Η εμπειρία της πανδημίας έχει οδηγήσει τους Ευρωπαίους να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητές τους σχετικά με την προσωπική τους ζωή και τα σπίτια τους, αναδιαμορφώνοντας τον τρόπο ζωής μακροπρόθεσμα, αποκαλύπτει Πανευρωπαϊκή έρευνα, που διεξήχθη σε πάνω από 10.000 καταναλωτές, Με τίτλο «Αποκεντρωμένος τρόπος ζωής:
Από τις συνήθειες του lockdown σε ένα νέο τρόπο ζωής», η έρευνα της Samsung εξετάζει πώς, χάρη στην τεχνολογία και την δυνατότητα τηλεργασίας, μεγάλο μέρος του ευρωπαϊκού πληθυσμού έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τη σχέση του με την οικογένεια, την κοινωνία και το σπίτι του.
Διανύοντας το 2021, φαίνεται ότι πολλές από τις συνήθειες που υιοθετήθηκαν κατά την περίοδο του lockdown θα αλλάξουν και τον τρόπο ζωής των ανθρώπων, από εδώ και στο εξής.
Το σπίτι ως επέκταση του εαυτού: Η νέα ψυχολογία του «σπιτιού»
Η έρευνα, που διεξήχθη από την IPSOS MORI για λογαριασμό της Samsung σε δείγμα περισσότερων από 10.000 Ευρωπαίων, ανέδειξε ότι για πολλούς η εμπειρία της πανδημίας ενίσχυσε τη συναισθηματική τους σχέση με το οικιακό τους περιβάλλον.
Το 39% των Ευρωπαίων βλέπουν το σπίτι τους, περισσότερο από ποτέ, ως μέρος για να εκφράζουν τον εαυτό τους, με το 37% να δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται πλέον περισσότερο για την εικόνα του σπιτιού τους απ’ ό,τι πριν την πανδημία. Αυτό υποδηλώνει ότι το τελευταίο έτος έχει αλλάξει ριζικά ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι προβάλλουν την προσωπικότητα τους, την κοινωνική τους θέση και τις προσωπικές τους αξίες μέσα στο σπίτι.
Σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) των Ευρωπαίων βλέπουν το σπίτι ως τον «ασφαλή τους χώρο» από τότε που ξέσπασε η πανδημία – μια τάση πιο έντονη σε χώρες όπως η Ισπανία (75%), όπου οι περιορισμοί του lockdown κράτησαν περισσότερο και ήταν πιο αυστηροί. Αυτή η αλλαγή στη σημασία της έννοιας «σπίτι» αλλάζει και τις καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων. 1 στους 3 (33%) δήλωσε ότι, όταν σκέφτεται τι να αγοράσει για το σπίτι του, η αγορά αγαθών που βελτιώνουν τη συναισθηματική ή ψυχική ευεξία είναι πλέον πιο σημαντική σε σχέση με πριν την πανδημία, ενώ για το 37% είναι πλέον πιο σημαντική η αγορά αγαθών που κάνουν τη ζωή στο σπίτι πιο άνετη.
Η ανάγκη για νυχτερινές εξόδους ή για επώνυμες αγορές , έχει επίσης παρέλθει; Στην ερώτηση πώς θα διέθεταν ένα ποσό που περίσσευε, οι Ευρωπαίοι απάντησαν πως είναι σχεδόν 10 φορές πιο πιθανό να τα ξοδέψουν – από τις παρεχόμενες επιλογές – σε έξυπνες τεχνολογίες ή έξυπνες συσκευές για το σπίτι τους (38%) παρά σε ρούχα επώνυμων σχεδιαστών (4% ) ή κοσμήματα (3%). Αυτή η άνοδος του «nesting chic» είναι επίσης εμφανής στα δεδομένα της Samsung που δείχνουν μία αύξηση στην τάση των χρηστών για αναζήτηση πολυτελών οικιακών ειδών.
Ο Benjamin Braun, Chief Marketing Officer στη Samsung Europe σχολίασε: «Χάρη στην τεράστια αύξηση των βιντεοκλήσεων και της κοινωνικοποίησης στο διαδίκτυο, προσκαλούμε στα σπίτια μας περισσότερους ανθρώπους από ποτέ – αν και εικονικά. Είναι λογικό ότι οι άνθρωποι θέλουν όσο ποτέ άλλοτε να εκφράσουν την προσωπικότητά τους μέσα στο σπίτι, οπότε δεν αποτελεί έκπληξη ότι είναι πολύ πιο πιθανό να επενδύσουν σε έξυπνες συσκευές για το σπίτι παρά σε κοσμήματα ή ρούχα επώνυμων σχεδιαστών».
Φαγητό, Ύπνος, Δουλειά, Σωματική άσκηση: Το «τελετουργικό» του lockdown ήρθε για να μείνει
Δεν έχει αλλάξει μόνο το πώς νιώθουν οι άνθρωποι για το σπίτι τους, αλλά και πώς περνούν το χρόνο τους εκεί, με το 41% των Ευρωπαίων να δηλώνουν ότι κάνουν πλέον πράγματα στο σπίτι που δεν είχαν κάνει ποτέ πριν.
Πολλά από τα νέα χόμπι και συνήθειες που υιοθέτησαν οι Ευρωπαίοι κατά τη διάρκεια της πανδημίας φαίνεται ότι θέλουν να τα διατηρήσουν. 8 στους 10 (78%) δηλώνουν ότι θα ήθελαν να συνεχίσουν να μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι, το 74% θα ήθελε να συνεχίσει να ξεκινά καινούρια χόμπι, όπως ζωγραφική και κηπουρική, τα 2/3 (66%) θα ήθελαν να συνεχίσουν να αναβαθμίζουν το σπίτι τους και 6 στους 10 (60%) θα ήθελαν να συνεχίσουν τη γυμναστική στο σπίτι μέσω διαδικτύου για ένα χρόνο από τώρα, ακόμα κι αν αρθούν όλοι οι περιορισμοί.
Αυτό το νέο πάθος για το μαγείρεμα κατά την περίοδο του lockdown φαίνεται να δίνει στο χώρο της κουζίνας τη θέση της «καρδιάς» του σπιτιού. Πάνω από τα δύο τρίτα των Ευρωπαίων (68%) δηλώνουν ότι το να έχουν βελτιωμένες εγκαταστάσεις στην κουζίνα είναι σημαντικό για αυτούς, ενώ πάνω από τους μισούς (52%) είναι πιθανό να αγοράσουν μια νέα οικιακή συσκευή τους επόμενους 12 μήνες. Πράγματι, οι πωλήσεις μεγάλων ψυγείων Samsung αυξήθηκαν κατά 12% σε ετήσια βάση.
Στον τομέα της φυσικής κατάστασης, η τεχνολογία των wearables παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στην παρακολούθηση των επιπέδων δραστηριότητας. Πάνω από το ένα τρίτο (34%) των Ευρωπαίων δηλώνει ότι είναι πιθανό να αγοράσει κάποιο προϊόν τεχνολογίας για την υγεία ή τη φυσική τους κατάσταση τους επόμενους 12 μήνες, ενώ η χρήση προϊόντων Samsung για παρακολούθηση της δραστηριότητας αυξήθηκε κατά 17% σε ετήσια βάση.
Όπως σχολιάζει ο Benjamin Braun, Chief Marketing Officer στη Samsung Europe: «Εδώ και καιρό, η τεχνολογία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο να βοηθά τους ανθρώπους να διατηρούν έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Ωστόσο φέτος, έχουμε δει μια τεράστια αύξηση της ζήτησης για διαδικτυακές προπονήσεις, αθλητικό εξοπλισμό για το σπίτι και συσκευές γυμναστικής, καθώς οι δραστηριότητες που παραδοσιακά θα γίνονταν σε εξωτερικούς χώρους, σε γυμναστήρια ή σε αθλητικούς ομίλους, γίνονται πλέον στο σπίτι. Αυτό που είναι συναρπαστικό είναι ότι δεν πρόκειται για μία παροδική αλλαγή στη συμπεριφορά, αφού η στροφή προς τις διαδικτυακές προπονήσεις φαίνεται να εξακολουθεί να ισχύει, πράγμα που σημαίνει ότι η εξάρτησή μας από την τεχνολογία για να συνδεθούμε και να συμμετέχουμε σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων θα συνεχιστεί».
Η άνοδος του «virtualizing»: Γιατί οι βιντεοκλήσεις δεν θα σταματήσουν
Όπως φαίνεται στην έρευνα της Samsung, συγκεκριμένες ομάδες κοινού έχουν μπορέσει με την τεχνολογία να αναπαραστήσουν αποτελεσματικά κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, όπως πριν από το lockdown.
Σε ολόκληρη την Ευρώπη, σχεδόν τα δύο τρίτα (64%) των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών και εκείνων με παιδιά πιστεύουν ότι η τεχνολογία τους διευκόλυνε να διατηρήσουν ουσιαστικές σχέσεις με φίλους και συγγενείς και σχεδόν 1 στους 3 (31%) κάτω των 35 ετών δήλωσε ότι η τεχνολογία τους έχει βοηθήσει να κάνουν σχέσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όλα αυτά υποδηλώνουν ότι, οι εικονικές επαφές, εκτός από το ότι δεν είναι μία αντικοινωνική συνήθεια, έχουν διαδραματίσει και ζωτικό ρόλο στη διατήρηση των σχέσεων και στη διατήρηση της σύνδεσης των οικογενειών.
