ΑΠΟΦΑΣΙΣ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
10.06. 2016
(Ἀπόσπασμα ἀπό τά Πρακτικά τῆς Ἱερᾶς Συνόδου)
Εἰς τάς 10 Ἰουνίου ἐ.ἔ. συνεδρίασεν ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας. Τό θέμα τῆς συζητήσεως ἦτο ἡ δημιουργηθεῖσα κατ’ αὐτάς τάς ἡμέρας κατάστασις σχετικῶς πρός τήν Ἁγίαν καί Μεγάλην Σύνοδον.
Ἐσημειώθη ὅτι:
1) Παρά τάς καταβληθείσας προσπαθείας, δέν ἔχει μέχρι στιγμῆς ἐπιτευχθῆ ἡ ἀποκατάστασις τῆς εὐχαριστιακῆς κοινωνίας μεταξύ τῶν Ἐκκλησιῶν Ἀντιοχείας καί Ἱεροσολύμων, διά τήν ὁποίαν μέχρι τελευταίας στιγμῆς ἠλπίζομεν.
2) Ἐκτός τῆς ὡς ἄνω αἰτίας, ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἀντιοχείας ἀρνεῖται νά συμμετάσχῃ εἰς τήν μέλλουσαν Σύνοδον λόγῳ ἐπίσης σοβαρῶν προβληματισμῶν ἐν σχέσει πρός τά ὑπό ἔγκρισιν κείμενα.
3) Ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἀντιοχείας δέν ἔχει ὑπογράψει τήν Ἀπόφασιν τῶν Ὀρθοδόξων Προκαθημένων τοῦ 2016, διά τῆς ὁποίας ἀπεφασίσθη ἡ σύγκλησις τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου καί καθωρίσθησαν ἡ ἡμερομηνία, ὁ τόπος καί ἡ Ἡμερησία Διάταξις Αὐτῆς. Δέν ἔχει ὑπογράψει ἐπίσης τόν Κανονισμόν Λειτουργίας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου, καί ἑπομένως τό κείμενον τοῦτο δέν ἠμπορεῖ νά θεωρηθῇ ἐγκριθέν.
4) Ἡ Ἐκκλησία τῆς Βουλγαρίας ἠρνήθη νά συμμετάσχῃ εἰς τήν Σύνοδον καί ἐπαρουσίασε τάς ἰδικάς της ἀπόψεις ἐν σχέσει πρός τά ὁρισθέντα θέματα.
5) Ἡ Ἐκκλησία τῆς Σερβίας θεωρεῖ πάρα πολύ δύσκολον νά συμμετάσχῃ εἰς τήν Σύνοδον καί προτείνει ἀναβολήν Αὐτῆς διά καλλιτέραν προπαρασκευήν.
6) Παρ’ ὅτι πολλάκις ἡ Ἐκκλησία τῆς Γεωργίας ἐζήτησε τήν δημοσιοποίησιν τῶν σχεδίων κειμένων, τά ὁποῖα παραπέμπονται εἰς τήν Σύνοδον, ταῦτα ἐδημοσιεύθησαν μόνον μετά τήν τελευταίαν Συνάντησιν τῶν Προκαθημένων (δηλαδή τόν Φεβρουάριον ἐ.ἔ.). Ἐπιπλέον, ἀφ’ ὅτου τά ἐν λόγῳ κείμενα ἔγιναν γνωστά εἰς τάς Ἱεράς Συνόδους τῶν Τοπικῶν Ἐκκλησιῶν, εἰς κληρικούς, Ὀρθοδόξους θεολόγους καί τόν πιστόν λαόν, κατέστη φανερόν ὅτι ὑπάρχουν εἰς αὐτά οὐκ ὀλίγα δογματικά, κανονικά καί ὁρολογικά λάθη.
7) Παρά τήν Ἀπόφασιν τῶν Σεπτῶν Προκαθημένων τοῦ 2014 καί τήν σαφῆ ἀπαίτησιν τῆς §8 τοῦ Κανονισμοῦ Λειτουργίας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου, ὅτι εἰς Αὐτήν παραπέμπονται μόνον τά ὁμοφώνως ἐγκριθέντα κείμενα, ἡ Ἡμερησία Διάταξις τῆς Συνόδου περιλαμβάνει τό σχέδιον κειμένου: «Τό μυστήριον τοῦ γάμου καί τά κωλύματα αὐτοῦ», τό ὁποῖον δέν ὑπεγράφη ὑπό τῆς Ἀντιπροσωπείας τῆς Ἐκκλησίας ἡμῶν διά δογματικούς λόγους. Τό κείμενον τοῦτο δέν ἔχει ὑπογράψει ἐπίσης ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἀντιοχείας.
8) Τό κείμενον: «Σχέσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας πρός τόν λοιπόν Χριστιανικόν κόσμον» ἦτο ἐξ ἀρχῆς ἀπαράδεκτον διά τούς Ἀντιπροσώπους τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας. Ὑπεγράφη ὑπ’ αὐτῶν κατά τό προσυνοδικόν στάδιον μόνον λόγῳ τῆς προσθήκης, ὅτι: «Αἱ Ὀρθόδοξοι Ἐκκλησίαι Γεωργίας καί Βουλγαρίας ἀπεχώρησαν ἐκ τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν, ἡ μέν πρώτη ἐν ἔτει 1997, ἡ δέ δευτέρα ἐν ἔτει 1998, ὡς ἔχουσαι ἰδίαν αὐτῶν γνώμην περί τοῦ ἔργου τοῦ Παγκοσμίου Συμβουλίου Ἐκκλησιῶν καί οὕτω δέν συμμετέχουν εἰς τάς ὑπ’ αὐτοῦ καί τῶν ἄλλων διαχριστιανικῶν ὀργανισμῶν δραστηριότητας».
