«Το σχολείο, στις σημερινές συνθήκες, οφείλει να γνωρίσει σε όλους τους μαθητές τα βασικά στοιχεία όλων των εφαρμοσμένων και ανθρωπιστικών επιστημών, αλλά και τα βασικά στοιχεία της βιομηχανικής, αγροτικής παραγωγής και της αναπτυσσόμενης τεχνολογίας» αναφέρει η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωση της.
Η κυβέρνηση της Ν.Δ για άλλη μια φορά εν μέσω πανδημίας και με κλειστά σχολεία επιλέγει να φέρει νομοσχέδιο στη Βουλή για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ). Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται μετά τους νόμους για την αναδιάρθρωση του δημόσιου σχολείου και το Νέο Λύκειο που ψήφισε τον Μάιο του 2020, και τους νόμους για τα κολλέγια, την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και την επιβολή της εξΑΕ που αλλάζουν σε μια ακόμη πιο αντιδραστική κατεύθυνση τη δημόσια εκπαίδευση και διαλύουν τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα.
Είναι πιστή αντιγραφή των πάνω από μια δεκαετία οδηγιών και εκθέσεων του ΟΟΣΑ, της Ε.Ε. και του ΣΕΒ. Αποσκοπεί στην άμεση σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις ανάγκες της «αγοράς εργασίας». Η Υπουργός Παιδείας, όπως και οι προκάτοχοί της, αντιμετωπίζουν τη δημόσια παιδεία ως υπηρέτη των αναγκών της “οικονομίας” που προετοιμάζει τα παιδιά ως φθηνό ευέλικτο εργατικό δυναμικό, χωρίς ολοκληρωμένη μόρφωση με και καλλιεργημένες αξίες για τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους.
Τα βασικά σημεία του νέου νομοσχεδίου για την ΕΕΚ :
Ένας απ’ τους βασικότερους στόχους είναι η ίδρυση των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) μετά το Γυμνάσιο που μαζί με τις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, τις οποίες υποβιβάζει από το επίπεδο 4 στο επίπεδο 3 του πλαισίου προσόντων, που τη λειτουργία τους απαιτεί ο ΣΕΒ. Οι σχολές αυτές, δημόσιες και ιδιωτικές, θα είναι έξω από το τυπικό δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, δεν θα έχουν μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά ωρομίσθιους εκπαιδευτές και όχι εκπαιδευτικούς, διευθυντές θα μπορούν να γίνονται και διοικητικοί υπάλληλοι και θα λειτουργούν με κέντρο τη μαθητεία.
Οι ΕΣΚ, μαζί με τις σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, θα κληθούν να υποδεχθούν τους χιλιάδες μαθητές που θα οδηγηθούν βίαια στην έξοδο από την τυπική δημόσια εκπαίδευση, καθώς θα αδυνατούν να ανταπεξέλθουν για κοινωνικοοικονομικούς λόγους στον εξεταστικό Αρμαγεδδώνα της Λυκειακής βαθμίδας,(πολλαπλοί εξεταστικοί φραγμοί, Τράπεζα Θεμάτων όχι μόνο στα ΓΕΛ αλλά και στα ΕΠΑΛ και στα ΕΝΕΕΓΥΛ). Η λειτουργία των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης είναι προάγγελος αλλαγών και για τα ΕΠΑΛ. Θα οδηγήσει σε συγχώνευση ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ για να μην υπάρχουν επικαλύψεις, καθώς οι επικαλύψεις στις ειδικότητες και στην χωροταξική κατανομή των δομών στο ενιαίο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αποτελεί κεντρικό στόχο αυτού του σχεδίου νόμου.
Η ίδρυση 15 πρότυπων ΕΠΑΛ με προοπτική επέκτασής τους σε μια τετραετία και κυρίως ο σκοπός και τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των Π.ΕΠΑΛ δείχνουν το τι θα επακολουθήσει σε όλη τη δημόσια εκπαίδευση. Τα πρότυπα ΕΠΑΛ θα λειτουργούν με καθοριστικό ρόλο (διαμόρφωση προγραμμάτων σπουδών, καθορισμό ειδικοτήτων, χρηματοδότηση, μαθητεία στις επιχειρήσεις) των κοινωνικών εταίρων, δηλαδή των επιχειρήσεων.
