Το iPaidia.gr σας παρουσιάζει όλες τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στις – Νέα δεδομένα για τον υπολογισμό μορίων

Ελπίδα Οικονομίδη – Ασημίνα Ρούσσου,

Ποιές αλλαγές έχουν «κλειδώσει», ποιές αλλαγές αναμένεται να ανακοινωθούν και ποιές θα είναι οι συνέπειες για τους φετινούς υποψηφίους.

: Οι 5 αλλαγές που έχουν «κλειδώσει»

Ανατροπή στον υπολογισμό μορίων για την εισαγωγή στις Πανελλήνιες εξετάσεις προβλέπουν οι νέοι συντελεστές βαρύτητας που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας. Όπως θα δείτε παρακάτω σε αναλυτικούς πίνακες από το iPaidia.gr, οι αποκλίσεις του ίδιου υποψηφίου για την διεκδίκηση διαφορετικών τμημάτων, ακόμα και στο ίδιο αντικείμενο σπουδών αγγίζουν ακόμα και τα 300 μόρια. Ο μέσος όρος επίδοσης μεταβάλλεται ανάλογα με τη πριμοδότηση που έχει αποφασίσει το κάθε τμήμα.

Διεύρυνση του παράλληλου έχει αποφασίσει η πολιτική ηγεσία που πέρσι διέθεσε 8.100 θέσεις σε Δημόσια ΙΕΚ για τους απόφοιτους Λυκείου. Φέτος, αναμένεται να προστεθούν επιπλέον ειδικότητες, καθώς και να ενταχθούν περισσότερα ΙΕΚ.

Αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας με την επιστροφή των Λατινικών θεσμοθετήθηκε για τους υποψηφίους του 1ου επιστημονικού πεδίου. Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας αφορά και τους αποφοίτους που επιθυμούν να ξαναδώσουν εξετάσεις, γεγονός που έχει προκαλέσει αρκετές αντιδράσεις, καθώς οι υποψήφιοι δεν έχουν διδαχθεί το συγκεκριμένο μάθημα.

Διαφοροποίηση στον τρόπο εισαγωγής προβλέπεται για τους υποψηφίους που διεκδικούν το 10% των θέσεων, δηλαδή χωρίς νέα εξέταση. Όσοι έχουν αποφοιτήσει το 2020, θα διεκδικήσουν θέσεις χωρίς τον περιορισμό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ενώ όσοι έχουν αποφοιτήσει το 2021, θα εισαχθούν εφόσον πληρούν το ακαδημαϊκό κριτήριο της ΕΒΕ.

Νωρίτερα, για πρώτη φορά, μεταφέρονται οι Προκαταρκτικές Εξετάσεις (ΠΚΕ) και ειδικότερα εντός του Μαρτίου- Απριλίου 2022. Σύμφωνα με έγγραφο που εστάλη σε όλα τα σχολεία, οι εξετάσεις θα γίνουν πριν το Πάσχα και αφορούν τους υποψηφίους που διεκδικούν Στρατιωτικές Σχολές, Αστυνομικές σχολές, Πυροσβεστικές σχολές και Σχολές του Λιμενικού Σώματος.

Οι 3 άγνωστοι συντελεστές για τους υποψηφίους

Κι ενώ οι παραπάνω αλλαγές έχουν κλειδώσει, εν αναμονή αποφάσεων και ανακοινώσεων βρίσκονται οι υποψήφιοι για τις παρακάτω αλλαγές:

Σε αλλαγές της έχουν προχωρήσει αρκετά τμήματα Πανεπιστημίων, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για Πανεπιστήμια που επέλεξαν να ρίξουν τον πήχη δυσκολίας και άλλα να τον ανεβάζουν. Στην πλειοψηφία τους πάντως τα περισσότερα Πανεπιστήμια διατήρησαν τον συντελεστή που διαμορφώνει την ΕΒΕ και οι αλλαγές αναμένεται να ανακοινωθούν με υπουργική απόφαση από το Υπουργείο Παιδείας.