Ως αποτέλεσμα, ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος αλληλοεπιδρά με το κοινωνικό του περιβάλλον μπορεί να έχει αλλάξει για πάντα: το 50% των Ευρωπαίων που ξεκίνησαν να επικοινωνούν με βιντεοκλήση με φίλους και οικογένεια ή συνήθιζαν να το κάνουν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, φαίνεται να θέλουν να το συνεχίσουν και μετά την άρση των περιορισμών του lockdown.
Ενδεχόμενο αποτέλεσμα όλης αυτής της εικονικής κοινωνικοποίησης – ή αλλιώς του «virtualizing» – είναι ότι σχεδόν τρεις στους δέκα (29%) έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν συσκευές με μεγάλες οθόνες για να κάνουν βιντεοκλήσεις από την αρχή της πανδημίας.
Επιπλέον, η ευκαιρία να παρευρεθεί κάποιος εικονικά σε μία εκδήλωση, και όχι αυτοπροσώπως, μπορεί να τον παρακινήσει να παραστεί πιο εύκολα. Συναντήσεις με φίλους (53%), γενέθλια (50%) και εργασιακές συναθροίσεις (41%) είναι εκδηλώσεις στις οποίες, αν δεν ήθελε να παρευρεθεί αυτοπροσώπως, μπορεί να το ξανασκεφτόταν για να παρευρεθεί εικονικά.
Ο Benjamin Braun, Chief Marketing Officer στη Samsung Europe λέει: «Φυσικά η τεχνολογία βοηθά τους ανθρώπους να συνδεθούν, πάντα το έκανε. Ωστόσο, αυτό που είναι ενδιαφέρον να δούμε από αυτήν τη μελέτη είναι ότι η τεχνολογία είναι κάθε άλλο παρά μια ανεπαρκής εναλλακτική λύση για να έρθουν οι άνθρωποι πιο κοντά. Η πλειονότητα των ανθρώπων λέει ότι η τεχνολογία τους βοήθησε να διατηρήσουν πραγματικά ουσιαστικές επαφές, ανεξάρτητα από το πού βρίσκονταν. Αυτό που έχει σημασία για εμάς στη Samsung είναι η δέσμευση να συνεχίσουμε να ωθούμε τα όρια και να δημιουργούμε προϊόντα που κάνουν τη ζωή ευκολότερη, που συνδέουν τους ανθρώπους με τα αγαπημένα τους πρόσωπα και που τους δίνουν ευκαιρίες να κάνουν περισσότερα από τα πράγματα που δεν μπορούσαν να κάνουν πριν».
Σημειώσεις προς συντάκτες
Η έρευνα διεξήχθη από την Ipsos MORI για λογαριασμό της Samsung Europe.
Η Ipsos MORI πήρε συνέντευξη από συνολικό δείγμα 10.883 ενηλίκων ηλικίας 16-75 σε Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, ηλικίας 16-70 σε Βέλγιο, Ολλανδία και Ιταλία, 16-65 σε Ισπανία και Σουηδία, 18-65 στην Νορβηγία και ηλικίας 16-60 στην Πολωνία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 9 χώρες με τη χρήση μιας διαδικτυακής μεθοδολογίας i: omnibus και μιας διαδικτυακής ad hoc συγκριτικής μεθοδολογίας στη Νορβηγία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 17 και 26 Νοεμβρίου 2020, ανάλογα με τη χώρα.
Στα ποσοστά έχουν ληφθεί υπόψη το φύλο, η ηλικία, η περιοχή και η εργασιακή κατάσταση και τα δεδομένα έχουν σταθμιστεί με τις γνωστές αναλογίες πληθυσμού εκτός σύνδεσης για αυτές τις μεταβλητές. Τα τελικά παγκόσμια δεδομένα σταθμίστηκαν με τις γνωστές αναλογίες πληθυσμού εκτός σύνδεσης αυτών των χωρών. Οι συντελεστές βαρύτητας κάθε χώρας χρησιμοποιήθηκαν για να διασφαλιστεί ότι είναι αντιπροσωπευτικά της αναλογίας και του πληθυσμού της σε σύγκριση με τις πραγματικές αναλογίες των συμμετεχόντων χωρών. Όλες οι δημοσκοπήσεις υπόκεινται σε ένα ευρύ φάσμα πιθανών σφαλμάτων.