Τα κριτήρια και η ευελιξία στην επιλογή τομέων και ειδικοτήτων σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες των επιχειρήσεων, οδηγούν σε απόφοιτους απόλυτα ευάλωτους και εξαρτημένους από τις αλλαγές στην αγορά εργασίας και καταστρατηγούν το δικαίωμα των παιδιών στην παρακολούθηση της ειδικότητας που επιθυμούν ακόμη πιο βάναυσα. Προβλέπεται η αυτονομία των σχολικών μονάδων με ενεργή συμμετοχή της τοπικής εξουσίας, που σηματοδοτεί την απόσυρση του κράτους από την υποχρέωση στήριξης του δημόσιου σχολείου.
Περίοπτη θέση έχει η σκληρή αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών με δείκτες που περιλαμβάνουν τους εκπαιδευτικούς και τα προσόντα τους, την υλικοτεχνική υποδομή, τις διδακτικές μεθόδους, τα προγράμματα και αυτονόητα τους μαθητές και τα μαθησιακά αποτελέσματα. Με βάση τα παραπάνω, στα πρότυπα ΕΠΑΛ και σε επόμενη φάση στο σύνολο των ΕΠΑΛ, εγκαταλείπεται ο στοιχειώδης παιδαγωγικός χαρακτήρας των σχολείων και υποτάσσονται πλήρως στις ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ παραμένει αδιευκρίνιστο το τι θα γίνει με τα μαθήματα γενικής παιδείας.
Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων θα καταργήσει τα Επαγγελματικά δικαιώματα, με βάση τα οποία διεκδικούσαν και υπέγραφαν οι εργαζόμενοι τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας τους και οδηγεί στον κατακερματισμό και στη μείωση του εργασιακού κόστους και στις ατομικές συμβάσεις εργασίας (απόφαση Λισσαβόνας). Στο μέλλον δεν θα υπάρχουν εργαζόμενοι με επαγγελματικά δικαιώματα με βάση τις σπουδές τους, αλλά εργαζόμενοι με «ομαδοποιημένα προσόντα» που θα εντάσσονται σε μια ή περισσότερες κατηγορίες προσόντων με τέτοιο τρόπο που σε κάθε κατηγορία θα διαφοροποιούνται μεταξύ τους με βάση τον αριθμό των πιστωτικών μονάδων που θα συγκεντρώνουν κάθε φορά.
Φυσικά η κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και η καθιέρωση της ατομικής σύμβασης εργασίας έχει καθιερωθεί ντε φάκτο στην ελληνική αγορά εργασίας, ελέω μνημονίων στο όνομα της χρεωκοπίας. Όμως, το νέο σχέδιο νόμου στοχεύει στην οριστική νομοθετική επικύρωση αυτής της βάρβαρης εργασιακής πραγματικότητας.
Διατηρείται και επεκτείνεται ο θεσμός του μεταλυκειακού έτους της μαθητείας. Προβλέπεται μαθητεία κατ’ ελάχιστο 50% του προγράμματος, με μισθό του ανειδίκευτου εργάτη με ασφάλιση υγειονομικής περίθαλψης και συνταξιοδότησης με το αζημίωτο για τους εργοδότες, αφού η συντριπτική πλειοψηφία του κόστους βαραίνει τον κρατικό κορβανά, δωρεά στην κερδοφορία των επιχειρήσεων. Προβλέπεται επίσης η αμοιβή των εκπαιδευτικών με το «κεφάλι»… των μαθητών που εποπτεύουν. Με χυδαίο τρόπο εμπλέκουν, ακόμα περισσότερο, τους εκπαιδευτικούς στην προώθηση της μαθητείας και στην σύνδεση με τις επιχειρήσεις.
Καθιερώνεται κατώτερος αριθμός φοιτώντων για την λειτουργία εκπαιδευτικής δομής. Μέχρι τώρα ο μόνος οργανισμός που έχει προτείνει κατώτερο αριθμό μαθητών για την λειτουργία των εκπαιδευτικών μονάδων στην Ελλάδα είναι ο ΟΟΣΑ. Η καθιέρωση του κατώτερου αριθμού των 250 φοιτώντων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και ο αριθμός των 100 στις άλλες πόλεις, με εξαίρεση μόνο τις παραμεθόριες περιοχές, θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις πολλών Δ.ΙΕΚ, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα της συρρίκνωσης σχολικών μονάδων στο σύνολο της εκπαίδευσης.