Αγωνία επικρατεί για την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, που μπορεί να ανατρέψει τις επιλογές των υποψηφίων στο . Σύμφωνα με πληροφορίες του iPaidia.gr, η πολιτική ηγεσία δεν έχει ακόμα αποφασίσει αν οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων θα ισχύσουν από φέτος, δηλαδή αν θα αποκλειστεί η δυνατότητα εισαγωγής των υποψηφίων σε ορισμένα πανεπιστημιακά τμήματα.

Σε επανεξέταση της εφαρμογής του διπλού μηχανογραφικού βρίσκεται το Υπουργείο Παιδείας. Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού σε δύο φάσεις, με την πρώτη να αφορά περιορισμένες επιλογές και τη δεύτερη να έχει ελεύθερο αριθμό επιλογών, διεκδικώντας τις εναπομείνασες θέσεις, είναι πολύ πιθανό να μην εφαρμοστεί τελικά, καθώς όπως αναφέρουν πηγές του Υπουργείου παιδείας στο iPaidia.gr, η περσινή εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης οδήγησε το 93% των υποψηφίων να εισαχθεί στις πρώτες τους επιλογές, στόχο στον οποίο αποσκοπούσε η εφαρμογή του διπλού μηχανογραφικού.

Οι αλλαγές που φέρνουν για τους υποψηφίους οι συντελεστές βαρύτητας

Νέα δεδομένα για τον υπολογισμό μορίων και δεκάδες συνδυασμούς για την τελική επίδοση του υποψηφίου που θα εξασφαλίσει μια θέση στα Πανεπιστήμια, φέρνουν οι αλλαγές που θα ισχύσουν από φέτος.

 

Ένα πολύπλοκο σύστημα με εκατοντάδες διαφορετικούς συντελεστές και συνδυασμούς επιφυλάσσει το στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση φέτος.

Τα Πανεπιστήμια όρισαν για πρώτη φορά τον συντελεστή βαρύτητας ανά μάθημα και ανά επιστημονικό πεδίο, σε μια απόπειρα του Υπουργείου Παιδείας να δώσει τη δυνατότητα στα Ιδρύματα να επιλέγουν τους εισακτέους που επιθυμούν βάσει των επιδόσεων, που ορίζουν τα ίδια.

Οι συντελεστές βαρύτητας που ανακοινώθηκαν ξεχωριστά από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, προβλέπουν πριμοδότηση των μαθημάτων επιλογής των ίδιων των τμημάτων, δημιουργώντας παράλληλα ένα «κομφούζιο», όσον αφορά τις εκτιμήσεις των βάσεων, καθώς πλέον ο μέσος όρος επίδοσης του κάθε υποψηφίου θα εξαρτάται από το τμήμα επιλογής τους. 

Διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας σε ομοειδή τμήματα

Το iPaidia.gr ξεχωρίζει σχολές και τμήματα που αν και έχουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών, επέλεξαν να διαφοροποιηθούν όσον αφορά τα μαθήματα, στα οποία θα δώσουν «πριμ», με αποτέλεσμα ο υποψήφιος να πρέπει πλέον να λαμβάνει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν του, όχι τη συνολική του επίδοση, αλλά την επίδοσή του στα μαθήματα, στα οποία έχει επιτύχει υψηλή επίδοση, εφόσον θέλει να διεκδικήσει την εισαγωγή του σε ένα τμήμα.

Ενδεικτικά οι κατηγορίες των τμημάτων:

Νομική: Οι σχολές της Νομικής όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα επέλεξαν να διαφοροποιηθούν. Για την εισαγωγή στη σχολή του ΕΚΠΑ ή του ΔΠΘ, η επίδοση και των τεσσάρων μαθημάτων υπολογίζεται ισόποσα, δεν ισχύει όμως το ίδιο για τη σχολή της Θεσσαλονίκης, όπου πριμοδοτείται η υψηλή επίδοση στα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Αρχαίων Ελληνικών.

Ίδρυμα Τμήμα Μαθήματα Βάση 2021
Νεοελληνική Γλώσσα Αρχαία Ελληνικά Ιστορία Λατινικά
ΕΚΠΑ Νομική 25% 25% 25% 25% 18.157
ΑΠΘ Νομική 30% 30% 20% 20% 17.814
ΔΠΘ Νομική 25% 25% 25% 25% 17.048

Ιατρική: Στον αντίποδα,  «σκληρό μπλοκ» αποδείχθηκαν οι Ιατρικές, που ακολούθησαν κοινή γραμμή όχι μόνο στη διατήρηση των ίδιων συντελεστών και στις επτά σχολές, αλλά και στην ισόποση κατανομή όσον αφορά την επίδοση των υποψηφίων, μη δημιουργώντας διαφορετικές συνθήκες εισαγωγής για τους πολυπληθείς υποψηφίους που παλεύουν για μία θέση σε αυτές.

Ίδρυμα Τμήμα Μαθήματα Βάση 2021
Νεοελληνική Γλώσσα Φυσική Χημεία Βιολογία
ΕΚΠΑ Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.826
ΑΠΘ Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.654
Παν. Πατρών Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.421
Παν. Ιωαννίνων Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.341
Παν. Θεσσαλίας Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.300
Παν. Κρήτης Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.231
ΔΠΘ Ιατρική 25% 25% 25% 25% 18.159

Ηλεκτρολόγων Μηχανικών: Κοινή γραμμή ακολούθησαν τα περισσότερα κεντρικά Ιδρύματα, όμως στην περιφέρεια εντοπίζονται μικροδιαφορές, οι οποίες μπορεί να «στοιχίσουν» ή αντιθέτως να εξασφαλίσουν την είσοδο ενός υποψηφίου.

Ίδρυμα Τμήμα Μαθήματα Βάση 2021
Νεοελληνική Γλώσσα Φυσική Χημεία Μαθηματικά
ΕΜΠ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 20% 30% 20% 30% 18.487
ΔΠΘ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 20% 30% 20% 30% 15.039
ΑΠΘ Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 20% 30% 20% 30% 17.996
Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 30% 20% 20% 30% 9.194
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 25% 25% 20% 30% 16.367
Πανεπιστήμιο Πατρών Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών 25% 25% 20% 30% 16.914
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 25% 27% 20% 28% 9.753
Πολυτεχνείο Κρήτης Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών 23% 27% 20% 30% 15.472

Πληροφορική: Σημαντικές διαφοροποιήσεις εντοπίζονται στα τμήματα της Πληροφορικής με το καθένα να έχει σταθμίσει διαφορετικά τα εξεταζόμενα μαθήματα στο 2ο επιστημονικό πεδίο, με το σύνολο όλων όμως να πριμμοδοτούν το μάθημα των Μαθηματικών. Σημειώνεται ότι για τα εν λόγω τμήματα ισχύουν διαφορετικοί συντελεστές για τους υποψηφίους που θα διεκδικούν από το 4ο επιστημονικό πεδίο.

Ίδρυμα Τμήμα Μαθήματα Βάση 2021
Νεοελληνική Γλώσσα Φυσική Χημεία Μαθηματικά
ΕΚΠΑ Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών 20% 25% 20% 35% 17.537
ΑΠΘ Πληροφορική 20% 30% 20% 30% 17.339
ΟΠΑ Πληροφορική 20% 30% 20% 30% 17.245
Πανεπιστήμιο Πειραιά Πληροφορική 25% 25% 20% 30% 16.799
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Εφαρμοσμένης Πληροφορικής – Επιστήμη και Τεχνολογία Υπολογιστών 25% 25% 20% 30% 16.606
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Εφαρμοσμένης Πληροφορικής – Πληροφοριακά Συστήματα 25% 25% 20% 30% 16.230
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Πληροφορικής και Τηλεματικής 20% 30% 20% 30% 16.082
Πανεπιστήμιο Κρήτης Επιστήμης Υπολογιστών 26% 27% 20% 27% 15.603
Πανεπιστήμιο Πειραιά Ψηφιακών Συστημάτων 20% 30% 20% 30% 15.518
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών 24% 28% 20% 28% 14.464

 

Γιατί τα Λατινικά αναμένεται να προκαλέσουν βαθμολογική «σφαγή»

Πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί και οι πανεπιστημιακοί που εκτιμούν ότι  το μάθημα των Λατινικών αναμένεται να προκαλέσει βαθμολογική «σφαγή» σε αρκετούς υποψηφίους στις Πανελλήνιες 2022.

Το πρόβλημα , σύμφωνα με ΤΑ ΝΕΑ, έγκειται στο ότι η εισαγωγή αυτή είναι πλήρης ονομάτων, ιστορικών περιόδων, συγκεκριμένων ημερομηνιών και υπεραναλυτικών πληροφοριών οδηγώντας τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων στην αποστήθιση δυσνόητων εννοιών, οι οποίες, όπως λένε εκπαιδευτικοί, μετατρέπουν την πρώτη χρονιά μετά την καραντίνα σε εξεταστικό «εφιάλτη».

Πανελλήνιες 2022: Τι προηγήθηκε με τα Λατινικά

Οι πανεπιστημιακοί καθηγητές που σχεδιάζουν τα νέα προγράμματα σπουδών των Λατινικών είχαν συναινέσει στο να προστεθεί η συγκεκριμένη εισαγωγή στο σχολικό βιβλίο κατά την περυσινή μεταβατική εφαρμογή του στη Β’ Λυκείου, δίνοντας, ωστόσο, σαφή οδηγία για απλή ανάγνωσή της μέσα στην τάξη και για πρόσκληση των μαθητών να εντρυφήσουν στα Λατινικά μέσα από έρευνες, αναζήτηση πηγών κ.ο.κ.

Εν τούτοις, φέτος η πιθανότητα ανισοτήτων (ένας μαθητής σε μια ακριτική περιοχή μπορεί να μην έχει την ίδια δυνατότητα ελέγχου πηγών ή διαδικτυακής έρευνας με έναν μαθητή των αστικών κέντρων), απομάκρυνε τη δυνατότητα συνεργασιών ή έρευνας. Εμεινε όμως η… 15σέλιδη εισαγωγή, όπως και πολλά νέα κεφάλαια ύλης.

Ετσι, τα Λατινικά, από ένα «εύκολο» μάθημα, φέτος αποτελεί ένα πολύ απαιτητικό πεδίο για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών στις  Πανελλήνιες 2022.

Πώς θα εξεταστούν και πώς θα βαθμολογηθούν τα μαθήματα

 

Αναφορικά με τον τρόπος εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων στις Πανελλήνιες 2022,  ορίζονται τα εξής στο ΦΕΚ:

Τρόπος εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων

1. Τα θέματα των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων λαμβάνονται από την ύλη που ορίζεται ως εξεταστέα για κάθε μάθημα κατά το έτος που γίνονται οι εξετάσεις και περιλαμβάνουν ποικιλία ερωτήσεων (π.χ. σύντομης απάντησης, ελεύθερης ανάπτυξης). Οι ερωτήσεις είναι ανάλογες με εκείνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια και στις οδηγίες του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), διατρέχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης, ελέγχουν ευρύ φάσμα διδακτικών στόχων και είναι κλιμακούμενου βαθμού δυσκολίας. Οι υποψήφιοι απαντούν υποχρεωτικά σε όλα τα θέματα.

2. Ο τρόπος εξέτασης των παρακάτω μαθημάτων εφαρμόζεται για τους/τις υποψηφίους/ες πανελλαδικών εξετάσεων ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων.

3. Σε περίπτωση κατά την οποία ένα θέμα αναλύεται σε υποερωτήματα, η βαθμολογία που προβλέπεται για αυτό κατανέμεται ισότιμα στα επιμέρους ερωτήματα, εκτός αν κατά την ανακοίνωση των θεμάτων καθορίζεται διαφορετικός βαθμός για κάθε ένα από αυτά.

4. Η διάρκεια της γραπτής εξέτασης των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων είναι τρίωρη (3), εκτός αν, σε ειδικές περιπτώσεις, ορίζεται διαφορετικά από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων

Aρχαία Ελληνικά

Για την εξέταση του μαθήματος Αρχαία Ελληνικά της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:

1. Δίνονται στους υποψηφίους αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου 12 – 20 στίχων με νοηματική συνοχή και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

Μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοικτού τύπου.

Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές, που μπορεί να αναφέρονται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/ χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/κοινωνικό/ πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/ σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το απόσπασμα.

Μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.

Μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

Δίνεται αδίδακτο παράλληλο κείμενο στη νέα ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική και παγκόσμια, και καλούνται να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση ερμηνευτική, με την οποία ζητείται να συγκρίνουν το παράλληλο κείμενο με το κείμενο αναφοράς.

2. Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12 – 20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου.

Οι υποψήφιοι/ες καλούνται

Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από τέσσερις έως έξι στίχους.

Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.

Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.

Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να επιμερίζεται σε δύο υποερωτήματα.

3. Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας. Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ασκήσεων/ερωτήσεων.

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Για την εξέταση του μαθήματος Γενικής Παιδείας, οι υποψήφιοι/ες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου. Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες, ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή, (ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)· τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή: δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα, αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των υποψηφίων σε ποικιλία κειμενικών ειδών.  Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια. Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα συνολικά θέματα μέσω των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των υποψηφίων να κατανοούν το περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες κ.ά. βασιζόμενοι/ ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν ερμηνευτικό και κριτικό λόγο.

Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής θέματα:

Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους/τις υποψηφίους/ες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα. Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με δεκαπέντε (15) μονάδες.

Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα. Τα ερωτήματα σχετίζονται με:

Την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού, του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που αναφέρονται στα κείμενα, και των σχέσεων μεταξύ τους,

τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων και προθέσεων του συντάκτη/συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση της βασικής ιδέας του κειμένου, την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους αξίας, τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή – δηλαδή, οι υποψήφιοι/ες να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο κείμενο, την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού λάβουν οι υποψήφιοι/ες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα κοινωνικά συμφραζόμενα, τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του νοήματος κ.α. Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40 μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητά τους (15+15+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά τους.

Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται οι υποψήφιοι/ες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται στα θέματα/ ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις. Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15 μονάδες. Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται επικαλύψεις στις απαντήσεις των υποψηφίων.

Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις (ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από τους/τις υποψηφίους/ες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά. που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς. Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30 μονάδες.

Ιστορία

Για την εξέταση του μαθήματος Ιστορίας της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής:

1. Η Ιστορία ως μάθημα Προσανατολισμού, εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες.

Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των υποψηφίων (ιστορικές έννοιες, ιστορικά γεγονότα, χρονολογίες, δράση ιστορικών προσώπων, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά φαινόμενα, κ.τλ.) και η κατανόησή τους.

Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται δύο (2) τουλάχιστον θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών φαινομένων κ.τλ.). Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίνεται στους υποψηφίους σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα, χάρτες, διαγράμματα κ.τλ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων.

2. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους υποψηφίους γραπτώς.

