/Ελληνική Πρεσβεία Λονδίνου.
Άρθρο 130
Απαλλαγή των μελών των Μητρώων Αξιολογητών του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) που έχουν ως αντικείμενο την αξιολόγηση αιτήσεων για χορήγηση υποτροφιών και οικονομικών ενισχύσεων στο πλαίσιο ερευνητικών έργων…
Άρθρο 131
Αντικατάσταση της ημερομηνίας λήξης συμβάσεων έκτακτου προσωπικού ΕΑΠ…
Άρθρο 132
Αφορά σε ρυθμίσεις για τις άδειες διδασκαλίας σε φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών και κατ’ οίκον διδασκαλίας που χορηγήθηκαν έως την έναρξη ισχύος του ν. 4093/2012 και δεν ανακλήθηκαν για οιονδήποτε λόγο, ανεξαρτήτως εάν ανανεώθηκαν μετά την έκδοσή τους, που υπεβλήθησαν στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. μέχρι τις 30.8.2019.
Υπάρχει πρόβλημα σε περίπτωση όταν δεν ασκείται έλεγχος για την τήρηση των απαραίτητων μέτρων για τη λειτουργία φροντιστηρίων κλπ
Συμπερασματικά, η εκπαίδευση δεν δοκιμάζεται μόνο από τη σκληρή πραγματικότητα της πανδημίας και της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης αλλά και από την νεοφιλελεύθερη και συντηρητική συνάμα πολιτική της κυβέρνησης της Ν.Δ. ακόμα και με την παραμέληση της απλής λειτουργίας των σχολείων.
Γραμματέας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής