Με Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τη φέρνει στη Βουλή ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Νομού Πρέβεζας, Κώστας Μπάρκας, τη νέα απόφαση- πρόκληση της κυβέρνησης, με την οποία αναδεικνύεται ο τρόπος που αντιμετωπίζει την κοινωνία του Νομού Πρέβεζας.

Η ερώτηση:

Η Υπουργός Παιδείας, χωρίς να λάβει υπόψη της την καθολική αντίδραση της εκπαιδευτικής κοινότητας, μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, με μια διαδικασία- παρωδία αποφασίζει τη μετατροπή του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας σε Πρότυπο, το μοναδικό σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που μετατρέπεται σε Πρότυπο σε ολόκληρη την Ήπειρο. Και ενώ και στους άλλους Νομούς της Περιφέρειας υπήρξαν έντονες αντιδράσεις για τη μη μετατροπή σχολικών μονάδων σε πρότυπες και δεν υπήρξαν τελικά αντίστοιχες αποφάσεις, εντούτοις για μια ακόμη φορά οι πειραματισμοί της κυβέρνησης σε ένα τόσο ευαίσθητο τομέα θα εφαρμοστούν στην εκπαιδευτική κοινότητα του Νομού Πρέβεζας.

Η εμμονή της κυβέρνησης για τη δημιουργία σχολείων- ελίτ στη δημόσια εκπαίδευση αποτελεί διχαστική πολιτική που ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες. Η ίδρυση των πρότυπων σχολείων αποτελεί μια εκ των προτέρων κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, διαχωρίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία και την εκπαιδευτική κοινότητα στο σύνολό της, έχοντας μια ελιτίστικη αντίληψη για τη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αναιρώντας επομένως τα κύρια χαρακτηριστικά της παροχής δημόσιων υπηρεσιών Παιδείας, που είναι η ισοτιμία και η καθολικότητα.

Ταυτόχρονα, δεν θα πρέπει να διαφεύγει την προσοχή το γεγονός, ότι συνήθως αντίστοιχες ελιτίστικες αντιλήψεις και πρακτικές συνεπάγονται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τους γονείς, για την προετοιμασία των παιδιών, ώστε να επιτύχουν στις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα σχολεία. Όπως αναφέρεται στην Ερώτηση, η επιλογή του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας ως του μοναδικού πρότυπου σχολείου σε όλη την Ήπειρο έχει πολλαπλές αρνητικές συνέπειες στην εκπαιδευτική διαδικασία στον Νομό διότι, καταρχάς, προκαλεί εύλογη αναστάτωση, καθώς η συγκεκριμένη επιλογή ήταν ενάντια στη θέληση του συνόλου των Συλλόγων Διδασκόντων στον Νομό, όταν η σχετική διαδικασία προβλέπει να λαμβάνεται υπόψη η θέση των Συλλόγων Εκπαιδευτικών για την επιλογή ενός σχολείου ως πρότυπου.

Μάλιστα, όπως  καταγγέλλεται από την Εκπαιδευτική Κοινότητα του Νομού, υπήρξε προσπάθεια η εν λόγω επιλογή να παραμείνει κρυφή μέχρι τέλους, μέχρι δηλαδή να εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση, ώστε μαθητές / μαθήτριες, εκπαιδευτικοί και γονείς να βρεθούν προ τετελεσμένων. Ταυτόχρονα, τροποποιείται με αυταρχικό τρόπο η χωροταξική κατανομή των μαθητών και μαθητριών που θα γίνονται δεκτοί στα υπόλοιπα σχολεία, μια πολύ σοβαρή και χρονοβόρα διαδικασία, η οποία απαιτεί χρόνο και κυρίως διαβούλευση με τις υπόλοιπες δημόσιες αρχές, όπως ο Δήμος, οι Διευθυντές Σχολικών Μονάδων, οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών και γονέων. Στην περίπτωση του Πρότυπου Σχολείου της Πρέβεζας δεν υπήρξε αντίστοιχη διαβούλευση. Με ποια χωροταξική κατανομή θα γίνουν δεκτοί μαθητές σε άλλα σχολεία, που ενώ προβλεπόταν να πάνε σε ένα συγκεκριμένο σχολείο, αυτό μετατρέπεται σε πρότυπο;

Επιπλέον, με τη συγκεκριμένη απόφαση, επιδεινώνεται αναπόφευκτα η υπηρεσιακή κατάσταση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών. Όπως ήδη έχει έρθει στο φως της δημοσιότητας, σε πολλά Περιφερειακά Υπηρεσιακά Συμβούλια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΥΣΔΕ), όπως και της Πρέβεζας, οι υπηρεσιακές μεταβολές (υπεραριθμίες, οριστικές τοποθετήσεις) έχουν ολοκληρωθεί.

Με την τακτική που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας, όμως, θίγονται εκπαιδευτικοί οι οποίοι υπηρετούν στα σχολεία αυτά και οι οποίοι, αν είχαν στα χέρια τους την απόφαση χαρακτηρισμού του σχολείου τους ως πρότυπου πριν την έναρξη των υπηρεσιακών μεταβολών, θα επέλεγαν να προχωρήσουν σε βελτίωση θέσης, προκειμένου να αλλάξουν σχολείο. Κατά συνέπεια, οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν προ τετελεσμένων, καθώς οι υπηρεσιακές μεταβολές ολοκληρώθηκαν πριν τον χαρακτηρισμό του σχολείου ως πρότυπου. Κατάσταση, που επιδεινώνεται, καθώς δεν διασφαλίζεται ένα ελάχιστο επίπεδο διαφάνειας και αντικειμενικότητας, από τη στιγμή που τα παρόντα Υπηρεσιακά Συμβούλια δεν στελεχώνονται από εκπαιδευτικούς οι οποίοι εκπροσωπούν πραγματικά το σώμα των εκπαιδευτικών.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, ο κ. Μπάρκας ερωτά την Υπουργό Παιδείας, πρώτον, με ποια κριτήρια επιλέχθηκε το Πρώτο Γυμνάσιο Πρέβεζας ως η μοναδική μονάδα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη την Ήπειρο, που θα μετατραπεί σε πρότυπο σχολείο.

Δεύτερον, αν προτίθεται να λάβει υπόψη τις σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις για την εκπαίδευση στην Πρέβεζα, καθώς και τις έντονες αντιδράσεις που ήδη έχουν καταγραφεί και τουλάχιστον να αναστείλει την εν λόγω απόφαση. Παράλληλα, με Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, ο κ. Μπάρκας ζητά από την Υπουργό Παιδείας, να καταθέσει στη Βουλή τα πρακτικά των εισηγήσεων των Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Νομών της Ηπείρου, για την επιλογή προτύπων σχολείων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη συγκεκριμένη Περιφέρεια.

Ακολουθεί αναλυτικά η κατατεθείσα Ερώτηση του κ. Μπάρκα:

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025