Λατινικά

Για την εξέταση στο μάθημα λατινικά  Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών της Γ’ τάξης Ημερησίου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου δίνεται στους υποψηφίους/ες διδαγμένο κείμενο 14-16 στίχων από ένα ή περισσότερα κείμενα και ζητείται από αυτούς/ές:να μεταφράσουν από αυτό στη Νέα Ελληνική 10-12 στίχους (20 μονάδες)

να απαντήσουν στις εξής παρατηρήσεις (σύνολο 80 μονάδες):

μία (1) παρατήρηση ανοικτού ή κλειστού τύπου από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη, Λατινικά τ. Α’ (10 μονάδες)

μία (1) παρατήρηση ετυμολογική: Συσχέτιση λέξεων της Λατινικής με λέξεις που χρησιμοποιούνται στη Νέα Ελληνική (10 μονάδες)

δύο (2) παρατηρήσεις Γραμματικής (30 μονάδες)

δύο (2) παρατηρήσεις Συντακτικού (30 μονάδες). Καθεμία από τις παρατηρήσεις Γραμματικής και Συντακτικού μπορεί να αναλύεται σε δύο (2) υποερωτήματα.

Μαθηματικά

Για την εξέταση του μαθήματος της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής:

1. Στους/στις υποψήφιους/ες του μαθήματος δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του/της υποψήφιου/ας να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.

2. Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες διαρθρώνονται ως εξής:

Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα θεωρίας που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.

Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μία άσκηση που απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον/την υποψήφιο/α ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον/την υποψήφιο/α στη λύση.

3. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Φυσική, Χημεία

Για την εξέταση των μαθημάτων της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, ισχύουν τα εξής:

Στους/στις υποψήφιους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν την παρακάτω μορφή:

Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.

Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των υποψηφίων και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.

Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα.

Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Βιολογία

Για την εξέταση του μαθήματος της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, ισχύουν τα εξής: Στους/στις υποψηφίους/ες δίνονται τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:

Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον/την υποψήφιο/α βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.

Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ ας να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κ.λπ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του/ της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.
Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.

Οικονομία

Η εξέταση του μαθήματος Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, περιλαμβάνει τέσσερις (4) ομάδες ερωτήσεων:

Η πρώτη αποτελείται από ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχεται τόσο η κατοχή των αναγκαίων γνωστικών στοιχείων όσο και η κατανόησή τους.

Η δεύτερη αποτελείται από μία ερώτηση με την οποία ελέγχεται η ικανότητα σύνθεσης και κριτικής ανάλυσης και εφαρμογής στην καθημερινή πράξη των γνώσεων που απέκτησαν οι υποψήφιοι/ες.

Η τρίτη αποτελείται από μία άσκηση, η οποία απαιτεί την εφαρμογή τύπων, νόμων ή αρχών για την εξαγωγή αποτελεσμάτων και συμπερασμάτων. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

Η τέταρτη αποτελείται από ένα πρόβλημα, το οποίο απαιτεί την ικανότητα συνδυασμού γνώσεων για τον υπολογισμό, τη συσχέτιση και αξιολόγηση οικονομικών μεγεθών. Το πρόβλημα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25% σε καθεμία από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους/στις υποψηφίους/ες γραπτώς.

Πληροφορική

Για την εξέταση του μαθήματος της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, ισχύουν τα εξής: Η εξέταση στο μάθημα Πληροφορική, περιλαμβάνει θέματα θεωρίας και ασκήσεων ή προβλημάτων και είναι κλιμακούμενης δυσκολίας.

Τα θέματα θεωρίας αποτελούνται από ερωτήσεις διαφόρων τύπων με τις οποίες ελέγχονται η γνώση και η κατανόηση της θεωρίας, η κριτική ικανότητα των υποψηφίων, η ικανότητα αξιοποίησης θεωρητικών γνώσεων για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων και η δυνατότητα παρουσίασής τους με σωστούς επιστημονικούς όρους και σωστό γραπτό λόγο.

Τα θέματα ασκήσεων ή προβλημάτων στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του/της υποψηφίου/ας να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους.

Η εξέταση στο ανωτέρω μάθημα περιλαμβάνει ένα (1) θέμα θεωρίας και τρεις (3) ασκήσεις ή προβλήματα, σχετικά με το περιεχόμενο του μαθήματος και τις εφαρμογές του. Η βαθμολογία προκύπτει κατά 40% από το θέμα της θεωρίας και κατά 60% (3×20%) από τις ασκήσεις ή τα προβλήματα.