Επιπλέον, καθιερώνει δίδακτρα για τα ξενόγλωσσα τμήματα των ΙΕΚ και την δυνατότητα ίδρυσης θεματικών ΙΕΚ. Είναι ηλίου φαεινότερο ότι και η σημερινή κυβέρνηση θα προσπαθήσει να εφαρμόσει το συγκεκριμένο μέτρο, ακολουθώντας την πολιτική κατάργησης των αλληλοεπικαλύψεων στους τομείς και στις ειδικότητες αλλά και στη χωροταξία των δομών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που προδιαγράφει το παρόν σχέδιο νόμου.
Η πρόβλεψη για εισαγωγή των αποφοίτων των ΙΕΚ στα Πανεπιστήμια με κατατακτήριες εξετάσεις πριμοδοτεί σαφέστατα τα ιδιωτικά ΙΕΚ, αφού πλέον του 50% των ΙΕΚ είναι ιδιωτικά και ανοίγει ο δρόμος για τη μελλοντική διεκδίκηση για είσοδο των ΙΕΚ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη δημιουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων.
Αντικατάσταση σε όλες τις δομές μέρους ή όλου του προγράμματος σπουδών από εξ αποστάσεως εκπαίδευση Στις δομές του επιπέδου 3 και 5 καθιερώνεται η κατ’ επίφαση εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς να συντρέχουν οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν σήμερα «λόγω της πανδημίας» ως κύριο επιχείρημα για την επιβολή της. Δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιούνται με την μέθοδο αυτή μαθήματα ειδικότητας ακόμη και εργαστηριακά!. Μάλιστα μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης χορηγείται κανονικά Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης και δυνατότητα στη συνέχεια συμμετοχής σε πιστοποιήσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Έχουμε, δηλαδή, γενίκευση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και αντικατάσταση της δια ζώσης.
Σε όλες τις δομές της ΕΕΚ προβλέπεται μια βιομηχανία πιστοποιήσεων επί πληρωμή μέσω παραβόλων, με επίκεντρο τον ΕΟΠΠΕΠ, εκτός απ’ τα ΕΠΑ.Λ και τα ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ., όπου θα εφαρμόζεται η τράπεζα θεμάτων. Η παραχώρηση τμημάτων της Πιστοποίησης Προσόντων σε ιδιωτικούς φορείς ακόμη ένα με χαράτσι-δωράκι στους ιδιώτες, σε βάρος των αποφοίτων της ΕΕΚ.
Ενιαίος σχεδιασμός της ΕΕΚ (Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, ΕΠΑΛ, Μεταλυκειακό Έτος Μαθητείας ΙΕΚ) με συγκρότηση αντίστοιχων συμβουλίων σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο, με κύριο χαρακτηριστικό την αντεργατική σύνθεση τους με ισχυρή παρουσία των εργοδοτικών οργανώσεων και του τοπικού κράτους, με κύριο σκοπό την διερεύνηση των αναγκών της αγοράς σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο, που προοιωνίζεται την κατάργηση ειδικοτήτων, αλλά και εκπαιδευτικών δομών, και δημιουργία ειδικοτήτων στενά δεμένων με τις τοπικές ανάγκες.
Οι αλλαγές που ετοιμάζεται να νομοθετήσει η κυβέρνηση μετατρέπουν την επαγγελματική εκπαίδευση σε ψευδοκατάρτιση κομμένη και ραμμένη στις ανάγκες των επιχειρήσεων, οδηγούν σε παραπέρα συρρίκνωση των ΕΠΑΛ, σε κατάργηση τομέων, ειδικοτήτων, βάζουν για άλλη μια φορά σε κίνδυνο τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, δημιουργώντας ένα νέο στρατό πλεοναζόντων εκπαιδευτικών και περικόπτοντας θέσεις εργασίας. Συνιστούν μιας τεράστιας έκτασης ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Αποκαλυπτική των προθέσεων της κυβέρνησης ήταν η διαχείριση της πανδημίας στη δημόσια εκπαίδευση με την παράδοση της εξ αποστάσεως στην cisko.
Να μην περάσει το σχέδιο νόμου. Να μείνει στα χαρτιά
Απέναντι στην αντιδραστική πολιτική διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, να απαιτήσουμε τη λογική των αναγκών των παιδιών μας και όλων των εργαζομένων για την ολόπλευρη μόρφωσή τους και τη διεκδίκηση μιας κοινωνίας που θα λειτουργεί προς όφελος του λαού μας: Αυτή η απαίτηση δε χωρά στα όρια των επιταγών της Ε.Ε,ΟΟΣΑ,ΣΕΒ των μνημονίων και των δημοσιονομικών συμφώνων. Δε χωρά στη νέα λεηλασία και των τελευταίων εργασιακών, κοινωνικών και δημοκρατικών δικαιωμάτων που επιχειρείται με αφορμή την πανδημία.
Στην εποχή των τεράστιων επιστημονικών παραγωγικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων, να μην επιτρέψουμε την επιστροφή για τη νέα γενιά στην εποχή του “κάλφα”, τη σκλαβιά της ελαστικής κακοπληρωμένης χωρίς δικαιώματα εργασίας και της ανεργίας.
Το σχολείο, στις σημερινές συνθήκες, οφείλει να γνωρίσει σε όλους τους μαθητές τα βασικά στοιχεία όλων των εφαρμοσμένων και ανθρωπιστικών επιστημών, αλλά και τα βασικά στοιχεία της βιομηχανικής, αγροτικής παραγωγής και της αναπτυσσόμενης τεχνολογίας. Με όλες τις μορφές ενίσχυσης των “αδύνατων ταξικών αποσκευών.
Με μόνιμους μαζικούς διορισμούς που να καλύπτουν το σύνολο των πραγματικών αναγκών του σχολείου και όχι τις ανάγκες των δημοσιονομικών “κοφτών”.
Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία σε διαρκή αγώνα και πανστρατιά για να διεκδικήσουμε:
Δωρεάν 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά, με δίχρονη προσχολική αγωγή και αναβαθμισμένη επαγγελματική εκπαίδευση. Σχολείο που θα συνδυάζει τη γενική παιδεία, την ευρεία ανθρωπιστική μόρφωση με επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις, ικανότητες για τους βασικούς κλάδους της παραγωγής, που θα καλλιεργεί την ισόρροπη γνωστική, καλλιτεχνική, ηθική και σωματική ανάπτυξη των παιδιών, την κριτική – δημιουργική σκέψη, τα ιδανικά της αλληλεγγύης, τη συλλογικότητα.
Ουσιαστική αναβάθμιση της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης. Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα στους τίτλους σπουδών, ως μόνη προϋπόθεση για δουλειά! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και το χτύπημα των εργασιακών δικαιωμάτων!
Κατάργηση όλων των άλλων μορφών κατάρτισης. Γενναία αύξηση της χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό! Σύγχρονα και επαρκή εργαστήρια! Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων! Σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα σπουδών ώστε να ανταποκρίνονται στις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας!
Όχι στην αυτονομία των σχολείων που μαζί με την κατηγοριοποίηση οδηγούν στην ιδιωτικοποίησή τους
Γενναία αύξηση των δαπανών για την παιδεία, σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων. Μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς για την άμβλυνση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση.
Ανατροπή όλου του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης, που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί στην κατηγοριοποίηση και στο κλείσιμο σχολείων.Παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία στο δημόσιο σχολείο.
Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων, ιδιαίτερα των ΕΠΑΛ, να συνεδριάσουν, να συζητήσουν το περιεχόμενο του ν/σ. και με ψηφίσματά τους ή όποιο άλλο τρόπο κρίνουν πρόσφορο να δηλώσουν την πλήρη αντίθεση τους στο νομοσχέδιο απαιτώντας την άμεση απόσυρση του. Αναρτούμε πανό ενάντια στο νόμο σε όλα τα ΕΠΑΛ.
Οργανώνουμε κινητοποίηση των ΕΛΜΕ την Πέμπτη 17/12/20, ημέρα που ψηφίζεται το νομοσχέδιο, στις 1.30 μ.μ. στο Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης, τηρώντας όλα τα απαιτούμενα μέτρα προφύλαξης. Καλούμε τους Συλλόγους Π.Ε και τους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων να συμμετέχουν στην κινητοποίηση γιατί οι συνέπειες των αντεκπαιδευτικών αλλαγών στην Επαγγελματική Εκπαίδευση αποδομούν συνολικά το δημόσιο σχολείο, πλήττουν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών.
Δυναμώνουμε τον συλλογικό αγώνα για την ανακοπή της επίθεσης που εξαπολύει η κυβέρνηση, για την ανατροπή της αντιδραστικής εκπαιδευτικής πολιτικής της.