Lockdown: Το τρίτο κύμα της πανδημίας στην χώρα μας φτάνει σιγά σιγά στην κορύφωση του και η κυβέρνηση σχεδιάζει το πώς θα γίνει σταδιακά η χαλάρωση των μέτρων.
Πώς θα γίνει το άνοιγμα της οικονομίας
Παρά τα σκληρά δεδομένα της πανδημίας, η κυβέρνηση εξετάζει το σχέδιο άρσης των μέτρων του lockdown, καθώς σύμφωνα με τις προβλέψεις αλλά και τις κατευθύνσεις των ειδικών εντός του μήνα αναμένεται αποκλιμάκωση των αριθμών κάτι που σημαίνει πως θα πρέπει να επανέλθει η οικονομική δραστηριότητα.
Όπως αναφέρει το Πρώτο Θέμα, μετά τα σχετικά ρεπορτάζ και τις ημερομηνίες που είχαν πέσει στο τραπέζι για το πότε θα λήξει το υφιστάμενο σκληρό lockdown, τον τόνο έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης ο οποίος στα Παραπολιτικά προανήγγειλε άνοιγμα της αγοράς στις 22 ή στις 29 Μαρτίου.
«Σε κάθε περίπτωση είμαστε στο τέλος αυτού του εφιάλτη, το αν θα είναι 22 ή αν θα είναι 29 δεν μπορώ να το πω μετά βεβαιότητος. Εγώ λέω στόχος μας είναι το 22 και το λέω υπό την εξής έννοια ότι ασχέτως των ημερησίων κρουσμάτων, δεν λέω ότι η πανδημία θα εξαφανιστεί, η πανδημία θα είναι εδώ και θα ζήσουμε μαζί της για πολύ καιρό ακόμα όμως όταν θα έχουμε φτάσει σε ένα επίπεδο εμβολιασμών και πάνω θα υπάρχει πια στους ευάλωτους ένα επαρκές τείχος προστασίας που θα επιτρέπει να αρχίζουμε πια να έχουμε πια μια ομαλότερη οικονομική δραστηριότητα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεωργιάδης.
Ο υπουργός τόνισε ότι δεν θα έχουμε την μέθοδο click away, αλλά μόνο το SMS που θα επιτρέπει έως τρεις ώρες την παρουσία των καταναλωτών στα καταστήματα με παράλληλη τήρηση των μέτρων που ισχύουν. Παράλληλα, στα μέσα Απριλίου θεωρείται πιθανή ημερομηνία για άνοιγμα της εστίασης σε εξωτερικούς χώρους. Όπως είπε όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία των εμβολιασμών.
Η κυβέρνηση και επιστήμονες εξετάζουν την άρση του lockdown σε 3+2 φάσεις. Πρώτο, όπως είπε και ο κ. Γεωργιάδης θα είναι το λιανεμπόριο. Το 13032 είναι έτοιμο και όταν αξιοποιηθεί θα χρησιμοποιηθεί από τους πολίτες οι οποίοι θα στέλνουν κενό SMS προκειμένου να λάβουν απαντητική επιβεβαίωση. Το SMS θα διαρκεί τρεις ώρες και θα μπορεί να σταλεί μόνο μία φορά την ημέρα.
Η δεύτερη φάση της επιστροφής στην κανονικότητα θέλει τους μαθητές να επιστρέφουν στις αίθουσές τους αν όχι την εβδομάδα του ανοίγματος του λιανεμπορίου, τότε την επόμενη. Στόχος της κυβέρνησης είναι αυτή τη φορά να ανοίξουν αντίστροφα οι σχολικές μονάδες. Δηλαδή πρώτα τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, τα οποία έχουν μείνει για πολύ καιρό κλειστά και στη συνέχεια τα δημοτικά. Ειδικά στα Λύκεια θα δοθεί όπως φαίνεται απαραίτητα, προτεραιότητα καθώς πλησιάζουν και οι Πανελλαδικές εξετάσεις.
Στην συνέχεια σειρά έχει ο κλάδος της εστίασης ο οποίος δεν αναμένεται να ανοίξει πριν από τις 15 Απριλίου, με επικρατέστερη ημερομηνία την 19η, και όταν αυτό συμβεί, οι κανονισμοί θα είναι αυστηροί, αφού θεωρείται δεδομένο πως θα επιτρέπονται οι πελάτες μόνο στους εξωτερικούς χώρους και εκεί θα υπάρχουν επίσης περιορισμοί στους πόσους θα κάθονται σε ένα τραπέζι. Οι εν λόγω ημερομηνίες δεν επιλέχθηκαν τυχαία, αφού στην κυβέρνηση θέλουν προλάβουν τα μαγαζιά το Πάσχα, το οποίο είναι τρεις εβδομάδες μετά τη 12η Απριλίου.
«Ασφαλώς σε δεύτερο χρόνο, πρώτα θα ανοίξει το λιανικό εμπόριο και μετά η εστίαση. Αν συνεχίσουν οι εμβολιασμοί και είναι 40-45 χιλιαδες τη μέρα μετά από 15 μέρες θα έχουμε 600 χιλιάδες παραπάνω εμβολιασθέντες, όσο μεγαλώνουν οι εμβολιασθέντες τόσο ανεβαίνει το τείχος προστασίας», είπε σχετικά στην συνέντευξή του ο υπουργός Ανάπτυξης.
Εκτός από τα παραπάνω βήματα, αυτά που ακολουθούν είναι ο τουρισμός τον Μάιο καθώς και τα bar και γυμναστήρια μέσα στον Ιούνιο.
Φάκελος «τουρισμός»
Η επόμενη φάση αφορά στον τουρισμό ο οποίος αναμένεται να αποτελέσει οικονομική ένεση στην χώρα μιας και υπάρχει αισιοδοξία πως το φετινό καλοκαίρι θα είναι καλύτερο από το περσινό. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα το άνοιγμά του αναμένεται στα μέσα Μαΐου.
Η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τονίζει πως «συγκρατημένα αισιόδοξοι, χαράζουμε τη φετινή πορεία του τουρισμού. Πέρσι, κερδίσαμε το στοίχημα της ασφάλειας. Με αυστηρά πρωτόκολλα και ξεκάθαρους κανόνες. Καταφέραμε να κρατήσουμε τον τουρισμό μας όρθιο, απέναντι σε πρωτόγνωρες αντιξοότητες. Φέτος, είμαστε αποφασισμένοι να τρέξουμε στον ρυθμό της ανάκαμψης».
Η Σοφία Ζαχαράκη σημειώνει ότι φετινός σύμμαχος είναι ο εμβολιασμός αλλά και τα νέα rapid tests τα οποία θα διαμορφώσουν ένα όσο το δυνατόν πιο σταθερό και ξεκάθαρο πλαίσιο κανόνων. «Είναι αυτό που θα επιτρέψει στον ελληνικό τουρισμό να ανοίξει. Και θα ανοίξει με ασφάλεια για όλες και όλους» αναφέρει.
«Ήδη ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, δήλωσε στην διεθνή έκθεση Βερολίνου ΙΤΒ, ότι η Ελλάδα φιλοδοξεί, εφόσον το επιτρέψουν τα υγειονομικά δεδομένα, να ανοίξει τις τουριστικές πύλες μέχρι τις 14 Μαΐου», λέει η Σοφία Ζαχαράκη και συμπληρώνει: «ταυτόχρονα εξετάζουμε το πιλοτικό άνοιγμα, κατά πάσα πιθανότητα στις αρχές Απριλίου, με χώρες οι οποίες έχουν προχωρήσει με τον εμβολιασμό, όπως είναι το Ισραήλ».
Η υφυπουργός Τουρισμού εκφράζει την αισιοδοξία της λέγοντας πως «οι αρχικές ενδείξεις, κυρίως στις κρατήσεις, είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικές ως προς την προτίμηση της Ελλάδας ως προορισμού διακοπών για το 2021. Ειδικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η χώρα μας, παρά τη δυσμενή συγκυρία, διατηρεί και διεθνώς το προφίλ ενός υγειονομικά ασφαλούς ταξιδιωτικού προορισμού. Αυτό, θα το διατηρήσουμε και θα το ενισχύσουμε».
«Βαδίζουμε προς μια τουριστική περίοδο με ενισχυμένες αναμονές και προσδοκίες συναισθηματικά φορτισμένες. Στόχος μας είναι να τις υπηρετήσουμε εμπλουτίζοντας το εθνικό τουριστικό προϊόν. Θα το πετύχουμε μέσα από την παροχή πολλών και κυρίως ποιοτικών δυνατοτήτων αναψυχής στον επισκέπτη. Αναδεικνύουμε έτσι τη μοναδικότητα και την αυθεντικότητα της συνολικής ελληνικής ταξιδιωτικής εμπειρίας», λέει.
Καταλήγοντας, η Σοφία Ζαχαράκη σημειώνει: «Στις προτεραιότητες που ξεχωρίζω, μέσα από τις αρμοδιότητές μου, τόσο για την υπέρβαση της κρίσης όσο και για την ανταπόκριση στις ανάγκες της μετά-COVID τουριστικής αγοράς, είναι η συνεχής επιμόρφωση του τουριστικού μας προσωπικού. Αλλά και η ενίσχυση των υποδομών και του επιπέδου σπουδών των σχολών του Υπουργείου Τουρισμού. Παράλληλα, επενδύουμε στην ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού άρα των ξεχωριστών εμπειριών που μπορεί να έχει ο ταξιδιώτης σε κάθε μέρος της Ελλάδας. Δίνουμε έμφαση στον γαστρονομικό, τον τουρισμό ευεξίας, αναρριχητικό, καταδυτικό, ορεινό κ.α.».