Εἰς τάς 25 Μαΐου ἐ.ἔ. ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας ἀπεφάσισεν ὅτι τό συγκεκριμένον κείμενον, ὡς περιέχον μεγάλα ἐκκλησιολογικά καί ὁρολογικά λάθη, χρῄζει σοβαρᾶς ἐπεξεργασίας· καί ὅτι, ἐάν αὕτη δέν γίνῃ, ἡ Ἐκκλησία τῆς Γεωργίας δέν θά δυνηθῇ νά τό ὑπογράψῃ.
9) Ὡρισμένων ἀλλαγῶν χρῄζει καί τό κείμενον: «Ἡ ἀποστολή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν τῷ συγχρόνῳ κόσμῳ».
10) Πρέπει νά τονισθῇ ὅτι ὁ Κανονισμός λειτουργίας, ὁ χρόνος ὁ ὡρισμένος διά τήν συζήτησιν τῶν θεμάτων, καθώς καί ἡ ἀσάφεια περί τήν διεξαγωγήν τῶν ἐργασιῶν, καθιστοῦν ἀδύνατον τήν ἐξετάσιν τῶν κειμένων κατά παράγραφον καί τήν παρέμβασιν δι’ οὐσιαστικάς ἀλλαγάς κατά τήν διάρκειαν τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου.
11) Ἡ συσταθεῖσα διά τήν διεξαγωγήν τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου Πανορθοδόξος Γραμματεία δέν λειτουργεῖ, διότι ἔχει στερηθῆ τῆς δυνατότητος λήψεως ἀποφάσεων. Διά τοῦτο ἡ Ἐκκλησία τῆς Γεωργίας καί ἄλλαι Ἐκκλησίαι ἔχουν διαμαρτυρηθῆ.
Εἰς πάντας εἶναι γνωστή ἡ ἐποικοδομητική συμπεριφορά τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας κατά τήν προετοιμασίαν τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου. Διά νά μή ἐμποδίσῃ τήν Σύνοδον, ἡ Ἐκκλησία τῆς Γεωργίας μέ ἀγαθήν πρωτοβουλίαν της ἐδήλωσε εἰς τήν Σύναξιν τῶν Προκαθημένων εἰς τήν Γενεύην (2016), ὅτι δέχεται τήν ἐξάλειψιν ἀπό τήν θεματολογίαν τῆς Μεγάλης Συνόδου τοῦ μείζονος σημασίας δι’ ἡμᾶς θέματος τῶν Διπτύχων (τό ὁποῖον θά καθώριζε ὁριστικῶς τήν θέσιν τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας) καί τήν ἀναβολήν τῶν περί τούτου συζητήσεων, καθώς ἐνωρίτερον εἶχε δεχθῆ καί τήν ἀναβολήν τῆς ἀξιολογήσεως τῶν μέχρι τοῦδε διεξαγομένων ὑπό τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας διμερῶν θεολογικῶν διαλόγων μετά διαφόρων ὁμολογιῶν.
Ἡ ὑποχώρησις ἡμῶν αὕτη χάριν τῆς ἑνότητος, διά τήν ὁποίαν ἐδέχθημεν καί κριτικήν εἰς τούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας μας, ἀπέβη εἰς μάτην, διότι οὔτε ὁ πρώτιστος σκοπός τῆς συγκλήσεως τῆς Συνόδου οὔτε αἱ ἀνακηρυχθεῖσαι ἀπό κοινοῦ βασικαί Αὐτῆς ἀρχαί τελικῶς ἐτηρήθησαν.
Ἐν τούτοις τά μέλη τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας θεωροῦν ὅτι μέ σύντονον ἐργασίαν τά ὑπάρχοντα προβλήματα δύνανται νά ξεπερασθοῦν. Διά τοῦτο, ὡς καί ἄλλαι Ἐκκλησίαι, ζητοῦμεν καί ἡμεῖς νά ἀναβληθῇ ἡ Σύνοδος, ἕως ὅτου ἐπιτευχθῇ πλήρης ὁμόνοια. Παρ’ ὅτι ἡ ἡμερομηνία τῆς συγκλήσεως τῆς Συνόδου (17-26 Ἰουνίου ἐ.ἔ.) ἔχει καθορισθῆ εἰς τήν Σύναξιν τοῦ Σαμπεζύ, σήμερον εὑρισκόμεθα ἐνώπιον τοῦ γεγονότος ὅτι ἡ ὁμόνοια δέν ἔχει εἰσέτι ἐπιτευχθῆ. Καί ἐπειδή ὁ στόχος τῆς συγκλήσεως τῆς Συνόδου ἦτο καί εἶναι ἡ προβολή τῆς ὁμοψυχίας τῶν Ὀρθοδόξων καί ἡ διαμόρφωσις ἑνιαίας Ὀρθοδόξου στάσεως ἐπί διαφόρων κρισίμων συγχρόνων ζητημάτων, διά τοῦτο θεωροῦμεν ὅτι ἡ διεξαγωγή τῆς Συνόδου ὑπό τήν παροῦσαν κατάστασιν εἶναι ἄσκοπος.
Διά ταῦτα, ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας ἀπεφάσισεν ὁμοφώνως:
α) Ἡ Ἀντιπροσωπεία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Γεωργίας νά μή συμμετάσχῃ εἰς τήν προγραμματισθεῖσαν εἰς τάς 17-26 Ἰουνίου ἐ.ἔ. εἰς τήν Κρήτην Ἁγίαν καί Μεγάλην Σύνοδον.
β) Νά ἀποσταλῇ ἡ ἀπόφασις αὕτη τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Συνόδου εἰς ἁπάσας τάς Αὐτοκεφάλους Ὀρθοδόξους Ἐκκλησίας.